Jag skulle vilja ha en förklaring varför 4-rörs kan vara bättre än 3-rörs? Gärna så detaljerad som möjligt.
Jag har min åsikt, men kanske missar något.
Ska försöka med utgång från mina erfarenheter på min anläggning och 100l ukv nibe.
Har provat på min med olika inkopplingar enligt guider här och kommit fram till att i mitt fall så verkar det bäst med 3-rör men med t-kors ovan tanken och 1 i topp och 2 i botten.
1: känns dumt att kyla ner framledning med c:a 3-2,5 grader när jag kan få ut det direkt på slingan istället, endast överskott går ner i tanken samt att slingas returvatten blir högre vilket gör att VP verkar kunna klara lägre utetemp utan tillskott. Beroende på hur flöden ställs och eventuella termostater etc kan jag vid kallt väder även få en kortslutning genom tanken som gör att VP blir piggare och inte verkar då behöva extra tillskott, detta vill jag åstadkomma vid slutet av cykel. Kör jag samma inställning men skiftar mellan t-kors uppe och nere så gör det stor skillnad inne.
Hade jag haft 2 i topp och t-kors i botten så upplever jag att det fungerar sämre.
2:Provade 4-rör men hade nog inte trimmat in flöden tillräckligt bra och med gamla VP som inte var frisk till 100% men i detta fall får jag då en salig omrörning i tanken och i mitt tycke dåliga gångtider med i mitt fall onoff VP. Tanken är som det beskrivs lite för liten på detta sätt.
I JockeHX fall om jag minns rätt så har han fast flöde på CP men kompressor justerar fart. Han behöver bli av med överskottet pga delta och jag tänker mig att mest optimala är 4-rör så att allt får blanda sig ordentligt och det går att få till en jämnare temperatur ut då slingorna går helt fritt från varandra, kompressor borde kunna ställa in sig på en bättre nivå och hålla lugnare tempo. Med 3-rör så tänker jag att det finns risk för större variationer på framledning då det snabbt kan värma vatten ut utan att det blandar sig ordentligt varpå den kan stanna som tidigare.