Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: temp vid utblÃ¥s HE-12 DKE?  (läst 3888 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
temp vid utblås HE-12 DKE?
« skrivet: 04 september 2006, 22:58:09 »
någon som vet vad normal temp vid utblåset är på en he 12a är vid ca +7 grader? *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: temp vid utblås HE-12 DKE?
« Svar #1 skrivet: 06 september 2006, 22:52:32 »
någon som vet vad normal temp vid utblåset är på en he 12a är vid ca +7 grader? *vinkar*

Provade min precis när jag installerade den det var inte +7 men ca +14 dubbelt sÃ¥ varmt,  dÃ¥ gav den 53,94 grader, vad jag hörde dÃ¥ är att över 50 skulle vara bra! ingen aning alltsÃ¥ vid +7, men det kanske är en fingervisning! ºC
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: temp vid utblås HE-12 DKE?
« Svar #2 skrivet: 06 september 2006, 23:18:47 »
tackar tackar ska kolla min imorrn om det nu blir sÃ¥ varmt som +14  :) föresten vad hade du för inställningar dÃ¥ temp fläkt vingar  samt hur lÃ¥ngt frÃ¥n utblÃ¥set kollade du  och vad för slags termometer använde du? Är kanske lite petig nu men vill försöka göra ett test sÃ¥ likt ditt som möjligt. MvH King of North
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: temp vid utblås HE-12 DKE?
« Svar #3 skrivet: 06 september 2006, 23:53:19 »
tackar tackar ska kolla min imorrn om det nu blir sÃ¥ varmt som +14  :) föresten vad hade du för inställningar dÃ¥ temp fläkt vingar  samt hur lÃ¥ngt frÃ¥n utblÃ¥set kollade du  och vad för slags termometer använde du? Är kanske lite petig nu men vill försöka göra ett test sÃ¥ likt ditt som möjligt. MvH King of North

En multimeter, inställningarna vet jag inte det var han som driftsatte som gjorde testet... men jag tror han hade på heat, 30 ºC (max) vingarna rakt fram, termometern precis innan för öppningen till vingarna.

Bara att testa =)
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: temp vid utblås HE-12 DKE?
« Svar #4 skrivet: 07 september 2006, 00:33:32 »
oki det ska jag göra....
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: temp vid utblås HE-12 DKE?
« Svar #5 skrivet: 07 september 2006, 09:41:49 »
Har testat nu men tyvärr inte med riktigt samma förutsättningar men ändÃ¥. Utetemp +10grader och duggregn  innetemp 21.5grader inställt pump till +30grader autofläkt autovingar i höjd och sidled vilket resulterade i temp vid utblÃ¥s +51grader. Antar att det är rätt sÃ¥ ok om det nu är sÃ¥ att över 50grader skulle vara bra!! *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: temp vid utblås HE-12 DKE?
« Svar #6 skrivet: 07 september 2006, 14:17:16 »
En avgörande faktor för vilken temp du får ut är vilken temp den suger in upptill man kan inte bara gå efter utetemp.När det blir kallare ute ska luften som kommer ut vara ca 15 grader varmare än den luft den suger in :-\

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: temp vid utblås HE-12 DKE?
« Svar #7 skrivet: 07 september 2006, 15:30:39 »
ok så om jag fattat detta rätt så om tex det är -10 ute och +20 inne i huset så skall det vara ca +35 framför utblåset.......
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: temp vid utblås HE-12 DKE?
« Svar #8 skrivet: 08 september 2006, 06:30:46 »
Om du har +20 inne så suger den i sig ca +23 från taket o utblåstempen är över +38 *vinkar*

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: temp vid utblås HE-12 DKE?
« Svar #9 skrivet: 08 september 2006, 09:49:23 »
aha ja just tänkte inte på att det är varmast uppe vid taket.....
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: temp vid utblås HE-12 DKE?
« Svar #10 skrivet: 09 september 2006, 14:50:35 »
En avgörande faktor för vilken temp du får ut är vilken temp den suger in upptill man kan inte bara gå efter utetemp.När det blir kallare ute ska luften som kommer ut vara ca 15 grader varmare än den luft den suger in :-\
men vad menar du med kallare ute???? är det -5  eller -10grader......eller......   vad är den optimala utetempen för att mäta utblÃ¥stempen?
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!