Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Var köpa kyldel Nibe 089456?  (läst 23104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #45 skrivet: 10 mars 2018, 21:50:26 »
Det som kan gå sönder efter det, är väl cirkpumparna, men sen finns väl inget mer, knappt någon elektronik att tala om i dessa maskiner.

Utloggad Anders Ason

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Veteranlastbilar Forum
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #46 skrivet: 10 mars 2018, 22:05:33 »
Bra frÃ¥ga som jag ocksÃ¥ ställer mig. Det dyraste är väl om värmeväxlaren gÃ¥r sönder/läcker och den inte gÃ¥r att repa. I övrigt är ju pumpen ganska enkel med en del standardkomponenter. Inte mycket till elektronik heller men reservdelar kan ju uppstÃ¥ efter hand. PÃ¥ Blocket ligger just nu en likadan som min med samma fel för 2 000 kr. Har svÃ¥rt att tro att den blir sÃ¥ld till det priset. 

Men... om jag låter pumpen gå som den är d v s som en elpanna, hur många år kan jag då köra med betald el på ca 30 kkr? (ny kyldel) Eller en ny pump för 60 - 70 kkr?

Det fabrikat som ligger bäst till just nu, vad jag sett, är Daikin (japansk - eldas nog med ris?)
Mycket modern teknik och bra pris. Steglös effektreglering utan start och stopp - det är ju så det ska vara.
Ett företag med 56 240 anställda och grundat 1924!
Döljer min ålder med ett omoget sätt.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #47 skrivet: 10 mars 2018, 22:14:07 »

Vad går sönder härnäst, när man bytt en kyldel och slangarna?

KB pump
Vvb för 1210
Kontakter och motorskydd som riskerar nya kompressorn
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #48 skrivet: 10 mars 2018, 22:21:01 »
KB pump
Vvb för 1210
Kontakter och motorskydd som riskerar nya kompressorn


Bör man byta kontaktorer och motorskydd vid nyinstallation också?

Hur stor är risken för att kontaktorer\motorskydd skadar kompressorn?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #49 skrivet: 11 mars 2018, 07:43:57 »
Vid ett kompressorhaveri, eller vid modulbyte, så byter jag kontaktor och motorskydd i samma veva, chickenshit money i sammanhanget, och en garanti att inget hänt med de gamla prylarna.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #50 skrivet: 11 mars 2018, 09:50:41 »
Vid ett kompressorhaveri, eller vid modulbyte, så byter jag kontaktor och motorskydd i samma veva, chickenshit money i sammanhanget, och en garanti att inget hänt med de gamla prylarna.

Tack för bra input! :)

Vilket av alternativen skulle Ni göra om Ni hade en 17 år gammal F1115-7kW och den rasade.

1.Byta kylmodul, slangpaket kontaktorer och motorskydd för 35000 kr     SCOP = ?

Eller

2. Sätta in en ny F1255-6 för 70000kr ?
SCOP = 4.5

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #51 skrivet: 11 mars 2018, 10:07:37 »
du skall inte ha  f1155 6 kw utan du skall ha 12, om du har en gammal 7a. Den  motsvarar för det första 1145 8 kw dÃ¥ man idag  använder märkeffekt vid 35 k framledning.
varvtalastyrd 6 kw, då har du en väldigt liten pump.
Jag hade bytat till 1145 istället, finns inga stora anledningar att välja 1155. 1145 är  effektiva maskiner och de är arbetshästar.  Nibe är att föredra framför bosch och ivt, dÃ¥ de dels har försäkring, du slipper "servicebesök för 2500 kr per gÃ¥ng, där det enda som görs är att kontrollera sÃ¥ inte pumpen är defekt för förlängning av garnati. garanti gäller inte heller för  borrhÃ¥l och annat.  Har du försäkring tar den även kollektorn. externa delar osv. Du väljer vem du vill att reparera.  Gällande övrigt sÃ¥ nibe och ctc har moduler, som byts, ivt bygger fortfarande sina värmepumpar i skÃ¥pen.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #52 skrivet: 11 mars 2018, 11:57:03 »
du skall inte ha  f1155 6 kw utan du skall ha 12, om du har en gammal 7a. Den  motsvarar för det första 1145 8 kw dÃ¥ man idag  använder märkeffekt vid 35 k framledning.
varvtalastyrd 6 kw, då har du en väldigt liten pump.
Jag hade bytat till 1145 istället, finns inga stora anledningar att välja 1155. 1145 är  effektiva maskiner och de är arbetshästar.  Nibe är att föredra framför bosch och ivt, dÃ¥ de dels har försäkring, du slipper "servicebesök för 2500 kr per gÃ¥ng, där det enda som görs är att kontrollera sÃ¥ inte pumpen är defekt för förlängning av garnati. garanti gäller inte heller för  borrhÃ¥l och annat.  Har du försäkring tar den även kollektorn. externa delar osv. Du väljer vem du vill att reparera.  Gällande övrigt sÃ¥ nibe och ctc har moduler, som byts, ivt bygger fortfarande sina värmepumpar i skÃ¥pen.

Tack för bra input!
Är det 1245-8 som gäller då alltså (vill ha VV-beredare)?

I produktbladet klarar invertern F1255-6 att mata ut 7kW vid varm borra som farsan verkar ha.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #53 skrivet: 11 mars 2018, 13:20:35 »
Jag tror inte heller att det är klokt att dimensionera en invertermaskin så den går mycket på höga effekter. Bättre att ha lite extra kapacitet för riktigt kalla dagar och slippa elpatron då än att välja en med samma storlek som en on/off.

Har man sedan plats för en skaplig arbetstank tror jag att en rejäl on/off idag är ett säkrare kort, det är mindre saker som kan krångla.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #54 skrivet: 11 mars 2018, 16:50:30 »
Jag är så snål, så jag skulle repa det som var trasigt =) Har ju iofs allt som behövs förutom delen i firmabilen =)

Utloggad Anders Ason

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Veteranlastbilar Forum
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #55 skrivet: 12 mars 2018, 21:58:41 »
Börjar krokna lite ang. värmepumpen. Vad man än tänker sig för lösningar är det svindyrt.
Låter den gå som elpanna tills vidare då vi nu går mot varmare tider.

Ska kolla upp elräkningarna och se hur länge reparationskostnaden på ca 25 kkr räcker till drift och likaså hur länge om man jämför med en ny pump för ca 80 kkr. Verkar ju inte som om en värmepump är någon vidare spargris, men elprisets förändring är ju svårbedömd. Förm. kommer det att stiga snabbt framöver när bl a alla elbilar ska laddas. Det är väl då frågan om nuvarande nät och kraftproduktion räcker till?

Känner inte till hur många 1210 som är i drift men de börjar ju bli gamla. Kanske dyker det upp någon pump där kyldelen är OK eller utbytt men som skrotas på grund av något annat allvarligt fel, d v s dyrt.
Ligger en på nätet nu med kompressorfel för 2 kkr.

Funderar även på hur kylfirmornas debiteringar baseras. Enl. en uppgift skulle det nästan vara lika dyrt att enbart byta kompressorn som en helt ny kyldel, är det möjligt?
Döljer min ålder med ett omoget sätt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #56 skrivet: 12 mars 2018, 22:12:28 »

Låter den gå som elpanna tills vidare då vi nu går mot . Verkar ju inte som om en värmepump är någon vidare spargris, men elprisets förändring är ju svårbedömd. Förm. kommer det att stiga snabbt framöver när bl a alla elbilar ska laddas. Det är väl då frågan om nuvarande nät och kraftproduktion räcker till?

Det är en myt att elnätet kommer haverera, och att elpriset kommer skena...kanske skattas hårdare möjligen.

Den svenska övergången från 100% glödlampor/lågenergilampor/m.m till 100% LED är större än övergången från fossil- till el-fordonsflotta!
Tänkvärt.,;-
« Senast ändrad: 12 mars 2018, 22:28:34 av kWhalp »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #57 skrivet: 12 mars 2018, 22:33:53 »
Om VP är 16 år gammal och det kostar 80 att byta blir det 5 kkr om året, det bör den gamla VPn tjänat in med marginal får jag hoppas?

Elnätet kommer inte att haverera men troligen kommer högt effektuttag bli svindyrt när alla skaffat elbil, så kommer man hantera det problemet. Sedan kommer förstås elbolagen som äger näten ändå skylla på behov av uppgraderingar för att höja priset ytterligare.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #58 skrivet: 13 mars 2018, 05:38:20 »
Vi ska förbruka mindre och mindre el, men eljättarna vill ju fortfarande ha in samma pengar som nu, you do the math!

Utloggad Anders Ason

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Veteranlastbilar Forum
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #59 skrivet: 13 mars 2018, 18:18:42 »
Kan Nibe F1126 8 kW för 44 891 kr vara ett alternativ även om det ser ut som den är på väg ut eller är utgången? D v s hyfsat rimligt över vad en firma tar för att byta kyldel i den gamla (30 - 35 kkr).
D v s i stor sett 10 kkr för att få en ny pump. Tillkommer installation. Frågade ett företag som menade att det skulle gå åt material för 5 000 kr.

Lite pill med ny rördragning behövs. På 1210 kommer nog rören upp där det var enklast med avseende på innehållet i skåpet och 1126 snyggt och prydlig på rad. Vet att man kan hyra pressverktyget för kopplingarna.

Finns här:
https://www.velltra.se/produkt/nibe-bergvarmepump-f1126-8-kw/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

« Senast ändrad: 13 mars 2018, 18:22:30 av Anders Ason »
Döljer min ålder med ett omoget sätt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!