Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BrogÃ¥rds vindkraft  (läst 15752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moggea

  • För fri energi
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #15 skrivet: 30 maj 2009, 18:12:43 »
Nu kanske många tror att denna anläggning kostar en bra slant,sant men bergvärme kostar nästan lika mycket.
Men känslan när jag sätter på infravärmen på kvällen och ungarna badar i spapoolen och jag sitter och tänker, Ja va fan det var inte svårare, nu är jag fri, så är den känslan värd mer än 10 gånger det jag har betalat!!


En energirik hälsning  Morgan ;D
Moggea

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #16 skrivet: 30 maj 2009, 22:42:23 »
Hej.Jag skall byta min varmvattenberedare på 200 liter mot en genomströmningsvärmare.
Vad tänker du satsa på för effekt?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #17 skrivet: 30 maj 2009, 22:43:42 »
hej.
nu uppvisar morgan otroooligt fina värden från sitt verk som visar hur extremt viktigt det är med placeringen !!
masten morgan har är endast 12 m men kullen det sitter på är ca 30 m hög. sedan är det åkermark nästan hela vägen ner till havet 3 mil därifrån. sjö brisen kommer klockrent till hans kulle o därav funkar det kanoon bra.naturligtvis så kan man kompensera dåligt vind läge med en högre mast men det innebär dyrare anl o även besvärligare för service mm.

så tänk er för & vind mät ordentligt innan ni satsar pengar på vind kraft ! finnes fin o billig utrustning för runt 1 000 kr med logg funktion på bla annat teknikmagasinet.
jag har många dåliga erfarenheter av kunder som köpt verk o monterat dessa på totalt fel platts i tex skogs dungar mm med dålig effekt som följd. men med rätt förutsättningar kan det bli väldigt trevligt o även rogivande då det blåser Thumbsup.
jag själv små ler då det blåser medans mina vänner svär fiR:.

vi har nu även de nya verken klara (vertikala) så jag kommer innom kort att montera 1 st 5kw vid mitt hus till den nye ägaren av min fastighet !! här är det nog bättre förutsättningar än hos morgan högt uppe på berget med fri utsikt till havet ca 60 m över havs nivån + masthöjden.
jag själv börjar om nu med energi optimeringen i den fastighet jag nu flyttar till. ägt denna sedan 88 o det mesta är redan åtgärdat men det blir nog 5 kw kisel paneler + 3 st sfinx paneler.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #18 skrivet: 30 maj 2009, 23:18:52 »
moggea: liksom nic2 gillar jag skarpt ditt engagemang i youtube-filmen!  Thumbsup

Hur många kwh räknar du med att verket kommer att producera på årsbasis?
Vill du uppge några ungefärliga kostnader för installationen? Gärna postvis fördelat i så fall.

Har själv inga möjligheter att installera vindkraftverk pga att man bor i ett samhälle men skulle kanske gjort det om man haft möjlighet.
Installerade i stället bergvärme på egen hand för 95' och sparar drygt 15' kwh/år på detta.
Kostnad för konvertering till vattenburet radiator system var 38' med avdrag för konverteringsstöd frÃ¥n staten (tack allihop  *vinkar*).
« Senast ändrad: 30 maj 2009, 23:54:10 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad moggea

  • För fri energi
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #19 skrivet: 01 juni 2009, 00:02:04 »
Hej digitalrobert!
Hur mycket verket kommer att producera är en bra fråga!Mitt problem är att jag inte kan lagra mer än 220 amp.När mina batterier är fulladdade så vrider tornet ur vind, och jag går miste om mycket kraft som jag skulle behöva till vintern!Men jag räknade lite på årsproduktionen och med min placering av verket, och förutsatt att det fortsätter med samma verkningsgrad så så,, vågar jag inte ge några resultat (Har inga)Men nu i pingsthelgen så sa smhi 2-5 m/s fredag lördag söndag, dvs svaga vindar, men han har laddat 4-10 amp hela helgen,Det hade jag aldrig vågat hoppas på,Så jag säger 12000 kW/h kommer jag säkert att ta ut,men hade nog kunnat ta ut 20000 kw/h eller mer, men allt detta är bara grova uppskattningar,,, men om ett år har jag i alla fall siffror på hur mycket jag förbrukat, men det tråkiga är att jag aldrig kommer få reda på hur mycket verket kan producera,fodrar att jag kopplar mig mot nätet.Kostnader batterier ca:50000. Verket fick jag för ett bra pris ,,,vill inte diskutera det här men titta på energicentra.nu. En sådan inverter som jag har är väldigt dyr här hemma men jag fick återigen ett bra pris.Men ni som är intresserade av vindkraft, titta på vertikala verk (otroligt smart konstruktion) ska nog själv ha ett sådant parallellt med detta i framtiden.
Mvh   Morgan
Moggea

Utloggad moggea

  • För fri energi
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #20 skrivet: 01 juni 2009, 00:38:41 »
Hej,  Jag har nu läst pÃ¥ om genomströmningsvärmare ifrÃ¥n olika leverantörer, och där ser man det finns mÃ¥nga i vÃ¥rt land som lovar guld och gröna skogar,vissa lovar att 3 kw klarar av att värma vattnet,säkert sant om man tappar ut 1 liter i minuten,nej tyvärr fÃ¥r man nog ha en pÃ¥ 10-12 kw 400 volt,skulle nog klara det men dÃ¥ är jag där jag inte vill vara pÃ¥ marginalen.FÃ¥r nog bli luft-vatten pump/eller jordvärme har ett vattendrag 30 meter ifrÃ¥n huset kanske kan lägga slang där?Kan ingenting om värmepumpar men det vet jag att mÃ¥nga här kan, tar tacksamt emot tips ^-^
Mvh Mogge
Moggea

Utloggad moggea

  • För fri energi
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #21 skrivet: 01 juni 2009, 12:09:46 »
Hej! En solig måndag utan växelåda!
Moggea

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #22 skrivet: 03 juni 2009, 13:53:53 »
hej i blåsvädret !!

joo vi skall skicka en faktura snart till morgan om han fortsätter andvända norrlands vindarna. ;D
fick denna länk av morgan i dag !!


krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad moggea

  • För fri energi
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #23 skrivet: 03 juni 2009, 15:25:13 »
Ja nu hade jag tur! För invertern(omformaren) skulle nog slÃ¥tt ifrÃ¥n när som helst, Men inte en kw/h har jag köpt ännu sÃ¥ länge.jag spelade in detta kl 08.00 och nu 15.00 har jag bra kräm i batterierna  Thumbsup
Ha det sÃ¥ bra !  Morgan
« Senast ändrad: 04 juni 2009, 01:01:32 av moggea »
Moggea

Utloggad moggea

  • För fri energi
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #24 skrivet: 03 juni 2009, 16:09:04 »
Vindmätaren som jag utgår ifrån sitter 5 m under navet, tack vare den sk kulleffekten blåser det mer i centrumnavet, så värdena på vindmätaren(om nu någon kunde se dom på de suddiga bilderna är lite missvisande)men min parallella mätare har visat 4-12 S/M hela dagen den sitter dock 150 meter därifrån på en annan kulle.
Morgan :)
« Senast ändrad: 03 juni 2009, 18:11:32 av moggea »
Moggea

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #25 skrivet: 12 juni 2009, 14:17:22 »
Hej,  Jag har nu läst pÃ¥ om genomströmningsvärmare ifrÃ¥n olika leverantörer, och där ser man det finns mÃ¥nga i vÃ¥rt land som lovar guld och gröna skogar,vissa lovar att 3 kw klarar av att värma vattnet,säkert sant om man tappar ut 1 liter i minuten,nej tyvärr fÃ¥r man nog ha en pÃ¥ 10-12 kw 400 volt,skulle nog klara det men dÃ¥ är jag där jag inte vill vara pÃ¥ marginalen.FÃ¥r nog bli luft-vatten pump/eller jordvärme har ett vattendrag 30 meter ifrÃ¥n huset kanske kan lägga slang där?Kan ingenting om värmepumpar men det vet jag att mÃ¥nga här kan, tar tacksamt emot tips ^-^
Mvh Mogge

Jag har fått en känsla av att du har elöverskott. Så varför bry sig?
Kan du inte dumpa det i VVB istället? Ialla fall tills den nått 99 ºC.

/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad moggea

  • För fri energi
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #26 skrivet: 13 juni 2009, 11:45:24 »
Hej Eleson
Ja det stämmer att jag på sommarhalvåret har ett el överskott. men efter oktober är det nog slut på sötebrödsdagarna jag vill försöka värma huset med el i så stor utsträckning som det är möjligt.Då jag max kan lagra 52 kw/h i batteribanken så behöver jag bli så effektiv som möjligt,så en luft vatten pump blir det nog.
Mvh Morgan
Moggea

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #27 skrivet: 16 juni 2009, 07:53:08 »
Underbara filmsnuttar! Roligt att se hur bra det fungerar.

Om du vill bli snålare moggea så ska du nog satsa på att värma huset med luft / luft värmepump eller som du själv säger, en luft / vatten. Har du vattenburet är det ju givet en luft / vatten. Kanske kombinerat med solpaneler för vår och höst och en liten myskamin för den hemskaste vintern?
Direkt värmning med tex elradiatorer och genomströmningsberedare känns som lite slöseri, även om man gör sin egna el. Solvärme för varmvatten spetsat med genomströmning är nog mer rätt väg att gå. Då slipper man värmehålla vv och spetsar bara om det behövs.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #28 skrivet: 24 juni 2009, 09:03:00 »
En varmvattenberedares förluster hamnar som värme i huset, sen måste det väl vara bra när jag har vindkraft? Som en "buffert" samt att "dumpa" el vid bra vinförhållanden, höja termostaten till 95c.

Men blir avis på dit verka..gott jobb som lönar sig! Synd man bor så det ej är möjligt, har tankar på solen.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Brogårds vindkraft
« Svar #29 skrivet: 29 juni 2009, 11:51:18 »
Lite bakvänt resonemang angående varmvattenberedningen här tycker jag.
Att samtidigt säga att det inte är någon idé att ha 200 liter varmt vatten och
i nästa andetag klaga över att det behövs höga effekter att tillverka varmvatten
direkt frÃ¥n kallvatten vid behov  Sc:,h

Att kunna lagra varmvatten i stora ack.tankar är inte ett problem, det är ju det
som är lösningen  huvuddunk

Om du lyckas få 60 grader i toppen på en ack.tank med en rejäl varmvattenslinga,
så har du allt varmvatten du kan behöva. Låt solen värma i botten av tankarna och
vinden i toppen. Det var ju oberoende du ville bli? En värmepump låser ju fast dig i
ett beroende av hög elförbrukning. Så som du bor borde det väl vara brottsligt att
tänka på värmepumpar?

En genomströmningsberedare med hög effekt är en lika befängd tanke det med.
Det du har är ju gratis energi när det blåser och detta måste du kunna lagra till
stilla dagar. Vatten i ett antal stora tankar är den givna lösningen.

Jag ritar gärna en skiss som förklarar hur jag menar.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!