Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: dadid
« skrivet: 02 september 2012, 11:28:41 »

Initialt testade jag med VBin lågt respektive högt. Tanken med att ha den lågt var att den åtminstone hamnade under ELP samt skulle kunna leda till att toppen av tanken var ganska stilla och varm. Det funkade dock sådär, så större delen av tiden har VBf varit ansluten till toppen och det är dit den nu kommer att stelopereras.

VVBn som används idag är en gammal hederlig elvariant utan slinga och på 160 liter. Dock förvärms ju vattnet i slingan i tekniktanken. och under de två sommarmånaderna har VVBn helt kopplats bort och jag har kört fast kondensering mot tekniktanken så att den helt och hållet tjänat som VVB.
Igår släpade jag hem en ytterligare tank lik den jag redan har fast utan solslinga.
Det är den, eller egentligen helst den befintliga tanken som framledes kommer att vara VVB. Först med elpatron, men när jag snubblat över växelventil blir den en fullvärdig VVB som under större delen av året klarar sig helt utan el medan tekniktanken alltjämt matas med flytande kondensering.

I diagrammet nedan syns värmesystemets totala energiförbrukning för en sjudagarsperiod med lägsta dramledningstemp 42 grader (i praktiken tanktemp) och 55 gradminuter. Förbrukningen inkluderar loggningsenhet, VP, ev. elspets, cirkulationspumpar. Dock ej ELVVB.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 september 2012, 12:47:59 »

Ok nu mins jag!!

Men, så helatiden fram tills nu har du alltså haft VBf in i tanken precis ovan VBr? Eller har du ändrat detta tidigare?

Om jag förstår dig rätt har du redan i dag en VV beredare med någon typ av slinga i? Räcker det inte då att skaffa en växelventil.

Har du någon mätning på vad värmepumpen drar. 
Skrivet av: dadid
« skrivet: 31 augusti 2012, 14:46:31 »

Strulade gjorde den un masse, när jag fick installerat min första värmepump ComfortZonen.
Jag vill vara noggrann med att poängtera att det inte berodde på några större tekniska tillkortakommanden hos maskinen, mer än att ett lågtryckslarm initialt stängde av den när växelventilen gick från VV till värme. Detta löstes så småningom genom att sensorn helt sonika kopplades bort, varvid kompressorfrekvensen kunde höjas till rimliga nivåer. Den där dyra första Decembermånaden kan tillskrivas det larmet.

Trots mitt missnöje kunde jag med gott samvete rekommendera en av mina bästa vänner att köpa en lika dan VP till sitt välisolerade 90-talshus med F-system. Där fungerade det bra. Ett hus med stora transmissionsförluster finns det ingen möjlighet att en frånluftsvärmepump skall mäkta med. Det uns av besvikelse jag känner gentemot CZ är att de inte kände till alternativt låtsades om detta problem trots flertaliga kontakter med "rätt" personer. Nibe sa utan omsvep att deras 750 inte lämpar sig i äldre kåkar. Tyvärr möttes jag av denna insikt långt efter att jag själv konstaterat det.

När FLVPn åkte på retur hade jag kvar min fina? tank, som tidigare tjänat som VVB (med framledningen ansluten strax över returen i botten av tanken.)
Jag vill gärna kunna minska den ekonomiska skadan genom att nyttja tanken i mitt kommande system, som så vitt jag då läst mig till skulle må mycket gott av extra volym, en relativt stor pump och separerade flöden. Åter igen för att lida så liten skada som möjligt byggdes (byggs) systemet delvis av begagnade delar. Pumpen hade gått ett par år innan dess förre ägare fick fjärrvärme. Styrsystemet åkte ut hos någon som bytte till bergvärme etc. Den befintliga el-VVBn behölls på oviss framtid men kopplades in efter förvärmningsslingan.

Hade det nu bara funnits ett värmesystem i huset vore inkopplingen enkel. Så är dock inte fallet. Radiatorsystemet är dimensionerat för ved/olja på 40-talet, med hygglig volym, men halvrisig värmeavgivning. Övrevåningen är tämligen genomblåst varvid det inte är jättelätt att hålla lika temperaturer uppe och nere. Inga radiatorer hade injusteringsventiler, bara termostater.
Under året har huset försetts med golvvärme på entréplan (ovan källare) och under kommande år växer golvvärmesystemet på övre plan.
Således finns två värmesystem med tämligen olika krav på framledningstemperatur.
Efter injustering och utprovning av tempgivare för golvvärmestyrningen fungerar det ganska bra utom när vinterstormen rycker och sliter i huset. Då blir det illa kallt på övre plan då dagens radiatorer inte orkar med. (Ja, jag höjer kurvan dessa dagar med hyggligt resultat och ja, lufttätning och kompletterande isolering finns på agendan.).

Med de ovan beskrivna begränsningarna har jag inga större problem och jag har begränsat pumpens arbetstemperaturer så att den skall hålla länge. Det enda som grämer mig är att mitt årsCOP väl knappt når 2. Det påverkar inte avskrivningstiden positivt... Mitt kommande projekt utöver att koppla rätt... blir förhoppningsvis att peta in en tank ytterligare och en växelventil så att lebehovet för VV-beredning minskar.

Ventilationen i huset är otätheter och självdrag.
Med tanke på att frånluftskanaler finns sedan CZ-tiden kör jag en F-fläkt under icke uppvärmningsssäsong. Så småningom hoppas jag kunna mejsla in ett FTX-aggregat på vinden. Det ekonomiska incitamentet är dock inte så stort då det skall jämföras med en mycket begränsad ventilation under uppvärmningssäsongen.

/David
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 augusti 2012, 13:37:25 »

Kan du inte uppdatera/sammanfatta vad det är som har strulat. Efter en massa månader har man ju glömt det mesta.

Och vad har du för vent i dag? S eller F?

Tackar vad gäller anläggningen. Det mesta verkar fungera som det ska! Nu när sommarn ändå är över blir man lite sugen på att kylan ska komma :D
Skrivet av: dadid
« skrivet: 31 augusti 2012, 12:44:52 »

Initialt var jag helt inne på bergvärme, men det föll på markförhållandena.
Nummer två blev då frånluftspump som lovade gott, men som sagt inte fungerar i en dylik anläggning (läs risigt isolerat hus).
Slutligen byttes anläggningen mot det som stod längst ner på önskelistan, LVVP.
De beräkningar som gjorts har pekat på en 8kW, men jag valde en 10. Att den skulle behöva hjälp när det blev riktigt kallt var jag på det klara med, men i skåne är ju de dagarna lätt räknade.
Vintermånaderna tycker jag att den klarat sig över förväntan, det är just vår/höst som gjort mig besviken.
Utvecklingsmässigt tror jag inte att någon av de svensktillverkade pumparna som säljs idag skulle ha märkbart bättre prestanda än den jag har idag. I alla fall inte på pappret. Men vad är det då som inte fungerar som det skall? Finns det något uppenbart jag missat, eller ser resultaten generellt ut som de jag noterat?

Rinnan, gratulerar till din synbarligen ytterst väl fungerande installation!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 augusti 2012, 12:32:38 »

nu är det ju lite olika år och månader man måste jämföra med i vissa fall. Men vi pratar ändå om mellan 4-5mwh med direktel eller CZ och 2-3mwh med lvvp under månader när förbrukningen är hög.

Nu var ni förvisso fler personer men det känns ändå lite underligt att typ april är så dålig för LVVP. det borde ju vara då den är som bäst.

November ser ju fin ut. Att jämföra LVVP med tidigare lösningar.

Tittar man på en modern komplett LVVP så brukar dessa kunna presentera ännu lite bättre siffror. Gå lägre i temp. Och så kan det ju vara bra att ha lite extra pulver. Behöver man 10 måste man väl ha minst 16 på vintern med en LVVP.

Det jag tyckte mig komma fram till innan jag skaffade värmepump var att huvudanledningen till att skaffa LVVP är i fall man har begränsade möjligheter att gräva ner slinga eller borra. Typ liten tomt och dålig berggrund. Det lilla man tjänar vid inköp brukar man plocka hem med den lägre förbrukningen på markvärme.

Men det är klart. Har man möjlighet att mecka själv och köpa lösa och billiga delar så går det säkert att få en bra kalkyl ändå!
Skrivet av: dadid
« skrivet: 31 augusti 2012, 11:38:18 »

Ytterligare några månader har gått och jag kikar till förbrukningen lite då och då.
Utan annat underlag än det jag har idag skulle jag inte rekommendera någon med ett gammalt energislukande hus att välja något annat än jord/bergvärme om möjligheten finns. Att LV inte skulle nå upp till samma årsCOP hade jag listat ut, men jag tycker faktiskt att mina siffror ser ganska anskrämliga ut. Vi flyttade in sommaren 2011. Vår HH-el-förbrukning ligger på ganska exakt 7000kWh/år. Tidigare data är okända utöver total månadsförbrukning från 2008 och framåt. Även om vi antar att de tidigare ägarna bara gjorde av med HH-el för 5000kWh/år blir inte utdelningen av värmepumpen särdeles imponerande. Till saken hör att värmesystemet förbättrats kraftigt så att framledningstemperaturerna är klart rimliga. Spetsvärmen har inga hyss för sig och gångtiderna är ganska snygga.
Riktigt så illa som det ser ut under vårkanten i år är det dock inte. Under denna period var familjen ett par huvuden större.

Några reflektioner kring nedanstående bild?
Notabelt är att den frånluftvärmepump som först installerades, nätt och jämt klarade att återbetala den ökade förbrukningen som ges av ökad ventilation från självdrag till normenlig. Transmissionsförlusterna under värmesässongen fick elpatronen ta hand om.
Skrivet av: dadid
« skrivet: 20 maj 2012, 11:08:18 »

Ja lite underligt är det allt.
När jag skrev sista inlägget igår ändrade jag inställningarna enligt det jag skrev. Under natten sov jag djupt.
Rätt som det är väljer styret att börja arbeta rimligt igen.

Min gissning är att SMOn och VPn inte pratar riktigt samma språk gällande periodiseringen. Jag noterar när jag studerar instruktionsböcker för olika generationer av SMOn att just Periodiseringen ändrats och så vitt jag förstår tagits bort.

Får nog kolla detta med NIBE.

Tyvärr har det visat sig att den SMO jag har ej heller tillåter kompressorgång under -12 grader, så något måste jag göra. Förhoppningsvis räcker det att byta något inte allt för dyrt styrkort. Annars är jag rädd att jag måste köpa en ny SMO 05.

Tack för att du intresserade dig.

mvh

David
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 maj 2012, 11:03:02 »

Nu har diagrammet i ditt tidigare inlägg ändrats? ???
På söndag vid 04-tiden har den jobbat upp till 50 °C, och sen har det skett ett värmeuttag som fått VP:n att gå kontinuerligt. Men varför den skuttar på innan dess med start/stopp vet jag inte om den inte inställd på flytande kondensering.
Skrivet av: dadid
« skrivet: 19 maj 2012, 22:51:48 »

Har nu suttit å stirrat på SMOn en stund.
Inställningar som inatt
Har kortat periodtiderna så att de ser ut som inatt.

Har kört några forcerade starter. De slutar med följande värden efter tre minuter:
Förångartemp: 4,5
Suggastemp: 10,1
Vätskeledningstemp: 42,7
Hetgastemp: 77
Returtemp: 39,4
Diff fram-retur: 11,5

/David
Skrivet av: dadid
« skrivet: 19 maj 2012, 20:03:08 »

Kollade nu. Den står på Växeldrift samt Ingen Värme.                             
[fler]

Passade på att ändra tillbaka till toppladning och temperaturerna är nu ändrade till 40-50 grader. Max panntemp 55 grader.

Ett par tankar slår mig.
För det första står det att SMOn aldrig arbetat i läge A (Sommarläge) Kan det finnas något tekniskt fel här? Det lär inte påverka den aktuella frågeställningen men ändå.

För det andra Verkar körningarna vara ganska konsekvent 3 minuter. Jag börjar misstänka att mina periodinställningar inte riktigt nått fram. Kan det finnas kompatiblitetsproblem mellan gamla SMOer och nyare pumpar?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 maj 2012, 19:56:59 »

På lördag natten har den gjort en lång fin laddning då den gick över till fast kondensering.
Så jag tror inte det är fel på värmepumpen, kolla en gång till att den inte hoppat tillbaka till flytande kondensering?
Skrivet av: dadid
« skrivet: 19 maj 2012, 19:44:57 »

Nej. Vill minnas att nattkörningen var inkopplad högt i tanken liksom tempmätningen.
Bytte till den nedre anslutningen för att erhålla en större varm vattenvolym.

Jag tolkar det som att den inte hinner höja temperaturen pga de mkt korta laddningarna. Således tror jag att det är en ständigt fallande trend som syns.

Skall jag ändra till 38-45 grader om jag kör mot den nedre delen tro? Eller bör jag fortsätta ladda mot toppen. Hur åstadkommer jag längre och färre körningar?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 maj 2012, 19:41:40 »

Hej!
Perioden lör midnatt - lör 0800 ser normal ut för fast kondensering.
Den kör upp till 50 °C på returen och mer kan du inte förvänta dig.
Före och efter ser ut som flytande kondensering, ställde du om till flytande då du flyttade ner givaren?
Skrivet av: dadid
« skrivet: 19 maj 2012, 13:24:41 »

Vid 8-tiden på morgonen bytte jag plats på tankgiveren från övre dykröret till det nerdre, dvs va 50 cm från botten.
Skrivet av: dadid
« skrivet: 19 maj 2012, 09:20:14 »

Hej.

Igår kväll kopplade jag om till "enbart VV", dvs pumpen kör mot samma tank som tidigare, men nu skall VVberedningen börja vid 42 och sluta vid 52 grader.
Pumpen arbetar mot den nedre delen av tanken och tankgivaren sitter i den övre. (Nu på morgonen har jag flyttat ner tankgivaren).
I ärlighetens namn sker ett värmeuttag då Radiatorslingan tillåts cirkulera, men radiatorerna är stängda (detta för att kunna hålla badrumsgolvet varmt via dess pusch). Vidare shuntar jag ut 27 grader i golvvärmen.



Varför fnattar laddningen så mycket som den gör?
Perioden är satt till 40 minuter.
Jag har inte ändrat laddflödet sedan omställnnigen.

Tacksam för hjälp.
Skrivet av: dadid
« skrivet: 04 april 2012, 14:14:46 »

Jag fick aldrig något riktigt klargörande svar från Nibe. De menade att gasbrist endast kan mätas upp. Konstigt, jag tycker att det borde vara spårbart vid jämförelser av systemtemperaturer. Nåväl, Pumpen har jobbat på bra och jag har fått någorlunda koll på inställningarna.

I dagsläget är ungefär halva huset uppvärmt mha golvvärme, resten är fortfarande försett med gamla sektionsradiatorer. Under injusteringstiden som alltjämt löper finns inga termostater (en toalett är undantagen) i drift, varken på golvvärmen eller radiatorerna. Golvvärmens framledning är manuellt inshuntad från radiatorreturen.

När temperaturen kryper ner till ca -5 krävs lite spetsel för att lyfta framledningen emellanåt. Vid -10 vill jag minnas att det tarvades ca 2 kW spets kontinuerligt.

/David

P.S. I diagrammet nedan är förbrukningen vissa månader 2009 och 2010 förvillande lik. Detta beror på att huset stod ouppvärmt några månader 2010 varvid jag lagt in data från föregående år. D.S.
Skrivet av: dadid
« skrivet: 24 januari 2012, 09:05:37 »

Ringer Nibe nu och hoppas på hjälp. .
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 januari 2012, 09:04:32 »

Slarvigt av mig.
Jag bytte bara kurva i diagrammet, utan att byta rubrik.
Således är det enbart värmepumpens elförbrukning som mäts.

Utesluter detta köldmediebrist?

Det säger att värmepumpen drar normalt med ström, utan att jag för den skull vill utesluta nått.
Skrivet av: dadid
« skrivet: 24 januari 2012, 08:13:10 »

Slarvigt av mig.
Jag bytte bara kurva i diagrammet, utan att byta rubrik.
Således är det enbart värmepumpens elförbrukning som mäts.

Utesluter detta köldmediebrist?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 januari 2012, 07:56:23 »

Vid 0/45 så ska kompressorn på en 2025-10 dra ca 2,9 kW, på diagrammet står det el hushåll?
Om det stämmer så drar kompressorn för lite el, troligen gasbrist.
Skrivet av: dadid
« skrivet: 24 januari 2012, 07:42:44 »

Jo, så här ser nattens förbrukning ut:
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 januari 2012, 07:38:16 »

Du har ingen elmätare kopplad till VP:n?
Skrivet av: dadid
« skrivet: 23 januari 2012, 22:19:13 »

Baserat på gammal ihopsnickrad data borde det dra ca 5,4kW vid -2 minusgrader exklusive hushållsel.
Vid drygt 45graders framledning vid -2 grader utomhustemp borde pumpen ge ca 8kW.
Till saken hör att jag ännu inte sett frost på den övre delen av förångaren.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 januari 2012, 22:06:15 »

jag vet inte hur man avgör skillnad mellan förångartemp och förångningstemp beräknad från tryck i köldmediet. -11 låter mycket. Men hetgasen ser ju fin ut. Svårt att säga med mina ögon om något är fel.

Men i diagramet ser det ju onekligen ut som den inte fixar mer värme. Återigen något som någon med kunskap om beräkning av lvvp kan utvärdera.

Hur många kw räknar du med att ditt hus drar?
Skrivet av: dadid
« skrivet: 23 januari 2012, 22:01:27 »

Jag har fortsatt att pilla på mina flöden. Som jag nämnt tidigare är det lite svårt att balansera värmesystemet på något bra sätt.
Nu har jag handinställt shunten till golvvärmen så att dess framledning är något lägre än radiatorslingans retur, från vilken den tar värmen.
Detta då jag upplevde att den automatiska regleringen påverkade såväl gångtider som radiatortemperaturer för mycket.

När jag tittar på den bifogade bilden funderar jag över värmepumpens kapacitet. Kan någon redogöra för vad jag ser?
Varför ökar inte laddtemperaturen mer? Levererar denna 10kW pump sin topprestanda redan eller finns det någon annan förklaring? Finns det skäl att exempelvis misstänka gasbrist, eller kan den farhågan avskrivas?

Följande värden lästes av på SMOn klockan 2150:
Utetemp -2,4
Förångare -11
Suggastemp -2,5
Vätskebärare 35,9
Hetgas 77,7
Retur 34 (35,5)
Diff 10,5 (7,1)
Värden inom () från Logger 2020.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 januari 2012, 00:38:59 »

Om du går in i mitten men plockar ut ur toppen och räknar ner gradminuter efter tanken så blir din tank en rejäl gradminut-mojäng :)

Så det är ju rätt tänkt.

Det kan vara intressant för dig, om du inte redan gör detta, att logga framledningstempen före och efter tanken.

Min tanke (alltså hur jag troligen hade valt att ha det) är att dom vi utgår från att flödet över dina radiatorer är lägre än flödet över värmepumpen (men det behöver ju inte vara så i ditt fall.. men som ett exempel) ja då skulle jag köra in och ta ut i toppen och minska antalet starter med hjälp av gradminuterinterval.

Då får du flexibiliteten och du laddar till viss del tanken, det som inte huset hinner ta under VP drift och du slipper fördröjningar i värmedistributionen.

Vi har ju diskuterat i andra trådar om att man inte vill gå onödigt högt över börvärdet och när man räknar integral på en framledning som är rejält frånkopplad den faktiska framledningen så är ju risken för detta större. Om man inte loggar och kollar och justerar utifrån detta. 
Skrivet av: dadid
« skrivet: 01 januari 2012, 23:49:48 »

Testade under dagen att dra ner gradminutintervallet ordentligt.
Fixade även till loggerns tempgivaranslutningar på VP-in resp ut.
Vid VP-in högt i tanken ser det ut att bli många start stopp, då VP-in-temperaturen går direkt till Rad-fram.
Nu inför natten återgår jag till inkoppling lågt i tanken men med bibehållen gradminutinställnig (-10).
På så vis hoppas jag på långa körtider med låg temp. Rätt tänkt?

/David
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 januari 2012, 14:37:44 »

Imorse hände det igen. ...
Du har en poäng... Nu stod Diffen på -60. Vad föreslås som nytt värde? -30?

Man får prova sig fram med hur många gradminutrar som som är lämpligt för kompressorstart.
Eftersom du loggar grejerna så ser du rätt tydligt hur mycket temperaturen pendlar.
Jag skulle tycka att en pendling på 10-12 ºC mellan max och min på framledningen vore rätt OK.
Skrivet av: dadid
« skrivet: 01 januari 2012, 11:11:10 »

Imorse hände det igen. ...
Du har en poäng... Nu stod Diffen på -60. Vad föreslås som nytt värde? -30?
Det där med påisningen. Bör jag oroa mig eller är det fullt normalt?



Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 januari 2012, 07:37:18 »

Jag skulle minska på gradminutrarna (sänka minustalet), du har väldigt få starter vilket gör att VP:n pumpar upp temperaturen onödigt högt innan den slår av. Detta i kombination med överdimensionerad pump gör att HP löser ut.
Skrivet av: dadid
« skrivet: 31 december 2011, 16:05:34 »

Notera att graferna kan förmodas ligga lite lågt gentemot verkliga temperaturer.

Efter stoppet ändrade jag så att laddningen åter sker mot tanktopp. Detta kommer sannolikt att synas på de framtida graferna.

I min signatur nedan finns uppdaterad driftsinfo.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 december 2011, 11:25:00 »

det vore trevligt att se returtempen i grafen
Skrivet av: dadid
« skrivet: 31 december 2011, 11:00:25 »

Maskinen har knallat å gått. Inatt när det för första gången blev minusgrader löste den dock på HP-larm.
Jag vore jätteglad för tolkningshjälp av den bifogade bilden. Hur bör jag justera värdena.
Temperaturerna kan vara något låga i grafen pga hafsigt montage samt avståndet till utomhusenheten.
Vidare kan nämnas att framledningen från VPn var inkopplad under mitten av tanken. Dvs returtemperaturen sjunker ytterst måttligt under avfrostning.
Värmekurvan är satt till 9, ingen förskjutning, max retur 50.

Om den löser på HP vid någon minusgrad blir jag lite orolig inför kalla vintrar...
Trettio minuter efter att jag startat om maskinen såg påisningen ut som på den bifogade bilden. Jag förhörde mig hos Nibe om partiell påisning tidigare, då det var a 5 grader ute. De menade att det skall vara så. Vad är er dom? Finns det skäl att misstänka att gasnivån är lite knapp?

Vad bör jag hålla koll på framledes?

Tacksam för alla former av input!

Mvh
David

Skrivet av: dadid
« skrivet: 12 december 2011, 23:12:56 »

Host host...jo...
Men nu vet jag bättre:-)

Nu tycker jag att kurvan snyggats till (Den du klistrat in. Ändringarna gjordes vid lunch idag). Finns det någon tydlig förbättringspotential?
Jag kör på kurva 9, -1.
VP-start har ändrats till -40 och framledningen är åter ansluten till under mitten i tanken.
Med tilloppet i toppen verkar det bli fler starter.

/David
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 december 2011, 21:37:49 »

Nu är det bara 5 starter, du räknar väl inte avfrostningarna som starter?
Skrivet av: dadid
« skrivet: 11 december 2011, 22:17:27 »

Då hade jag nog tillfälligt en 12-timmarsgraf. Jag fick det nämligen till ca 26 starter.
Har nu ökat laddpumpshastigheten då jag låg på  på tok för högt Delta. Mina loggningstempgivare sitter nog inte så bra för det skiljde ca 5 grader mot vad SMOn anger.

/David
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 december 2011, 20:17:14 »

Vad jag däremot reagerar på ä att pumpen kör för många starter:
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=3 Tror att VP-start står på ca 55-60. Är det den parametern jag skall öka? Genom att öka den torde returen bli kallare innan uppvärmningen påbörjas på nytt. Jag vill gärna inte att den skall gå så mkt under det golvvärmen kallar på för att undvika kalla golv.

Jag får det till 13 starter på ett dygn vilket är mycket bra, inte behöver du minska på detta.
Golvvärmen verkar stänga av mitt på dagen vilket gör gångtiderna kortare, å andra sidan blir pausen mellan starterna lite större också.
Skrivet av: dadid
« skrivet: 11 december 2011, 18:32:40 »

I dagsläget är shunten till golvvärmen inte kopplad till SMOn. Den lever sitt egna liv med mintemp 27 grader och maxtemp 35. Den stänger således aldrig flödet.

Sent i Fredags kopplades SMOn in efter att 2025an enbart körts på returtemp.
Huset är energislukande, framförallt när det blåser. Jag har valt kurva 9 (testade 11 i början, men fick HP-larm vilket aldrig hänt innan) vilken jag ännu inte hunnit utvärdera. Vad jag däremot reagerar på ä att pumpen kör för många starter:
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=3 Tror att VP-start står på ca 55-60. Är det den parametern jag skall öka? Genom att öka den torde returen bli kallare innan uppvärmningen påbörjas på nytt. Jag vill gärna inte att den skall gå så mkt under det golvvärmen kallar på för att undvika kalla golv.

En annan grej värd att notera. Jag har monterat pumpen i carporten med utblås genom den bakre väggen. Den senaste tiden har det som bekant varit lite blåsigt i söder. Jag är rädd att fläkten kan fara lite illa när det plötsligt kommer en vindstöt på 130km/h åt fel håll genom fläkten....
Funderar på att såga upp ytterligare ett hål som kan avlasta pumpens vid orkanvindar..

/David
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 december 2011, 12:17:43 »

Hej!
Defaultinställningarna är inte så pjåkiga, men man kan alltid anpassa mot värmesystemet och huset.
Gradminutersdiffen för elpatron bör vara minst 5-6 ggr VP-start, och VP-start kan man justera så att antalet starter blir ca 20/dygn så här års (runt 0 ºC ute).
Maxtemp behöver man normalt bara justera om du har golvvärme i trägolv som inte tål för hög temp.
Mintemp är om du vill kunna köra golvvärme i vissa rum på sommaren.
Och avfrostningen måste du nog kolla in hur det funkar ett tag innan du ändrar, jag kan tänka mig att luftfuktighet mm kan påverka hur snabbt och mycket is som byggs på.
Skrivet av: dadid
« skrivet: 10 december 2011, 00:08:22 »

Nu måste injusteringen ta vid. Jag tar gärna del av era erfarenheter.
Nog måste det väl finnas förslag till bättre inställningar än dem som står i manualerna som default?

Vid hur stor gradminutdiff skall elpatronen startas?
Hur hanterar ni max- och mintemp på värmebäraren?
Avfrostning. Vid vilken temp?, Till vilken temp? Hur länge? Hur långt mellan avfrostningarna?


/David
Skrivet av: dadid
« skrivet: 09 december 2011, 23:35:52 »

Håller just på att instalera min SMO efter att Elektrikern varit här och förnyat /förbättrat elinstallationerna.
SMOn är daterad 2006-01-23 vilket bör innebära att den aktuella monteringsanvisningen är denna:
http://www.nibeonline.com/pdf/611979-2.pdf.
Jag har noterat att plintarna för exempelvis givare skiljer sig åt mellan åren.
Detta borde gälla min enhet:
RG1 47,48
FG1 49,50

Kopplat så presenteras följande felmeddelande: Framledningstemp. GIVARLARM VB

Kopplar jag istället:
RG1 43,44
FG1 45,46
hostar pumpen igång. Hur tusan skall jag tackla detta? Har hittills inte funnit någon manual med denna givarplacering...

/David

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!