Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det ser inte bra ut pÃ¥ vinden...  (läst 21943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
Det ser inte bra ut på vinden...
« skrivet: 03 februari 2015, 19:19:15 »
Hej
Har ett gammalt 1 1/2 plans hus frÃ¥n 40-talet med sÃ¥gspÃ¥n i snedtaket. Byggde ut bÃ¥de pÃ¥ längden och tväre. Tilläggsisolerade för ca 10 Ã¥r sedan, med gammalt behandlat tidningspapper som behandlats pÃ¥ nÃ¥got sätt. Det sprutades in av Sjömarken Isolering tror jag de hette. Har eldat med ved kalla Ã¥rstiden fram till installation av bergvärme för ca 6 Ã¥r sedan. Har helt glömt att kolla vinden, men kröp upp för ett par veckor sedan och har lagt dit 3 fuktmätare, för att försöka analysera varför det för det första finns vattendroppar pÃ¥ ett par ställen (bild 1) och stora svarta fläckar vid en del takstolar (bild 2). Vattendropparna sitter rakt ovanför ett element... och jag har naturligtvis ingen fuktspärr... 
Just nu är det ca -2 gr ute och de tre mätarna visar i grader: 1.5  2  3.5 och fukten: 73,76,63.   AlltsÃ¥, där det är 3.5 grader sÃ¥ är det 63 % fuktighet, och den mätaren ligger vid murstocken (bild 3) mitt i huset, där ventilationen är som sämst fÃ¥r man anta.
FrÃ¥gan är hur man gÃ¥r vidare med detta? Funderar pÃ¥ att sätta in ventiler i taket, kanske en i varje fack, för att se om det räcker med bättre ventilation. Det som gör saken lite extra jobbig är ju att man inte vet hur det ser ut i snedtaket där sÃ¥gspÃ¥net ligger...   
Bild 1 och 3 hamnade upp och ner. Det svart och fukten är på en takstol på bild 1.
« Senast ändrad: 03 februari 2015, 19:22:56 av han540 »
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2015, 20:28:42 »
Vattendropparna beror pÃ¥ att den fuktiga luften kondenserar pÃ¥ kallare ytor. Jag tror att din plan att förbättra ventilationen är bra att börja med, men kanske inte i varje fack, utan en ventil i vardera gaveln.  Snedtaket tror jag inte du behöver oroa dig för, där är luftväxling, men det borde gÃ¥ att kolla, kanske med en spegel och en ficklampa?
Bild 2 ser lite märklig ut, där kanske du först skulle utesluta att det är en takläcka.
« Senast ändrad: 04 februari 2015, 07:47:52 av Sanntos »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2015, 21:56:45 »
Vad jag kan se så finns ingen ventilation varken på gavlar eller vid takfoten.
På min vind är det springor vid takfötterna, och där har jag satt vindavledare som ser till att det är öppet uppåt.
Sen sitter där 2 ventiler, en på varje gavel.

Men som sagt, kolla även upp att det inte kommer utifrån?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2015, 23:32:36 »
Det sitter en ventil på ena gaveln. Sen har huset förlängts från 8 m till 12 m och i nybygget så är det öppet uppe i nock (ingen ventil på gaveln) och förstås ventilation hela vägen ner, men även där finns ett dåligt ställe någon meter in, men det är bättre längre bort från det "gamla" huset, så ventilationen verkar funka bra där.

Sanntos, jag tycker också det ser ut som en läcka, men förstår inte hur. Får väl ta och granska utsidan med lupp...

Vattendropparna måste väl vara kondens, men varför sitter inte kondensen på det kallaste stället dvs på råsponten, utan på den sidan på takstolen som vetter ner mot huset? Värmeläckage precis där eller?

Ska man börja med ett par ventilationshuvar sk "mögelstopp" först och se vad det gör?

"Ljungby Fuktkontroll och sanering" säger sÃ¥ här: 
Vi rekommenderar i dagsläget i regel inte alls ventilation av vind, varken med takfotsventilation, gavelventilation eller nockventilation eller kombinationer därav. Ventilation har visat sig ställa till med problem i form av fukt och mögel. Ska man ha någon form av ventilation är det mycket viktigt att ha en kontroll genom att göra kontinuerliga fuktmätningar samtidigt som isoleringstjockleken i vindsbjälklaget hålls tunn (ca. 10cm).
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2015, 08:16:46 »
Vattendropparna måste väl vara kondens, men varför sitter inte kondensen på det kallaste stället dvs på råsponten, utan på den sidan på takstolen som vetter ner mot huset? Värmeläckage precis där eller?
Du har rätt, men här beror det antagligen på att kondensen här har så att säga satt sig där luften står relativt still.
Citera
"Ljungby Fuktkontroll och sanering" säger sÃ¥ här: 
Vi rekommenderar i dagsläget i regel inte alls ventilation av vind
Jag är medveten om att denna rekommendation finns ute nu, jag kan bara säga att den första vinden som jag isolerade (240 mm) för många år sedan har rejält med ventilation, i gavlar och fack, och där har aldrig varit några problem. En annan vind gjorde jag för 10 år sedan, på ett lite annorlunda sätt, men med gavelventilation, och där är heller inga problem.
Citera
jag tycker också det ser ut som en läcka, men förstår inte hur. Får väl ta och granska utsidan med lupp...
En takpanna kan om man har otur få en längsgående spricka i en vågdal, och som är snudd omöjlig att upptäcka från marknivå. Det tar några år, men så småningom kan takpappen också frysa sönder under, antagligen kring en pappspik

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2015, 10:29:03 »
Hur är det med ventilationen i huset och luftfuktigheten där?
Se till att få undertryck i bostaden och se om du kan hitta springor där luften kan läcka upp på vinden.
Får du inte rätt på klimatet inomhus och ser till att minska trycket i bostadsytan finns risken att ökad ventilation ger motsatt effekt eftersom du sänker temperaturen i vindsutrymmet.
Hade i förra huset samma problem men motsatta förutsättningar.
Takfotsventilation som var igensatt med isolering och en viss påisning vid kall väderlek men ingen påväxt.
Såg till att öppna upp för takfotsventilationen och fick nästan omedelbart mer kondensering och påväxt.
PÃ¥växten kom längst ner mot takfotsventilationen  precis som pÃ¥ en av dina  bilder.
Visade sig vara en springa bakom taklisten i rummet under där fuktig luft kunde ta sig upp och kondenserade mot den nu ännu kallare ytan.
Mitt råd är att minska läckaget till vinden genom att minska trycket och se om du kan hitta var luften letar sig upp.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2015, 12:12:43 »
Tack för bra svar.
 Bigfoot, jag har ingen fuktspärr? Vet inte om det är meningsfullt att leta springor, ska jag ta bort taklisterna etc? Har just nu runt 35 % luftfuktighet i huset vid minus 1-2.
Jag har ingen mekanisk ventilation i huset. Har också funderat på detta. Kan man sätta in en kanal fläkt och blåsa ut genom en kanal i skorstenen för att testa tro?
Hur kallt är det normalt att det blir på vinden? Om det är tex 0 gr ute inom vilket spann kan det vara på vinden då? Man kan väl med detta mått se lite grovt, om ventilationen är ok. Just nu har jag 1 gr på det kallaste stället och vid murstocken där ventilationen är som sämst 3 gr.

Santos, det var det jag också tänkte att där luften står still blir kondensen, men står inte luften mer still i hörnen råspont/takstol?
Är du snickare? FrÃ¥gan är vad det blir för skillnad med mitt sÃ¥gspÃ¥n i snedtaket. Antar att de hus du varit inblandad i har takfotsventilation hela vägen ner? Känner mig mer orolig över snedtaket, dÃ¥ man inte har nÃ¥gon koll där... Kan det vara sÃ¥ att tilläggsisoleringen med tidningspapper som blev gjort pÃ¥ vinden gör att den varma luften som letar sig upp mÃ¥ste gÃ¥ mera invid rÃ¥sponten och dÃ¥ blir den mer koncentrerad jämfört med att bara ha sÃ¥gspÃ¥n? Läste om en annan här pÃ¥ forumet som inte rörde sin vind. Han hade ocksÃ¥ sÃ¥gspÃ¥n. Han menade att den mÃ¥dde bäst sÃ¥ och det  kostade honom ca 1000 kr om Ã¥ret i ökad uppvärmning.
Ska man försöka täta, alltså trycka till isoleringen lite vid de två takstolarna där kondensen finns, för att se om det är läckage nerifrån?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2015, 12:17:18 »
Ingen ventilation och 10  cm isolering pÃ¥ vinden?  Den fuktfirman verkar ha gett upp sitt uppdrag. ..
Jag hade satsat på att täta innertaket med fuktspärr om jag var orolig.
Men det kanske inte är sÃ¥ illa,  det svarta mÃ¥ste vara nytt eller gammalt läckage uppifrÃ¥n.  Kolla om det verkligen är blött idag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2015, 13:11:53 »
Bra idé att satsa på undertrycksventilation i huset, själv har jag ett par varvtalsreglerade PAX-fläktar i badrummen som går för jämnan på lågvarv (de varvar upp när funkthalten blir hög).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2015, 14:03:28 »
Angående fläkt i badrummet. Jag har en som går vid behov, men badrummet ligger på övervåningen. Är det bra att dra upp luften från undervåningen, det kanske inte förbättrar situationen på vinden? Vad sägs om en fläkt på skorstenen, då dras luften ner till källaren och ut? Kanske i kombination med en fläkt på lågvarv i badrummet eller är det overkill?

karlmb jag snackade precis med dem. Antar att de vill sälja. De säljer "trygghetsvakten", den som Martin Timell tyckte man skulle ha på vinden vid problem. De har även avfuktare. Han tyckte avfuktaren var bäst. Ca 10.000 kr i mitt fall...

Funderade på varför taket såg värst ut vid murstocken, där tempen är lite högre och fukten lägre. Vi har inte haft något skydd på skorstenen (nu åtgärdat) sen installationen av VP. Kan det ha bidragit?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2015, 14:04:44 »
Citera
De säljer "trygghetsvakten", den som Martin Timell tyckte man skulle ha på vinden vid problem. De har även avfuktare. Han tyckte avfuktaren var bäst. Ca 10.000 kr i mitt fall...

Haha, jo det är ju iaf ett skäl till deras argument...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2015, 15:23:52 »
Angående fläkt i badrummet. Jag har en som går vid behov, men badrummet ligger på övervåningen. Är det bra att dra upp luften från undervåningen, det kanske inte förbättrar situationen på vinden? Vad sägs om en fläkt på skorstenen, då dras luften ner till källaren och ut? Kanske i kombination med en fläkt på lågvarv i badrummet eller är det overkill?

Tror inte det spelar så jättestor roll var i huset luften tas för vindens skull, men för innomhusklimatats skull så är det bäst att ta ut luften i badrum/tvättstuga.

Citera
Funderade på varför taket såg värst ut vid murstocken, där tempen är lite högre och fukten lägre. Vi har inte haft något skydd på skorstenen (nu åtgärdat) sen installationen av VP. Kan det ha bidragit?

Den mindre roliga förklaringen är att det kanske läcker in vid murstocken?
Jag har själv ett skydd pÃ¥ skorsten men det är mest för att den inte ska vittra (ute pÃ¥ taket), jag märkte inte att fukt skulle tagit sig in pÃ¥ vind innan jag klädde in skorsten i plÃ¥t.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2015, 15:35:24 »
Angående fläkt i badrummet. Jag har en som går vid behov, men badrummet ligger på övervåningen. Är det bra att dra upp luften från undervåningen, det kanske inte förbättrar situationen på vinden?
Det naturliga luftflödet är från bottenvåningen och uppåt, åtminstone är det min erfarenhet, så det är perfekt att ha ett stabilt frånluftsflöde via t ex en varvtalsreglerad fläkt i ett badrum på ovanvåningen. Det skapar inte bara undertryck, utan det gör också inomhusluften mindre fuktig, vilket är bra om det ändå skulle läcka upp lite på vinden.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2015, 16:16:57 »
Och har man en väl ventilerad vind så gör den på vintern mycket låga luftfuktigheten att det torkar upp. Men ventilationen måste vara så pass hög att den med marginal överstiger det läckage som man har inifrån den varma bostaden. Eftersom fuktig rumsluft letar sig upp på vind förbättras situationen markant om man skapar ett undertryck inne och det är lättast på den översta våningen dit den varma luften vill söka sig. Att försöka dra ner den i källaren är betydligt "svårare" och kräver större fläktar än på övervåningen för att få samma ressultat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2015, 20:28:33 »
Vet inte varför men det kändes klockrent, svenske kocken...  att ventilationen mÃ¥ste vara sÃ¥ hög att den överstiger det läckage men har nerifrÃ¥n. Är det som du tror, eller har du nÃ¥gon egen erfarenhet?
AngÃ¥ende fläkt och placering sÃ¥ ser jag fördelen med att ha den nära vinden, men om man har en rätt kraftig skorstensfläkt sÃ¥ drar ju den ner fukt och värme frÃ¥n köket ocksÃ¥ som lätt tar sig upp pÃ¥ annars. Det slÃ¥r mig ocksÃ¥ att vi (min fru) inte varit sÃ¥ noga med att vädra och stänga dörren till köket vid storkok tex, och vi har dessutom kolfilter i köket, alltsÃ¥ leds inte luften ut utan upp i taket och vidare upp pÃ¥ vinden  ???  Skulle inte mkt av det Ã¥ka ner i källaren och ut via skorstensfläkten? När vi byggde om fick man inte ha utlopp för köksfläkten pÃ¥ gaveln pÃ¥ huset. FÃ¥r man det idag? Finns visserligen en kanal i murstocken pÃ¥ andra sidan köket, men en fläkt där kanske inte är fel... Det blev mkt pÃ¥ en gÃ¥ng. NÃ¥gon som har svar pÃ¥ allt detta?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!