Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte bergvärmepump  (läst 768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ECT

  • Gäst
ECT
Byte bergvärmepump
« skrivet: 29 november 2018, 10:56:26 »
Hej!
Jag håller på att byte en IVT värmepump, 8 kW från 1998 och har redan fått in flera offerter.
NÃ¥gra offererer 1,5-6 kW eller 3-12 kW frekvensstyrd pump och andra 8 kW start/stopp pump.
Jag har svårt att bedöma vilket som är bäst. Argumentet från de som erbjuder start/stopp alternativet är att borrhålet är relativt grunt, det gick helt enkelt inte att borra djupare på grund av för mycket vatten 1998. Man tror att borrhålet skulle kunde bottenfrysa då dagens pumpar är effektivare än dåtidens!
Har hålet nu i över 20 år kunnat försörja huset med nödvändig värme och varmvatten utan att frysa bör det väl kunde avge lika mycket energi med en ny pump utan risk för frysning, eller?
En 1,5-6 kW pump kan tydligen trimmas upp till 8 kW enligt Nibe, men jag är osäker vad det kan ha för inverkan på kompressors hålbarhet?
Har även fått offert på Delkin pump som är tydligt billigare än andra. Någon som har erfarenhet med Delkin?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 29 november 2018, 23:40:25 »
Delkin? ???
Vad jag vet tillverar de minneskort till kameror o dylikt?
Kanske menar du Daikin?
De har funnits ett tag och jag tror det är OK grejer.
Jag skulle inte välja en 1-6 kW värmepump, Niber 1255-12 är bättre.
Fördelen med Nibe 1255 och Daikin är att de kan anpassa effekten efter köldbärarens temperatur så att hålet inte blir totalt ihopfruset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!