Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: R2
« skrivet: 26 december 2017, 17:38:17 »

Hur går det Hiller? Är vulkanen fortfarande aktiv? ;)
Har testat med ett annat flöde över värmekretsen. Från 900-1000 l/h till 1300 l/h. Körningen gick 2 grader mer över bör (3.5-4 över) och körningen blev längre kb kallare. Förmodligen hade de blivit varmare inne. Fortsätter nog med de beräknade ursprungsflödet på 900.
Skrivet av: R2
« skrivet: 20 december 2017, 19:48:18 »

Räknade ihop drivenergi och värme och COP from v52/16.
Driv: 4192.6 kWh Värme: 19439.5 kWh COP 4.636
Nästa år blir det bättre. Var i slutet av oktober som de nya radiatorerna var på plats och kurvan sänktes från 49 fram vid - 20 till 37 fram vid - 20. Riktigt nöjd!  tummenupp

Nu ska jag fundera på hur man kan börja logga skiten..
Någon annan med Viessmann som loggar med deras prylar?

Skrivet av: Hiller
« skrivet: 19 december 2017, 08:16:17 »

Precis det stämmer, den gjorde vv då 😄👍🏻
Skrivet av: R2
« skrivet: 19 december 2017, 07:43:53 »

Minus 10 grader men ingen elspets än iaf.
Man vet ju inte förrän man varit där 😄

Verkar som du kör varmvatten där man ser 52 grader fram. Tank bör är 49. Så runt 50 i framledning om du kör 1 grad övertemp på framledning vid -10?
Tänkte på ditt svar i radiator tråden att du körde 52 grader fram vid -10. Om det är 50 fram vid -10, Då finns det än mer utrymme till -20 :)
Vad har du i retur från dina radiatorer?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 18 december 2017, 18:22:43 »

Har ett gapande hål där pelletspannan stod... ska man kanske köpa sig en vedspis med kokplatta för att säkra upp om strömmen skulle gå?
Kaminen/vedspisen skulle bara hålla källaren varm och murstocken
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 december 2017, 06:52:38 »

På bergvärme har man väl ett par olika saker som driver ned KB-tempen.
Antalet år som borran varit i drift.
Var i landet man bor.
Hur kallt det är ute, och hur länge det varit kallt.

Inte så enkelt att jämföra med jordvärme heller, där tempen nog snabbar går ned till 0 grader och man börjar ta energi frö övergångsvärmen när fukten/vattnet i marken går från flytande till fast form.
Vi ligger redan på 0 på inkommande på vår jordvärme, och det brukar hålla sig rätt stabilt där förutom vid längre perioder med sträng kyla då det kan bli 1-2 grader på minussidan.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 18 december 2017, 06:43:04 »

KB tempen fortfarande stadig! När märkte ni en sjunkande KB temp ni som haft BV längre än 1,5 månader?
Skrivet av: R2
« skrivet: 17 december 2017, 18:20:02 »

Varit 23-23.5 grader inne idag nu när kylan har hållit i sig hela dagen. Lite väl varmt. Har justerat ner kurvan. Ligger nu på 35 grader fram vid - 20.
Ah vi är nöjda med huset. Kanske kommer bild sen. Men är ju roligare med värmepump relaterat ;)
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 17 december 2017, 10:13:51 »

👍🏻 jag skulle nog kunna tänka mig att byta hus med dig 😄
Hur ser huset ut, har du någon bild du kan tänka dig att lägga upp?
Skrivet av: R2
« skrivet: 17 december 2017, 10:09:42 »

Ge hit din kb :)
Min börja sjunka... 
Sen om man får skryta lite. Så här bra blir det om dimensionerar radiatorerna rätt. Inga "kortslutningar" där inte.  De vi ser är returtemp på 2 radiator stammar. Vad är det cc brukade säga adekvat beräknat / justerat. ;)

Skrivet av: Hiller
« skrivet: 17 december 2017, 09:38:56 »

Haha samma lika R2, jag hann inte lägga ut bild, fick ta hand om lilleman 😄

Fint hus verkar du också ha 👌🏻
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 17 december 2017, 09:37:03 »

Minus 10 grader men ingen elspets än iaf.
Man vet ju inte förrän man varit där 😄
Skrivet av: R2
« skrivet: 17 december 2017, 09:30:22 »

Kallt igår kväll och på natten. Härlig att innegivaren visar -10 ute när man stiger upp. :) Värmepumpen verkar inte ens ha hostat inatt. Varken innegivaren eller vägg radiator-termostaterna styr någonting än. Kurvan är justerad för 22 grader inne. Ska bli kul att följa nästa körning.

Skrivet av: beiv
« skrivet: 17 december 2017, 08:13:20 »

Jämförande siffror L, går kontinuerligt nu när utetemp är runt noll

https://photos.app.goo.gl/TMIZh5ry6mPEoFy43
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 17 december 2017, 01:31:06 »

Natt tempen! Stadig KB☝️
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 16 december 2017, 10:35:02 »

Ingen aning om den siffran, hittade en bild där siffran till höger var 11,2 grader mindre och på många bilder skilde det som du har nu
Skrivet av: R2
« skrivet: 16 december 2017, 10:29:42 »

0.5 diff låg jag nyss på en körning.

Skrivet av: R2
« skrivet: 16 december 2017, 08:26:50 »

Ser riktigt bra ut!  tummenupp De jag undrar lite över är tempen som visas till höger om returen. 38.9.Ska den ligga tätt mot vp retur precis som kondenseringstempen och vpf ska ligga på samma för en tät och fin process? Kondenseringstempen tätt mot vpf kan jag labba med flödet/deltat mellan tank och vp. Där har jag märkt att vid delta 6 som jag kör nu så ligger dessa spot on.
Men jag har inte lika tight på vp retur och temperaturen höger om returen. Där diffar det kanske 1 grad. Där Hillers båda är 38.9. Någon med koll?
Edit: Värdet till höger om vp retur är tydligen "vätsketemperatur"
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 15 december 2017, 21:40:20 »

KB tempen håller sig stadigt! 👌🏻
Bild tagen i slutet på körning.
Skrivet av: R2
« skrivet: 14 december 2017, 21:09:26 »

R2, Smart med copmätare på viessmann.
Då får du kvitto direkt på ev ändringar i anläggning.

Ja det är faktiskt en bra feature. Synd att man inte kan se cop on the fly. Så kunde man leka lite mer :)
Skrivet av: R2
« skrivet: 14 december 2017, 21:07:19 »

Jag har 400 liters tank inte 300.
Om man vill få ner starter och få upp gångtiden per start så kan man ändra hysteres start. Har för mig att du har den på 7? Sänker man hysteresen så kan den påverka att tempen i huset hinner gå ner lite innan start. Vad är ditt hus effektbehov?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 december 2017, 20:41:46 »

Ja 12h gångtid/dygn.
t.ex: Just nu har jag haft 49% gångtid och 19 starter/dygn.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 14 december 2017, 20:39:00 »

Halva tiden på dygnet, 12h?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 december 2017, 20:36:11 »

Det är ungefär när kompressorn går halva tiden man får mest med starter i alla fall hos mig är det så.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 14 december 2017, 20:22:08 »

19 starter per dygn, kanske är min höga framledningstemp och att jag har 50l mindre i tankvolym än dig, kanske gör ett par starter om dagen?
Totalt antal kompressortimmar är 378 och pumpen har gått 32 dagar = 11,8h/dag men den går lite längre nu på något konstigt vänster, ligger nog bortåt 13-14h senaste tiden... Sc:,h
Skrivet av: R2
« skrivet: 14 december 2017, 19:49:50 »

Max runt 17 starter.
Ja det stämmer. Eller det är totalen. Per dygn finns nog inte.  Sen har du kompressortid där på värmepump.
Hår många starter har du om du delar totalt antal med dagar sen installation? Och hur många timmar?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 14 december 2017, 19:04:01 »

R2 hur många starter har du på dygnet?
Visst är det dem man ser under värmepump/antal inkoppl. Komp..?
Skrivet av: beiv
« skrivet: 14 december 2017, 18:52:30 »

R2, Smart med copmätare på viessmann.
Då får du kvitto direkt på ev ändringar i anläggning.
Skrivet av: R2
« skrivet: 14 december 2017, 18:01:47 »

Hur påverkar man förångningstemperatur?
Skrivet av: R2
« skrivet: 14 december 2017, 10:29:02 »

Det finns en egen COP räknarr för VV och en egen för värme.
Sen en total/säsongs räknare med både värme och vv inkl.
Jag pratar enbart cop värme här.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 december 2017, 10:06:14 »

Ingår även vv beredning i cop beräkningen eller är det endast värme  Sc:,h
Skrivet av: R2
« skrivet: 14 december 2017, 08:32:46 »

Vid 0 har jag 33 fram. Brine är ju lite olika vad den är. Men vi säger 2.5 på kb.

Vpns styr drar 10W. Den är jag inte helt säkert på om den är med i beräkningen. Båda pumparna är med. Det ställer man in i en meny. Jag har 120W inställt på den. De täcker även den externa cpn efter tank. 
Skrivet av: beiv
« skrivet: 14 december 2017, 08:20:22 »

R2, du ska vara mer än nöjd med dina siffror,
som en supermiljöbil i bilvärlden. Dags för staten att införa supervärmepumpspremie 🙂


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 december 2017, 07:28:13 »

Med hög temp på brine och låg framledningstemp så kan man nog komma högre än de siffror som anges vid t.ex. 0/35.
R2 t.ex., du har väl typ +4/30 om det håller sig runt 0 grader ute?
Sen kanske man ändå får ta det där med en nypa salt, är t.ex. drivströmmen för elektronik och cirkpumparna inräknade i den där COP-siffran?
Under perioder man lågt energibehov så blir drivströmmarna för detta inte en obetydlig del av den totala förbrukningen.
SÅ frågan är alltså om elmätare bara mäter på kompressorn, eller om den mäter även elektroniken och den externa cirkpumpen?

Om COP är över 5 i verklig drift är det i vilket fall som helst helt fantastiskt bra siffror.
Skrivet av: R2
« skrivet: 13 december 2017, 22:15:51 »

Effektmätare och algoritm. Ska enligt spec ligga inom ±3%. Motmätning finns på ett tyskt forum. De ligger inom tolerans förutom på några vår /sommarmånader.  Där låg man 6% för kort har jag för mig. Ska kolla imorgon om jag hittar Excel filen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 december 2017, 21:33:07 »

Har maskin riktig cop mätning med el mätare och flödes mätare eller är det uppskattat cop.
Skrivet av: R2
« skrivet: 13 december 2017, 20:10:51 »

COP 5.02 i min sista post är COP i databladet. Jag har 5.15 v48. ;)

Jag har cellulosa på vinden. Ingen takfotsventilation. Bara ventilerad nock. Jag tror inte på överventilerade vindar med cellulosa.
Ser jättefint ut än sålänge.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 13 december 2017, 19:44:26 »

R2 har du höjt ditt cop till 5,02?
Nån som fyllt vinden med cellulosa? Går det att fylla "ända upp" utan luftspärr?
Får nog göra det till nästa vinter om jag ska ha en chans mot dig R2... kanske ett gäng 22or också om man kan komma över det till en bra peng
Skrivet av: R2
« skrivet: 13 december 2017, 13:25:32 »

Fina kurvor. Inte ofta man ser helt renodlade 55-45 kurvor.

En intressant sak till ang "min" pump.
Hittade spec på en tysk nätbutik. Där har man med data för EN14511 med ett delta på 10 på vb sidan. I mina böcker så visas datan bara med ett delta på 5. Dvs 0/35 Delta 5°C.
Här ser man att 10 kW har ett högre COP med delta på 10 än 5 på varma sidan.

Dock stämmer inte COP 0/35 Delta 5°C med mina böcker. 5,02 har jag. 4.72 visar dem.
De har istället 5,02 med 0/35 delta 10°C




Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2017, 13:21:36 »

Jag har kurva 6 med -2 på parallellförskjutningen. Det ger ungefär 43-44 graders börvärde vid -30 ute.

Biev, i princip skall man kunna gå på en rätt linjär kurva sedan man väl hittat rätt vid den punkt när man börjar få värmebehov, och t.ex. vid -10 grader.
Den där uppåtgående kurvan som har visats i någon bild här ser inte relevant ut, man brukar inte behövs dra på MER på kurvlutningen vill kall väderlek, tvärt om, kurvan vikar av lite nedåt i normalfallet, troligen beroende på att det finns lite fukt i isoleringen om det är riktigt kallt ute?  dontknow

Enkelt förklarat, om man har 20 graders börvärde vid +20 ute, och 30 grader vid 0 ute så kommer man att behöva ha 40 graders börvärde vid -20, och 45 graders börvärde vid -30.
Nibes kurvskara utan förskjutning börjar ju vid +20C. Du Rickard, kör med förskjutning -2, dvs börjar värma vid +18C?
Jag börjar värma vid +14C. Borde jag förskjuta min kurvskara till -6 och finna rätt lutning därifrån?
Skrivet av: beiv
« skrivet: 13 december 2017, 13:15:07 »

Rickard, det stämmer. Den uppåtgående kurvan är inte relevant eftersom vi inte haft kallare än -15.

Därför har jag inte gjort någon justering mellan 15-25 minus.

Stämmer nog som du säger att jag kan sänka rejält vid -25.

Vad jag märkte vid injustering att jag fick en betydligt flackare kurva än original radiatorkurva. Men det beror nog på de stora radiatorerna.

Tack för era synpunkter och delad info, intressant.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 december 2017, 12:54:39 »

Jag har kurva 6 med -2 på parallellförskjutningen. Det ger ungefär 43-44 graders börvärde vid -30 ute.
Det är precis vad värmepumpen mäktar med, och det efter att jag strypt lite på den stora radiatorn i garaget, där får det bli lite svalare när det är riktigt kallt ute, kan nog gå ned till ca 15-16 grader där om det håller sig kring -30 några dar.
Men det är ju väldigt sällan nuförtiden.

Biev, i princip skall man kunna gå på en rätt linjär kurva sedan man väl hittat rätt vid den punkt när man börjar få värmebehov, och t.ex. vid -10 grader.
Den där uppåtgående kurvan som har visats i någon bild här ser inte relevant ut, man brukar inte behövs dra på MER på kurvlutningen vill kall väderlek, tvärt om, kurvan vikar av lite nedåt i normalfallet, troligen beroende på att det finns lite fukt i isoleringen om det är riktigt kallt ute?  dontknow

Enkelt förklarat, om man har 20 graders börvärde vid +20 ute, och 30 grader vid 0 ute så kommer man att behöva ha 40 graders börvärde vid -20, och 45 graders börvärde vid -30.
Skrivet av: beiv
« skrivet: 13 december 2017, 12:49:35 »

R2, det fanns ingen innegivare att beställa när jag köpte min Inverter L. Den kom senare, då köpte jag en men den ligger i lådan🙂

Tänkte som du, jag provar om det går att få till med enbart utegivare. Funkar för det mesta bra, bara några ggr per år som man behöver höja kurva tillfälligt (typ storm, regn och kallt väder)

Har strävat efter så enkelt system som möjligt med bibehållen komfort, så därför får nog innehavare bli kvar i kartongen.

Har bara 5,5 kvm golvvärme på toalett. LK minkretsventil helt öppen så jag får också samma framledningstemp på golvvärme som rad. Riktigt skönt på toalettgolvet🙂

På min maskin väljer man golvvärme e rad (knappar längst ner till vänster) på sidan med värmekurva. Sen väljer man en kurva (de röda bollarna) med +/- knappar. Efter det knäcker man vid varje 5-gradersintervall (siffror ovanför de röda bollarna).
Men som sagt, det tar en hel värmesäsong att ställa in. Vi har inte haft kallare än -15 så därför är inte hela kurvan justerad.

Cop 5 är ju super. Kan tyvärr inte få fram sån info på Inverter L
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2017, 12:42:01 »

R2, Hiller m fl
Ännu lite nördighet🙂
Skulle vara intressant om ni kan visa nån form av bild på era värmekurvor. Och om det är golvvärme e rad.
Detta är min kurva (orange). Radiatorer och golvvärme. DUT -18grader.
Skrivet av: R2
« skrivet: 13 december 2017, 12:08:10 »

Dina kurva ser bra ut. Förväntat med bestarna till radiatorer ni har :)

Jag har innegivare fast den styr inget än. Väntar för att kolla hur det går i vinter.
På min så förskjuter man kurvan med "Rumpstemp bör värde" också. Ställer jag ner den till 21 grader inne så blir det 34 grader vid -10 istället.
Nu med rum 22 och vid -20°C ute så tror jag att 37 grader fram kommer att räcka.(38-38,5 med den korta stunden övertemp pumpen gör)
I köldhålet jag bor i hade -11 grader i morse var, -7 när vi la oss. Det höll 22 inne fortfarande. Iofs lite för kort tid kanske för att ge en indikation för köldknäppar en längre tid.
 
Ja hittills har jag haft bra cop. Var nu i höstas som radiatorerna byttes ut till c22or. Gjorde susen. GV shunten står och snurrar helt oshuntat. Blev visst samma framledning på båda kretsarna med nya radiatorerna. Jag måste ha överskattat ventilationsförlusterna vid dimensionering.
Har nosat på COP 5 strecket hela vintern (±3%).

Varför valde du bort innegivare?
Skrivet av: beiv
« skrivet: 13 december 2017, 11:49:39 »

R2, det är inkl hushålls el. Men den är å andra sidan endast 2500kWh/år.

Jag kör ju endast på utegivare.
Min inomhustemperatur är 22-23, men när det är riktigt blåsigt brukar jag lyfta kurvan några gr annars kan det gå ner till 21 inne.

Din kurva ser ju jättebra ut 33gr vid 0 och 35 gr vid -10? Bör ju bli bra cop på det!
Skrivet av: R2
« skrivet: 13 december 2017, 11:37:39 »

Beiv. Ser riktigt bra ut om det är inkl hushållsel. Vi förbrukar sjukt mycket hushålsel. Mycket junk som står och snurrar.
På din värmekurva. Vilken rumstemp?

Jag kör enligt dessa inställningar.



Skrivet av: beiv
« skrivet: 13 december 2017, 11:19:35 »

R2, Hiller m fl

Ännu lite nördighet🙂
Skulle vara intressant om ni kan visa nån form av bild på era värmekurvor. Och om det är golvvärme e rad.
Skrivet av: beiv
« skrivet: 13 december 2017, 11:13:49 »

Håller med dig R2. Man blir lite nördig av Värmepump😊

Tidigare med oljeeldning sket man i alla delta, föden hit o dit. Då fanns det brännareffekt i överflöd och rumstermostater som skötte reglering på de små radiatorerna. Men oljeräkningar blev ju allt dyrare😬

Bif tot elförbrukning jan-okt -17

Skrivet av: R2
« skrivet: 13 december 2017, 10:55:29 »

Jo visst är det så i slutändan Beiv :) Men det finns en viss tillfredsställelse iaf för mig att veta att pumpen går så nära på perfekt som möjligt. Inte för pengarna. Skiter fullständigt om det kostar/diffar några tusenlappar mer per år. Det ligger mest nörderi bakom mina frågor.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!