Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: *galen* klarar inte av att fÃ¥till balansen.  (läst 2553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
*galen* klarar inte av att fåtill balansen.
« skrivet: 27 oktober 2012, 22:51:07 »
Försöker få rätt DeltaT på radiatorerna.

Börjar pröva allt mer drastisk för att försöka provocera fram stora förändringar men icke. Någonstans måste jag tänka fel.

MMA strypventiler är numrerad 1-9. Visst är läge 9 ostrypt och läge 1 maxstrypt?

Men har inte tyckt mig se någon skillnad mellan stammarna så jag stryptill ordentligt på ena sidan i hopp om att öka diffen stammen nertill på bild och då få högre flöde upptill med lägre diff som följd. Som bonus så sänkte jag från typ 90% till 70% cirkulation för provocera fram andra siffror.

Men det blev inte direkt så stor skillnad mot innan...

Sista radiatorerna är helt öppna... golvet är nästan helt strypt, och radden efter är maxstrypt.

Vilken åtgärd hade ni gjort i detta läget?

*hade mycket finare siffror innan, haha*
Fast nu märkte jag att jag har fått det vansinnigt varmt inne; 23-24grader... Så något har ju hänt av att jag har skruvat med tanke på att jag hade 21,5-22 innan varje kväll. Kanske inte konstigt att jag får någon avkylning på radiatorerna då.
« Senast ändrad: 27 oktober 2012, 23:13:25 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: *galen* klarar inte av att fåtill balansen.
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2012, 07:35:15 »
Hej! Är inget ovanligt att det blir så där om man inte skriver upp(sätt en lapp på väggen hur mycket du har strypt/öppnat) och det är tålamod som gäller.Kör små justeringar och vänta och ingen sol som påverkar tempen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: *galen* klarar inte av att fåtill balansen.
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2012, 13:13:00 »
ah, upptäckte att stammens strypventiler inte alls var frÃ¥n 1-9 utan även tiondelar. 0.1-9.9 
Inte konstigt att det inte blev nÃ¥gon skillnad dÃ¥ när jag justerade nÃ¥gra tiondelar.  =)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: *galen* klarar inte av att fåtill balansen.
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2012, 00:32:56 »
Suck. Det känns ju inte som om siffrorna direkt förändrar sig hur jag än skruvar.
Känns ju väldigt skevt att ena stammen är ostrypt och andra är drastiskt strypt.
Testa stänga av pushen till golvvärmen ifall det kanske gick förfort, men då blev det sämre dT.

rad# = strypinställningen. 1-6
stam 1 & 2 tabellen illustrerar vad mma strypventilerna är ställda på.

Vad ska jag göra?

« Senast ändrad: 29 oktober 2012, 00:45:18 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: *galen* klarar inte av att fåtill balansen.
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2012, 09:26:42 »
Badrummet och en radiator i köket har betydligt lägre framledningstemperatur än övriga. Varför är det sÃ¥?  Badrummet kan vara mätt pÃ¥ golvvärme slingan efter shunten men det ger inget relevant värde för värmepumpens funktion. Badrumsslingan kan fÃ¥ bli vad den blir bara det är behaglig temperatur där.

Jag tycker det inte är så mycket mer att göra än att öka farten på cirkulationspumpen ytterligare. Det finns ingen radiator som kortsluter flödet och det är det viktiga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: *galen* klarar inte av att fåtill balansen.
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2012, 01:10:32 »
* Govvärmen i badrummet mäter jag under huset direkt på rören. En TA strypventil där nästan strypt till max. Har först nu de senaste mätningarna kommit på ett sätt som ger stabilare mätresultat då det var svårt att irmäta rören.
* Radiatorn till vänster om badrummet, i hallen vid ytterdörren, är bara hälften så stor mot de andra. Antingen är det pga det, eller en dålig ventil. Maxstrypt.

* vänstergaveln är utsatt för extra kallras då det är en trappa upp till andra våningen med en isolerad låda & dörr för skärmaav mot kallvinden.
* mycket fönster vid kök och framförallt vardagsrum. 9st


* Idag gjorde jag två mätningar, utan att haft på datorn i ena rummet samt utan allt för mycket värme i hela huset.
* Samt kompletterade tabellen med samtliga strypvärden på radiatorerna.

Blir ledsen när jag ser i manualen att man bör ha 40% cirkulationshastighet. Och jag är på 90%.
Många radiatorer väldigt strypta och ena stammen väldigt strypt.
Visst jag börjar nå balans. Men känns ju som om något är fel. Kanske dags att börja om med helt öppna radiatorer och allt och 40% CP hastighet.

* Jag testade ju att stänga av golvvärme pushen vid ett tillfälle vilket gav usel dT ihop med nästan helstrypt ventil. Men funderar pÃ¥ testa att äppna strypventilen helt + avstängd  pump, kanske blir bra dÃ¥.

(6 = ostrypt. 1 = max)

klicka på bilden för se fullstorlek
« Senast ändrad: 30 oktober 2012, 01:26:04 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: *galen* klarar inte av att fåtill balansen.
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2012, 05:54:45 »
Det händer inte så mycket i början med en strypventil. Det är liksom inte linjärt såsom skalan är angiven.

När man är nere på typ 50 så börjar det bli så att man ser resultat även på små justeringar. Där nere är ventilen tongivande.

jag tycker det är en utmaning att försöka ha så låg fart på CP som möjligt. Det gäller dock att ha koll på radiatorer längst bort i slingorna, så att dessa verkligen har ett vettigt flöde.

Du skulle ju kunna börja på helt ostrypt läge. Helt öppet på slingorna. Justera CP hastighet så du får ett hyfsat om än lite väl lågt delta (typ 5K). I det läget kollar du skillnaden mellan stammarna, utan strypning, så du vet.
Sedan börjar du med att kolla radiatordeltat på den stammen som har lägst delta och ser i fall någon har för lågt delta. Justera dessa först. Gör sedan samma koll på den andra slingans radiatorer.

Skulle en slingas radiatorer alla ha för lågt kan du ju grundjustera detta via den för slingan övergripande ventilen.
 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!