Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥gar man dra Solkulvert med HT Armaflexisolering i trävägg?  (läst 5118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Hej.

Jag undra vilken yttertemp isoleringen pÃ¥ solkulvert kan fÃ¥ med  HT Armaflex, det är väll ingen risk att dra den i en trävägg?

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej.

Jag undra vilken yttertemp isoleringen pÃ¥ solkulvert kan fÃ¥ med  HT Armaflex, det är väll ingen risk att dra den i en trävägg?

Det enda jag har emot "plastisolering" är att den åldras fortare ( förfaller kemiskt) än vad de lovar...
Om utrymmet hålls torrt bör du använda ullskålar av bästa sort som är värmebeständiga på lång sikt
Jag satte ArmaflexHT på rören utomhus med AL-tejp + vulktejp som skydd men värmeisoleringen pulveriseras redan efter tre år...
Inomhus ullskålar, inga problem.
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Passa även infästningar av rören så att dessa är upphängda med värmeisolerande material och inte plåtband som klämmer isoleringen och i värsta fall torrdestilerar trät.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
Det enda jag har emot "plastisolering" är att den åldras fortare ( förfaller kemiskt) än vad de lovar...
Om utrymmet hålls torrt bör du använda ullskålar av bästa sort som är värmebeständiga på lång sikt
Jag satte ArmaflexHT på rören utomhus med AL-tejp + vulktejp som skydd men värmeisoleringen pulveriseras redan efter tre år...
Inomhus ullskålar, inga problem.

Ja, vad tusan skall man använda utomhus? Jag tycker också att HT isoleringen börjar se misstänkt ankommen ut på sydfasaden med sprickor och "sprött" ytskick bara efter två år. Man kanske skall måla den för att förbättra UV skyddet?
MVH

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag har tejpat med 50mm eltejp utanpå. Den skall vara UV-säker, och det ser ut att ha klarat sig bättre än på de oskyddade ställena.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Oj... menar ni att den dyra HT inte håller mer än 2-3år? Är det tempen som göra att den inte håller eller är det UV som påverka?

Vad tycker ni jag ska sats på som håller. Kommer behöva ca: 8m ute och 12m inne, räcker det med att jag lägger rören i ett skyddande plaströr utomhus?

En annan fråga: Ska man sats på DN16 eller DN20? Har idag 40 rör, men planen är 80 rör framöver.

Är det solkulvet som gäller eller ska man sats på något annat. Tycker det är dyrt med rör/isolering till solvärme, så därför vill man ha något som håller i 20-30år.

Dessa fundera jag på.
http://www.ebay.de/itm/Solarleitung-Solarrohr-Edelstahlwellrohr-DN16-u-DN-20-/280739921529?pt=Solaranlagen&var=&hash=item870d5aefad#ht_1494wt_855




Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Jag byggde en låda ner efter en vikel och drog de färdigisolerade rören i lådan. Snyggare fasad och skyddat.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Så Maos66. Det är UV som tar kål på isoleringen inte värmen?
   

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Yes - mina solrör som går inne i pannrummet är 6-7 år och ser ut som nya. Jag gick genom taket - över vinden - genom väggen - längs vikeln (i "lådan") - genom vägg in till pannrum = inget utomhus.
« Senast ändrad: 27 mars 2012, 19:19:18 av maos66 »
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Men vågar jag lägg solkulvert rören i väggen, kommer ha kontakt med trä o isolering...

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Se till att inte använda metallsvep för att fästa upp - använd något som inte leder värme
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Jag kommer inte fästa upp dem alls utan lägga dem i väggen. Vet du hur varm ytterisoleringen kan bli?

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Det är ingen fara - den är "sval". Så länge du inte har några "rena" kopplingar/skarvar inne i väggen.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Hej.

Det blir inga kopplingar, men är det säkert man inte behöver lägga något runt solkulverten för att skydd? Hur gör annars folk när de tätar rören genom taken annars?
Tck på förhand.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Mina går direkt genom plåten, men mina fångare ligger nära nocken, så jag täckte med plåt från nock ned till solfångare.

Så länge du inte komprimerar isoleringen kring rören, så är det lungt att lägga dem i väggen. Jag har mina går i en kanal jag byggde i ett hörn mellan två huskroppar. Har suttit där i många år och huset har inte brunnit ned...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!