Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: mÃ¥r värmepumpen dÃ¥ligt av "kallstart  (läst 16544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pontuss7

  • Gäst
Pontuss7
mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« skrivet: 20 november 2013, 01:07:37 »
Hej. Det är sÃ¥ att jag har flyttat till min pappas hus eftersom att det stÃ¥r tomt pga att han bor hos sin sambo. Jag planerar att köra värmepumpen max 8 timmar om dygnet (pÃ¥ natten dÃ¥ jag ej kan elda). Har nog med ved för att det ska räcka vintern ut nämligen. Har en ganska tajt budget dÃ¥ jag studerar. Berättade denna planen för pappa och han blev arg för att värmepumpen tydligen inte mÃ¥r bra av detta. Han motiverade det med att kompressor eller nÃ¥gon annan komponent inte mÃ¥r bra av att starta upp när det är riktigt kallt ute pÃ¥ vintern. Undrar nu om nÃ¥gon kan svara med säkerhet om detta kommer pÃ¥verka slitage o livslängd pÃ¥ värmepumpen. Det är en "Panasonic inverter ion" inte säker pÃ¥ modell men kan Ã¥terkomma om det är relevant. Pumpen är nog 5 Ã¥r gammal minst. 

Mvh
Pontus

Pontuss7

  • Gäst
Pontuss7
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #1 skrivet: 20 november 2013, 01:10:30 »

Delen på insidan av huset ser ut såhär

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #2 skrivet: 20 november 2013, 04:55:21 »
Kompressorn har förvärmning så den går inte sönder av en kallstart, men du kan lika gärna låta pumpen stå inställd på så låg börtemp som du står ut med och elda när du kan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #3 skrivet: 20 november 2013, 07:54:42 »
Mmm, eller dra ned börvärdet när du eldar, och dra upp det när du vet att du inte skall elda på ett tag, på detta sätt har värmepumpen elmatning hela tiden, och förvärmningen fungerar.
Bryter du strömmen när du eldar så blir det "riktiga kallstarter".
Huruvida dessa är skadliga eller ej låter jag vara osagt, men troligen är det ingen fördel i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #4 skrivet: 20 november 2013, 08:40:28 »
Kompressorn förvärms som regel innan start vid kallare, exakt vid vilken temperatur står ofta i servicemanualen.

Pontuss7

  • Gäst
Pontuss7
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #5 skrivet: 20 november 2013, 09:37:59 »
Okej men om jag ex har pumpen pÃ¥ 16 gradet och inomhustempen är 23 sÃ¥ stÃ¥r den ändÃ¥ Ã¥ fläktar konstant drar det inte en den inte värmer utan bara fläktar.. ?  Annars funkar det fint o ställa den pÃ¥ 16-18 grader

Pontuss7

  • Gäst
Pontuss7
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #6 skrivet: 20 november 2013, 09:40:23 »
Det stämmer bra att den förvärmer den startar inte direkt om man slårnpå den utan den står still i någon minut sen går den igång o sprutar värme

Pontuss7

  • Gäst
Pontuss7
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #7 skrivet: 20 november 2013, 09:45:04 »
Menar självklart om inte pumpen drar massa el även fast den inte värmer om inomhus tempen är högre än vad pumpen står på fläktar den fortfarande. Hur många watt snackar vi om ungefär?.
Hade ni stängt av pumpen om ni inte behövde den alls på dagarna o ställt in timern på kontrollen så den startar sent på kvällen till tidigt på morgonen? Kommer nämligen inte behöva pumpen alls när jag eldar på dagarna

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #8 skrivet: 20 november 2013, 10:13:27 »
Fläkten drar väl i storleksordningen 10W när den går på 'avkänningsläge'. Så länge du inte bryter strömmen så skall den (förhoppningsvis) hålla kompressorn lagom varm automatiskt, så det bästa är att använda timerfunktionen eller ställa ner börvärdet på dagarna när du inte vill att den skal värma. Bryter du strömmen till den när det är kallt ute så bör du vänta iallafall en timme efter att du slår på strömmen igen innan du går ifrån stand by-läge så att kompressorn hinner bli lite varm.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Pontuss7

  • Gäst
Pontuss7
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #9 skrivet: 20 november 2013, 12:24:16 »
Kan inte bryta strömmen på den om jag inte stänger av säkringen tror jag. Sladden är kopplad direkt på elnätet. Kommer köra timerfuntionen då. Är ni 100% säkra på att kompressorn värms om pumpen stängs av av timerfunktionen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #10 skrivet: 20 november 2013, 12:31:25 »
Det borde sitta en värmare på kompressorn. Hur det är exakt med din modell får nog nån som jobbar med Panasonic svara på...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #11 skrivet: 20 november 2013, 16:05:33 »
Titta efter vilken modell det är. Om den är betydligt äldre än fem år kan det vara en CKP kanske? Då ska du göra som din pappa säger, stäng aldrig av den. De saknade kompressorvärmare.

Pontuss7

  • Gäst
Pontuss7
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #12 skrivet: 20 november 2013, 16:26:53 »
Ska se efter ska man titta på inre eller yttre delen och vart på pumpen isåfall ?

Pontuss7

  • Gäst
Pontuss7
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #13 skrivet: 20 november 2013, 17:13:10 »
Modell på insidan: CS-E9CKP
Utsidan: CU-E9CKP5

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: mår värmepumpen dåligt av "kallstart
« Svar #14 skrivet: 20 november 2013, 18:34:20 »
CKP5 bör vara utrustad med trågvärme och kompressorvärme men jag vet inte. CKP parallellimporterades mycket från europa och de saknade dessa pryttlar. Du får hoppas att någon som handlat med de där kan ge dig ett bättre svar.

Servicemanual och användarmanual kan du hitta här: http://lmg.nu/sve/support/service-anvaendarmanualer.html

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!