Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?  (läst 1446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« skrivet: 02 december 2021, 07:51:41 »
Hallå!

Vår gamla värmepump har tuffat på och varje år har jag betalt för den där extraförsäkringen eftersom vi ganska nyligen hade flyttat in i huset och inte ville ha en stor plötslig utgift när vi hade en del andra saker att göra. Detta år beslöt jag mig för att inte förnya försäkringen och naturligtvis börjar jag nu fundera på om det var en vettig idé :P Jag tycker att pumpen har lite svårare att hålla värmen i huset detta år. Normalt sett brukar ovanvåningen inte kännas sval, och jag vill minnas från tidigare år att det har varit minus tio eller kallare och vi ändå haft 23 där uppe. Jag kollade nu på temperaturerna och tycker att hetgasteömperaturen verkar rätt hög. Jag vill minnas att jag sett den över 100 tidigare år när det varit som kallast och radiatorreturen legat på typ 55. Nu har det varit ihållande kallt, vilket är lite ovanligt för Sörmland, och det är kanske därför jag har tänkt mer på innetemperaturen.

Jag bifogar ett litet diagram som visar några timmar från i morse (tiderna är i UTC förresten). Dippen vid 04 är en varmvattenkörning efter en kvick dusch. Verkar detta som ett normalt förhållande mellan radiatorretur (rr), värmebärare fram (vbf) / retur (vbr) samt hetgastemperatur (hgt)?

Tack!  "love"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2021, 08:14:47 »
Jo, hetgasen brukar ligga i området 30 C över framledningstemp, så det är ca 10 C högre än "normalvärdet".
Men vad jag också ser (om tempgivarna visar rätt) är att rr ligger något över vbr vilket är en idikation på att externa flödet är en aning högt.
Tempskillnaden vbf/vbr är ca 5 c vilket också är lågt.
Jag skulle testa att sänka farten på både externa och interna värmebärarpumparna och se vad detta gör?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2021, 08:54:37 »
Okej, tack!

Radiatorreturen (blå) lite strax under vbr (röd) hela tiden. Brukar ligga någon tiondel eller två under.

Externa cirkulationspumpen står nu på 3/3 över vintern. Brukar köra 1/3 på sommaren då är termostaterna på ovanvåningen stryper för det mesta och vi egentligen mest värmer källaren, 3/3 när det är som kallast (januari/februari, men denna säsong redan nu!) och 2/3 annars. Kanske inte vettigt. Egentligen borde den väl vara Δ-styrd.

Frågan är var man hittar den interna pumpen ("P2"?). Jag är rätt lite rädd för att vara inne och pilla i själva värmepumpen, måste jag säga. Det enda jag har hittat i menyerna är att man kan välja att köra pumpen alltid eller bara med kompressor (jag har valt det senare, för jag förstår inte varför den ska snurra när kompressorn står still).

Om jag justerar bara den externa cirkulationspumpen, skulle pumpen bli effektivare om jag ställde ner den? Då borde ju deltat öka, även om den interna pumpen går på samma hastighet. Fast nu när jag tänker på det vet jag inte exakt var i tanken rören är kopplade. Den kan ju vara installerad som "knäpptank" och kanske hämtar vatten från toppen och matar in det i botten. Hmm. Nåväl, att justera cirkulationspumpen är ett extremt enkelt experiment. Om deltat ökar (mellan vbr/vbf?) är det i så fall bra och vad borde det vara för att det ska vara optimalt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2021, 09:11:01 »
Jag tror också att externa pumpen går med för hög hastighet. Idealt ska det vara nollflöde i bypassröret mellan värmepumpens in- och utlopp (det brukar monteras till vänster ovanför pumpen) när pumpen värmer huset. Får bypassröret samma temperatur som utgående värmebärare är det för låg hastighet på externa pumpen.

Hetgastemperaturen är för hög, den borde vara 85-90 grader. Med tanke på att pumpen inte verkar fungera lika bra som tidigare finns det anledning att tro att hetgasgivaren visar rätt temperatur. Annars är det vanligt med rätt stor felvisning på hetgasgivaren.

Den interna pumpen sitter till vänster nere under varmvattenberedaren och är lite besvärlig att komma åt.

Vad var det för utetemperatur i morse? Vad är det för typ av radiatorer?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2021, 09:42:00 »
Okej! Jag börjar med att ställa ner den cirkulationspump jag kan komma åt då. Den stod på 2/3 tidigt i morse och jag ställde om den till 3/3 för att se om det förändrade något. Det tänkte jag inte på att nämna, men jag ställde om den ungefär där i diagrammet man kan se varmvattenkörningen.

I morse var det rätt milt, typ ett par minus ute. Kurvan är hysterisk hög (46.6 °C vid ±0 °C ute, men sedan visar utegivaren någon grad fel så jag tror att det är ungefär -1,5 °C då) eftersom vi har små och tunna med enkla paneler på bottenvåningen. Antagligen behövdes det inte mer på den tiden de hade oljepannan, och efter bergvärmen för 8–10 år sedan så får jag intrycket att nedervåningen inte användes så mycket till vardags. Vi som jobbar hemma och har barn använder båda plan, och när man sitter stilla framför datorn några timmar är det rätt skönt att kunna ha rumstemperatur här nere. Byte av radiatorer är inräknat i framtida renoveringsplaner, men just nu är det uppskruvad kurva. Inte optimalt vare sig för effektivitet, förbrukning eller livslängd på värmepumpen förstås. Ironiskt nog har vi de bästa radiatorerna (upp till tre paneler tjocka, men utan sådana där konvektorrynkor inuti) på ovanvåningen, så det går inte att köra utan termostater. Gasen i botten och ett hårt tag om handbromsen...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #5 skrivet: 02 december 2021, 10:07:39 »
Det går inte att se någon skillnad i värmebärardifferensen efter ändringen av cirkulationspumpens hastighet. Prova med läge 1.

46,6 grader returtemperatur vid noll grader är mycket. Fabriksinställningen är att pumpen stannar när returtemperaturen når 48 grader. Jag förstår inte riktigt hur pumpen kan värma huset när det blir ner mot -10 ute. Den borde stanna då såvida man inte har ändrat på inställningen.

Byte av radiatorer blir på sikt en lönsam investering.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #6 skrivet: 02 december 2021, 10:53:56 »
Testar med 1 och återkommer! Låter det gå någon timme nu för att se hur det stabiliserar sig.

Vad jag kan hitta i produktbladet (https://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_Greenline_HTPlus_6-17.pdf) så ska den klara upp till 65 grader i framledningstemperatur. Och ja, kurvan är helt fantastiskt hög. Sitter här med glödhett element (retur på 57 °C) och temperaturen i rummet är 21,1 °C. Ovanvåningen är över 23 °C med de flesta termostater halvstrypta.

Vad som händer när det blir rejält kallt är helt enkelt att pumpen går dygnet runt, ovanvåningen håller sig någorlunda (kanske ner mot 20–21 °C) och nedervåningen blir rejält kall. Det kan man leva med någon vecka om året men det jag oroar mig för är om pumpen håller på att ge upp.

Om man ringer någon för att ta en titt på pumpen, vad är bra att veta innan? Annars tänker jag att de kommer att hitta något fel som gör att man behöver byta hela innanmätet till en kostnad till 68000, när det kanske bara är någon ventil som kärvar eller liknande. (Har för övrigt svårt att förstå hur en maskin som egentligen mest är en kompressor och några pumpar kan vara så dyr.)

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #7 skrivet: 02 december 2021, 15:10:10 »
Nu har det blivit helknas. Gick tillbaka och tittade den senaste veckan (ungefär den tiden det varit kallt) och det har inte hänt tidigare, men nu verkar rr vara högre än vbr. NÃ¥gra tiondelar kan jag gÃ¥ med pÃ¥ med tanke pÃ¥ noggrannheten i sensorerna, men nu ligger den närmare vbf under lÃ¥ng tid. Begriper inte hur det kan hända oavsett hur cirkulationspumpen är inställd  dontknow

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #8 skrivet: 02 december 2021, 21:02:49 »
Vad jag kan hitta i produktbladet (https://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_Greenline_HTPlus_6-17.pdf) så ska den klara upp till 65 grader i framledningstemperatur.

Fel av mig där om 48 grader, jag tänkte inte på att det var HT-varianten i det här fallet.

Det är bra att veta att servicetekniker gärna dömer ut kompressorer. Nu har den här arbetat hårt så den kan sjunga på sista versen. Kompressorbyte kan kosta 25-30 tusen kr. Då byter man expansionsventil och torkpatron samtidigt.

Märkligt att radiatorreturen tidvis var högre än VBin.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #9 skrivet: 03 december 2021, 05:20:17 »
Okej, sedan jag ändrade tillbaka till 2/3 så har RR varit på ungefär samma nivå som VB-returen. Är det möjligt att det är kopplat på något sätt så att flödet går baklänges om inte cirkulationspumpen hänger med? Nåja, jag kör på 2/3 så länge.

Är det nÃ¥gon mening att ringa nÃ¥gon som fÃ¥r titta pÃ¥ den nu, eller ska jag vänta tills den helt enkelt dör? Om jag ändÃ¥ kommer att betala för ett kompressorbyte sÃ¥ känns det ju inte sÃ¥ stor mening att ringa nu om den hÃ¥ller en vecka eller tvÃ¥ Ã¥r till (antar att det är svÃ¥rt att säga). Däremot sÃ¥ vore det ju trevligt om man kan förlänga livet pÃ¥ den för en tusenlapp, men om det inte är sÃ¥ de jobbar ...  :-\

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #10 skrivet: 03 december 2021, 10:14:42 »
Hej!
Det som händer är att värmebäraren går baklänges genom bypassen och direkt tillbaka till värmepumpen.
Du MÅSTE sänka på interna cirkpumpen om du sänker på den externa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #11 skrivet: 03 december 2021, 10:21:43 »
Hej!
Det som händer är att värmebäraren går baklänges genom bypassen och direkt tillbaka till värmepumpen.
Du MÅSTE sänka på interna cirkpumpen om du sänker på den externa.

Ja, det låter ju rimligt. Jag ska inte skruva ner den där externa pumpen igen!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #12 skrivet: 03 december 2021, 19:19:34 »
Det som händer är att värmebäraren går baklänges genom bypassen och direkt tillbaka till värmepumpen.

Jag är tveksam till den förklaringen. Returgivaren sitter uppströms sammanflödet med bypassflödet, på min pump är det några decimeter mellan givare och T-stycket. Även om den externa pumpen ger ett lågt flöde finns det ingen möjlighet för bypassvattnet att strömma bakåt och nå returgivaren. För att det skulle vara möjligt krävs att externa cirkulationspumpen börjar pumpa åt motsatt håll. Nu vet jag inte hur returgivaren är monterad i det här fallet så jag kan inte med bestämdhet säga att det är omöjligt att radiatorreturen kan ha samma temperatur som VBf.

Men det jag tycker omöjliggör förklaringen om fel flöde i bypassen, är att radiatorreturen och VBf under en tid har nästan samma temperatur. Då måste VBr också få samma temperatur som VBf och radiatorreturen. Men VBr ligger under VBf med ungefär samma differens som tidigare. Överhuvudtaget ser kurvorna konstiga ut med omotiverade hopp.

I vänstra delen av bilden ser man platÃ¥er pÃ¥ kurvorna. Det ska inte kunna bli sÃ¥dana platÃ¥er om datainsamlingen fungerar som den ska. Jag undrar om inte det är nÃ¥got fel pÃ¥ mätvärdesloggningen som gör att det ser konstigt ut. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #13 skrivet: 04 december 2021, 22:41:58 »
Jag tror RR (GT1) sitter på bypassen, annars skulle det inte se ut så, vi får se vad halper säger?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT GreenLine HT C7: verkar dessa temperaturer vettiga?
« Svar #14 skrivet: 05 december 2021, 09:50:44 »
Det är riktigt, det skulle kunna vara förklaringen. Det förklarar också varför rr får samma värde som VBr när pumpen gör varmvatten. I så fall är det en installation som strider mot IVT:s anvisningar.

Men det finns ett mystiskt hack i alla tre kurvorna som fortfarande verkar oförklarligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 769
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!