Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mäta luftmängd med vindmätare  (läst 358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad urkelme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mäta luftmängd med vindmätare
« skrivet: 26 september 2023, 11:54:19 »
Hej
Jag försöker få tyst på mitt ventsystem och testar lite olika ljuddämpare, byta från 100 till 125sita metern med 125 don osv.

Jag vill inte behöva ta ut en ventfirma som gör nu injustering efter varje ändring, och jag vill att flödena ska vara rätt för att så rättvis som möjligt kunna jämnföra ljudet.

Är det möjligt att mäta med en vindmätare?

Jag tänker att jag bygger en kon som täcker donet sen 1m 50mm rör(för att jämna till flödet) till vindmätaren vars fläkthjul är 50mm.
Om jag räknar på det så får jag det till att varje 1meters cylinder på en diameter av 50mm innehåller 1,96L, kan jag då anta att per meter/s som vindvisaren visar så tar jag den siffran gånger 1,96 och får då ut antal liter i sekunden som passerar donet.

Skulle det funka eller är jag helt ute och cyklar. :)

Utloggad urkelme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mäta luftmängd med vindmätare
« Svar #1 skrivet: 26 september 2023, 12:02:19 »
Det ska komma en ventfirma och göra en slutgiltig justering och OVK innan slutsamråd, så detta är ett ungefärligt men tillräckligt nära sanningen för ett rättvist jämförande.
Men de har varit och justerat in en gång redan inför det interimistiska slutsamrådet så luftflödena stämmer nu, men jag vill bygga om och jämföra ljudnivå nu innan jag bygger igen väggarna på övervåningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!