Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nerjusterad 2025-6  (läst 9335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nerjusterad 2025-6
« skrivet: 10 september 2011, 20:06:27 »
Det är som så att jag har en liten fråga gällande F2025, jag fick nämnda värmepump installerad oktober 2010 tillsammans med en vvm300, tråkigt nog har jag haft lite strul med den vilket har resulterat i att nibe kunniga
tekniker haft skyttel trafik hem till mig. Detta har resulterat i en nedjustering av stop temperaturen pÃ¥ värmepumpen till -13. Min frÃ¥ga är dÃ¥ helt enkelt vilken effektförlust jag fÃ¥r av detta är det mycket? Samt ska det vara sÃ¥ enkelt att de bara justera ner effekten pÃ¥ utedelen....jag har ju trots allt betalt en hel del pengar? 
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #1 skrivet: 10 september 2011, 20:18:58 »
Vilket problem har dom löst med den justeringen? Behöver man ganska hög framledningstemp så är det inte så ovanligt att VP'n stannar före -20 pga hög hetgas, så det är inte säkert att du kan köra så mycket kallare ändå.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #2 skrivet: 10 september 2011, 20:37:38 »
Om man justerar ned stopptemperaturen, kan maskinen ge högre framledningstemperatur.   Det har onekligen sina fördelar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #3 skrivet: 10 september 2011, 20:45:51 »
Varför skulle maskinen ge högre framledning med lägre stopptemp  Sc:,h Utan att vara insatt skulle jag känna mig lurad om jag köpt en vp som ska fixa -20 sen kommer en service kille och justerar ner till -13 dÃ¥ kanske man skulle valt en annan vp frÃ¥n början om den är korrekt installerad alltsÃ¥ tycker det är upp till tillverkaren att fixa sÃ¥ vp gÃ¥r enligt vad som stÃ¥r i databladet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #4 skrivet: 10 september 2011, 21:17:43 »
Smufren.

Jag vet ej orsaken till sambandet ....lägre stopptemperatur och högre framledningstemperatur....men så står det skrivet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #5 skrivet: 10 september 2011, 21:29:16 »
Vart har du hittat den uppgiften kollade i manualen men hittade inget ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #6 skrivet: 10 september 2011, 21:40:48 »
Så här står det i manualen:
"När stopptemperaturen (kanal A7) ställs in på mellan -7 och
-20 °C begränsas framledningstemperaturen linjärt från -7 °C
/ 58 °C till -20 °C / 50 °C."


Framledningstempen begränsas alltså mer vid lägre stopptemp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #7 skrivet: 10 september 2011, 21:45:51 »
Blir det verkligen sÃ¥ framledningen är ju begränsad till 50 grader vid -20 och 58 grader vid -7 oavsett stopp temp och stopp kurvan ligger linjärt därimellan eller är det jag som inte fattar igen  huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #8 skrivet: 10 september 2011, 21:54:36 »
Det står även så här i manualen:
"Denna produkt är ej avsedd att användas av personer med nedsatt fysisk/mental förmåga eller brist på erfarenhet och kunskap"
Det kanske är därför du inte fattar  ;D

Nej, jag bara skojade  :-*

Ja, jag begriper inte heller exakt varför dom har justerat stopptempen till -13. Jag vet dock att det kan bli problem med hög hetgas när det blir för stor skillnad mellan lufttempen och VB-tempen. På min anläggning blir det problem vid ca 17-18 minusgrader - Då hamnar hetgastempen runt 120 ºC som är gränsen.
Jag vet inte exakt hur Nibe funkar eftersom jag har en Bosch, men på min VP funkar det så att om den bryter pga hög hetgas så startar den inte igen förr än utetempen har varit två grader varmare en viss tid än vad tempen var när den stannade. Stannar den för att inställd stopptemp underskrids så startar den igen så fort det blir varmare. Med andra ord: Det är bättre att den stannar på stopptemp eftersom det tar längre tid innan den startar igen om den stannar på hög hetgas.
Detta gäller alltså Bosch/IVT, men jag gissar att Nibe har nån liknande reglering...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #9 skrivet: 10 september 2011, 21:57:24 »
Det värsta är att du mÃ¥nga gÃ¥nger har rätt  ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #10 skrivet: 10 september 2011, 21:58:30 »
vilken skräp maskin.  Ni borde föresprÃ¥ka Atria  Den gÃ¥r fint ner till -20  Inga begränsningar av ngt slag.  Utedelen ställer du vart du vill och kompressorn myser i källaren. 

Helt enkelt en bra lösning.  Atec njaa  den kanske fÃ¥r dessa problem ocksÃ¥ med R407c som köldmedium, men iofs sÃ¥ har dem ju EEV i den maskinen sÃ¥ dÃ¥ kan dem hÃ¥lla ned tryckgasöverhettningen, vilket ju är bra. :)

Förresten sÃ¥ sÃ¥g jag Smurfen pÃ¥ bio förra helgen med grabbarna, klumpsmurf!!  det är du va??

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #11 skrivet: 10 september 2011, 22:01:05 »
Som sagt var: Det skulle vara bra att veta vad problemen bestod i och varför man valde att ställa om stopptempen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #12 skrivet: 10 september 2011, 23:01:32 »
Oj vilket gensvar...kanon  :)

Problemet är som sÃ¥ att vid ca -18 sÃ¥ har inomhusdelen gÃ¥tt in i reducerad elpannedrift vilket dÃ¥ inte genererar nÃ¥gon värme överhuvudtaget, det är detta problemet man inte fÃ¥r bukt med trots upprepade hembesök av en firma som varit i kontakt med nibe själva. Tillslut kom det en direkt ifrÃ¥n nibe som tittade pÃ¥ systemet och det var han som sänkte stopptempen till -13 tyvärr var inte jag hemma vid det tillfället sÃ¥ jag fick inte prata med honom själv. Hoppas det ger lite mer info...är det nÃ¥got mer som behövs ska jag försöka svara sÃ¥ gÃ¥tt jag kan (är total amatör pÃ¥ detta)  :)

Förresten så har det aldrig varit något problem med hög hetgas..
Fick även detta skickat på mail till mig dagen efter de varit här och justerat stopptempen, detta är alltså vad som ändrats.

Justerat stopp temp utedel till -13 (meny 9-1-9)
Justerat ner kurvan 9 finjustering på 0, den får ej höjas över detta värde.
Om kurvan måste höjas ytterligare så måste stopp temperaturen ev. justeras ner.
« Senast ändrad: 10 september 2011, 23:06:39 av xmattiasx »
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #13 skrivet: 11 september 2011, 19:53:59 »
Vad hände nu dÃ¥...det som var sÃ¥dan aktivitet och önskan att veta problemet bakom sänkningen av stopptempen sen när jag berättar är det ingen som vill säga nÃ¥got längre  ???
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #14 skrivet: 11 september 2011, 21:17:00 »
Jag fattar inte vad reducerad elpanne drift har med själv vp att göra fast det är klart om man ställer ner stopp tempen sÃ¥ vp stannar helt ska det väl vara fan om inte elpannan ska gÃ¥ in  Sc:,h Oraklet hur mÃ¥nga grader kan en Atria lämna ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #15 skrivet: 11 september 2011, 21:57:52 »
Glömde nämna att felkoden "kort drifttid" dyker upp i samband med den reducerade driften och det hade att göra med att returtempen blev för hög om jag inte kommer ihÃ¥g helt fel  :)
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #16 skrivet: 11 september 2011, 22:17:17 »
Hur varmt vatten körde du ut på radiatorerna när den larmade ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #17 skrivet: 11 september 2011, 22:28:04 »
Hur varmt vatten körde du ut på radiatorerna när den larmade ?
Oj är faktiskt inte riktigt säker på den...i princip alla gånger det hänt så har det varit på natten eller när jag varit på jobbet så jag har inte märkt det förens flera timmar senare...men det var ju strax under -20 så runt 50-55 måste det ju ha varit i alla fall. Kan tyvärr inte svara mer precist :/

Enligt den värmekurva jag körde vid den tidpunkten skulle det ha varit 55 grader vid -20.
« Senast ändrad: 11 september 2011, 22:32:47 av xmattiasx »
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #18 skrivet: 11 september 2011, 22:43:03 »
Om retur tempen blir för hög så ska vp slå av för att skydda vp tempen ligger antagligen på 48 grader. Jag tycker du ska kolla diffen på radiatorerna när du kört värme en stund så att det skiljer minst 5 grader mellan in ut på radarna. Om du har möjlighet vore det bra att byta ut nån radiator till större eller eventuellt en fläkt radiator så du klarar värmen med lägre framledning och då kommer returtempen att bli lägre och vp lämnar högre effekt och det blir bättre cop. Du har väl inga termostater på radarna som stoppar värmen du ska ha alla termostaer fullt öppna och ställa in så låg värme kurva som möjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #19 skrivet: 11 september 2011, 23:00:25 »
Ok, om det inte skiljer minst 5 grader betyder det att det elementet är "dåligt" och bör bytas ut? Antar att jag får kolla det manuellt men någon sorts mätverktyg? (amatör jag vet :D) Nej alla husets radiatorer ska vara fullt öppna det har jag koll på.
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #20 skrivet: 12 september 2011, 05:49:24 »
Problemet är som så att vid ca -18 så har inomhusdelen gått in i reducerad elpannedrift vilket då inte genererar någon värme överhuvudtaget, det är detta problemet man inte får bukt med trots upprepade hembesök av en firma som varit i kontakt med nibe själva.

Är alltså grundproblemet att elpannan inte går på full effekt? I så fall borde det väl bli sämre värme i huset om man ställer upp stopptempen på VP'n?
Eller har jag missat nåt?
Vad har du för värmekurva?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #21 skrivet: 12 september 2011, 06:53:16 »
Om vp:n fungerar nu, skulle jag inte fundera ytterligare.

Glöm "effektförlusttankarna".

Mellan ex -5 och - 13 grader, så får du troligen högre framledningstemperatur än om du hade valt - 20 inställningen......så i själva verket tjänar du nog på nuvarande inställning.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #22 skrivet: 12 september 2011, 07:23:09 »
Ja, jag tror inte heller att det har nån avgörande ekonomisk betydelse. Dock skulle det vara intressant att veta grundproblemet och se om man kan göra på nåt bättre sätt.

Det låter som att VP'n stannar pga hög framledning när det blir kallare än ca -13, och att man har ändrat stopptempen för att indirekt påverka framledningsgränsen.

Jag förstår dock inte vad 'reducerad elpannedrift' betyder...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #23 skrivet: 12 september 2011, 07:33:48 »
Ok, om det inte skiljer minst 5 grader betyder det att det elementet är "dåligt" och bör bytas ut? Antar att jag får kolla det manuellt men någon sorts mätverktyg? (amatör jag vet :D)

Nej, det behöver förmodligen inte bytas. Dock behöver det strypas så att det inte kortsluter och skickar tillbaks allt varmvatten till pannan. Det i sin tur innebär att det kommer att avge lite mindre effekt, så om du inte klarar av att värma huset med radiatorerna korrekt instrypta så behöver du byta några av dom.

Citera
Nej alla husets radiatorer ska vara fullt öppna det har jag koll på.

Nja... Radiatorerna skall inte vara ostrypta - Då får man garanterat problem. Alla radiatorer, utom nån enstaka sist på respektive slinga skall vara instrypt med en fast ventil så att du får rätt delflöde genom dom. Har du alla radiatorer ostrypta och reglerar värmen med termostater så får en strypning/flöde som varierar mer eller mindre slumpmässigt, vilket många VP inte tycker om...

Du bör ha ca 8-10 graders skillnad på tillopp och retur vid pannan. Diffen över respektive radiator kan sen vara lite olika beroende på radiatorns storlek i förhållande till rummet den sitter i, etc.
« Senast ändrad: 12 september 2011, 07:36:07 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #24 skrivet: 12 september 2011, 07:47:21 »
Jag kan tillägga att min VP stannade vid ca 14-15 minusgrader när första vintern satte in på allvar. Genom att justera in flödena så fick jag ner returtempen lite och kom ner ett par grader till och genom att sätta in fläktar i en radiator så kunde jag sänka framledningstempen ett par grader och få VP'n att gå vid ytterligare några minusgrader.

Jag har en Bosch/IVT och dom har inte samma typ av framledningsbegränsning, utan där är det hetgastempen som blir begränsande när framledningen ökar. Dock är ju principerna exakt som samma...
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #25 skrivet: 12 september 2011, 08:11:58 »
Jag fattar inte vad reducerad elpanne drift har med själv vp att göra fast det är klart om man ställer ner stopp tempen sÃ¥ vp stannar helt ska det väl vara fan om inte elpannan ska gÃ¥ in  Sc:,h Oraklet hur mÃ¥nga grader kan en Atria lämna ?

Smurfen, sorry men jag har missat denna frågan, den ställdes i en del av forumet som jag inte vandrar runt i lika frekevent :)

Svaret är att runt 55-57 grader pÃ¥ kompressorn och sedan spetsa upp till 70.  Percis som en "äldre" ( thermia kör ju nu med bara en pressostat och dem ger runt 65 grader fram som max pÃ¥ kompressorn) thermia BVVP.

Jag har monterat runt 50 Atrior genom Ã¥ren skulle jag tro, och inga av dessa problem har inträffat.  De problem jag haft har varit mest i början av atria karriären, när jag slarvade med att blanda till -32 grader pÃ¥ glykolen.  Ska byta en av de allra första Atriorna som leverades och där blandade jag till -40 huvuddunk ;D  Fick justera det när det började bli kallt.

Annars så har det varit de "vanliga felen" Trasig display, CP, givare osv.
Har flera Atrior som hÃ¥ller huset helt till -19 grader utan spets, och dem funkar hela vägen till -20 som dem ska. En vanlig missuppfattning brukar vara att folk tittar pÃ¥ sin termometer och sedan pÃ¥ VP:s utempgivare. Dessa kan dÃ¥ visa 18- och VP stÃ¥r.  Det är en separat avfrostningsgivare som styr när VP stannar. Kontrollmäter man detta och kalibrerar samt förklara sÃ¥ funkar det som det ska.

Jag gillar Atria för jag vill inte dra ut värmesystemet som de flesta andra gör, och av den anledningen kommer jag inte att köpa ATEC  om inte nÃ¥gon uttryckligen vill ha en sÃ¥dan maskin.*vinkar* 

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #26 skrivet: 12 september 2011, 10:16:20 »
Är alltså grundproblemet att elpannan inte går på full effekt? I så fall borde det väl bli sämre värme i huset om man ställer upp stopptempen på VP'n?
Eller har jag missat nåt?
Vad har du för värmekurva?

Elpannan fungerar som den ska, det är att när det blir för kallt ute ca -18 blir returtempen för hög och jag får en felkod som heter kort drifttid (drifttid kortare än två minuter tre ggr i rad). Värmekurvan jag har haft var 10 och sen förskjutning -2

Reducerad elpannedrift är ett sorts felsäkert läge när elpannan bara skickar ut ca 15 gradigt vatten i radiatorerna...vilket inte ger någon värme i huset överhuvudtaget antar att det ska se till att inget fryser sönder.
« Senast ändrad: 12 september 2011, 10:19:04 av xmattiasx »
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #27 skrivet: 12 september 2011, 10:23:57 »
Vp:n bryter vid returtemp 48 grader.

När det är kallare än minus 13 grader blir tydligen returtempen minst 48 grader....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #28 skrivet: 12 september 2011, 10:40:13 »
Ok. Grundproblemet är alltså att du behöver så hög framledningstemp att VP'n börjar klaga.
Jag kollade lite i manualen och hittade en liten 'bugg' (tycker jag i allafall...):

Kort drifttid
Denna information visas då drifttiden på F20XX varit kortare
än 2 minuter 3 gånger i rad. Indikeras som 16 i kanal
S1 på F20XX. (VVM 300 övergår till reducerad elpannedrift*.)


När det är riktigt kallt och framledningstempen toppas av elpannan sÃ¥ att man närmar sig gränsen för VP'ns driftomrÃ¥de sÃ¥ blir det helt naturligt korta gÃ¥ngtider (varje gÃ¥ng VP'n startar sÃ¥ passerar den max retur och stänger av direkt). Det borde vara ett helt normalt beteende, sÃ¥ varför skall det resultera i reducerad elpannedrift  Sc:,h Det som, rent logiskt borde hända är att VP'n stannar och elpannan tar över till 100%.
Elpannan klarar ju 80 grader på framledningen, så den borde strunta i att returtempen blir 48 grader....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #29 skrivet: 12 september 2011, 11:00:53 »
Ok. Grundproblemet är alltså att du behöver så hög framledningstemp att VP'n börjar klaga.
Jag kollade lite i manualen och hittade en liten 'bugg' (tycker jag i allafall...):

Kort drifttid
Denna information visas då drifttiden på F20XX varit kortare
än 2 minuter 3 gånger i rad. Indikeras som 16 i kanal
S1 på F20XX. (VVM 300 övergår till reducerad elpannedrift*.)


När det är riktigt kallt och framledningstempen toppas av elpannan sÃ¥ att man närmar sig gränsen för VP'ns driftomrÃ¥de sÃ¥ blir det helt naturligt korta gÃ¥ngtider (varje gÃ¥ng VP'n startar sÃ¥ passerar den max retur och stänger av direkt). Det borde vara ett helt normalt beteende, sÃ¥ varför skall det resultera i reducerad elpannedrift  Sc:,h Det som, rent logiskt borde hända är att VP'n stannar och elpannan tar över till 100%.
Elpannan klarar ju 80 grader på framledningen, så den borde strunta i att returtempen blir 48 grader....

Ja jag har också funderat över det..verkar inte speciellt vettigt tycker jag. Det här med att justera in radiatorerna hur gör jag det? med vredet på varje radiator?...och hur vet jag hur mycket isåfall?
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #30 skrivet: 12 september 2011, 12:55:25 »
Vad gäller radiatorerna och dess justering så kan dom absolut ha ett finger med i spelet. Har du nån radiator som kortsluter så stiger returtempen snabbt när framledningen ökar. Det kan förstärka problemet med korta drifttider när man närmar sig gränsen.
Normalt sett så sitter det en justerventil på radiatorkopplet. Antingen innanför testmostatvredet, eller på ett lock på returen. För att svara exakt hur man gör måste man veta hur dina radiatorkoppel ser ut.
Grundprincipen är dock att alla radiatorer skall ha en 'kännbar' temperaturskillnad mellan tillopp och retur. Detla-T mellan tillopp och retur vid pannan bör vara ca 8 grader.

Ett annat 'problem' är att om du har för högt flöde idag och stryper radiatorerna så kommer du att minska problemet med kort drifttid, men i värsta fall måste du öka värmekurvan ett par grader för att kompensera (eftersom radiatorernas medeltemperatur minskar när delta-T ökar), vilket i praktiken gör att VP'n inte kommer att klara fler minusgrader än i dag.
Däremot slipper du att elpannan går in i reducerat läge...

En annan sak jag funderade på: Hur gjorde man när man kom fram till att stopptempen skulle vara -13 grader? Mätte man radiatorreturen, jämförde med värmekurvan och la på lite marginal, eller höftade man till nåt och konstaterade att problemet försvann?
Om det är det senare så borde du kunna testa att justera ner stopptempen lite i taget och se vart gränsen ligger (kräver dock att det stadigvarande är minst 15 minus ute...)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #31 skrivet: 12 september 2011, 14:13:36 »
Man gjorde inget speciellt för att komma fram till just -13 så som jag har förstått det så har man bara höftat och chansar då helt enkelt på att det ska fungera. Då det inte blev kallt något mer efter att justeringen gjordes så vet jag inte om det har blivit något bättre :/.
Jo jag tänkte det också att man kunde testa att höja stopptempen allt eftersom, det måste väl gå att göra genom att hålla koll på returtempen? Ska kika lite på radiatorerna också.

Tack för tipsen ska se om jag fÃ¥r till det nÃ¥got bättre...bara att vänta pÃ¥ att det blir kallt dÃ¥  :)

Förresten så kom jag på att den första killen som var här (inte han från nibe) testade just "effekten" på det första elementet i slingan och han tyckte det var lite lite skillnad vid inloppet och utloppet kan det ha med saken att göra? Alltså skickas det för varmt vatten i retur då?
« Senast ändrad: 12 september 2011, 14:26:40 av xmattiasx »
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #32 skrivet: 12 september 2011, 15:05:08 »
Precis. Varmvattnet skickas direkt tillbaks till VP'n vilket gör att den lättare bryter på hög retur...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #33 skrivet: 16 september 2011, 18:20:46 »
Det här kanske är en dum fråga, men spelar det någon roll när man justerar flödet i elementen alltså bör det vara minst en viss temperatur på framledningen? Eller räcker det bara att det är framledning över huvud taget?
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #34 skrivet: 16 september 2011, 19:42:30 »
Ja, det bör väl vara iallafall ca 30 grader. Dessutom är systemet trögt, så värmeproduktionen måste ha varit igång en stund före och mellan varje justering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nerjusterad 2025-6
« Svar #35 skrivet: 16 september 2011, 22:08:31 »
Ja, det bör väl vara iallafall ca 30 grader. Dessutom är systemet trögt, så värmeproduktionen måste ha varit igång en stund före och mellan varje justering.

Ok, Ã¥ter igen tack för svaren  :)
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 619
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!