Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r bergvärme installerad i dagarna Hur petig fÃ¥r man vara?  (läst 3421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej
Får i dagarna bergvärmepump installerad IVT Greenline HT+ C9. VVS-killen har jobbat i två dagar och blir klar imorgon. Tittade på pumpen och installationen nu i kväll och ser att:

-pumpen står snett på golvet, det skiljer ca 6-7mm om man mäter från främre hörnen till väggen, det syns ganska tydligt
-väggklammer till rör snäpper inte ihop då ett av rören är draget snett ut från väggen, båda rören är sneda i sidled
-displayen är "skrapad" precis vid den nedre vänstra delen av displayen så det är svårt att se texten

Suckade (hantverkare!) och gick därifrån. Har dragit VVS-själv till ett antal badrum och tanken att lämna sneda rör som ej sitter ordentligt i väggklammer har aldrig föresvävat mig, varför kan inte hantverkare vara lika noggranna?

Hur petig får man vara, de sneda rören är nog svåra att fixa men klamringen måste han väl fixa och hur är det med displyen, finns den som reservdel/går den att byta?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Oj, det där skulle jag nog påtala för installatören. Displayen ska nog finnas som reservdel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det finn solika sorters hantverkare, slarviga och de som är nogranna och stolta öve rsitt jobb, svÃ¥rt veta vilken firma som har vilka innan dock  :o
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Det finn solika sorters hantverkare, slarviga och de som är nogranna och stolta öve rsitt jobb, svÃ¥rt veta vilken firma som har vilka innan dock  :o

Ja det är så trist. Jag förstår att en hantverkare av effektivitetsskäl inte kan vara lika petig som en glad amatör men rena missar borde man väl åtgärda. Pannan står i groventré/tvättstuga så pannan och all rördragning syns ju tydligt. Får se hur det ser ut då det är klart, han har ju fortfarande tid på sig att självmant fixa missarna, annars tar jag upp det då jag "avsynar" jobbet.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
 Jag skulle nog anmärka pÃ¥ "missarna" han gjort, och pÃ¥peka att sÃ¥ vill jag inte ha det. Är han hantverkare med lite stolthet, skall det inte se ut sÃ¥, utan det skall rättas till.
  novis  *vinkar*

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Installationen verkar bli en segdragen historia. Borrning genomfördes i fredags och installationen inleddes i måndags morse (onsdag idag).

Frågade installatören hur det gick och nu har vi i alla fall värme (elpatronen) och varmvatten. Imorgon ska slangarna från den borrade brunnen anslutas från vägg till panna samt avstick för kyla. Om han hinner kommer han även att installera kanalfläkten som ska ersätta värmeväxlaren i min gamla ES480 men han gissade att det blir först på fredag.

Det innebär fem (5) dagar för en standardmässig bergvärmepumpsinstallation - kan det vara normalt? - rimligt?.

Till det positiva kan väl husets förmåga att hålla värmen räknas. Värmen stängdes av i måndags morse och då hade vi ganska precis 22 grader i alla rum utom badrummen som höll 25 grader. Kollade temperaturen vid 17-idag efter 2,5 dygn utan värme, precis då värmen slogs på i pannan. och temperaturen i rummen var ca 20,5 grader och drygt 22 grader i badrummen. Till saken hör att det verkligen varit kallt och blåsigt ute. Har snickrat en sittbänk som ska dölja rören in från borrhålet, iklädd dubbla fleecetröjor, vindjacka, handskar och toppluva och ändå frös jag och jag är inte särskilt frusen av mig.

 
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Torsdag kväll och värmepumpen är nu igång och tar värme från borrhålet så det är ju positivt.

Till lista med klantigheter kan nu adderas:

-Skogen av rör har nu växt till ett virr varr och det mesta sitter snett.
-Väggklammer för brinerören fastdragen med en träskruv i gipsväggen vilket medför att rören sitter löst och det är ett glapp på 5 mm mellan klammerfoten och väggen.
-En tunn sladd från volymtanken (fråga mig inte vad det är) sitter med små självhäftande buntbandsfästen på pumpens sida. Det nedersta fästet har redan lossnat, uppenbarligen för att kabeln är för kort?
-Elanslutningen/sladden till cirkulationspumpen på volymtanken (som står på golvet bredvid pannan)hänger fritt i luften från cirkulationspumpen till pannans överdel.
-Volymtanken, som är vit, har nu ett 20-tal dekorativa svarta handavtryck.

Till det positiva: Jag kollar ju momentanförbrukningen på elmätaren sådär 100 ggr i timmen och den visar stadigt 144-147watt mot mellan 3,5 - 6,5kW tidigare med gamla pannan och vi har trots det varmvatten och varmt i huset.

Installatören har också isolerat alla rör med nån sorts svart mjuk neopren. Det ser oerhört proffsigt och hemligt ut. Synd bara att alla rör sitter snett.

Har lite bryderier om huruvuda jag ska begära att arbetet görs om/rättas till eller låta det vara. Panna funkar ju och installatören var ju rätt trevlig. Synd om han skulle bli hemlös. Elen/sladdarna får dom i alla fall fixa.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
Ja du Thomas....

Som anställd rörmokare har man både sett & hört det mesta om olika installationer.
Själv är jag nog den noggranna typen som gärna jobbar över gratis för att slippa lämna tråkiga jobb efter mig. Ofta kan ju dåligt utförda jobb bero på den anställdes arbetsgivare/arbetsledare. Alla firmor har ju olika strategier hur man tjänar pengar. Somliga vill ha gott rykte, andra snabba pengar. Kombinationen långsam installatör/dåligt utförande är nog ganska ovanlig. Jag känner många "ryck&slit-hantverkare" som anses så j-vla duktiga medan "vi" som jobbar mer metodiskt är olönsamma för företagen...

Om jag vore dig - KLAGA KLAGA KLAGA! Var har du själv för jobb? Kan du utföra samma sorts jobb på din arbetsplats?

/Errka

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
Skicka in lite bilder, så vi får se. Kanske kan vi hitta felaktiga saker.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Skicka in lite bilder, så vi får se. Kanske kan vi hitta felaktiga saker.

OK,jag ska fixa lite bilder under dagen.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Får gratulera till miljöinvesteringen!
45 0000 kwh före installationen vittnar om en generös uppvärmning.
Det kan du nog fortsätta med utan att belasta miljön lika mycket.

Försök komma överens med hantverkaren om efterjustering av skönhetsfelen.
Men det viktigaste är att hålla koll på pumpen så den funkar effektivt.
Mät allt och lär dig hur den skall fungera så upptäcker du när den inte funkar bra.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Får gratulera till miljöinvesteringen!
45 0000 kwh före installationen vittnar om en generös uppvärmning.
Det kan du nog fortsätta med utan att belasta miljön lika mycket.

Försök komma överens med hantverkaren om efterjustering av skönhetsfelen.
Men det viktigaste är att hålla koll på pumpen så den funkar effektivt.
Mät allt och lär dig hur den skall fungera så upptäcker du när den inte funkar bra.

Tack, det sved lite i plånboken men jag räknar med att spara in pumpen på några år.

Ska gå igenom installationen och snacka med firman så får vi se vad jag kan leva med och vad dom får fixa.

Startade precis en annan tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25237.0 där jag tänkte lägga in lite värden för kommentarer och förslag.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!