Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP pÃ¥ Daikin  (läst 994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
COP på Daikin
« skrivet: 26 april 2019, 08:59:33 »
Hej.
Jag copy pastear här istället eftersom det är lätt att missa frÃ¥gor och svar i det allmänna flödet  :)

Merparten av 1100 maskiner är givetvis On-off.  Inverters var inte sÃ¥ vanliga 1990 när jag började montera mina första maskiner.

Jag är ju inget fan av inverters sÃ¥ jag har väl monterat kanske , 50 st.  Runt 10 inverters har pÃ¥ ett eller annat sätt havererat eller haft problem pga spänning som aldrig nÃ¥nsin skulle hänt pÃ¥ on-off.   Fabrikaten är Viessmann Nibe Thermia  Bosch .   Inger fabrikat har haft fler procentuell andel fel.   Jag tycker dock att felprocenten är för hög. Kolla pÃ¥ Nibe och Thermia,  de har uppdaterat mjukvara hur mÃ¥nga ggr som helst.  Om off  bara funkar och har bättre cop när vi bäst behöver effekten sÃ¥n är MKT enklare att felsöka.

Vad är fördelen med inverter ?  Borde dem inte göra maskiner effektivare, enklare att installera, felsöka mm   Ã¤r inte det idén med en utveckling av en produkt?

Jag undrar, vart hamnar förÃ¥ngningen?   Det är egalt om ni kan ha 30 grader in om ni ändÃ¥ stryper bort det med ÖH och hamnar pÃ¥ lÃ¥ga förÃ¥ngningar vid hög ink KB.   En av mina egna LVVP tex, även om uteluften är 12 plus sÃ¥ ligger jag ändÃ¥ pÃ¥ minus i evap..för där höjs ÖH och det som normalt är bra...alltsÃ¥ varm luft...är lika dÃ¥ligt som kall luft.   Jag ser det samma pÃ¥ flera BVP även pÃ¥ större maskiner .

Hur gör ni  :)

Förtydligande.
Om vi tex tar forummedlemen Putte82 som exempel,  sÃ¥ har han kämpat mkt med att höja sin KB in temp genom att ansluta diverse saker mot sin KB tank.

PÃ¥ flera inverters vore detta bortkastat för invertern sänker förÃ¥ngningen för att ta bort effekt.  Det gör att cop vid 10+ in blir sÃ¥ gott som samma som vid 0 grader in.

Gör Daikin pÃ¥ detta sätt ocksÃ¥   :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!