Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor maskin Vs Liten maskin  (läst 5947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Stor maskin Vs Liten maskin
« skrivet: 01 mars 2007, 19:18:34 »
hej
nu vill jag veta en grej,..

säg att jag har ett hus med öppen planlösning  byggt 78  direkt el
Ã¥ normalt isolerat ....140m2
tempen inne ska va 21 grader .....huset står på en ort där det alltid är minus
10 grader hela vintern

vad gÃ¥r billigare en Stor maskin tex Nocria 14 pÃ¥  9,2 kw
eller en panasonic E9a

gÃ¥r det att räkna ut vilken pump som är bättre dvs drifts kostnad  kostnaden i ström som pumparna tar för att värma kÃ¥ken

jag e lite less på att höra om att en stor pump e sämmre räkna på det ....å se vad det blir kan ni bevisa att 5kw pumpen går billigare så lovar jag att respektera det
å alldrig mer bråka om att en större pump är bättre

det måste gå räkna ut vilken maskin som passar bäst
men räkna ochsÃ¥ in att en av maskinerna kommer ofta att gÃ¥ pÃ¥ dellast Ã¥ en anan kommer gÃ¥ pÃ¥ gasen i botten  allt för att fÃ¥ ett rätvisande resultat



Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2007, 20:04:02 »
Nocria 14 är pÃ¥ 9.1kw  ;)

Anmärkningvärt är att Nocria 14 har bättre copvärde än en Panasonic E9 EKEB trots att en stor pump enligt vissa inte ska kunna ha bättre cop än en liten.... :D


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2007, 20:32:15 »
Det beror även pÃ¥ vart i landet man bor. I Norrland med betydligt fler dagar med -10 jämfört med SkÃ¥ne som har mycket fÃ¥ dagar med -10pÃ¥ normal vinter. Sen hänger det även pÃ¥ vilka ljudnivÃ¥er folk stÃ¥r ut med, Nocria 14 omsätter mycket mer luft än E9 vilket gör att den även lÃ¥ter mer pÃ¥ max fläktläge, om dÃ¥ kunden inte stÃ¥r ut med den höga ljudnivÃ¥n och sätter ner fläkthastigen pÃ¥ Nocrian sÃ¥ missar dom halva effekten med luftspridningen som den kan ge vid fullt blÃ¥s och nÃ¥r därmed inte nÃ¥gra 140m2. För bästa komfort och effekt sÃ¥ skulle jag personligen välja 2 mindre maskiner än en stor. StÃ¥r man ut med höga fläktljud och inte har dom extra pengar det kostar att montera in 2 mindre pumpar sÃ¥ skulle jag välja Nocria 14 som norrlänning. Bodde jag i SkÃ¥ne sÃ¥ blir mitt val svÃ¥rare, jag väljer nog en E9 och stöttar med nÃ¥got element, dels av samma anledning som för Norrland dÃ¥ jag inte vill höra en Nocria gÃ¥ pÃ¥ max när jag ska sova om den kommer hamna när mitt sovrum för bästa möjliga plaering. I ditt exempel med 140m2 misstänker jag att själva huset ni syftar pÃ¥ mÃ¥ste vara ca 170m2 och ni dÃ¥ har tagit bort badrum,wc samt eventuella garderober som i normala fall har stängda dörrar där man stöttar med element. Göra ett mätresultat som är rättvisande till 100% är nog ganska svÃ¥rt. Om huset är 140m2 (170m2) skulle jag personligen sätta in en TE12DKE  a:gl
Det blir nog massor med åsikter om detta med komfort kontra tjäna så mycket som möjligt och stå ut med oljudet.
Vore även kul att veta vad en normalisolerad villa innebär, är det 2 glas fönster och 170mm isolering i väggarna eller är det 3 glas fönster och 240mm i väggarna, det har en ganska stor betydelse i effektval.
Som tur var har jag semester från i morgon så jag slipper se alla påhopp på mig som inte delar mina åsikter.
Välj TE9DKE före E9EKEB så får ni en tystare innedel.
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2007, 20:54:33 »
Det beror även pÃ¥ vart i landet man bor. I Norrland med betydligt fler dagar med -10 jämfört med SkÃ¥ne som har mycket fÃ¥ dagar med -10pÃ¥ normal vinter. Sen hänger det även pÃ¥ vilka ljudnivÃ¥er folk stÃ¥r ut med, Nocria 14 omsätter mycket mer luft än E9 vilket gör att den även lÃ¥ter mer pÃ¥ max fläktläge, om dÃ¥ kunden inte stÃ¥r ut med den höga ljudnivÃ¥n och sätter ner fläkthastigen pÃ¥ Nocrian sÃ¥ missar dom halva effekten med luftspridningen som den kan ge vid fullt blÃ¥s och nÃ¥r därmed inte nÃ¥gra 140m2. För bästa komfort och effekt sÃ¥ skulle jag personligen välja 2 mindre maskiner än en stor. StÃ¥r man ut med höga fläktljud och inte har dom extra pengar det kostar att montera in 2 mindre pumpar sÃ¥ skulle jag välja Nocria 14 som norrlänning. Bodde jag i SkÃ¥ne sÃ¥ blir mitt val svÃ¥rare, jag väljer nog en E9 och stöttar med nÃ¥got element, dels av samma anledning som för Norrland dÃ¥ jag inte vill höra en Nocria gÃ¥ pÃ¥ max när jag ska sova om den kommer hamna när mitt sovrum för bästa möjliga plaering. I ditt exempel med 140m2 misstänker jag att själva huset ni syftar pÃ¥ mÃ¥ste vara ca 170m2 och ni dÃ¥ har tagit bort badrum,wc samt eventuella garderober som i normala fall har stängda dörrar där man stöttar med element. Göra ett mätresultat som är rättvisande till 100% är nog ganska svÃ¥rt. Om huset är 140m2 (170m2) skulle jag personligen sätta in en TE12DKE  a:gl
Det blir nog massor med åsikter om detta med komfort kontra tjäna så mycket som möjligt och stå ut med oljudet.
Vore även kul att veta vad en normalisolerad villa innebär, är det 2 glas fönster och 170mm isolering i väggarna eller är det 3 glas fönster och 240mm i väggarna, det har en ganska stor betydelse i effektval.
Som tur var har jag semester från i morgon så jag slipper se alla påhopp på mig som inte delar mina åsikter.
Välj TE9DKE före E9EKEB så får ni en tystare innedel.
mvh
Thomas



hehe känn lugnet Thomas vi respekterar dina åsikter trots att vi inte delar dem..... ;D

Nej men allvarligt så kan det säkert ligga en del i det du säger, sen så detta med utetemp är ju oxå en lite svårbedömd historia..... man ska absolut inte förglömma BLÅSTEN som brukar härja en hel del i t.ex Skåneland. Personligen så tycker jag huset snabbt blir nerkylt om det blåser mkt trots att det då bara kanske är -2 grader ute. Tar hellre -15 grader och vindstilla än -5 grader och blåsigt.


//Krister 
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 20:56:52 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2007, 21:00:16 »
Hej du Nortkingen.

Det var därför jag undrade vad normalisolerad villa innebär. Jag har en ganska nybyggd villa med 3 glas energi fönster och bra isolering i väggar och tak och inte märkte jag av stormen gudrun a:gl
Jag var ganska säker på att se ett inlägg från dig relativt snabbt ;D
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2007, 21:09:34 »
Hej du Nortkingen.

Det var därför jag undrade vad normalisolerad villa innebär. Jag har en ganska nybyggd villa med 3 glas energi fönster och bra isolering i väggar och tak och inte märkte jag av stormen gudrun a:gl
Jag var ganska säker på att se ett inlägg från dig relativt snabbt ;D
mvh
Thomas



Nja vet inte själv vad det var för standard pÃ¥ isolering och fönster 1978 som R407 skrev i sin frÃ¥ga......  har själv ett hus byggt 1978 och har 19cm isolering i väggarna och 32cm i tak samt 3 glasfönster, men sen om det var standard pÃ¥ den tidens byggnormer eller inte vill jag lÃ¥ta vara osagt.

Klart det kommer svar......    :D  snabbt oxÃ¥  ;)


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2007, 21:18:10 »
Nocria 14 är pÃ¥ 9.1kw  ;)

Anmärkningvärt är att Nocria 14 har bättre copvärde än en Panasonic E9 EKEB trots att en stor pump enligt vissa inte ska kunna ha bättre cop än en liten.... :D


//Krister   *vinkar*

Jaha du, vem har testat dem tillsammans?

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2007, 21:54:07 »
Nocria 14 är pÃ¥ 9.1kw  ;)

Anmärkningvärt är att Nocria 14 har bättre copvärde än en Panasonic E9 EKEB trots att en stor pump enligt vissa inte ska kunna ha bättre cop än en liten.... :D


//Krister   *vinkar*

Jaha du, vem har testat dem tillsammans?



Tog bara Fujitsus och Panasonics egna uppgifter.....  Men om du kanske kan presentera nÃ¥gra mera korrekta uppgifter sÃ¥ är jag mkt tacksam för dem.


//Krister  *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2007, 22:07:51 »
hej ..
säg att huset e med normala 3 glas fönster 180 mm gullf i vägg 300 på tak mm mm

var för jag tog just minus 10 e väl för att det skulle bli hyfsat rättvist i vårat långa land
minuss 10 här uppe e sommar   medans det e vinter i skÃ¥ne  sÃ¥ det bör va ett hyfsat normvärde för sverge...

hur mycket gör det tex att pumpen går på dellast för cop värdet i %
hur på verkas cop värdet på fullast ?
hur många % sämmre cop får man


visst är det knöligt att räkna ut men det måste ju gå ..eller syftar alla stora firmor fram sina pump rekomendationer ,nånstans måste det gå kolla...
eftersom endel av er propagerar starkt för att man måste beräkna å väga in många faktorer vi ett pump köp ..det går inte vräka på
som tex jag vill
det kan inte va så knöligt häller det e samma hus + samma temp förhållanden ni ska räkna på
inte 2 olika hus i 2 olika landskap
värdena för kÃ¥ken e dom samma i bägge fallen det som ändras e ju effekten +  cop värdet
i förhållande till effektuttaget på dom olika pumparna...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2007, 22:20:36 »
Det finns förmodligen någon duktig mattematiker som kan ge dig bra diagram om han bara vill eller orkar lägga ner tiden på det.
Det är synd att inte råd och rön har några riktigt stora pumpar med i sitt test men det går att jämföra litegrann där iallafall.
Det finns nog även ett antal synpunkter på hur verklighetstroget testet är men det är nog det närmaste man kommer om inte någon har sett några andra bättre tester om man bortser från "högskoletestet" från Finland.
Tänk på att inte lägga allt krut på att spara så mycket som möjligt, man ska leva med fläktljuden också >:D
Jag har reda gett upp hoppet om att du och Northkingen ska köpa mina argument men det visste jag från början ;D
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2007, 22:23:27 »
Det finns förmodligen någon duktig mattematiker som kan ge dig bra diagram om han bara vill eller orkar lägga ner tiden på det.
Det är synd att inte råd och rön har några riktigt stora pumpar med i sitt test men det går att jämföra litegrann där iallafall.
Det finns nog även ett antal synpunkter på hur verklighetstroget testet är men det är nog det närmaste man kommer om inte någon har sett några andra bättre tester om man bortser från "högskoletestet" från Finland.
Tänk på att inte lägga allt krut på att spara så mycket som möjligt, man ska leva med fläktljuden också >:D
Jag har reda gett upp hoppet om att du och Northkingen ska köpa mina argument men det visste jag från början ;D
mvh
Thomas



hehe har du nu insett vad två tjuriga Norrlänningar innebär..... ;)



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2007, 22:29:24 »
hej....
haha visst vet du om vårat motto

vi ger oss inte ...även om vi vet om att vi har fel....

eller mitt gammla visdoms ord pasar bra på ...Tomas (GUD)

"Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves..."

 a:gl a:gl a:gl
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 22:36:06 av R407 »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2007, 22:52:36 »
Nocria 14 är pÃ¥ 9.1kw  ;)

Anmärkningvärt är att Nocria 14 har bättre copvärde än en Panasonic E9 EKEB trots att en stor pump enligt vissa inte ska kunna ha bättre cop än en liten.... :D


//Krister   *vinkar*

Hej Krister! Jag hajade komplimangen!  ;D  *vinkar*
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2007, 22:57:45 »
Nocria 14 är pÃ¥ 9.1kw  ;)

Anmärkningvärt är att Nocria 14 har bättre copvärde än en Panasonic E9 EKEB trots att en stor pump enligt vissa inte ska kunna ha bättre cop än en liten.... :D


//Krister   *vinkar*

Hej Krister! Jag hajade komplimangen!  ;D  *vinkar*


hehe den passningen var inte bara till dig.......



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Stor maskin Vs Liten maskin
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2007, 01:02:17 »
Tja det finns ju envist folk i Småland också ;), min lilla diskreta pump a:gl Nocria 18 på ynkna 9,7kw sitter rakt ovanför huvudet i sovrummet. Fast jag kan ju köra supertyst och ecoläge och den fixar jobbet ändå. Fast första natten gick den på maxblås hela tiden och jag sov lugnt ändå. Men det är klart att är man ljudkänslig ska man nog definitivt inte ha den i sovrummet även om det inte gör mig något 8) Får se vad den drar längre fram då jag kopplat en elmätare till den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!