Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälpa Mor min  (läst 1214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hjälpa Mor min
« skrivet: 19 april 2019, 19:40:50 »
Hej!

Mor eller morsan led som många andra av förra årets sommar! Hon bor i lägenhet mitt i smeten Storstaden. Gav henne min gamla bärbara a/c Dvs en sådan där med slang som skall skicka ut överskottsvärme o fukt. Men IOM ålder så är hon tveksam till mkt  "love"

Nu har hon på egen hand upptäckt reklam för artiklar som består av en fläkt o en behållare man fyller på vatten. Typ hänga upp ett fuktigt lakan o blåsa på det.....
Men mödrar är som mödrar är. Har någon ett tips på ett prisvärt alternativ modell hennes önskemål.

Ps Jag o brorsan köpte en mikrovågsugn till våra föräldrar i mitten av 90 talet. Det tog över 10 år innan de slutade använda micron som brödburk..... ::)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälpa Mor min
« Svar #1 skrivet: 19 april 2019, 19:49:26 »
Just en sån där du skrev om tog jag hem åt en ifjol. Tyvärr har vi inte testat den ännu så vi vet inte hur bra/dålig den är.

Exempelvis https://www.amazon.de/Luftk%C3%BChler-Klimaanlage-Klimager%C3%A4te-Luftbefeuchter-Luftreiniger/dp/B07DJNB38T/ref=sr_1_4?keywords=arctic+air+mobile&qid=1555696115&s=gateway&sr=8-4
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälpa Mor min
« Svar #2 skrivet: 19 april 2019, 20:03:45 »
Är luften riktigt torr funkar det med att blåsa på en fuktig yta för att få lite kyla. Jag har sprungit på lösningen i mycket större utförande på en verkstad i Australiens inland. Torrt och varmt!
I Sveriges klimat är nog nyttan mycket begränsad.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälpa Mor min
« Svar #3 skrivet: 19 april 2019, 20:51:30 »
Om morsan bor i en bostadsrätt......så får du kanske göra som jag gjorde åt min morsa förra sommaren:

Installerade en riktig ac. Utedelen står på balkongen.

Modellen med vatten som du beskrev har jag haft för många år sedan. Effekten var ungefär som att moppa ett golv med vatten....har jag för mig.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Hjälpa Mor min
« Svar #4 skrivet: 22 april 2019, 08:21:26 »
Hej!

Mor eller morsan led som många andra av förra årets sommar! Hon bor i lägenhet mitt i smeten Storstaden. Gav henne min gamla bärbara a/c Dvs en sådan där med slang som skall skicka ut överskottsvärme o fukt. Men IOM ålder så är hon tveksam till mkt  "love"

Nu har hon på egen hand upptäckt reklam för artiklar som består av en fläkt o en behållare man fyller på vatten. Typ hänga upp ett fuktigt lakan o blåsa på det.....
Men mödrar är som mödrar är. Har någon ett tips på ett prisvärt alternativ modell hennes önskemål.

Ps Jag o brorsan köpte en mikrovågsugn till våra föräldrar i mitten av 90 talet. Det tog över 10 år innan de slutade använda micron som brödburk..... ::)

Den med vatten är helt bortkastade pengar.
Satsa på en riktig AC.
Har mor en balkong, går det att lösa.

Köp INTE den med vatten! Börja med en takfläkt.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälpa Mor min
« Svar #5 skrivet: 22 april 2019, 16:55:26 »
Tack för alla svar!

Mor min bor i hyresrätt. Så lite begränsat med möjlighet o göra hål o så.... :)
Inte för att det hade hindrat mig om jag satt i samma sits ;)

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Hjälpa Mor min
« Svar #6 skrivet: 26 april 2019, 18:15:34 »
Tack för alla svar!

Mor min bor i hyresrätt. Så lite begränsat med möjlighet o göra hål o så.... :)
Inte för att det hade hindrat mig om jag satt i samma sits ;)

Några beslut?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälpa Mor min
« Svar #7 skrivet: 27 april 2019, 08:29:38 »
Några beslut?

Morsan vill ha en iaf.... ::) Trots att både bror o jag försökt avråda henne. Gammal o envis tummenupp

Hon har kvar min portabla ac om det blir lika varmt i sommar. Då kan hon iaf kyla ned ett litet rum.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!