Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RÃ¥dlös pga ignorans  (läst 11992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jerry79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Rådlös pga ignorans
« skrivet: 18 mars 2010, 20:40:41 »
Hejsan.

jo, mitt problem ligger i hur man ska agera o bete sig när man låtit en vad man trodde var
en seriös installationsfirma installera en Daikin L/L-pump i vår villa.
Drar hela historien.....

I början av november var de här och satte in den nya pumpen, de satte upp innerdelen
och monterade utedelen på en väggkonsol.
Och den fungerade och allt sådant. Men ganska omgående så har hela väggen
där den nya utedelen var monterad mot fått ett dovt vibrerande ljud.
Så vi ringde o felanmälde att det måste vara något fel på pumpen. Installatören
bokar då ett datum då tjejen skulle vara hemma o släppa in honom.
Han dyker ej upp på detta datum, o hör inte heller av sig. Så vi ringer honom dagen efter
och får svaret att tyvärr så var jag ju sjuk igår. Så en ny tid bokas, som han ej heller dyker upp på.
Så vi ringer åter igen till denne, och får svaret att han har ju såå mycket att göra.
Efter lite tjafs med honom så kommer han äntligen ut hit o kollar av allt. O när allt står rätt till med pumpen
så säger han att ja man kan ju inte montera en sådan här pump mot en trävägg.
Ni mÃ¥ste  flytta ner den till ett markstativt.

Och detta kommer då från den installatör som monterade den hos oss.
Där var då den första riktigt upprörande saken.

Vi tog då kontakt med säljaren o frågade varför ingen informerat oss om detta INNAN installationen.
Nu var det ju nämligen för kallt att åtgärda det.
O han skulle återkomma med mer information om hur vi skulle åtgärda problemet.

Och ingen hörde av sig igen.
Och nu hade vibrationerna verkligen tagit fart, så pass mycket att toalett dörren på andra sidan
huset slog mot karmen när den var halvstängd.

Vi tröttnade då återigen o kontaktade både säljare o installatör, och fick svaret att dom skulle
komma ut o titta på det.
Efter samma procedur som tidigare att de inte dök upp men till slut kom ut så hette det från installatören
att dessa pumpar har problem med isbildning. O därav obalansen som orsakar vibrationer.

Vi tog då kontakt med Daikin direkt och förklarade vad som hade hänt o det första han frågade var
varför dom monterat den på vägg när de alltid rekommenderar markstativ på trähus.
Dvs så har installationsfirman gjort fel från början då enligt Daikin.

Sen så blev det så att den här modellen hade lite försvag värmeslinga i tråget så man måste montera dit en extra.
Så Daikin skickade då ner värmeslinga till installatören men den har vi än så länge inte sett röken av.
Den ligger nu på montörens skrivbord o väntar........


Så som det ser ut nu så har vi betalt ca 20000:- för en pump som inte klarar av kylan utan isar igen, samt
att vi måste nu pröjsa ett antal tusen för att få värmepumpen nerflyttad till markstativ.

O det känns rent ut sagt för jävligt att ingen sa det från början så hade man sluppit detta problem.

Är det någon som har några förslag på hur man kan gå tillväga för att se till att installationsfirman får ta o
flytta ner pumpen utan kostnad?

Är tacksam för all hjälp!




Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2010, 21:15:18 »
Vet inte hur man kan kräva det rent lagligt. Men i mina öron är det inget snack,han ska flytta skiten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2010, 21:22:33 »
Vad skiljer denna pump mot andra? Alla pumpar går väl att hänga på vägg, mjukare bussningar, likadant med Nocrian, lätt för att Isa igen, trots värmeslinga, ligger en enda slinga..förstår att det låter Hell om den isar igen, vi vaknade även mitt i natten och trodde att nån grävde på tomten, huset var i resonans! Stängde av skiten och somnade om..full med is.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2010, 21:32:30 »
det var ett tämligen oseriöst agernande från installationsfirmans sida tycker jag, skulle jag få en reklamation så skulle jag försöka prioritera det då det inte är kul för kunden att vänta med en kanske trasig pump, visst om man kommer dit och det egentligen inte är nåt fel mer än att kunden förväntar sig förmycket av pumpen så behöver man ju inte anstränga sig speciellt mycket, men en kund som verkligen har fått ett fel ska man hjälpa så att dåliga rykten inte hinner spridas, säg till installatörsfirman att om de inte löser detta på ett för er smidigt sätt så kommer ni hänga ut dom både här och till era bekanta, är man mån om sitt rykte och vill ha in jobb så tar man sånt på allvar.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2010, 00:36:25 »
...Han dyker ej upp på detta datum, .. som han ej heller dyker upp på....de inte dök upp ..
Daikin... alltid rekommenderar markstativ på trähus.
Dvs så har installationsfirman gjort fel från början då enligt Daikin...
..försvag värmeslinga i tråget..
..skickade då ner värmeslinga till installatören ..
Den ligger nu .. o väntar........

.. betalt ca 20000:- för en pump som inte klarar av kylan..
..måste nu pröjsa ett antal tusen för att få värmepumpen nerflyttad till markstativ.
...för jävligt att ingen sa det från början
Borde söka ersättning för all förlorad arbetstid då ni väntat hemma,
Söka ersättning för el-överkonsumtion när pumpen inte fungerat som utlovat,
Fasen, en värmeslinga petar man ju dit på 5 minuter.

Säg åt dom att dom får (för knUp ) bjussa på markstativ för dom:
1. tabbat sig, gjort bort sig totalt
2. orsakat merkostnad för er
3. orsakat oro, störd sömn
4. ignorerat tillverkarens rekommendationer
5. ignorarat allmän kännedom att trähus normalt inte funkar så bra med pump på vägg.

Tillfälligt borde dom kunna snickra ihop nå't tillfälligt tills tjälen släpper iaf.

Skandal.... fram med  knUp
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2010, 07:46:16 »
Som försäljare borde han ha varnat er för att det kan uppstå resonansljud i husets väggar vid montering av en luftvärmepump på trävägg.
De flesta väljer ändå väggstativ trots varningar - de vill inte betala extrakostnaden som det innebär att göra en ordentlig installation av markstativ, inkl utgrävning samt gjutning eller murning av fundament.

Nåväl, jag tycker som sagt att han borde varnat er, då hade han haft ryggen fri.

Å andra sidan kan han ju ha monterat tiotals av dessa pumpar och aldrig fått några klagomål tidigare, eller det kanske var hans första Daikin, och då måste man kunna förstå hans agerande i viss mån.
Kanske har han monterat andra fabrikat tidigare och aldrig eller sällan råkat ut för liknande problem?
När det gäller generalagentens råd om montering på markstativ så vill jag syna detta, jag har nog i princip aldrig sett det stå i en manual att värmepumparna bör monteras på markstativ... Men jag kan ju ha fel.
Skulle vara extremt intressant att fÃ¥ veta exakt hur generalagenten informerar om att alla deras värmepumpar skall monteras pÃ¥ markstativ om huset har trästomme.  Sc:,h

Kanske skulle de vibrationsdämpare som jag säljer i webshopen kunna lindra problemen rätt mycket. http://www.energibutiken.se/vibrationsdampare/60-extra-mjuka-vibrationsdampare.html
Med dämparna medföljer en generell instruktion över hur man även i övrigt kan minska problemen med resonans i väggarna.

Min erfarenhet av lågfrekventa vibrationer i väggarna är att det är antingen kompressorn (på låga varv) eller fläkten som orsakar resonansljuden, kanske är det fläkten - och den skulle han ju kunna prova byta till en ny som kanske är bättre balanserad, tar inte många minuter.

Att hans brist på information skulle behöva tvinga honom att stå både för material och arbete med att flytta över värmepumpen till markstativ anser jag faktiskt är lite för mycket att begära, kanske gå halva vägen var, ni betalar materialet och han gör jobbet?
Eller tvärt om - han ger er materialet och ni gör jobbet?

I denna typ av konflikt är det sällans enbart ena partens fel, vi har ju inte hört dig göra upphandlingen, kanske frågade han om du ville ha en standardinstallation (Väggstativ och upp till 5 meter rördragning) eller om du vill ha nåt speciellt tillägg?
Kanske inte...

Hade han sagt att det krävdes markstativ kanske du hade valt en annan pump då han hade blivit dyrare, och då hade du kunnat ha samma typ av problem, men en annan leverantör.

Nåväl, jag anser hur som helst att han borde satsa mer tid och energi på att avhjälpa problemet som uppstått, men som sagt, att han skall behöva stå för allt låter inte rikigt rimligt i mina ögon, i vart fall inte om det krävs ett markstativ för att få tyst på pumpen.
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 19:59:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jerry79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2010, 17:01:19 »
Självklart förstår jag att det är mycket begärt att låta installationsfirman ta hela kostnaden
för nerflyttning av pumpen. Jag sa det till dem att jag gärna köper stativ och gjuter upp en platta till behövlig höjd medans
då dom får stå för jobbet. Men det var inte intressant tydliligen inte heller intressant för dem. Utan jag är tvugnen att stå
för alla kostnader.

Det som gör mig mest förbannad är hur de har betett sig mot oss.
Just ignoransen.

Ska nog ta en funderare på o byta ut gummibussningar mot de som du rekomenderade.
Och blir det så att jag måste flytta ner pumpen ändå så blir det helt klart en annan firma som hjälp
vid det jobbet. Inte betalar jag samma firma igen......

Visserligen försvinner garantin enligt säljaren men garantin kan nog diskuteras ändå...... :-/

Kan även tillägga att vibrationerna inte bara uppstår när den isar igen. Dessa finns hela
tiden bara att det blir bra mycket värr vid nerisning.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2010, 17:53:44 »
Skulle alla ggr byta bussningarna, billig och enkel lösning, men blir inte lika tyst som att skilja den från huset, alla värmepumpar jobbar likadant, med ungefär lika stora vibbar..

På vilken vägg sitter den? Nära sovrum?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2010, 19:11:27 »
Skulle alla ggr byta bussningarna, billig och enkel lösning, men blir inte lika tyst som att skilja den från huset, alla värmepumpar jobbar likadant, med ungefär lika stora vibbar..

Nä...en scroll är i stort sett vibrationslös....morrar istället.   Ã¥tminstonde alla häromkring..

Men varför skulle dina scrollar bete sig som alla andra....Nocrian gör det ju inte  ;)
« Senast ändrad: 20 mars 2010, 11:01:28 av Rickard »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2010, 19:40:17 »
Ring Daikin Sverige direkt, de vill inte ha dåligt rykte för att en installatör är dålig, mitt tips iaf :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2010, 11:04:58 »
Självklart förstår jag att det är mycket begärt att låta installationsfirman ta hela kostnaden
för nerflyttning av pumpen. Jag sa det till dem att jag gärna köper stativ och gjuter upp en platta till behövlig höjd medans
då dom får stå för jobbet. Men det var inte intressant tydliligen inte heller intressant för dem. Utan jag är tvugnen att stå
för alla kostnader.

Det som gör mig mest förbannad är hur de har betett sig mot oss.
Just ignoransen.

Ska nog ta en funderare på o byta ut gummibussningar mot de som du rekomenderade.
Och blir det så att jag måste flytta ner pumpen ändå så blir det helt klart en annan firma som hjälp
vid det jobbet. Inte betalar jag samma firma igen......

Visserligen försvinner garantin enligt säljaren men garantin kan nog diskuteras ändå...... :-/

Kan även tillägga att vibrationerna inte bara uppstår när den isar igen. Dessa finns hela
tiden bara att det blir bra mycket värr vid nerisning.

Varför inte gjuta in ett par lite högre rör med påsvetsade fästen som du kan använda utan att behöva flytta värmepumpens ytterdel rent fysiskt.
Eller svetsa fast de befintliga väggkonsollerna i ingjutna markrör, och såga sedan av konsollerna mellan vägg och värmepump.
Behöver inte bli varken dyrt eller särskilt besvärligt.

Men visst, det borde kanske vara installatören som gör det jobbet, speciellt om det går bevisa att daikin Sverige verkligen anmodat alla installatörer att montera dem på markstativ.

Jag tycker att tipset om att kontakta Daikin central var ett bra tips, kanske skickar de dit en mer seriös installatör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2010, 12:10:08 »
Hade ändå först provat byta till mjukare kuddar, finns på Onninen, billiga och bra, tror ej att daikins pumpar låter mer än nån annan pump, men klart en inverterpump morrade ju bara!

Men vill man ha det helt tyst så är att skilja från huset, beror på hur känslig man är..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2010, 12:25:35 »
Självklart är det stora skillnader på hur mycket olika värmepumpar vibrerar.
Allt annat är bara struntsnack, däremot vet jag inte om Daikins pumpar är värre än andra, men om generalagenten rekommenderar markstativ så är det väl troligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jerry79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #13 skrivet: 20 mars 2010, 12:41:23 »
Värmepumpen är monterad mot vägg i vardagsrum, men då vibrationerna är så pass kraftiga så skallrar dörrarna på
övre plan där vi har sovrumet.

Har redan haft kontakt med Daikin direkt, o dom tyckte att firman har betett sig oseriöst men att
tyvärr så är det genom installationsfirman jag är tvugnen att ta problemen.

Men ska ta kontakt med Daikin igen o prata med dom om att använda en annan firma som
får ta o försöka åtgärda problemet.
Har redan kollat lite med en annan firma o de var villiga att hjälpa till. Dom sa bara att självklart
så hjälper vi till o ser till att det blir tyst inomhus.
Lite skillnad på hjälpsamhet må jag säga.

Ska även prata med Daikin om att byta gummiupphängningarna.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2010, 09:59:10 »
Fick ni vid köp av pumpen valet att sätta den på markstativ?
Var det något prat om att det kan bli vibrationer i vägg?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #15 skrivet: 22 mars 2010, 10:50:16 »
Har haft 4st värmepumpar på samma kuddar och stativ, har då knappt märkt nån skillnad alls, förutom med Nocrian när den isar på sig, då ä det outhärdligt.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #16 skrivet: 22 mars 2010, 14:09:53 »
Hejsan.


I början av november var de här och satte in den nya pumpen, de satte upp innerdelen
och monterade utedelen på en väggkonsol.
Och den fungerade och allt sådant. Men ganska omgående så har hela väggen
där den nya utedelen var monterad mot fått ett dovt vibrerande ljud.
Så vi ringde o felanmälde att det måste vara något fel på pumpen. Installatören
bokar då ett datum då tjejen skulle vara hemma o släppa in honom.
Han dyker ej upp på detta datum, o hör inte heller av sig. Så vi ringer honom dagen efter
och får svaret att tyvärr så var jag ju sjuk igår. Så en ny tid bokas, som han ej heller dyker upp på.
Så vi ringer åter igen till denne, och får svaret att han har ju såå mycket att göra.
Efter lite tjafs med honom så kommer han äntligen ut hit o kollar av allt. O när allt står rätt till med pumpen
så säger han att ja man kan ju inte montera en sådan här pump mot en trävägg.
Ni mÃ¥ste  flytta ner den till ett markstativt.

Och detta kommer då från den installatör som monterade den hos oss.
Där var då den första riktigt upprörande saken.

Vi tog då kontakt med säljaren o frågade varför ingen informerat oss om detta INNAN installationen.
Nu var det ju nämligen för kallt att åtgärda det.
O han skulle återkomma med mer information om hur vi skulle åtgärda problemet.

Och ingen hörde av sig igen.
Och nu hade vibrationerna verkligen tagit fart, så pass mycket att toalett dörren på andra sidan
huset slog mot karmen när den var halvstängd.

Vi tröttnade då återigen o kontaktade både säljare o installatör, och fick svaret att dom skulle
komma ut o titta på det.
Efter samma procedur som tidigare att de inte dök upp men till slut kom ut så hette det från installatören
att dessa pumpar har problem med isbildning. O därav obalansen som orsakar vibrationer.


Sen så blev det så att den här modellen hade lite försvag värmeslinga i tråget så man måste montera dit en extra.
Så Daikin skickade då ner värmeslinga till installatören men den har vi än så länge inte sett röken av.
Den ligger nu på montörens skrivbord o väntar........


att vi måste nu pröjsa ett antal tusen för att få värmepumpen nerflyttad till markstativ.

O det känns rent ut sagt för jävligt att ingen sa det från början så hade man sluppit detta problem.

Är det någon som har några förslag på hur man kan gå tillväga för att se till att installationsfirman får ta o
flytta ner pumpen utan kostnad?

Är tacksam för all hjälp!


hej detta är ganska vanligt  4st pumpar har varit pÃ¥ min vägg

Rickard var inne pÃ¥ en bra reflektion fläktblad obalans motoraxeln  kan ochsÃ¥ spela roll
lik väl val av dämpare ,placering av utedel

 har du en bild pÃ¥ placering av ute del och dess rördragning skulle underlätta

modell av daikin  ???

ang monteringen  mÃ¥ste den vara rätt för att botten plÃ¥ten är gjord pÃ¥ ett speciellt sätt

så att vatten kan rinna ur och INTE samlas på fel ställe , har det samlats is på fel ställe
sÃ¥  kan det bli vibbrationer frÃ¥n kompressor pga fast kilning osv

har själv en ny daikin som sitter på en sk trä vägg med mycke resonans
men det STORA problemet har varit att det bygger på is där det inte ska vara is altså
kostruktionen inte att mitt hus är problemet
men problemen med att installatörerna väljer att säga att det skall sitta på ett stativ
dÃ¥ kan vilken pump som helst sättas dit utan att det gör nÃ¥got   

så om dom lade ned lite tid på ute delen OCH det material som skall användas vid montering
så skulle problemen minska drastiskt

har en viss erfarenhet med 24 fastigheter med installerade pumpar på TRÄ VÄGGAR
vissa har ned satt hörsel (inte konstigt att de inte klagar ,någon har offrat ett rum där pumpen sitter ????, eller som en äldre dam sa härom dagen fick stänga av pumpen fick sådan huvud värk av den ) så jag måste säga att en del människor anpassar sig väl eller ????

dock spinner min daikin som en katt men INTE utan åtgärder sitter som sagt på en trä vägg med resonans

så min slutsats med en del erfarenhet är

större pump typ 6.5 kw blåser mera och skapar mera luftburet ljud och mera vibbrationer
pga av fläkt/fläktmotor läs resonans  (mÃ¥ste varva mer )

installations material spelar roll

placering inte högt upp på vägg (sitter den för högt upp kan heller inte den sättas på stativ )

att den lutar åt rätt håll (tänk vatten is bildning ,borde installatören tänka på njaa inte alla tydlingen )

och köp produkten och installationen  pÃ¥ samma ställe (slipp trassel fram o till baka)

efter att ha studerat 4 st montage så varierar sättet/kvaliten ganska mycket

ang installations anvisningar så följer det med produkten ett häfte

kämpa på

DET SOM BEHÖVS ÄR EN SVENSK LUFTVÄRME PUMP MED LITE VIBBRATIONER OCH BRA
TEMP REGLERING OCH DELLAST KNAPP OCH SOM TÅL ISBILDNING (läs nordiska förhållanden -25 osv)

ps jag vet att en pump ger dåligt efter typ -10 men den skall ändå vara på till typ -30





alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #17 skrivet: 23 mars 2010, 10:48:15 »
Tips och trix i all äro men jag kan göra 2 exakt likadana installationer på 2st identiska hus , den ena får väggljud den andra inte, själfallet förbättras chansen att slippa med bra vibrationsdämpare etc men på vissa kåkar går det helt enkelt inte få bort väggljudet om man inte andvänder sig av markstativ.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #18 skrivet: 23 mars 2010, 11:05:08 »
Tips och trix i all äro men jag kan göra 2 exakt likadana installationer på 2st identiska hus , den ena får väggljud den andra inte, själfallet förbättras chansen att slippa med bra vibrationsdämpare etc men på vissa kåkar går det helt enkelt inte få bort väggljudet om man inte andvänder sig av markstativ.

Helt klart sant, men också därför tycker man att kunden alltid bör upplysas om riskerna, och meddelas huruvida installatör eller kunden själv står för kostnaderna om vibrationer uppstår.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #19 skrivet: 23 mars 2010, 11:30:31 »
Tips och trix i all äro men jag kan göra 2 exakt likadana installationer på 2st identiska hus , den ena får väggljud den andra inte, själfallet förbättras chansen att slippa med bra vibrationsdämpare etc men på vissa kåkar går det helt enkelt inte få bort väggljudet om man inte andvänder sig av markstativ.

Helt klart sant, men också därför tycker man att kunden alltid bör upplysas om riskerna, och meddelas huruvida installatör eller kunden själv står för kostnaderna om vibrationer uppstår.

Exakt, var därför jag tidigare frågade om dom vart erbjuden markstativ och om dom alls pratade om risken för väggljud.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #20 skrivet: 23 mars 2010, 14:43:28 »
Tips och trix i all äro men jag kan göra 2 exakt likadana installationer på 2st identiska hus , den ena får väggljud den andra inte, själfallet förbättras chansen att slippa med bra vibrationsdämpare etc men på vissa kåkar går det helt enkelt inte få bort väggljudet om man inte andvänder sig av markstativ.
hej i mitt fall så räckte byte av fläkt och dess motor från att dåna och kraftiga vibb i vägg försvann
och lite ljud fans kvar om man stod direkt vid väggen och lyssnade ett rum på 45 kvm

den första installatören var här och lyssnade och kom fram till att ett mark stativ måste till

hm käle i backen o vinter inte bra (och om du gör mark jobbet och det är undermånligt så gäller inte
garantin hmmm)

den andre installatören kom fram till att den lät illa plockade i sär maskinen och lyssnade
det vi kom fram till var att motorn var ej bra fläktbladet var deformerad och mycke gjutskägg fans
kvar bytte dessa allt vart till det bättre

inget mark stativ behövdes sÃ¥ vad vill jag säga med detta , i bland behövs kompetens eller vad man skall kalla det  tack MARTIN som nu pluggar till polis (där miste företaget en resurs med hjärtat
på rätt ställe)

samma hus samma placering samma maskin

senare byttes dämparna ut till sådana som inte blir hårda som puckar vid minus grader
provades i frysbox och klämdes i hop med en polygrip eller hur var det RICKARD
sÃ¥ med detta test kan man väl säga att dom är sverige testade  ;)

OBS DETTA VAR INTE EN DAIKIN UTAN IVT

en kort version av en längre process
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #21 skrivet: 23 mars 2010, 19:36:30 »
Hade ändå först provat byta till mjukare kuddar, finns på Onninen, billiga och bra, tror ej att daikins pumpar låter mer än nån annan pump, men klart en inverterpump morrade ju bara!

Men vill man ha det helt tyst så är att skilja från huset, beror på hur känslig man är..

Tycker (Online Onninen´s eget märke) kuddar är kassa. deras stativ likaså. Har själv deras kudar men de ska bytas till nästa säsong, blir hårda vid minusgrader.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #22 skrivet: 23 mars 2010, 22:00:43 »
Tycker Onninens kuddar är mycket bra! Nästan för mjuka, hade Stenhårda från onninen förr, gamla sorten, Stenhårda även på sommaren, gick bra det med, till Nocrian kom stampades..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Jerry79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #23 skrivet: 26 mars 2010, 16:53:41 »
Till ghandi:

Jag blev inte informerad på något sätt om att det kunde bli vibrationer eller att
det helst skulle sättas på markstativ.
Allt som sades var att denna maskin var otroligt bra o tyst.


Har inte haft mycket tid till att ta itu med företaget men ska nästa vecka
ta ett sista snack med dem. Och skiter de fortfarande i allt så får man väl ta
och snacka med något annat Daikin-certifierat företag o lyssna om dessa är
villig till att hjälpa.
Men då blir det till att verkligen hänga ut vilken firma det är som har misskött sig
så otroligt mot oss.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Rådlös pga ignorans
« Svar #24 skrivet: 26 mars 2010, 17:48:36 »
jerry 79

blir det bättre vid varm temp eller lika dant  ????  (typ 0 grader eller varmare )

vad händer när du aktiverar Q knappen resp E knappen  ???

ta kort på installationen o lägg upp dom här om du kan

alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!