Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?  (läst 2412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rune V

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« skrivet: 07 februari 2012, 20:25:43 »
  Bytte till en större vp (ivt greenline- nibe 1245-10) och grävde ner ytterligare 400m slang för att parallellkoppla med mina tidigare 300m. När jag skulle fylla nya slingan gick det inte att fÃ¥ upp ngt tryck, läckaget mÃ¥ste vara ganska stort. Finns det nÃ¥got sätt att spÃ¥ra en läcka, som ligger 1m under jord utan att gräva fram slangen?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2012, 21:25:10 »
Tryckluft?

Om läckan är så stor som du skriver borde du höra den.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2012, 21:33:15 »
Provgräv, när maskarna är glada så är du nära spriten ;)

Skämt åsido, tryckluft och en skumgummiboll med snöre i. Blås iväg bollen i röret, och när den inte åker iväg längre så beror det på att luften tar en annan väg. Dra tillbaka i snöret och mät längden.

Kanske en dum idé, men om du inte får någon bättre kanske den kan funka?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2012, 21:37:14 »
Förslag två, ringa in.

gräv ett hÃ¥l pÃ¥ mitten av slingan och frys slangen där, trycksätt frÃ¥n bÃ¥da hÃ¥ll och se vilken halva som är otät.  Upprepa pÃ¥ den identifierade halvan och halvera igen. osv.

Eller också så finns det ett bra sätt redan :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2012, 08:35:02 »
Förslag fem: Trycksätt med spårgas och låna en hund som kan detektera den gasen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2012, 12:10:14 »
Förslag noll: kolla anslutningskopplingarna och ev. skarvar.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2012, 18:28:57 »
Lägg i en stÃ¥lkula trycksätt sakta och följ efter kulan med metalldetektor när kulan stannar har du hittat läckan  :)

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2012, 20:01:54 »
tryckluft och en skumgummiboll med snöre i. Blås iväg bollen i röret, och när den inte åker iväg längre så beror det på att luften tar en annan väg. Dra tillbaka i snöret och mät längden.

Jag har ändrat mig, tryck med vattentryck istället. Jag är (nästan?) säker på att detta skulle fungera. Jag tror man "pumpar" igenom en slags skumgummiboll för att göra rent slangarna som är till putspåsprutningsmaskiner, knepigt ord, men jag vet inte vad de heter på riktigt.



Annars kanske det gÃ¥r att spola i stora mängder hetvatten och fota marken  Sc:,hmed värmekamera?

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2012, 20:37:56 »
Jag har ändrat mig, tryck med vattentryck istället. Jag är (nästan?) säker pÃ¥ att detta skulle fungera. Jag tror man "pumpar" igenom en slags skumgummiboll för att göra rent slangarna som är till putspÃ¥sprutningsmaskiner, knepigt ord, men jag vet inte vad de heter pÃ¥ riktigt. Annars kanske det gÃ¥r att spola i stora mängder hetvatten och fota marken  Sc:,hmed värmekamera?
Borde ju gå, hemma vid installation av VP tog installatören en svamp och tryckte in i slangen och pumpade efter med spriten som skulle i slangen och tryckte ut luften på det sättet och svampen kom ut i andra ändan sedan var luftfritt och fullt med brine.


Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Rune V

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2012, 17:54:27 »
Tack för alla tips, roliga och fiffiga, tyvärr måste jag nog vänta ett tag innan jag kan testa- skumgummi och vattentryck- och kanske liten metallbit borde ju funka. Snön ligger djup ännu ngn månad här i västerbotten så jag går i ide ett tag. Ska försöka att avlägga rapport när problemet är löst, ngn gång till sommaren. Undrar om maskarna måste anv vit käpp nu, det lär ju vara blindsprit hmmm.........

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2012, 19:05:03 »
Varmvatten i ett par timmar borde göra susen, kostar skjortan visserligen men du borde se vart snön smälter :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad gör jag, ytjordvärmeslingan läcker?
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2012, 23:09:05 »
Tack för alla tips, roliga och fiffiga, tyvärr måste jag nog vänta ett tag innan jag kan testa- skumgummi och vattentryck- och kanske liten metallbit borde ju funka. Snön ligger djup ännu ngn månad här i västerbotten så jag går i ide ett tag. Ska försöka att avlägga rapport när problemet är löst, ngn gång till sommaren. Undrar om maskarna måste anv vit käpp nu, det lär ju vara blindsprit hmmm.........

Nej, det är ren och fin etanol. Men man har säkert blandat i nåt så att det är svårt att dricka...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!