Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Kludden
« skrivet: 20 januari 2018, 00:33:56 »

Bara köra in i ett garage och inte använda den på nån dag eller vecka? Såg inget om när/om/hur snabbt..
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 19 januari 2018, 08:30:02 »

Brukar också köra hela dan på jobbet när jag vill torka av den, visserligen timer men det tar 1 min att gå och ändra så jag gör det då 3-4ggr under dan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 januari 2018, 16:57:36 »

Några platser har timer men de flesta går dygnet runt men efter hand kommer det säkert bli timer bara det byggs om.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 18 januari 2018, 15:03:47 »

Min bil står med kupe värmaren i gång hela dagarna på jobbet torrt och bra efter 8 tim.

Du har en bra arbetsgivare som tillåter det  :)  Det vanliga är att en timer begränsar användningen till högst två timmar  :-\
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 januari 2018, 14:12:19 »

Min bil står med kupe värmaren i gång hela dagarna på jobbet torrt och bra efter 8 tim.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 18 januari 2018, 10:20:22 »

Det är ju viktigt att dräneringen från förångaren är öppen så det inte kan bli kondensvatten stående där. Mycket vanligt att den gror igen på bilar utan kupéluftfilter.
För att inte få fukt kvar i förångaren är det lämpligt, oavsett årstid, att stänga av AC några minuter innan dagens sista körning tar slut, men behålla kupéfläkten igång.
Skrivet av: perra83
« skrivet: 17 januari 2018, 17:15:54 »

Jag har varit lite emot att köra AC på vintern.
Säg att det är plusgrader och fuktigt på dagen och sedan klart och minusgrader på kvällen. Då står hela förångaren full av vatten som sedan delvis följer med in i kupen när jag ska köra bilen. ACn brukar inte starta när det är för kallt.
Har aldrig haft problem med imma trots att jag inte kört AC hela året.
Nu får ACn va på hel året. Läste någonstans att bilen har en fuktsensor. Vet att vi valde till den på nån annan ny Volvo men det är säkert standard numera.
Men som sagt ingen imma.
En förebyggande åtgärd är att köra lite högre temp och hög fläkthastighet nån gång ibland. Va noga med att sparka ihop skor innan man hoppar in i bilen.

Diselvärmaren går väldigt mycket innan avfärd och även fjärrstarten av motorn är bra. Lätt värt nån krona extra.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 16 januari 2018, 20:14:20 »

Nu har jag bilar utomhus.

Vanlig Aftonblaska under varje gummimatta.
Ett dygn va tredje vecka kör Julas avfuktare i bilen.

Funkar perfekt!

Och. Varje gång jag ska parkera, vädrar ut bilen. I princip. Går en runda och öppnar alla dörrar. En runda till att stänga. Om det regnar, blåser iskall luft efter att frun gått hem under några minuter.

Skrivet av: Rollster
« skrivet: 16 januari 2018, 13:45:57 »

Gammal tråd men ändå vinter igen . Bilen in i varmt garage och minst en ruta öppnas . Lyft gärna ut gummimattorna ibland.
Woods lufttorkare i garaget håller ner luftfuktigheten . Själv strävar jag efter att hålla fuktprocent på 40-50%  ;)
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 02 januari 2017, 21:49:56 »

Jag stänger inte heller av AC. Ibland motionerar jag den dock.
Och det är första gången jag fått IS på insidan.
Skrivet av: Panaz
« skrivet: 02 januari 2017, 19:20:36 »

Det är bara dom snåla som stänger av AC. på vintern (bilen drar ju mer bränsle) jag stänger aldrig av AC. på vintern, har aldrig fått imma på rutorna sedan jag köpte bilen. V 70
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 02 januari 2017, 17:14:24 »

Jag monterade en modellanpassad eftermarknads AC i min första audi 100, och där monterades förångaren före värmepaketet, så man kunde köra AC:n som kylde och torkade luften och sedan värma upp den igen.

Det var helt magiskt när man hade immig ruta och slog på AC:n, på ett par sekunder var rutan ren :)

Jag tror att audi hade samma typ av montering även från fabrik. Kylpaketet monterades där batteriet normalt satt och batteriet flyttades till under baksätet, och där satt det i alla mina audi med fabriksmonterad AC.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 januari 2017, 14:00:01 »

Att både kyla och värma?

Vad skulle hända med kondensvattnet?
Vatten fryser ju!

AC slås av när det finns risk för det. Innan = normal vinter i sydsverige, så är det någon plusgrad kvar på vattnet som kan rinna ut.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 januari 2017, 12:15:55 »

På alla de bilar jag har haft i modern tid har man kunnat köra ac'n och värme samtidigt. Är det enklare manuell styrning så är det bara att slå på den. Har man automatiskt klimatanläggning så brukar ac'n gå igång om man slår på defrosterläget.
Det gör stor skillnad när man vill bli av med imma på rutorna. Dock brukar inte kompressorn tillåtas gå om det är nån plusgrad eller kallare (även om det i många fall ser ut som att den är inkopplad).
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 02 januari 2017, 11:13:05 »

Att både kyla och värma?

Vad skulle hända med kondensvattnet?
Vatten fryser ju!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 januari 2017, 11:07:36 »

Men finns ingen smart funktion som slår av AC när man ställer upp värmen i kupén högre än utetemp?
Låter ju lite skumt att man skulle kunna både kyla och värma samtidigt? ???
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 02 januari 2017, 10:55:29 »

En sak till som brukar göra nytta är att ta ur gummimattorna ur bilen när den står parkerad, och vid körning bara lägga dit gummimattor på de platser som kommer att vara befolkade. Då är chansen större att de fasta golvmattorna får en chans att torka upp.

Men all erfarenhet visar att om en bil bara används för småkörningar på 10 minuter och sedan får kallna innan nästa körning, så blir det med tiden problem på alla möjliga sätt. Inte bara fukt i kupén utan även bekymmer med kondensvatten i motoroljan, igensatt vevhusventilation, ljuddämpare som rostar upp i förtid mm.  Det är bra om man kan organisera sina körningar så att det blir ett par timmars sammanhängande landsvägskörning minst en gång i månaden.

Kör du verkligen AC mot golvet på vintern?
Har du nån känsel kvar i tårna när du kommer fram?


Kylelementet brukar sitta före värmeelementet i bilens värmepaket. Om man har AC och värme på samtidigt, så kommer luften först att kylas ner till några plusgrader och i bästa fall kanske avfuktas litegrann, sedan värmas till önskad temperatur.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 januari 2017, 10:52:56 »

Kör du verkligen AC mot golvet på vintern?
Har du nån känsel kvar i tårna när du kommer fram?
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 01 januari 2017, 23:19:53 »

Är det blött och fuktigt som skånska vintrar är i allmänhet - låt ACn vara igång. Den torkar effektivt luften.
Brukar själv köra mycket luft mot golvet just för att torka upp eventuella pölar som samlats.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 december 2016, 16:42:34 »

En kollega fick fukt i kupéfiltret. Så fort han slog på defrostern så immade rutan igen... Vi tog bort filtret (som inte var bytt på ett antal år) så försvann problemet.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 18 december 2016, 14:12:43 »

Vi har NOLL snö just nu.

När snön kommer, har jag tidning under gummimattan och ovan. Det drar åt sig fukten verkligen.

Varför det varit så mycket fukt just nu, vet jag ej...
Skrivet av: shelter
« skrivet: 18 december 2016, 13:19:01 »

Drar man in snö i bilen på vintern blir det isigt på rutorna, i princip oundvikligt, kupévärmare hjälper men då får man oftast fenomenet att bilen blir full med is på utsidan istället.
Se till att inget vatten hamnar på golvmattan, utan att det håller sig till gummimattan.
När du kliver ur och ser att du har vatten på gummimattan kan du ta ur den och hälla bort det mesta.
Jag såg en taxichaffis som hade tidningspapper på gummimattan, antagligen slängde han det när dagens körningar var slut, vet inte hur bra det fungerar men det lär väl suga upp en del av vattnet.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 december 2016, 14:16:11 »

Med elhissar är det ju enkelt art dra ner rutorna när man parkerat i garaget.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 december 2016, 12:16:02 »

Det ligger nog mkt i det.
Ska man få någon nytta av varmgaraget i såna fall får man nog ha dörrar eller rutor öppna så fukten har ngn stans att ta vägen.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 17 december 2016, 12:03:31 »

Jag hade samma problem på min förra bil.
Den immade igen så in i helvete så att det blev is på insidan rutan när det var vinter.
Den bilen stod i varmgarage när den inte användes.
Dock användes den varje dag så den åkte in och ut från varmt till kallt stup i ett.
Den bilen jag har idag står numera ute för det mesta då den har dieselvärmare och jag har inte längre problem med att bilen immar igen.
Arbetsbilen däremot som jag använder varannan dag till jobbet står i varmt garage de dagar jag inte kör med den till jobbet.
DVS att kör jag mån, ons, fre till jobbet så står den inne i garaget tis, tors, lör, sön och tvärt om näst kommande vecka.
Den har samma problem som den förra bilen med att den immar igen som fan när den väl står ute  >:(
Den andra gubben som kör de dagar jag inte kör har sin bil ute samt motorvärmare och kupefläkt och den immar inte igen på detta vis som min bil.
Jag tror det är helt värdelöst att ha en bil i garage om man använder den varje dag för just fukt i bilen.
En carport i kombination med motorvärmare eller dieselvärmare är nog det bästa.
Är man pensionär och kör med bilen en gång i veckan så köper jag fördelen med ett varmegarage.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 16 december 2016, 21:53:15 »

Ska kolla efter en.  tummenupp  Den hjälper nog inte mot fukten.

Det är klart den gör, för ditt problem är att det tar längre tid för motorn att värma upp kupen och torka upp den, än du håller på och kör bilen. Därför måste den värmas i förväg.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 16 december 2016, 19:26:24 »

Det gick fint! Värma och avfukta!
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 16 december 2016, 09:46:58 »

Då får du ha motorvärmare för både miljö,  ekonomi, komfort och motorslitage!

Ska kolla efter en.  tummenupp  Den hjälper nog inte mot fukten.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 16 december 2016, 08:47:06 »

Då får du ha motorvärmare för både miljö,  ekonomi, komfort och motorslitage!
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 16 december 2016, 08:02:18 »

Problemet är att jag kör numera bara korta sträckor. Max 10 minuter åt gången.
Idag blir det lite längre. Nu tänker jag dock plocka in alla golvmattor och starta både avfuktaren som den elektriska kupevärmaren samtidigt. Om liten stund. Får se om det hjälper.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 december 2016, 08:01:47 »

Sätt in en kupévärmare och öppna ett par fönster nån cm.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 december 2016, 07:32:24 »

Ett annat tips är att köra fläkten på full fart när bilen blivit varm, och givetvis inte cirkulera luften.
Uteluften är torr som fnöske på vintern om man tar in och värmer den.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 16 december 2016, 00:02:20 »

Du har för mycket fukt inne i bilen som aldrig hinner torka bort när du kör.
En del bilar är usla på det, men det kan också handla om fuktiga mattor pga läckage eller indrag av massa snö som smälter.
Ett tips är att lägga en strumpa eller liknande på instrumentbrädan, fylld med kattsand, det ska då vara den vita sorten som kostar lite mer. Sanden absorberar fukten när det är kallt, istället för att den kondenserar på rutorna, och avger den sedan  till den varma defrosterluften när man kör.
Skrivet av: boek
« skrivet: 15 december 2016, 23:29:34 »

Jag har aldrig is på insidan eller utsidan av rutorna, men kanske det beror på att bilen står i garaget som är uppvärmt... ::)
Nå en kupevärmare borde i ditt fall göra skillnad. Testa det vet jag.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 15 december 2016, 22:41:52 »

Sedan en vecka tillbaka har jag is på INSIDAN av vindrutan. Eller snarare alla rutor. Jag har en liten Jula avfuktare, men den verkar inte fungera i temperaturer under 5-10 grader. Finns det något sätt? Kanske värma med kupevärmare och avfukta?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!