Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Josth
« skrivet: 16 maj 2024, 09:02:05 »

Jag kollade lite på Nibes egna indata. (Det gick inte att ladda upp bilden här).

Man måste vara registrerad medlem och inloggad för att kunna bifoga bilder och annat här på forumet. Jag trodde du hade registrerat dig eller minns jag fel?
Skrivet av: PA123
« skrivet: 15 maj 2024, 23:49:20 »

VG prova denna länk till Nibes detaljerade data för värmepumpen. Där kan man se olika effekt och COP beroende på framledningstemperatur, luftflöde och varvtal [sic].

https://professional.nibe.eu/sv/productgroup/15507/subgroup/15520/product/330355/dokument

Ja... jag glömde att skriva: Välj INDATA TILL BERÄKNINGSPROGRAM
Skrivet av: PA123
« skrivet: 15 maj 2024, 23:44:36 »

VG prova denna länk till Nibes detaljerade data för värmepumpen. Där kan man se olika effekt och COP beroende på framledningstemperatur, luftflöde och varvtal [sic].  8)

https://professional.nibe.eu/sv/productgroup/15507/subgroup/15520/product/330355/dokument
Skrivet av: pathe915
« skrivet: 15 maj 2024, 23:28:32 »

Jag kollade lite på Nibes egna indata. (Det gick inte att ladda upp bilden här).

Vid DVUT får man förmoda att värmepumpen behöver gå på max och att framledningstemperaturen är 35 grader.

De siffror jag kan hitta hos Nibe för ventilationsflödet 55 l/s är:
avgiven effekt = 4,33 kW och COP = 2,94.
Så så långt kan man tycka att det stämmer hyfsat bra.

Vid varmare utetemperaturer klarar man sig med en lägre framledningstemperatur och effektbehovet minskar vilket medför att värmepumpen kan gå på ett lägre varvtal. Då får man ett högre COP och mindre eller ingen elspets.

(Inom parentes kan nämnas att tappvarmvatten inte ingår i SCOP-siffran. Ofta anges SCOP för medelklimat. Det betyder att huset finns i Strasbourg i Frankrike. Då blir det gärna lite bättre siffror.)

Och...
Jag ser på din länkade beräkning att husets maxeffektbehov är 7403 Watt. Det är nog därför som det blir en hel del el-spets.
När elpatronen aktiveras för elspets så kan den gå in i olika effektsteg. Men den kan inte gå in med exempelvis 123 Watt om det lägsta steget är 500 Watt. Den klämmer till med 500 Watt så fort det behövs elspets och flera hela steg efter det, om det behövs. Detta påverkar det redovisade effektbehovet vid DVUT.

Jag tittade också på dom siffrorna men samtidigt så har dom en graf för 55 l/s där kompressorns ljudeffekt är dragen till en produktion på 5 kW (bifogar den). Dom uppger även Pdesign till 6 kW och tillhörande SCOP för kallt klimat (Helsingfors) hamnar då på 4.75 som årsmedel. Dock oklart vilket ventilationsflöde som krävs då.

Det verkar också som att dom har två versioner av pumpen, en med Pdesign 4 kW och en med 6 kW.

Min slutsats var att det bara är en datapunkt och inte maxeffekt, men jag kan ha tolkat det helt fel. Alltså ett givet COP för. 4,33 kW men man kan pressa den högre och få ett lägre COP. Jag tycker det är oklart vad den faktiskt presterar.
Skrivet av: PA123
« skrivet: 15 maj 2024, 23:10:03 »

Jag kollade lite på Nibes egna indata. (Det gick inte att ladda upp bilden här).

Vid DVUT får man förmoda att värmepumpen behöver gå på max och att framledningstemperaturen är 35 grader.

De siffror jag kan hitta hos Nibe för ventilationsflödet 55 l/s är:
avgiven effekt = 4,33 kW och COP = 2,94.
Så så långt kan man tycka att det stämmer hyfsat bra.

Vid varmare utetemperaturer klarar man sig med en lägre framledningstemperatur och effektbehovet minskar vilket medför att värmepumpen kan gå på ett lägre varvtal. Då får man ett högre COP och mindre eller ingen elspets.

(Inom parentes kan nämnas att tappvarmvatten inte ingår i SCOP-siffran. Ofta anges SCOP för medelklimat. Det betyder att huset finns i Strasbourg i Frankrike. Då blir det gärna lite bättre siffror.)

Och...
Jag ser på din länkade beräkning att husets maxeffektbehov är 7403 Watt. Det är nog därför som det blir en hel del el-spets.
När elpatronen aktiveras för elspets så kan den gå in i olika effektsteg. Men den kan inte gå in med exempelvis 123 Watt om det lägsta steget är 500 Watt. Den klämmer till med 500 Watt så fort det behövs elspets och flera hela steg efter det, om det behövs. Detta påverkar det redovisade effektbehovet vid DVUT.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 15 maj 2024, 20:25:04 »

Men tänk på att det är ett 1-planshus vilket drar mer energi än ett lika stort 1,5/2-planshus och dessutom ett bihang i form av ett garage.
Skrivet av: perra83
« skrivet: 15 maj 2024, 20:04:28 »

1900 kWh elpatron per år låter väldigt mycket på en S735. Tänker att det är ordentligt kallt december till och med februari. Då är det typ 600 kWh elpatron per månad vilket inte är riktigt.
Med golvvärme borde du klara dig helt utan elpatron.
Skrivet av: pathe915
« skrivet: 15 maj 2024, 19:46:17 »

Kalkylränta kommer sen 🙂

Jag misstänker att uppgifterna för S735 är fel på energiberakning.se. Dom verkar räkna på 4064 W COP 3 men Nibe uppger Pdesign 6 kW och SCOP kallt klimat 4,75. Kalkylen blir mer elpatron än jag tror verkligheten är.

Någon som har tillgång till Nibes kalkyl och kan räkna på S735 åt mig?
      
Inomhustemperatur 21 C
Uppvärmd area 163 m2
U-värde multiplicerat med omgivande area 121 W/K
3 personer
Fastighetsel cirka 1500 kWh.
Hushållsel enligt norm.
Linköping.

Ovanpå det är det ett garage på 20 kvm med 10 C. Sämre isolering.

Tack 🙏
Skrivet av: Josth
« skrivet: 15 maj 2024, 11:03:17 »

Förbrukningen för spabad ska redovisas som del av posten hushålls-el. Schablonmässigt brukar man räkna att badet tar 3000 el kWh/år. Eftersom det är oerhört svårt att tömma ur allt vatten ur alla rör etc i ett spabad brukar många låta det stå med viss värme påslaget året om och även använda det på vintrarna. Risken för frostskada och läckage är stor om elen försvinner. Bastu är jag osäker på men det borde också vara hushålls-el kan man tycka. Kort användningstid hos de flesta och som bara marginellt påverkar husets uppvärmning.

Till kalkylerna ovan kan man gärna komplettera med kapitalkostnaden för de olika alternativen eftersom investeringen skiljer en hel del i storlek. En ränta på 3% eller liknande borde vara relevant. Amorteringen kan man räkna med sker som produktens livslängd så räntan blir i genomsnitt hälften av den första året efter halva tiden.
Skrivet av: PA123
« skrivet: 15 maj 2024, 10:14:17 »

Citat från ditt inlägg: "Total elförbrukning för föregående ägare var 14461 kWh (2021) och 11875 kWh (2022). Då ingick spabad och bastu som vi inte använder utan står tomt och avstängt."

Detta väcker en fråga om energideklarationen...

Hur redovisas el till spabad och bastu i energideklarationen?
I princip så är ju detta mycket tappvarmvatten och byggnadsuppvärmning (70 °C ?).

Normalt utgår man från byggnadens energianvändning (enligt BBR, eller uppmätt) när man gör en värmepumpskalkyl. Det är då viktigt att veta vad som ingår i den energimängd som ska ligga till grund för att beräkna hur mycket en värmepump kan spara.

Det vore intressant att veta hur energiexperten har registrerat och summerat de olika delposterna i energideklarationen.  Sc:,h

Vet du? Eller kan du fråga energiexperten? (Finns expertens namn på energideklarationen? Ring och fråga!)
Skrivet av: pathe915
« skrivet: 14 maj 2024, 21:37:08 »

Här är fler kalkyler med energiberakning.se som underlag . Jag har dock inte en susning om energiberakning.se blir rättvist, energideklarationen tycker att behovet är mindre än så.

Skiljer cirka 1400 kWh på F370 kompressor mellan dom två och den skillnaden för stort utslag med S735. Antingen räcker den eller inte 🙂
Skrivet av: pathe915
« skrivet: 14 maj 2024, 21:24:23 »

Om man ska satsa på fjärrvärme eller inte beror mycket på var man bor? På vissa orter är det ett kommunalt energiverk som eldar med t.ex. sopor eller tar restvärme från stora industrier på orten och på så sätt har låga kostnader. På andra orter sköts fjärrvärmen av vinstdrivande storbolag och eldar med skogsflis om blivit mycket dyrare senaste åren och nu vill dessutom EU-kommissionen att man inte ska få elda med skogsflis längre utan toppar, grenar och rötter etc ska få ligga kvar i skogen på hyggena. De leder till ännu högre fjärrvärmepriser på de drabbade orterna.

Om fjärrvärme inte är aktuellt så är nya NIBE S735-7 ett mycket intressant alternativ. Med 1-planshus har man också goda möjligheter att ordna bättre isolering av avluftskanalen eftersom detta kan behövas då avluften kan bli ner till -19 °C med S735. Jag skulle i samband med det också passa på att inkludera garagets ventilation i frånluften även om det kräver ett brandspjäll som kan vara enkelt fjädrande. Bor man uppe i Norrland och/eller vill ha kyla på sommaren passar det bra att komplettera med en luftluftvärmepump.

Jag räknade på S735 på energiberakning.se men den skulle behöva 1900 kWh spets och då är ändå inte garagets behov med. Om jag skulle köra spetsen med elpatron så skulle jag på 16 år gå back mot fjärrvärme trots en kalkyl inkluderande ny fjärrvärmecentral för 40 000 kr efter ROT. Då räknade jag att S735 skulle kosta 145 000 kr installerad och klar. Vet inte om det är högt eller lågt.

En luftvärmepump i vardagsrum/kök skulle kanske knuffa upp kalkylen så elpatron inte behövs.

Fjärrvärmen är 65 öre/kWh + 6400 kr avgift årligen och elpris 210 öre/kWh.

Länk till energikalkyl med S735 nedan. Bifogar ekonomiska kalkylen.

https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20230311&Lang=sv&T=20240511-1448&1=BBR_29&2=124&3=1&8=1&5=Linkoooping&6=-16.6&7=21&10=0&11=163&12=1&13=3&14=BEN3&16=140&17=4890&18=391&19=500&20=3260&21=74&24=1&63=815&25=523&27=0.231&29=0.6&30=0&31=57&33=4&33b=4&34=2160&37=120000&38=24&39=-16.6&40=0&43=75200021103&44=3.00&45=4064&46=35&47=-60&47b=-1&47c=-1&49=5&50a=100&50f=1





Skrivet av: Josth
« skrivet: 14 maj 2024, 17:31:02 »

Om man ska satsa på fjärrvärme eller inte beror mycket på var man bor? På vissa orter är det ett kommunalt energiverk som eldar med t.ex. sopor eller tar restvärme från stora industrier på orten och på så sätt har låga kostnader. På andra orter sköts fjärrvärmen av vinstdrivande storbolag och eldar med skogsflis om blivit mycket dyrare senaste åren och nu vill dessutom EU-kommissionen att man inte ska få elda med skogsflis längre utan toppar, grenar och rötter etc ska få ligga kvar i skogen på hyggena. De leder till ännu högre fjärrvärmepriser på de drabbade orterna.

Om fjärrvärme inte är aktuellt så är nya NIBE S735-7 ett mycket intressant alternativ. Med 1-planshus har man också goda möjligheter att ordna bättre isolering av avluftskanalen eftersom detta kan behövas då avluften kan bli ner till -19 °C med S735. Jag skulle i samband med det också passa på att inkludera garagets ventilation i frånluften även om det kräver ett brandspjäll som kan vara enkelt fjädrande. Bor man uppe i Norrland och/eller vill ha kyla på sommaren passar det bra att komplettera med en luftluftvärmepump.
Skrivet av: pathe915
« skrivet: 14 maj 2024, 16:19:08 »

Idag har vi Nibe 370 med fjärrvärmetillsats och vattenburen golvvärme i plattan. Huset är 1-plan på 163 m2 med 21 C. Vi har även 20 m2 garage med 10 C som också värms med plattan. Golvvärmen styrs med uponor termostater.

Värmepumpen är trasig och ska repareras på försäkringen. I samband med detta har jag börjat fundera på vad man bör göra den dagen den packar ihop för gott.

Total elförbrukning för föregående ägare var 14461 kWh (2021) och 11875 kWh (2022). Då ingick spabad och bastu som vi inte använder utan står tomt och avstängt. Vi har ingen separat mätning på F370 men en uppskattning är att den förbrukar 3000-4500 kWh per år, beroende på om jag ska lita på husleverantören, energideklarationen eller energiberakning.se. Vi kommer installera en mätare för att få bättre underlag framöver.

Ventilationen är 59 l/s och enligt energiberakning.se så strålar cirka 60 % av värmen bort och 40 % ventileras.

Jag skulle på sikt vilja komma bort från att ha både fjärrvärme och värmepump. Fjärrvärmen har en fast avgift för anslutningen på 6400 kr årligen och sedan cirka 65 öre/kWh säsongsjusrerat. I praktiken betalar vi då både fast avgift+service på fjärrvärmen och avskrivning+service på VP.

Bergvärme är inte möjligt så jag ser tre alternativ
1) Köra enbart fjärrvärme. Detta alternativ är dyrast i mina kalkyler.
2) Investera i en kraftigare FLVP och kombinera det med en luftvärmepump för att täcka hela värmebehovet och kunna säga upp fjärrvärmen. Vi har 60-70 m2 med öppen planlösning som luftvärmepumpen skulle kunna nå och vi skulle då även använda den för kyla. Skulle det gå?
3) Välja en Luftvatten som täcker hela behovet och kanske komplettera med en kylande del för delen med öppen planlösning. Detta alternativ kräver även ett nytt frånluftsaggregat.

Vad bör man välja? …och har jag missat något alternativ?

Beräkning från energiberakning.se länkas nedan. Energikalkyl från hustillverkaren, energideklaration och planlösning bifogas.

Länk till energiberakning.se:
https://shorturl.at/fDIU6


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!