Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur höja trycket pÃ¥ Nibe 470?  (läst 1437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur höja trycket på Nibe 470?
« skrivet: 11 februari 2021, 17:40:28 »
Hej! Nyligen blivit husägare och huset värms av en Nibe 470. Temperaturen ligger på 18-19 grader och det är lite för kallt mig och frugan.
När jag kände på elementen så kändes de knappt ljumna, så jag tänkte avlufta dom efter jag kollat trycket. Såg då till min förvåning att det ligger på 0 bar!

Har kollat i manualen och videor på youtube om hur man höjer trycket men känner inte igen ventilerna. Vilken av dessa vrider jag på för att höja trycket?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur höja trycket på Nibe 470?
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2021, 17:50:53 »
Svårt att se tycker jag också men det sitter ett vred alldeles till vänster om shuntmotorn. Prova om det släpper in vatten i värmesystemet. Ska finnas två olika möjligheter att fylla på enligt manualen. Det är ganska trångt i F470.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur höja trycket på Nibe 470?
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2021, 17:53:39 »
Svårt att se tycker jag också men det sitter ett vred alldeles till vänster om shuntmotorn. Prova om det släpper in vatten i värmesystemet. Ska finnas två olika möjligheter att fylla på enligt manualen. Det är ganska trångt i F470.

Ja väldigt trÃ¥ngt! Blir lite orolig för hur jag ska göra när väl golvbrunnen behöver tömmas  ???

Du tänker på det svarta vredet till vänster om shunten? Behöver pumpen vara avstängd innan jag testar?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur höja trycket på Nibe 470?
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2021, 17:59:18 »
Nej pumpen behöver inte vara avstängd om den är full eller nästan full med vatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Hur höja trycket på Nibe 470?
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2021, 18:01:29 »
Hela framsidan på pumpen går att hänga av, två torx i underkant. Så blir det inte så dåligt med plats om golvbrunnen blir tät och behöver fixas med. Kanske något rör behöver flyttas om platsen tar slut. Men ser man ett problem i taget så är det inget att oroa sig över. Hela pumpen byttes på några timmar om man säger så. En golvbrunn brukar väl inte bli tät heller.

Du kan testa golvbrunnens funktion med vattenkanna.

Testa nu vrida på den svarta.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur höja trycket på Nibe 470?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2021, 18:19:35 »
Nej pumpen behöver inte vara avstängd om den är full eller nästan full med vatten.

Okej, men nu är den i "avfrostningsläge", fortfarande okej att vrida?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur höja trycket på Nibe 470?
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2021, 18:21:05 »
Ja. Fast det är något som är konstigt om denna modell måste avfrosta regelbundet. Avluftstemperaturen brukar ligga någonstans mellan 0 och 10 grader.
« Senast ändrad: 11 februari 2021, 18:22:43 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur höja trycket på Nibe 470?
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2021, 18:50:33 »
Ja. Fast det är något som är konstigt om denna modell måste avfrosta regelbundet. Avluftstemperaturen brukar ligga någonstans mellan 0 och 10 grader.

Så! Då ligger trycket på 1 bar och alla element är luftade. Får se om det blir varmare nu :) Tack för hjälpen!

Angående avfrostningen så antog jag att det var normalt, den avfrostar säkert minst 10 ggr om dagen.

Utloggad Rickard91

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur höja trycket på Nibe 470?
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2021, 19:09:34 »
Så! Då ligger trycket på 1 bar och alla element är luftade. Får se om det blir varmare nu :) Tack för hjälpen!

Angående avfrostningen så antog jag att det var normalt, den avfrostar säkert minst 10 ggr om dagen.
Den ska nog inte avfrosta så ofta, min f470 har jag fått att avfrosta en gång när jag sänkte frånluftshastigheten för mycket.
Om du gÃ¥r in pÃ¥ informationsmenyn och  sen trycker pÃ¥ service info, sÃ¥ kan du bläddra bland olika infon. PÃ¥ sid 2 kan du se status pÃ¥ frÃ¥nluft, och tilluftens temperatur. Du ser även avluftens temp där, och den ska inte vara pÃ¥ minusgrader. Är avluftens temperatur minus för länge sÃ¥ stannar kompressorn och mÃ¥ste avfrosta, och dÃ¥ kör vp helt pÃ¥ elpatron

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur höja trycket på Nibe 470?
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2021, 20:54:54 »
Den ska nog inte avfrosta så ofta, min f470 har jag fått att avfrosta en gång när jag sänkte frånluftshastigheten för mycket.
Om du gÃ¥r in pÃ¥ informationsmenyn och  sen trycker pÃ¥ service info, sÃ¥ kan du bläddra bland olika infon. PÃ¥ sid 2 kan du se status pÃ¥ frÃ¥nluft, och tilluftens temperatur. Du ser även avluftens temp där, och den ska inte vara pÃ¥ minusgrader. Är avluftens temperatur minus för länge sÃ¥ stannar kompressorn och mÃ¥ste avfrosta, och dÃ¥ kör vp helt pÃ¥ elpatron

Hmm det förklarar elkostnaden denna månad kanske (om man bortser från nuvarande marknad). Våran ligger på -1,5. Hur ändrar man detta?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Hur höja trycket på Nibe 470?
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2021, 09:38:26 »
Gå till huvudmeny, håll inne bakåtpil runt 7 sekunder. Då kommer servicemenyn fram som menyval. Där inne kan du ställa fläkthastighet. Höj frånluft 5-7%. Höj samtidigt tilluft 4-6%.

Med andra ord, höj samtidigt tilluften 90-95% av vad frånluften höjdes samtidigt för att behålla luftbalansen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!