Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1155+ VPB-200, vad är detta för expansionskärl ?  (läst 1427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sören von Perner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er alla proffs, jag borde lärt mig mera om min anläggning men "det har varit mycket" !
Anläggningen är ca 1 år gammal, så jag har säkert haft tid att lära mig mera.
Kom ner i källaren o ser att det vänstra expansionskärlet har lågt tryck (kanske), inser att jag inte ens vet vad det är tillför.
Det högra är jag insatt i, och där är trycket ok.

Vad är det vänstra till för och vad borde jag ha för tryck ? Till saken hör att vi tycker att vi har dåligt med varmvatten också.

Med vänliga hälsningar
Sören von Perner
soren@vonperner.se

Utloggad conztapeln

  • Energi- & Miljöingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det lilla expansionskärlet är väl för brinevätskan, dvs köldbärarvätskan som går till borrhålet. (Du kanske kan se att det är sammankopplat med rören som går mot borrhålet)
(det är istället för ett nivåkärl i plast som var vanligt förr)

Man vill ju ha ett visst övertryck för att veta att det är ett "fyllt system".
Vet du om trycket sjunkit med tiden?

Eftersom kärlet är högsta punkten räcker det teoretiskt med marginellt tryck men det bör ju varit kanske 0,5-1bar när de installerade systemet av praktiska skäl.
Svårt att hålla koll om trycket är ca 0bar.....

« Senast ändrad: 19 maj 2020, 09:25:44 av conztapeln »
Mitsubishi Geodan 1,5-11,5kW. Wifi & Innegivare. 170m borrhål varav 167m i berg
Hus 1959 105kvm+80kvm källare. betong+lättbetong. 3-glas. F-vent och FTX (1st Mitsubishi VL-100)
Sektionsradiatorer + 1st FLV i källare

Utloggad Sören von Perner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar för bra info conztapeln :-)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Mitt tryckkärl för köldbäraren hemma är trycklöst.
Det är svårt att få detta så pass tätt att köldbäraren inte kryper ut nånstans.
Håll koll på temperaturerna på köldbärare in/ut.
Lyssna även efter porlande ljud i köldbäraren då kompressorn går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad conztapeln

  • Energi- & Miljöingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitt tryckkärl för köldbäraren hemma är trycklöst.
Det är svårt att få detta så pass tätt att köldbäraren inte kryper ut nånstans.
Håll koll på temperaturerna på köldbärare in/ut.
Lyssna även efter porlande ljud i köldbäraren då kompressorn går.

Intressant. Har det alltid varit "trycklöst" / under längre tid?
Jag vill hävda att det ska vara tätt även på brinesidan och att man ska ha ett visst litet övertryck. Finns ju normalt väldigt få skarvar/kopplingar också på brine.
(finns väl ingen anledning att sätta ett exp. kärl om det inte ska vara ett visst övertryck?)
Man kan ju jämföra att Övertrycket med exp kärl är motsvarande att avläsa "nivån" på ett öppet kärl.
Mitsubishi Geodan 1,5-11,5kW. Wifi & Innegivare. 170m borrhål varav 167m i berg
Hus 1959 105kvm+80kvm källare. betong+lättbetong. 3-glas. F-vent och FTX (1st Mitsubishi VL-100)
Sektionsradiatorer + 1st FLV i källare

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Trycker försvann under första året med tryckkärl, jag hade inga problem innan med nivåkärlet.
Jag har fyllt på en gång men gav sen upp, det är nu ca 13-14 år sen.
Allt funkar och inget porlar så jag låter det vara så här.
Troligen är det nån liiiten skitläcka som i princip bara läcker vid övertryck.
När det är trycklöst måste ju luft in för att vätskan ska komma ut och det är troligen läckan för liten för.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant. Har det alltid varit "trycklöst" / under längre tid?
Jag vill hävda att det ska vara tätt även på brinesidan och att man ska ha ett visst litet övertryck. Finns ju normalt väldigt få skarvar/kopplingar också på brine.
(finns väl ingen anledning att sätta ett exp. kärl om det inte ska vara ett visst övertryck?)
Man kan ju jämföra att Övertrycket med exp kärl är motsvarande att avläsa "nivån" på ett öppet kärl.
Expansionskärlets funktion är att låta vätskan expandera som funktion av temperaturpåverkan. I en värmekrets så måste du ha ett förtryck för att lyfta värmebäraren högre än din värmekälla. Men köldbärarkretsen har sitt medium nere i marken under maskinen och klarar sig således med ett nolltryck.

Mvh
Daikin

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Noll i tryck är OK - SÃ¥vida man inte bygger pÃ¥ med Frikyla  1 a 2 vÃ¥ningar högre. Jag behöll nivÃ¥kärlet men satte ett trycksatt kärl (förtryck 0,3 Bar ) och har  0,5 bar  pÃ¥ vinden vilket ger 1,6 bar i källaren där pumpen stÃ¥r.  Det hÃ¥ller tätt och jag har bara behövt lufta vid installationen.

Är det nån som vet om pumpar slits mer pga kavitering vid lågt tryck ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!