Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc  (läst 1480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hamahang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« skrivet: 01 september 2022, 19:34:37 »
Hej,

Behöver lite hjälp med tänk och val av luft/vatten värmepump.

Vi är nyinflyttade i en enplansvilla 135kvm i Malmö som är byggd 2008.
Idag finns gaspanna med förbrukning 15000kwh.

Med de dyra gasprisena har jag funderar att byta ut till värmepump. Elpriset är ju inte heller billigt nu men tror vi sparar in på det.

Jag fick offert på en nibe, men han tyckte att deras nya s2125-8 var för stor och att vi borde satsa på 6kw vilket då blir den äldre f2040-6 som är enfas.

Jag har också funderat på ctc 610M

NÃ¥gon som har erfarenhet av dessa?
Hur viktigt är 1fas på utedel kontra 3fas?

Ctc effektområde är 2.5-10kW någon som vet f2040-6 ligger på?

Tack på förhand!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« Svar #1 skrivet: 01 september 2022, 20:05:27 »
Hej! NIBE S2125-8 ger ca 5 kW värme vid -10° som är DVUT för Malmö (-10,2°C) och det passar bra med ert hus. 3-fas ger jämnare belastning på säkringarna och mindre risk att någon av huvudsäkringarna löser ut, fast en 8 kW-pump går också bra att köra 1-fas 16 A. F2040-6 ser jag mer som ett budgetval, ger drygt 4 kW vid -10°. Frågan är vilken framledningstemperatur ert värmesystem kräver vid DVUT för att hålla 21° inne? Eftersom det är byggt med gaspanna som kan ge väldigt höga temperaturer är det inte säkert det passar så bra med värmepump. Har ni vattenburen golvvärme överallt? I så fall går det alldeles utmärkt med värmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« Svar #2 skrivet: 01 september 2022, 20:26:34 »
instämmer med josth...utifrån min egen erfarenhet av Nibe 2025-6 kW....som inte orkar värma mitt hus i Örebro....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« Svar #3 skrivet: 02 september 2022, 08:16:23 »
Du bör dessutom räkna på gas/el priserna, det är inte säkert att du får en besparing i Malmö på att gå över till att värma med el...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hamahang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« Svar #4 skrivet: 02 september 2022, 18:49:01 »
Hej! NIBE S2125-8 ger ca 5 kW värme vid -10° som är DVUT för Malmö (-10,2°C) och det passar bra med ert hus. 3-fas ger jämnare belastning på säkringarna och mindre risk att någon av huvudsäkringarna löser ut, fast en 8 kW-pump går också bra att köra 1-fas 16 A. F2040-6 ser jag mer som ett budgetval, ger drygt 4 kW vid -10°. Frågan är vilken framledningstemperatur ert värmesystem kräver vid DVUT för att hålla 21° inne? Eftersom det är byggt med gaspanna som kan ge väldigt höga temperaturer är det inte säkert det passar så bra med värmepump. Har ni vattenburen golvvärme överallt? I så fall går det alldeles utmärkt med värmepump.

1000 tack, haft flera här men ingen som kunnat förklara. Vi har golvvärme överallt ingjuten i plattan.
Vad betyder och hur tänker man vid DVUT?
Hur räknar man hur mycket kw vårt hus behöver?

Man vill ju inte att elpatronen går in samt att värmepumpen ska jobba optimalt....vad är nackdelen om man överdimensionerar?

Utloggad Hamahang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« Svar #5 skrivet: 02 september 2022, 18:53:59 »
Du bör dessutom räkna på gas/el priserna, det är inte säkert att du får en besparing i Malmö på att gå över till att värma med el...

Du har helt rätt! Hade tyvärr en kille över imorse som skulle ge offert och diskutera värmepumpar med. Han fattade inte detta! :(

Men det är svårt att gissa men 15000kWh gas ger 45000kr om gasen kostar 3kr som förra månaden. Förra vintern låg den runt 2kr men 3kr nu i juli.

Kan vi tänka oss att luft/vatten ger 1 på 3? Att vår förnrukning kommer ligga på 5000kWh
Elpris på 2.5kr plus 1.5 nätavgift = 4kr låt säga 5kr

Ger 5x5000=25000kr

Besparing på 20000kr/år om jag inte tänker fel

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« Svar #6 skrivet: 02 september 2022, 19:09:03 »
1000 tack, haft flera här men ingen som kunnat förklara. Vi har golvvärme överallt ingjuten i plattan.
Vad betyder och hur tänker man vid DVUT?
Hur räknar man hur mycket kw vårt hus behöver?

Man vill ju inte att elpatronen går in samt att värmepumpen ska jobba optimalt....vad är nackdelen om man överdimensionerar?

DVUT står för dimensionerande vinterutetemperatur och är den lägsta temperatur man vill att värmesystemet ska klara hålla värmen i huset. Bygger på väderstatistik över 30 år. Är så kallt bara ytterst korta perioder och väldigt sällan. Jag använde schablon och räknande om det till Malmö för att få en uppskattning av värmebehovet i huset. Oftast underdimensionerar man värmepumpen lite grann så el-patronen får jobba de allra kallaste dygnen som är väldigt få till antalet. En större värmepump kostar mer än man förlorar på el-patronen. Men med höga el-priser vill man ju bara använda el-patronen ytterst lite.

I Malmö kan man räkna SCOP 3,8 eller något liknande. Milt klimat som passar luftvattenvärmepumpar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« Svar #7 skrivet: 03 september 2022, 20:26:14 »
Du har helt rätt! Hade tyvärr en kille över imorse som skulle ge offert och diskutera värmepumpar med. Han fattade inte detta! :(

Men det är svårt att gissa men 15000kWh gas ger 45000kr om gasen kostar 3kr som förra månaden. Förra vintern låg den runt 2kr men 3kr nu i juli.

Kan vi tänka oss att luft/vatten ger 1 på 3? Att vår förnrukning kommer ligga på 5000kWh
Elpris på 2.5kr plus 1.5 nätavgift = 4kr låt säga 5kr

Ger 5x5000=25000kr

Besparing på 20000kr/år om jag inte tänker fel

Skulle räkna på att elpriset i vinter stiger uppåt 10 kr/kWh...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hamahang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« Svar #8 skrivet: 08 september 2022, 20:06:32 »
Hej! NIBE S2125-8 ger ca 5 kW värme vid -10° som är DVUT för Malmö (-10,2°C) och det passar bra med ert hus. 3-fas ger jämnare belastning på säkringarna och mindre risk att någon av huvudsäkringarna löser ut, fast en 8 kW-pump går också bra att köra 1-fas 16 A. F2040-6 ser jag mer som ett budgetval, ger drygt 4 kW vid -10°. Frågan är vilken framledningstemperatur ert värmesystem kräver vid DVUT för att hålla 21° inne? Eftersom det är byggt med gaspanna som kan ge väldigt höga temperaturer är det inte säkert det passar så bra med värmepump. Har ni vattenburen golvvärme överallt? I så fall går det alldeles utmärkt med värmepump.

Jag har ringt Nibe men blir inte riktigt klokare.
Vi har golvvärme överallt,  och som du säger är 2040-6 budget varianter och 1-fas.

Pratat med några olika återförsäljare och tror att de hellre säljer 2040-6 då den är mer lättillgänglig.
Ska jag ha en värmepump i 20 år vill jag ha rätt.

F2040-6 kostar 125k
S2125-8 kostar 150k

25k extra, men frågan ör fortfarande vilken som är bäst dimensionerad till vårt hem....

Är det någon duktig hör som kan hjälpa mig förstå/tänka kring valet?

Nibes innerdel ska vara bland de bästa, men kanske borde titta på annat on man ska ha 3-fas?



« Senast ändrad: 08 september 2022, 22:08:25 av Hamahang »

Utloggad Hamahang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« Svar #9 skrivet: 18 september 2022, 21:32:37 »
Hej! NIBE S2125-8 ger ca 5 kW värme vid -10° som är DVUT för Malmö (-10,2°C) och det passar bra med ert hus. 3-fas ger jämnare belastning på säkringarna och mindre risk att någon av huvudsäkringarna löser ut, fast en 8 kW-pump går också bra att köra 1-fas 16 A. F2040-6 ser jag mer som ett budgetval, ger drygt 4 kW vid -10°. Frågan är vilken framledningstemperatur ert värmesystem kräver vid DVUT för att hålla 21° inne? Eftersom det är byggt med gaspanna som kan ge väldigt höga temperaturer är det inte säkert det passar så bra med värmepump. Har ni vattenburen golvvärme överallt? I så fall går det alldeles utmärkt med värmepump.

#josth

Vill du hjälps mig förstå hur jag får lägre förbrukning enligt beräkningarna med den gamla f2040-6 än den mer moderna effektivare s2125-8

Jag får inte ihop det.

Utloggad Hamahang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« Svar #10 skrivet: 18 september 2022, 21:37:08 »
Beräkning från 2 återförsäljare

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten 1fas/3fas nibe/ctc
« Svar #11 skrivet: 19 september 2022, 09:48:41 »
Jättefint att du fÃ¥tt energiberäkningar frÃ¥n NIBE!! Det är verkligen först dÃ¥ man noggrant kan jämföra olika modeller av värmepumpar. Tack vare att klimatet är sÃ¥ milt där ni bor sÃ¥ räcker F2040-6 väldigt lÃ¥ngt och Ã¥rsbesparingen blir bara ca 250 kWh lägre än med S2125-8. DÃ¥ gÃ¥r det inte att motivera den dyrare modellen S2125-8 och prisskillnaden är dessutom i största laget tycker jag. (Förmodligen har er gaspanna varit med ett antal Ã¥r sÃ¥ dÃ¥ räknar man 90% verkningsgrad pÃ¥ den sÃ¥ ert energibehov är 15000 - 10% = 13500 kWh värme per Ã¥r). 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!