Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avloppsluftning och frÃ¥nluft i samma takhuv  (läst 549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÃ…
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avloppsluftning och frånluft i samma takhuv
« skrivet: 28 oktober 2023, 20:13:42 »
Skall lägga om taket till våren funderar på att dra ut avloppsluftningen över tak igen. Sitter en vaccumventil på kallvindan. Sedan är det ingen frånluft i wc på övervåningen så tänkte dra en kanal ut på kallvindan och bredvid avloppsavluftningen och ut över tak.

Finns det risk att lukten från avloppsluftningen vid viss väderlek kan börjas dra ned i frånluftskanalen som är i samma huv? Får ingen höjd på frånluftskanalen om jag ska dra ut den genom kallvindan och gavelvägg. (dålig termisk kraft)

Huset har självdrag.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avloppsluftning och frånluft i samma takhuv
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2023, 22:11:24 »
Jag hade badrumstakventil...30 cm ifrån avloppsluftningen,men vid blåst så trycktes avloppslukten ned i badrummet.

Jag flyttade badrumstakventilen 2 m bort......och har aldrig haft lukt efter flytten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÃ…
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avloppsluftning och frånluft i samma takhuv
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2023, 16:48:11 »
Det var det jag var rädd för, vill inte ha ännu en takhuv.
Men om jag sätter frånluftsventilen i Wc och drar ut den på en gavel på övervåningen är väl risken att karmventilerna i fönstret kommer agera frånluft och att det kommer suga in luft i Wc:n på övervåningen då den frånluftskanalen kommer hamna lägre än vad fönstrens karmventil är.

Kan det räcka sätta en minivaccumventil på handfatet på övervåningens wc och plugga avluftningen på kallvindan?
Den har fryst sönder i stängt läge som det är i dagsläget så borde bli bättre än ingenting med en vaccumventil på handfatet?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avloppsluftning och frånluft i samma takhuv
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2023, 17:42:13 »


Det finns frigolithattar till vissa vacuumventiler...om du vill testa på befintligt rör på vinden.

Mini i badrumskommoden är bättre än ingenting. Man får testa sig fram......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÃ…
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avloppsluftning och frånluft i samma takhuv
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2023, 17:58:17 »

Det finns frigolithattar till vissa vacuumventiler...om du vill testa på befintligt rör på vinden.

Mini i badrumskommoden är bättre än ingenting. Man får testa sig fram......

Jo är en "isolerad" hatt på den vi har. Är det smartare sätta en vaccumventil på handfatet nere då där problemet är?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avloppsluftning och frånluft i samma takhuv
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2023, 08:57:05 »
en vaccuumventil hjälper ofta flödet på avloppet,eftersom den släpper in luft, när man spolar i avloppet, men den lilla ventilen i badrumsskåpet hjälper nog inte wc avloppet specielt mycket

Du har dock inte mycket att välja på ...om du inte vill gå igenom yttertaket

Det finns ju alternativ till plåthuv...om du har betongtakpannor.


Googla på avloppsluftare för betongpannor....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÃ…
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avloppsluftning och frånluft i samma takhuv
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2023, 12:57:42 »
Tyvärr plåttak! Tänker sätter jag frånluft med en paxfläkt som går med grundflöde hela tiden borde de inte lukta? Om man har de båda kanalerna bredvid varandra?


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avloppsluftning och frånluft i samma takhuv
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2023, 15:23:15 »
Bra idé

Till att börja med.....så kan du ju följa din grundtanke.

Om det sedan visar sig att avloppslukten tränger ned i badrumsventilationen...så kan du ju montera paxfläkten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Avloppsluftning och frånluft i samma takhuv
« Svar #8 skrivet: 20 december 2023, 16:17:53 »
Tyvärr plåttak! Tänker sätter jag frånluft med en paxfläkt som går med grundflöde hela tiden borde de inte lukta? Om man har de båda kanalerna bredvid varandra?

Har du möjlighet att gå ut med en separat avloppsluftare bör du göra så. Att kombinera är inget bra alternativ då det kan som skriva här tidigare börja lukta och gå upp längs med fasad vid gavel funkar MEN tänk på fukt osv i avloppet dom kan trycka ut och missfärga fasad osv.

En vacuum ventil som skrivs här också är endast en nödlösning och ingen ersättning till avloppsluftare då den enbart kan suga in luft och inte andas och släppa ut gaser etc.
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!