Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Staffan9
« skrivet: 03 juli 2024, 19:06:22 »

En liten uppdatering bara. Den lokala installatören skramlade fram en annan renoverad styrbox och nu kopplas P1 ur i sommardrift som förväntat. Med all sannolikhet var det ett relä som strulade i boxen de monterade i höstas. Tack igen till forumet och medlemmar för mycket värdefull input.

Och så en detalj i sammanhanget. Jag noterade att den nymonterade Regon hade versionsnummer 3.05 vilket är lägre än mina tidigare boxar som haft 3.06. Givetvis fick jag kalla kårar längs ryggraden och kände mig absolut tvungen att kontakta IVT för att förstå om det var några ändringar i regleringen. Lyckligtvis gav IVT det lugnande beskedet att funktionen var oförändrad och att skillnaden mellan dessa versioner endast gäller språkliga korrigeringar i andra språk än svenska ;)
Skrivet av: Staffan9
« skrivet: 19 maj 2024, 08:17:20 »

Är golvvärmeslingorna ingjutna i betong blir den ekvivalenta vattenvolymen betydligt större än den mängd vatten som ryms i slingorna. De blir ett betydligt "värmetrögare" system. Antalet starter är inget problem.

Tack, Roland. Det bekräftar mina observationer.

Tycker faktiskt systemet fungerar överlag bra och överväger att sätta in en ny on/off-pump när den dagen kommer.

/Staffan
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 maj 2024, 19:56:37 »

Är golvvärmeslingorna ingjutna i betong blir den ekvivalenta vattenvolymen betydligt större än den mängd vatten som ryms i slingorna. De blir ett betydligt "värmetrögare" system. Antalet starter är inget problem.
 
Skrivet av: Staffan9
« skrivet: 17 maj 2024, 16:03:32 »

Inga synpunkter, bara noterar. 🤔

Själv kör jag mina cp lite för att jämna ut temperaturer mellan våningsplanen, dvs den varma ovanvåningen kyls av den kallare nedervåningen som då även värms upp lite.
Min "cp i vpn" är igång under sommardrift och förbrukar 17W när vpn står still. (Vet egentligen inte hur man stänger av den i menyn?)

Jag misstänker att det var precis det man ville uppnå då man satte de externa pumparna i vägguttag från början. Nu har vi aktiv kylning på övre plan och vill behålla nedre plan så svalt som möjligt.

/Staffan
Skrivet av: Staffan9
« skrivet: 17 maj 2024, 15:34:01 »

Arbetstanken är på 100 liter och det är golvvärme och konvektorer i huset. Det låter som att det inte är mycket vatten i värmesystemet. För on/off-pumpar bör det vara 20 liter vatten per kW pumpeffekt för att det inte ska bli för många starter då sådana sliter på kompressorn. Då pumpen är på 14 kW bör det vara minst ca 300 liter vatten i värmesystemet, alltså 200 liter utöver arbetstankens volym.

Pumpens effekt i förhållande till husets maximala värmebehov spelar roll för antalet starter. Det blir maximalt antal starter per dygn när pumpen går 50% av tiden. Om det sammanfaller med med normal vintertemperatur blir det många starter jämfört med situationen där pumpen är lite klent dimensionerad så att den går dygnet runt vid normala vintertemperaturer. Kan vara värt att kolla upp hur det är med mängden vatten i systemet och cykeltider. Tyvärr finns det ingen räknare för antal starter på IVT:s pumpar (kanske finns numer). En så kraftig pump som 14 kW tycker jag borde vara dimensionerad för rätt hög effekt i förhållande till husets maximala effektbehov.

Nu hamnar vi kanske på ett sidospår i den här tråden men uppskattar dina observationer och passar på att beskriva systemet lite mer.

Såvitt jag kan bedöma verkar pumpen vara rätt dimensionerad för att täcka 100% av uppvärmningsbehovet vid DUT. Projekteringsunderlag följde med och i det kan jag se beräknat effektbehov i alla rum och totalt blir det ca 14 kW.

Det är ett tvåplans suterränghus på 250 kvm strax utanför Stockholmsområdet byggt 2007. Betongbjälklag med vattenburen golvvärme samt konvektorer som komplement vid större glaspartier. Mekanisk frånluft utan någon form av återvinning. Varmvattencirkulation. Ska ett sådant hus behöva 14kW kan man fråga sig. Ja, det verkar inte bättre. Så nu sitter jag här och letar energibesparingar :)

Jag har justerat kurva och GV-slingor och tycker jag fått till det någorlunda. Med alla termostater fullt öppna har jag en jämn innetemperatur runt 20-21 grader. DeltaT på värmebärare ut/in från VP ligger runt 7 grader. DeltaT på värmebärare efter arbetstanken ligger runt 10 grader. DeltaT på GV-systemet, alltså efter shuntgruppen, ligger runt 5 grader. DeltaT för köldbärare från borran ligger runt 3 grader, dessvärre är inkommande kallt och sjunker till -1 som kallast. Borrdjup okänt.

Angående vattenvolymen. Arbetstanken är på 100L, konvektorkretsen ska innehålla 9L enligt underlaget. Total längd govlvärmeslingor är 980m med dimension 17X2. Om jag beräknar volymen i GV-slingorna plus några tiotal meter matarledning hamnar totalen faktiskt väldigt nära 300L.

Gångtiderna tycker jag är imponerande långa. Vid temperaturer runt nollan går kompressorn för värme i 2, 3, 4 timmer i stöten. Därtill kommer ett antal, kanske 4-5, laddningar av VVB per dygn som kan lägga till någon start. Vid -10 eller strax därunder går pumpen dygnet runt och om kraftiga tappvarmvattenuttag då görs behöver elpatronen gå in. Nu vet jag inte vilken DUT som användes i projekteringen men den borde ligga strax under -10 så det beräknade effektbehovet verkar (dessvärre) överensstämma med verkligheten.

Drog ut lite statistik som visar antal starter av kompressorn per månad i år.

MånadAntal starter kompressorMedelantal per dag
Jan1214
Feb1385
Mar1796
Apr1916

Angående varmvattencirkulationen så styr jag VVC-pumpen med tidur så att den enbart är igång några timmar på morgon, samt lite fler timmar under kvällen. Men det verkar ändå vara mycket energi som går åt till VVB-laddningar.

/Staffan
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 17 maj 2024, 07:42:56 »

Hej!

Jag är sedan två år ny ägare av en IVT Greenline HT+ E14 som driftsattes 2007. Uppvärmning sker via golvvärme och konvektorer. Konvektor-slingan har en extern cirkpump och GV-slingan har en shuntgrupp med ännu en cirkpump. Båda dessa externa cirkpumpar har varit strömsatta via vägguttag.

I ett försök att energieffektivisera och förbättra komforten (övre plan värms kraftigt av solen och denna värme vill jag inte förflytta till nedre plan) har jag nyligen anslutit båda externa cirkpumparna till plinten P1 i BVP. Min förhoppning var då att de externa cirkpumparna skulle stängas av vid sommarurkoppling.



Inga synpunkter, bara noterar. 🤔

Själv kör jag mina cp lite för att jämna ut temperaturer mellan våningsplanen, dvs den varma ovanvåningen kyls av den kallare nedervåningen som då även värms upp lite.
Min "cp i vpn" är igång under sommardrift och förbrukar 17W när vpn står still. (Vet egentligen inte hur man stänger av den i menyn?)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 maj 2024, 07:42:34 »

Arbetstanken är på 100 liter och det är golvvärme och konvektorer i huset. Det låter som att det inte är mycket vatten i värmesystemet. För on/off-pumpar bör det vara 20 liter vatten per kW pumpeffekt för att det inte ska bli för många starter då sådana sliter på kompressorn. Då pumpen är på 14 kW bör det vara minst ca 300 liter vatten i värmesystemet, alltså 200 liter utöver arbetstankens volym.

Pumpens effekt i förhållande till husets maximala värmebehov spelar roll för antalet starter. Det blir maximalt antal starter per dygn när pumpen går 50% av tiden. Om det sammanfaller med med normal vintertemperatur blir det många starter jämfört med situationen där pumpen är lite klent dimensionerad så att den går dygnet runt vid normala vintertemperaturer. Kan vara värt att kolla upp hur det är med mängden vatten i systemet och cykeltider. Tyvärr finns det ingen räknare för antal starter på IVT:s pumpar (kanske finns numer). En så kraftig pump som 14 kW tycker jag borde vara dimensionerad för rätt hög effekt i förhållande till husets maximala effektbehov. 
Skrivet av: Staffan9
« skrivet: 16 maj 2024, 23:50:53 »

Om jag har fattat placeringen av GT1 rätt måste det vara den externa cirkulationspumpen som sköter cirkulationen av vattnet förbi GT1. Att P2 står still ska inte påverka temperaturmätningen.

Ja, du har förmodligen rätt i det. VP med P2 sitter "på andra sidan" arbetstanken jämfört med GT1. Jag visste inte om P2 ändå påverkade flödet på andra sidan arbetstanken. Men då provar jag helt enkelt att sätta P2 att gå tillsammans med kompressorn istället.

Om P2 går när kompressorn står still kommer den att blanda om vattnet i arbetstanken så att skiktningen förstörs. Det borde försämra systemets verkningsgrad.   

Mycket intressant. Det du säger låter logiskt. Ska bli spännande att se hur systemet uppför sig till hösten då P2 inte går kontinuerligt.

Vad gäller värmeförlusterna tänkte jag på fallet med intern beredare, det kan bli självcirkulation i radiatorsystemet om växelventilen står i läge husvärmning .

Okej, jag fattar.

Tack Roland!
Skrivet av: Staffan9
« skrivet: 16 maj 2024, 23:28:08 »

Nu går det inte att se om relät är till eller ifrån, helkapslat, det enda man kan göra är att mäta spänning på den plint/ar som P1 är kopplat till. Konstant spänning, något i datan som styr det som är till, är det från i datan och spänning finns, så är relät ihopbränt. Men det är nu som det kopplats in på plintarna för P1, tidigare så har dom varit fria och då är det säkert inget fel på relät.

Tack till både Carl N och 25fOCUS angående felsökning. Vet inte varför jag inte tänkte på det själv. Jag lyckades läsa ut en variabel från Regon som heter RADIATORPUMP_P1_UT och den växlar mellan 0 och 1 då GT2 (utetemp) sjunker under gränsvärdet för sommardrift. Detta borde väl kasta alla tvivel under bordet. P1 borde stanna i sommardrift. Dock ger min plint P1 230V oavsett utetemp.

Det kan faktiskt vara fel på relät. Jag har nämligen en renoverad Rego som sattes in i höstas då den ursprungliga gav upp. Så min nuvarande Rego skulle mycket väl kunna ha driftat en extern pump under många år i sitt tidigare liv. Jag får nog höra av mig till installatören och påpeka bristen :)

Tack igen!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 maj 2024, 21:10:09 »

Om jag har fattat placeringen av GT1 rätt måste det vara den externa cirkulationspumpen som sköter cirkulationen av vattnet förbi GT1. Att P2 står still ska inte påverka temperaturmätningen.

Om P2 går när kompressorn står still kommer den att blanda om vattnet i arbetstanken så att skiktningen förstörs. Det borde försämra systemets verkningsgrad.   

Vad gäller värmeförlusterna tänkte jag på fallet med intern beredare, det kan bli självcirkulation i radiatorsystemet om växelventilen står i läge husvärmning .
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 16 maj 2024, 20:03:39 »

Tack! När jag tittar en gång till i manualen ser jag att både P2 och P3 matas direkt från plintarna på kortet, och att P1 också är tänkt att matas direkt från kortet. Jag förstår att det vore bättre att gå via ett relä. Du har givetvis rätt i det.
Nu går det inte att se om relät är till eller ifrån, helkapslat, det enda man kan göra är att mäta spänning på den plint/ar som P1 är kopplat till. Konstant spänning, något i datan som styr det som är till, är det från i datan och spänning finns, så är relät ihopbränt. Men det är nu som det kopplats in på plintarna för P1, tidigare så har dom varit fria och då är det säkert inget fel på relät.
Skrivet av: Staffan9
« skrivet: 16 maj 2024, 17:08:30 »

Koppla inte in någon pump direkt på plint på kortet, blir det ett fel så kan kortet gå sin väg, sätt in mellanrelän  som styrs av något så är du säker. Vet att VP har utgång ditrekt från kort med 230 V för pumpar, men då finns de en finsäkring  som kanske är på 3 - 4 amp som skydd för kortet. Det går att utläsa på elschemat vad som är. Korten är inte billiga, billigare och säkrare med relän.

Tack! När jag tittar en gång till i manualen ser jag att både P2 och P3 matas direkt från plintarna på kortet, och att P1 också är tänkt att matas direkt från kortet. Jag förstår att det vore bättre att gå via ett relä. Du har givetvis rätt i det.
Skrivet av: Staffan9
« skrivet: 16 maj 2024, 17:04:32 »

Men det kan ju vara så att relät på P1 fastnat på nått sätt?
Och vill du kunna köra P2 pumpen intermittent så är det väl läge att felsöka?

Hehe, ja, nu börjar vi närma oss den yttre gränsen för min komfortzon/kompetens. Felsöka ett relä som fastnat... får bli lite googling på det... om någon har tips under tiden jag googlar behöver ni inte hålla inne med dem ;)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 16 maj 2024, 14:52:24 »

Koppla inte in någon pump direkt på plint på kortet, blir det ett fel så kan kortet gå sin väg, sätt in mellanrelän  som styrs av något så är du säker. Vet att VP har utgång ditrekt från kort med 230 V för pumpar, men då finns de en finsäkring  som kanske är på 3 - 4 amp som skydd för kortet. Det går att utläsa på elschemat vad som är. Korten är inte billiga, billigare och säkrare med relän.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 maj 2024, 14:00:24 »

Det står inte i manualen hur myckt ström relät på plintkortet klarar.
Men 20 + 30 W låter ju inte så mycket, det blir ca 220 mA som mest så det är kanske OK att koppla in direkt på P2 utgången?

Men det kan ju vara så att relät på P1 fastnat på nått sätt?
Och vill du kunna köra P2 pumpen intermittent så är det väl läge att felsöka?
Skrivet av: Staffan9
« skrivet: 16 maj 2024, 13:03:47 »

Tack för alla svar!

Hej!
Det framgår inte av manualen om P1 ska stanna i sommarläget tyvärr, så det är nog så att den inte gör det.  :'(
P2 ska göra det så du skulle kunna via ett relä styra även de externa på P2 utgången om du kör P2 kontinuerligt?
Körs P2 intermittent så funkar det inte.

Carl N, tack, det verkar onekligen vara så att P1 inte kopplas ur i sommarläge. Är inte det konstigt? Jag tyckte mig se trådar som tydde på att P1 också stannar i sommarläge, men det verkar i varje fall inte gälla min maskin. Kan det vara fel på min Rego?

Jag var också inne på att styra från P2 istället, givet att man har kvar den i kontinuerlig drift. Men här säger du något som jag inte tänkt så mycket på - relä. I min brist på bättre förståelse kopplade jag matningen av båda externa pumparna direkt till fas och nolla på plinten P1, det handlar om två pumpar som drar ca 20W respektive 30W. Frågan är om det är okej, eller om plinten P1 borde användas som styrsignal till ett relä som i sin tur driver pumparna? Hittade ingen information om vilken last plinten klarar i manual eller på nätet. Men å andra sidan verkar det ju inte finnas någon styrning att tala om på min P1 så det finns väl ingen anledning av använda den över huvud taget? Men samma frågeställning gäller plinten P2, skulle man kunna skarva på matningarna till de externa pumparna direkt på fas och nolla på plinten P2 eller måste man använda ett relä? Hur matas egentligen interna pumpen P2, via relä eller direkt från plinten? Ja, jag vet, jag kan öppna och titta efter, men tänkte om någon redan vet :)

Oavsett hur du så småningom löser din energieffektivseringsplan så skall du i varje fall inte bara dra ur cirkulationspumparnas kontakt ur väggen på våren och stoppa i kontakten igen till hösten.

Det gjorde jag första sommaren jag hade golvvärme i mitt kök med en separat cirkulationspump. Resultatet blev att när jag skulle starta cirkulationspumpen igen på hösten hade den kärvat ihop så att den inte gick igång. Och det upptäckte jag inte förrän det blev riktigt kallt ute och jag tyckte att det var kallt i köket.

I det kalla vädret som rådde då var det inte läge att stänga av uppvärmningen i hela huset för att "fixa till" cirkulationspumpen. Lösningen fick bli ett tillfälligt elelement i köket tills det blev varmare ute.

Tydligen är detta fenomen inte ovanligt eftersom IVT vid sommarurkoppling ändå startar cirkulationspumpen (G1/P1) en kort stund var tredje dygn (Rego 600) för att den inte skall kärva ihop.         

Per Lu, tack för tipset. Riktigt otrevlig situation du hamnade i. Min plan är helt klart att motionerna pumparna. Du skriver också att "IVT vid sommarurkoppling ändå startar cirkulationspumpen (G1/P1) en kort stund var tredje dygn". Det var just det jag var ute efter, men min P1 verkar alltså gå dygnet runt i sommarurkopplat läge?

Finns lite olika smartrelän som man kan använda, att periodvis sätta på eller stänga av eller motionera cirkulationspumpar.
Tycker det fungerar bra med tex Shelly, som jag använder, vid sommarurkoppling m.m.

Börje__, också ett bra tips. Hade dock hoppats på att min VP skulle kunna motionera åt mig. Men det verkar inte vara fallet... så då får jag kanske ta till en "smart" lösning istället.

Varför är P2 (interna pumpen) inställd på kontinuerlig drift? Den behöver bara gå när kompressorn går. Övrig tid drar den bara ström i onödan och ökar värmeförlusterna från varmvattenberedaren. 

Roland, det där var en mycket bra fråga. Jag har hela tiden tänkt att det är rimligt att P2 står i kontinuerlig drift, så att man har ett konstakt flöde i systemet och att VP via GT1 (rad retur) då känner av när det är dags att ge värme. Men detta kanske inte gäller om man har externa pumpar? Systemet består också av en 100L arbetstank (fyra rör i toppen) efter VP. GT1 sitter på returen efter att konvektorslingan och golvvärmeslingan gått samman, men innan returen går ned i arbetstanken. Tror den generella rekommendationen är att GT1 ska placeras i botten av arbetstanken och jag vet inte varför man inte gjort så. Men då är ju frågan, som du uppmärksammat mig på, har ens P2 någon påverkan på cirkulationen av slingorna efter arbetstanken? I annat fall är det ju helt onödigt att P2 går kontinuerligt.

Angående förluster i min externa varmvattenberedare, hur skapas sådana då växelventilen står i läge värme?

Externa pumparna ska stängas av (bortsett från att de motioneras som Per Lu beskriver) vid sommarurkoppling, dessutom går växelventilen då över till läget för varmvattenberedning. Att ventilen gör det utan att externa pumparna stannar får mig att undra om externa pumparna är rätt inkopplade.

Tack! Då är vi helt överens om att externa pumparna ska stängas av och motioneras i sommarläge. Frågan är bara varför detta inte sker då jag kopplar mina externa pumpar enligt IVT:s manual. Men IVT hade kanske en annan syn på detta då det begav sig? Alternativt är min Rego trasig.
De externa pumparna matades från vägguttag med fast fas utan någon som helst styrning då vi flyttade in. Därav mitt försök att förbättra det hela :)

/Staffan
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 maj 2024, 09:30:31 »

Varför är P2 (interna pumpen) inställd på kontinuerlig drift? Den behöver bara gå när kompressorn går. Övrig tid drar den bara ström i onödan och ökar värmeförlusterna från varmvattenberedaren. 

Externa pumparna ska stängas av (bortsett från att de motioneras som Per Lu beskriver) vid sommarurkoppling, dessutom går växelventilen då över till läget för varmvattenberedning. Att ventilen gör det utan att externa pumparna stannar får mig att undra om externa pumparna är rätt inkopplade.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 16 maj 2024, 08:51:34 »

Finns lite olika smartrelän som man kan använda, att periodvis sätta på eller stänga av eller motionera cirkulationspumpar.
Tycker det fungerar bra med tex Shelly, som jag använder, vid sommarurkoppling m.m.
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 16 maj 2024, 08:36:07 »

Oavsett hur du så småningom löser din energieffektivseringsplan så skall du i varje fall inte bara dra ur cirkulationspumparnas kontakt ur väggen på våren och stoppa i kontakten igen till hösten.

Det gjorde jag första sommaren jag hade golvvärme i mitt kök med en separat cirkulationspump. Resultatet blev att när jag skulle starta cirkulationspumpen igen på hösten hade den kärvat ihop så att den inte gick igång. Och det upptäckte jag inte förrän det blev riktigt kallt ute och jag tyckte att det var kallt i köket.

I det kalla vädret som rådde då var det inte läge att stänga av uppvärmningen i hela huset för att "fixa till" cirkulationspumpen. Lösningen fick bli ett tillfälligt elelement i köket tills det blev varmare ute.

Tydligen är detta fenomen inte ovanligt eftersom IVT vid sommarurkoppling ändå startar cirkulationspumpen (G1/P1) en kort stund var tredje dygn (Rego 600) för att den inte skall kärva ihop.         
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 maj 2024, 10:38:07 »

Hej!
Det framgår inte av manualen om P1 ska stanna i sommarläget tyvärr, så det är nog så att den inte gör det.  :'(
P2 ska göra det så du skulle kunna via ett relä styra även de externa på P2 utgången om du kör P2 kontinuerligt?
Körs P2 intermittent så funkar det inte.
Skrivet av: Staffan9
« skrivet: 14 maj 2024, 17:27:42 »

Hej!

Jag är sedan två år ny ägare av en IVT Greenline HT+ E14 som driftsattes 2007. Uppvärmning sker via golvvärme och konvektorer. Konvektor-slingan har en extern cirkpump och GV-slingan har en shuntgrupp med ännu en cirkpump. Båda dessa externa cirkpumpar har varit strömsatta via vägguttag.

I ett försök att energieffektivisera och förbättra komforten (övre plan värms kraftigt av solen och denna värme vill jag inte förflytta till nedre plan) har jag nyligen anslutit båda externa cirkpumparna till plinten P1 i BVP. Min förhoppning var då att de externa cirkpumparna skulle stängas av vid sommarurkoppling.

Jag tror nu att BVP åtminstone delar av de senaste dygnen varit sommarurkopplad. Jag har ivf ställt in sommarurkoppling till 15 grader och utetempen dagtid är nu 20-25. Jag kan också konstatera att under dagtid är den interna värmebärarpumpen P2 avstängd trots att den är inställd på kontinuerlig drift samt att växelventilen då konstant står i läge tappvarmvatten. Men, och nu till problemet, de externa cirkpumparna vilka nu är anslutna till P1 i BVP går fortfarande dygnet runt. Vad är det jag missar? Om P2 stängs av borde väl även P1 stängas av?

Min styrenhet är Rego637E med version 3.06 om det är till någon hjälp.

Vore väldigt tacksam om någon kan tala om varför jag inte lyckas sommarurkoppla mina externa cirkpumpar, eller var jag tänker fel :)

/Staffan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!