Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Altherma "läcker" vatten - bra firma att kontakta i Stockholm  (läst 2724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niclas77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Har en Daikin Altherma luft/vatten som är ca 10 år gammal. För lite mer än ett år sedan började den tappa vatten ur systemet. Tog hem Edekyl & Värme som antog att det var säkerhetsventilen som gett upp. Den byttes men problemet har egentligen inte försvunnit. Bara att det inte "läckt" lika mycket förrän nu när kylan kommer igen. Verkar hänga ihop med växlingen mellan uppvärmning av radiatorkretsen och uppvärmningen av varmvatten.
Är på jakt efter en firma i Stockholm som har koll på vad problemet är och som kan lösa det. Fått uppfattningen att Edekyl & Värme inte har någon specifik kunskap om min Daikin Altherma utan generell VP-kunnande. Så när det inte är säkerhetsventilen vet de inte vad det är för problem. Inte särskilt pigg på att betala dem igen för att bara byta till en ny ventil igen utan att det hjälper.
Någon som vet någon bra och seriös firma i Stockholm med kunskap om Daikin Altherma?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag skulle nog söka felet på expansionskärlet.
Har din värmepump inbyggt expansionskärl på samma sätt som deras bergvärmepump så kan det vara för litet, och det resulterar i sin tur i att det trycks ut lite vatten när systemet värms upp.
Mycket hänger på volymen i ditt värmesystem och hur stort expansionskärlet är.
Har du ett externt expansionskärl som har mer än 7 år på nacken så är det inte ovanligt att gummiblåsan i kärlet är trasigt vilket innebär att du inte har någon expansionsvolym alls för ditt system, och då måste vattnet ut någonstans..
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Niclas77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Stort tack för svaret! Själv varit inne på att det är problem med expansionskärlet eftersom läckaget verkar hänga ihop med uppvärmningen av varmvattnet. När varmvattnet värms till 50-55 grader så expanderar det ju till skillnad när bara radiatorkretsen värms till 25-35 grader.
Har ett inbyggt expansionskärl men storleken ska inte vara nÃ¥gra problem. Detta eftersom det inte var nÃ¥gra problem de första Ã¥tta Ã¥ren  :) SÃ¥ det är kanske gummiblÃ¥san i expansionskärlet som gett upp.
Behöver hitta någon bra firma som kan felsöka och laga/byta om teorin stämmer att det är expansionskärlet. Problemet är att hitta någon firma som är duktiga på Daikin Altherma...Har någon tips på bra firma i Stockholmsområdet så tas det tacksamt emot.

Finns en tryckluftsventil pÃ¥ expansionskärlet. NÃ¥gon idé att kolla det trycket? Och i sÃ¥ fall vad ska det ligga pÃ¥? 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Sitter ventilen uppåt eller nedåt?
Det brukar komma vatten ur den om du trycker in piggen om membranet är trasigt.
Det kan en händig person byta själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Niclas77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Ventilen sitter rakt ut och är lätt tillgänglig. Ska testa att trycka in piggen.

Hyfsat händig men att byta membran ger jag mig nog inte på. Vet inte ens hur jag ska komma åt expansionskärlet med tanke på hur kompakt allt sitter. Känns som man måste riva ner alltihop. Dessutom sitter hela innerdelen hos oss väldigt tajt så att vi skulle få undan den från att synas.

Jag får kontakta Daikin och fråga om de har kunskap om någon bra firma som verkligen kan service på en 10 år gammal Daikin Altherma.

Spännande är att de senaste tre dagarna har systemet knappt läckt något vatten alls. Men har väl hamnat med ett "bra" tryck med tanke på det varma värdet, ca 8 plusgrader konstant. På sommarhalvåret blir det inget läckage utan det blir först när graderna kryper nedåt.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är extremt sällsynt med skadade membran. Oftast har kvävgasen läckt över till vattensidan. Fyll upp expansionskärlet med kvävgas genom ventilen.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad Niclas77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Tack för infon!
Att få tag i kvävgas som lekman i mindre volym verkar inte så enkelt. Några tips?
Några tips också på vad ett normalt tryck ska vara? Förmodar att det går att mäta på samma sätt som ett vanligt bil/cykeldäck för att se vad jag har i kärlet nu.

Utloggad Niclas77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Kontaktat Klimatkonsult El & Service AB som ligger i Spånga och är servicepartner enligt Daikin. Någon som vet om de är duktiga och kunniga?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Att få tag i kvävgas som lekman i mindre volym verkar inte så enkelt. Några tips?
Några tips också på vad ett normalt tryck ska vara? Förmodar att det går att mäta på samma sätt som ett vanligt bil/cykeldäck för att se vad jag har i kärlet nu.

Det går lika bra med luft.
Trycket ska vara ca 0,5 bar när det är trycklöst på vattensidan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Niclas77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Förlåt en dum fråga, men vad innebär "trycklöst på vattensidan"? Ska manometern stå på 0?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det får inte vara något tryck på vattnet. Då håller det emot blåsan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Niclas77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Ok, tack! Så alltså tömma ut vattnet så att manometern står på 0, därefter mäta trycket och eventuellt fylla på till 0,5 bar. Sedan fylla på vatten igen tills manometern anger ca 1.0 som jag brukar ha med förhoppning att jag då slipper läckage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!