Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: arg. för eller emot luft/vatten  (läst 47262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #75 skrivet: 30 november 2009, 09:53:25 »
jo det blir det om radden sitter högre en det öppna kärlet .

För att det ska rinna ut vatten ur radden så MÅSTE det komma in luft. Hur ska luften komma in hade du tänkt dig? Ska det bildas en luftbubbla vid vattenytan i öppna expet som tränger hela vägen ner genom vattnet till botten och sen letar sig in i röret? Luftbubblor rör sig uppåt, inte neråt...

Som sagt, vattnet kan inte rinna ur elementet, för det finns ingen luft som kan ta vattnets plats och därför håller vakuumet vattnet på sin plats oberoende av strömavbrott. Det är ren fysik.

Citera
att köpa defekta saker på skroten.

Mycket skrotas för att anläggningar ändras/byggs om. Mycket är fullt fungerande. Och för 10kr/kg sÃ¥ har man kanske rÃ¥d att chansa? 3 x 10kg x 10kr/kg  = 300 spänn. Spelar det stor roll om 1-2 av de 3 skulle vara sönder?

Citera
Tapp vatten automaten frÃ¥n sfinx . frÃ¥ga om beräkningstempen .och flödena  . ;)

Vadå fråga? Har en sådan och märker ju att den fungerar UA vid 12L/min 8C->60C. Men det borde gå att hitta ett produktblad på Danfoss hemsida.
« Senast ändrad: 30 november 2009, 09:55:05 av stedevil »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #76 skrivet: 30 november 2009, 10:04:02 »
öppet expansionskärl?  *roflmao* Plattisar frÃ¥n skroten? vad kommer härnäst gjutjärnspanna?

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #77 skrivet: 30 november 2009, 10:07:14 »
öppet expansionskärl?  *roflmao* Plattisar frÃ¥n skroten? vad kommer härnäst gjutjärnspanna?

Ja, är man för okunnig för att ha några argument så kan man ju alltid skratta åt det man inte förstår sig på.
« Senast ändrad: 30 november 2009, 10:27:35 av stedevil »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #78 skrivet: 30 november 2009, 10:38:28 »
Det var ingen meningslös kommentar. Vad Ville påpekar är att dagtid skall pumpen leverera vatten till raditorerana som är 35 grader och ladda tanken med vatten som är 38 grader.

Det är fortfarande en meningslös kommentar eftersom avgiven värme i en radiator är temp x flöde. Räcker inte värmen vid en viss framledningstemp och visst flöde så kan man höja antingen eller. Ökning av flöde sker automatiskt via radiatortermostaten. Att det skulle vara krav på högre framledningstemp är feltänkt (eller feldimensionerat).

Ökar man medeltemperaturen på radiatorn genom att öka flödet måste returtemperaturen stiga om ingående temperatur är konstant. Det betyder att acktanken tillförs varmare vatten vilket i sin tur betyder att värmepumpen får varmare vatten in vilket försämrar COP.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #79 skrivet: 30 november 2009, 11:22:13 »
öppet expansionskärl?  *roflmao* Plattisar frÃ¥n skroten? vad kommer härnäst gjutjärnspanna?

Ja, är man för okunnig för att ha några argument så kan man ju alltid skratta åt det man inte förstår sig på.




jahapp......då kan du få min 3,2 cert och förvalta den väl......

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #80 skrivet: 30 november 2009, 11:25:16 »
Varför skulle jag vilja ha en acktank, den tillför inget till min BV med flytande kondensering?
Det är ju endast i alternativet lagra värme med L/V på dagen den behövs.

Mitt system är annars helt rättbyggt efter hur jag vill ha det, jag har en framledning på 43/35 vid -15.

Precis, men du kan ju inte klanka ner på ett system som bygger på acktank för att ditt system är optimerat för temp-styrning medan ett acktanksystem naturligt blir flödeskontrollerat. Rätt metod till rätt sak...


Och i detta fall tycker jag att ett acktankssystem är fel.
Kör L/V eller B/V direkt mot radiatorkretsen och kombinera inte båda, installera inte en acktank.

« Senast ändrad: 30 november 2009, 11:46:39 av Ville Vessla »
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #81 skrivet: 30 november 2009, 11:38:54 »
Ökar man medeltemperaturen på radiatorn genom att öka flödet måste returtemperaturen stiga om ingående temperatur är konstant. Det betyder att acktanken tillförs varmare vatten vilket i sin tur betyder att värmepumpen får varmare vatten in vilket försämrar COP.

Men delta T minskar samtidigt, vilket höjer COP. Eller menar du nu att högsta möjliga delta T är bra för en VP? Då tycker jag du ska ta ut 80C och se vad som händer.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #82 skrivet: 30 november 2009, 11:55:42 »
vatten pelarn blir inte högre än förtrycket  :) finns det inget som hÃ¥ller i det rinner det baklänges  till slut .

Vattenpelaren existerar redan. Du kan tom köra pumpen i ett effektläga som vida understiger det növändiga förtrycket när du en gång väl byggt upp pelaren och avluftat systemet.

Citera
är kärlet öppet /tanken finns det inget som håller emot det bräddar.

Vakuumet håller emot, det kan inte brädda.
Bryter du den slutna slingan (kapar ett rör tex) då bräddar det. Men vi pratade strömavbrott, inte läckage i rörledningar.

Citera
30års erfarenheter inom värme .Klart man kan ha fel men inte i den frågan

30, eller 3000år, fysikens grundlagar ändras inte. Vattenatomerna kan inte bara försvinna från toppen i ett slutet system utan att vakuum bildas. Vakuumet ger ett sug för att dra tillbaka vattnet. När suget = gravitationen så står vattnet still.

Tänk igenom hur och när krafterna verkar, så tror jag nog det klarnar. :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #83 skrivet: 30 november 2009, 12:06:24 »
Ökar man medeltemperaturen på radiatorn genom att öka flödet måste returtemperaturen stiga om ingående temperatur är konstant. Det betyder att acktanken tillförs varmare vatten vilket i sin tur betyder att värmepumpen får varmare vatten in vilket försämrar COP.

Men delta T minskar samtidigt, vilket höjer COP. Eller menar du nu att högsta möjliga delta T är bra för en VP? Då tycker jag du ska ta ut 80C och se vad som händer.

Det finns ett optimalt värde på deltaT, minskas det från det värdet sänks COP. Fysikens grundlagar ändras inte som sagt var.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #84 skrivet: 30 november 2009, 12:21:20 »
Det finns ett optimalt värde på deltaT, minskas det från det värdet sänks COP. Fysikens grundlagar ändras inte som sagt var.

Ja, dÃ¥ fÃ¥r man väl jobba mot optimalt deltaT istället dÃ¥, om nu det är ett stort problem att det skulle vara 26 istället för 25C i tankbotten nästa morgon  ^-^.  och hur stort temp-band talar vi om för "optimalt" deltaT? Tom bergvärme är ju +/- nÃ¥gra grader.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #85 skrivet: 30 november 2009, 12:28:36 »
Men , det är vid drift stoppet vi snackar .Eller . det vad det jag skrev

Ja, det var därför jag började att fråga om du menade driftstopp = tex radiatorbyte. Sen sa du strömavbrott, och strömavbrott är inget problem. Vattnet rinner inte ut.

Citera
sen vill jag inte tänka på hur cirkpumpen mår

vid för låga förtryck skapas det kavitation i pumpen .Wilo tex vill ha ett förtryck på 4 meter finns inte det får du inget på garantin .

Som jag skrev redan från början, man låter pumpen jobba mot en strypventil på radiatorreturen.

Principskiss knyckt från ett annat forum

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #86 skrivet: 30 november 2009, 12:31:33 »
Vad tror du besämmer ett optimalt d-t.
c-c

Köldmedium? Men jag är bara "nyfiken pÃ¥ värmepump"  ;D

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #87 skrivet: 30 november 2009, 13:13:44 »
Bara en fråga
Har du kopplat något sånt här själv.I så fall vart .jag kommer gärna och fysikt visar på plats hur det fungerar och vilka fel du har .

Du kan börja med att förklara vilka fel de gör som yrkesmässigt kopplar så i denna tråd.
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html

Citera
oj blev det mer vatten i kärlet undra vad det kom ifrån .oj blev det ficker i systemet för ska det hänga kvar

Ja vacuumfickor. Vacuum måste inte luftas bort, det försvinner ju av sig själv när strömmen kommer tillbaka och vakuumet inte längre behöver hålla emot gravitationen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #88 skrivet: 30 november 2009, 15:31:01 »
Det finns ett optimalt värde på deltaT, minskas det från det värdet sänks COP. Fysikens grundlagar ändras inte som sagt var.

Ja, dÃ¥ fÃ¥r man väl jobba mot optimalt deltaT istället dÃ¥, om nu det är ett stort problem att det skulle vara 26 istället för 25C i tankbotten nästa morgon  ^-^.  och hur stort temp-band talar vi om för "optimalt" deltaT? Tom bergvärme är ju +/- nÃ¥gra grader.

Då arbetar ju pumpen i alla fall vid ett par grader för hög temperatur jämfört med vad som behövs. Det gör ju inte att gå runt radiatorslingan och säga att det är inga problem att höja temperaturen några grader här och sen höjer vi några grader där och sen tro att när man har gått runt varvet så är temperaturen densamma som man startade med.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: arg. för eller emot luft/vatten
« Svar #89 skrivet: 02 december 2009, 08:32:42 »
du gör som du vill . vill du inte lyssna så är det din bit
jag grundar mina fakta på 30 års fungerande innstallationer .och jag skulle aldrig ta i en sån princip du skriver om .

Varför viftar du med 30 års erfarenhet när du i samma mening säger du har 0 erfarenhet av exakt den typ av installation jag pratar om? Dvs hur många har du själv driftsatt med lågt satt öppet exp? Om 0 så ha du ju 0 erfarenhet och därför gissar du ju bara. Som sagt, ta du upp diskussionen i tråden jag länkade till för att diskutera med de som faktiskt har erfarenhet av sådana system. Även efter 30 år kan man ju lära sig något nytt... :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!