Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SMO 10 tar ej kommando  (läst 755 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chrolo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SMO 10 tar ej kommando
« skrivet: 17 november 2023, 12:37:51 »
Hej, jag har kört några år med en F2020-11 som styrs av en SMO 10. Det har fungerat fint.
Systemet styrs av en utgivare.
Nu i år får jag ej upp rumstemperaturen, blir ca 18° bara.
VP:n har kraft och laddar snabbt in 60° vatten, men den slår av snabbt och tar lång paus innan den går igång igen.
När jag förskjuter värmekurvan eller byter värmekurva så händer inte så mycket.
Jag har provat att höja min temp på framledningen, för att VP ska gå igång tätare, men den styrs ej av mitt värde.
Varit o skruvat på Gradminuter, men de ändras automatiskt till annat än det jag valt, oftast till -400, eller -60.
Likaså när jag försöker, i Serviceläget, växla VP till snabbstart, så tas min ändring bort efter några sekunder.

Returledningstemp är nästan konstant, oavsett om pumpen går eller ej, ändras max 1-2°. Kan Delta T vara fel?
Kan man återställa hela SMO:n till fabriksinställning?

Tacksam för förslag på åtgärder.

MVH Christer, GBG  ???




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #1 skrivet: 18 november 2023, 05:28:44 »
Att den ändras automatiskt till -60 eller -400 beror på hög tempdiff mellan är och börvärde på framledningen.
Men hur är den inkopplad? 60 C låter inte som en normal temperatur?

Kör du den mot en tank som shuntar värmen eller körs den direkt (flytande) mot värmesystemet?
Läs av temperaturerna (allihopa) i SMO 10 inklusive börvärde på framledning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Chrolo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #2 skrivet: 18 november 2023, 13:42:41 »
Hej Carl,
VP:n går in i tanken på en EVC240, som varit helt avstängd i ett par år. Använder den bara som mindre tank samt förvärmning av varmvattnet, som toppas av en vanlig elvattenvärmare.
Har i stort funkat fint i några år.
Men i år orkar liksom inte VP:n höja värmen.
Jag provat flera talanglösa justeringar utan att lyckas. En var att höja VP tempen från 55° till 60°.
Något har hänt, men jag har inte ändrat en skvatt sen i vintras, bara slagit på systemet.

VP går igång fint, på ca 2 min går framledningstemp från 32° till 55° (ändrade tillbaka), sen slår den ifrån, som den ska.
Men värmen hinner ej spridas i systemet.
Idag testar jag med att öppna shunten på EVCn till fullt, den var ca 50% innan.
Cirkulationspumpen har jag haft i auto-läge, nu provat fullt utan skillnad.
Jag skulle vilja ändra VP pausen mellan starterna från 20 till 15 min, men SMSO:n ändrar tillbaka efter någon sekund.
Dockningsläge var innan "Elkassett", nu testar jag "Oljepanna", men tror ej att det gör någon skillnad.

Något har hänt, men förstår ej vad.
Igårkväll slog jag igång EVC:n så nu fick vi det varmt i varjefall, nu har jag slagit av den o testar med VP:n igen.

Är det värde i 2.0 du önskar? Här kommer dom:
Framledning 55°
Min temp framledning 35° (detta följs ej, paustiden är styrande)
Gradminuter -394
Kurva 20 ( ett test, tidigare år haft typ 5)
Kurvförskjutning 3
Bara säg till om annan data önskas.

Jätte tacksam för alla ideer och tankar runt på felkälla.

MVH Christer ???



Utloggad Chrolo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #3 skrivet: 19 november 2023, 12:20:29 »
Nu går det bättre tummenupp
Efter att ha slagit av EVC:n har VP:n lyckats hålla uppe värmen själv i över ett dygn.
Det var alltså aldrig något galet med SMO:n.
Jag tänker att det var den snabba temperaturnedgången som gjorde att VP:n inte hann med att värma upp hela huset själv, mest för att gångtiden blir för kort när det är "halvkallt."
Förstår att detta antagligen hänger ihop med hur mitt system är uppbyggt, tar gärna råd på förbättringar.

På morgonen blev det mildare igen, ca 5°, då sänks värmen inomhus, så har det alltid varit.
Är den enklaste boten att montera inomhusgivare som reagerar på större avvikelser?

Lite varmare hälsningar  8)



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #4 skrivet: 19 november 2023, 12:39:45 »
Problemet ser ut att vara helt på vattensidan, vet inte varför du pillat så i styrningen när det tidigare funkat, inställningar är ju en form av konstant så länge alla givare avspeglar verkligheten.

Någon form av cirkulationsproblem, gå igenom allt grundligt, smutsfiler, ev växelventil täthet och återgång, expansionskärlets förtryck, vattentryck, avluftning och sen kolla delta när laddpump och kompressor går för att se om det flödet är rätt. Blir det 60 grader snabbt så står flödet still eller går mot t ex varmvattenbredaren när styrsystemet tror sig göra värme. Eftersom systemet inte har någon feedback - så får du vara feedback. Eller slå en signal till en firma som ser vad som händer efter förväntade förlopp.

Du ska kunna ha stabil inomhustemperatur med bara utegivare. Det är bara när solen kommer in genom fönstren och dåligt vindskyddade hus där innegivare behövs.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Chrolo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #5 skrivet: 19 november 2023, 15:21:26 »
Nu är det fixat tummenupp
Du hade helt rätt Berggren, vattenproblem, det var smutsfiltret...

Det var tidigt med på min fellista, men trodde väl inte riktigt på det... .,;-
Jag får skämmas o ha dumsnuten på mig till våren...
Nu jobbar VPn längre och även returtempen går upp, snart dags att sänka alla kurvor o korrigeringar a:gl
Tack för goda råd!
Och ursäkta min klantighet!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #6 skrivet: 19 november 2023, 17:05:31 »
Jepp, låter som ett klassiskt cirkulationsproblem, bra att det bara var smutsfiltret, trodde nästan att cirkpumpen gett upp.
Men de temperaturer jag tänker på är:
1.0 Varmvatten
2.0 Framledning
5.9 Utelufttemperatur
5.10 Förångartemperatur
5.11 Suggastemperatur
5.12 Vätskeledningstemp
5.13 Hetgastemperatur
5.14 Returtemperatur
Mär värmepumpen går, det är lättare att hitta felet med denna information.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Chrolo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #7 skrivet: 19 november 2023, 20:51:08 »
Nu verkar allt fungera fint, läste av värdena Carl.

(1.0 Varmvatten, används ej, kör bara värme.)
2.0 Framledning 48°
5.9 Utelufttemperatur 3,5°
5.10 Förångartemp -2,3°
5.11 Suggastemp 1,0°
5.12 Vätskeledn.temp 41.9°
5.13 Hetgastemp 85,3°
5.14 Returtemp 38,9°

Verkar det vara rimliga värden?

VPn är en F2020-10, den jobbar ganska hårt just nu för att bygga upp värmen i huset, tar nog ett dygn innan den får det lugnare.

HälsC  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #8 skrivet: 20 november 2023, 12:35:49 »
Ser väl OK ut, kanske något hög tempdiff framledning/retur men allt under 10 C är godkänt.
Kan du ställa upp farten på cirkpumpen ett snäpp så gör det?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Chrolo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #9 skrivet: 26 november 2023, 08:30:29 »
Hej igen, nu fick jag nya problem, VP:n slår inte av vid maxtemp.

Det är betydligt kallare nu, inatt -8°. Men det har det varit tidigare år utan problem.
Max Framledningstemp 2.4 är inställt på 55°, men VP:n fortsätter att gå förbi denna temp, går tills HP-larmet går.
Då får jag slå av och starta om, sen blir det samma sak igen.
Aktuell Framledningstemp visas i fönstret på SMO10. Maxvärdet syns också, i parentes, men passeras alltså utan att frånslag sker.

Tar tacksamt emot förslag på felkälla.
Jag har en modularkabel mellan SMO10 och F2020.

MVH Christer  dontknow

Utloggad Chrolo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #10 skrivet: 26 november 2023, 10:41:56 »

Lite ändrat mönster nu på förmiddagen.
I natt slog alltså HP-larmet ifrån tre gånger.
Nu på förmiddagen slår VP:n av utan att HP-larmet går, men ej vid Max Framledningstemp.

Jag misstänkte att den istället slår av vid Max Returtemp, dvs 50° som är ett låst värde då SMO10 är inkopplad.
Här skiljer de olika Returtemp åt, 2.7 visar 52,8° och 5.14 visar 49,6°. Säkert skillnad beroende på kulvertslangen mellan VP och inne.
Avslag fick jag strax efter, då 5.14 visar 49,8°. Så jag tänker att det är den som styr.

Den ändring jag gjort var att sänka Max Framledningstemp till 53°, var 55°, och jag har strypt Shunten på EVC:n till ungefär där den stod innan årets problem började, (dvs det nu åtgärdade smutsfiltret).

Efter frånslag slår VP:n igång efter ca 20 minuter, fabriksinställd tid. Just nu var då både Retur och Framledn ca 45°.

Jag tycker det är knepigt att SMO:n ej kan styra efter önskad Framledningstemp.
Samtidigt så verkar systemet fungera med brytning efter Returtemp 50° (5.14).
Frågan är om jag ska låta det vara så här??

MVH Christer ::)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #11 skrivet: 26 november 2023, 10:54:43 »
Givarfel. har du slangar nÃ¥gonstans, dom har en förmÃ¥ga att sätta igen sig och kan i olika lägen förhindra flödet att vara rätt, t.o.m  variera med att täta till.

Utloggad Chrolo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #12 skrivet: 26 november 2023, 11:44:54 »
Hej Focus,
men givarna verkar ju visa rätt?

Skit i systemet kan det absolut vara, smutsfiltret var ju rejält skitigt.
Men hur åtgärdar man det?
Ska man ta isär kopplingar och spola slingan till VP:n? Det är i huvudsak en 6 meters kulvertslang.
Verkar väl klokt att avvakta plusgrader?

Jag klurar runt att det ej blir något avslag vid Maxtemp 53° på Framledning.
Vet ej om det är SMO:n som inte skickar någon signal, eller om det är VP:n som ej kan ta emot signal.
Ska se om jag kan mäta mig fram till vilket.  Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #13 skrivet: 26 november 2023, 18:19:32 »
Max framledning påverkar bara börvärdet, den påverkar inte ärvärdet.
Börvärdet kan max bli 55 men ärvärdet kan gå över detta.
Det är max retur som stoppar kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: SMO 10 tar ej kommando
« Svar #14 skrivet: 27 november 2023, 01:04:17 »
Funderar lite på om du inte har glapp i högtryckspressostaten eller skarvkablage. Sätt i och ur kontakten några gånger och se om det upphör. Övre röret som går ur kompressorn, första pressostaten där är HP.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!