Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjövärme till större hushÃ¥ll.  (läst 11955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #15 skrivet: 13 december 2014, 19:03:08 »
 tummenupp
Enda problemet väl då om odjuret river av slangen. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #16 skrivet: 13 december 2014, 20:19:05 »
Skämt å sido skulle jag gärna få lite seriös feedback ang detta då det ska räknas med en pump i kalkylen på huset.

MVH/

tummenupp
Enda problemet väl då om odjuret river av slangen. ..

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #17 skrivet: 13 december 2014, 21:08:58 »
Sjövärme är  tummenupp om slangen är vettigt lagd vid strandkanten och det inte finns risk för ankare o dyl. Längden är förstÃ¥s A o O. Kanske en 16-17 kws pump tex nibe/thermia är ok. PÃ¥ Niben kan du kolla priset pÃ¥ nätet+ installation 20000-30000, men det kanske nÃ¥gon annan kan verifiera. SÃ¥ ta reda längden pÃ¥ slangen, före det kan du inte fÃ¥ sÃ¥ bra rÃ¥d och inte heller planera sÃ¥ mycket. Vore även bra att veta tidigare förbrukning.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #18 skrivet: 13 december 2014, 23:14:57 »
Eller så provar du och ser hur det funkar, att lägga en slinga till är inga problem. Har du en bit till sjön kan du koppla ihop slingorna nere vid stranden så slipper du grävningen på land.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #19 skrivet: 14 december 2014, 00:03:19 »
Hei,
Jeg mener en 12KW varmepumpe er størrelsen du må ha. Du bør ha inverter pumpe for å kunne "temme den" på høsten og våren. Jeg antar det er ern 40mm PE slange ut i vannet, og da kan kan du kjøre VP rikig hardt uten du får problemer med den.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #20 skrivet: 14 december 2014, 09:49:04 »
Vet att detta är en väldigt dum fråga.
Men om man ska göra en grovhöftning, vad kan det kosta att värma ett hus med denna spec i månaden.
Mellan stortån o pekfingret.
Tanken är såklart att på sikt renovera men just för tillfället så man vet om man klarar vintern;)

4st vuxna och 2 barn i hushållet..

MVH/

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #21 skrivet: 14 december 2014, 10:01:19 »
Vad är det för uppvämningssystem i dag?
Och är du tveksam om du har råd att värma upp i dag kanske du ska låta bli och köpa, det tillkommer alltid "extra" utgifter som man kanske inte räknat med.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #22 skrivet: 14 december 2014, 10:35:53 »
Läget är så att detta är ett eftersatt drömhus.
Det finns hål att stoppa i oavsett hur lite uppvärmningen kostar.
Men då detta i så fall blir vårt första hus har jag ingen riktig koll på vad det kostar att värma ett hus, därav min fråga.

Nu står det på grundvärme med elpatron, innan var det pellets som eldades.


MVH/

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #23 skrivet: 14 december 2014, 10:40:14 »
Och hur värms huset i dag?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #24 skrivet: 14 december 2014, 10:43:11 »
Senaste 4 åren med el, typ 7grader i huset.

MVH/

Och hur värms huset i dag?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #25 skrivet: 14 december 2014, 10:53:47 »
Har du en aning om vilken elförbrukning ( det kan Jämtkraft tala om nuvarande ägare inte har koll) det har varit dom senaste åren? Var det vedeldning tidigare eller olja och är i så fall skorstenen OK? Är huset tilläggsisolerat eller är det original väggar/tak? Är det ett timmerhus eller är det spånfyllda väggar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #26 skrivet: 14 december 2014, 11:13:51 »
Finns pellets anläggningen kvar ? I så fall hade jag kört på den en vinter då har du bra förbrukningssiffror att gå på året efter. Då är det lätt att dimensionera en vp anläggning
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #27 skrivet: 14 december 2014, 11:14:26 »
Huset är ej tilläggsisolerat.
Och har ej bebots senaste 4 åren öht.
Det har eldats pellets men murstocken är dålig, därför drog man in sjövärme men innan dess lämnade man huset.
Tänker inte ta storyn här ang huset men så är det iaf.

Så ja har faktiskt ingen riktig koll, det är inte där det bär eller brister men det är ändå en viktig kostnad.
Jag räknade 4-5tkr i månaden i driftskostnad i kalkyen, kan det rymmas om man installerar en värmepump?

Sen finns ju alltid alternativet att Ã¥tgärda pannan och  köra med pellets..

MVH/


Har du en aning om vilken elförbrukning ( det kan Jämtkraft tala om nuvarande ägare inte har koll) det har varit dom senaste åren? Var det vedeldning tidigare eller olja och är i så fall skorstenen OK? Är huset tilläggsisolerat eller är det original väggar/tak? Är det ett timmerhus eller är det spånfyllda väggar.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #28 skrivet: 14 december 2014, 11:16:12 »
Pelletspannan finnskvar och jag har bra pris på pellets.
Men murstocken måste som sagt ses över, antagligen lär man ju sätta insatsrör och då huset är 3 vån så lär det kosta nästan lika mkt som att få igång sjövärmen tänker jag, och kanske blir en mer eller mindre onödig utgift om man senare ändå ska köra sjövärme.

MVH/

Finns pellets anläggningen kvar ? I så fall hade jag kört på den en vinter då har du bra förbrukningssiffror att gå på året efter. Då är det lätt att dimensionera en vp anläggning

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sjövärme till större hushåll.
« Svar #29 skrivet: 14 december 2014, 11:32:31 »
För under 10 000:- ( kolla priser hos tex Soliduct) kan du köpa allt som behövs för att sätta in ett insatsrör. Det plus att fortsätta elda pellets är kortsiktigt tveklöst den billigaste lösningen. Fördelen är väl att man i g:a hus med dålig isolering har bra kapacitet som troligen räcker även om det blir kallt. På lite längre sikt kostar strömmen till en VP ungefär hälften mot vad pellets kostar som i sin tur kostar hälften av vad ren elvärme kostar, lite grovt räknat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!