Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montering av AluPEX-rör  (läst 2241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Montering av AluPEX-rör
« skrivet: 10 november 2019, 21:48:54 »
Ett par enkla frågor till någon som använder AluPEX 26 mm eller liknande storlek i sitt projekt:
  • Hur böjer man enklast AluPEX 26 mm (20 mm invändigt), med böjfjäder eller bockverktyg? De bockverktyg jag hittade pÃ¥ nätet för 26 mm var ju svindyra. 
  • Är det viktigt att använda kompletta längder utan skarv (ala "Säkert Vatten") eller är det enklare att montera med kortare längder och skarv? För övrigt verkar PressPEX väldig bra men bÃ¥de don och verktyg kostar skjortan!
--

Tack på förhand!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Montering av AluPEX-rör
« Svar #1 skrivet: 10 november 2019, 22:02:05 »
Är det synliga eller snäva böjar?  Annars gÃ¥r det utmärkt att böja för hand.

Jag använde en lÃ¥ng längd som jag delade upp kapade till sÃ¥ lÃ¥nga längder jag behövde.  Snäva 90 grader satte jag en koppling.  Satte alltsÃ¥ ingen skarv bara för att fÃ¥ ner längderna, men det blev en i taket i garaget för att fÃ¥ en snygg 90 böj.
« Senast ändrad: 10 november 2019, 22:09:11 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Montering av AluPEX-rör
« Svar #2 skrivet: 11 november 2019, 09:23:51 »
Kanon, stort tack för info!  tummenupp

Verkar lovande att man kan böja för hand. DÃ¥ borde det finnas förutsättningar att förmontera allt med isolering och samt läckageskydd med M60 skyddsrör 

Målet är att ansluta ett kylbatteri på vinden från kollektorn i VP-rummet på bottenvåningen. Dragningen görs genom vår gamla skorstensstock och kombinerad ventilationstrumma upp till vinden. På vinden kan man få till svängradie på 80-100 cm så där borde det funka att böja för hand. Däremot är det lite trångt under ventilationstrumma i teknikrummet och där får det nog bli en 90 graders koppling.

Jag hade planerat att köra AluPEX hela vägen fram till CP på kollektorn men frågan om det på något sätt kan underlätta slutmonteringen som ska göras av behörig rörmokare genom att kör en övergång till 28 mm koppar direkt från 90 graders koppling?

Föresten, måste man använda speciella klämringskopplingar anpassade till 26 mm AluPEX eller funkar "vanliga" PEX-kopplingar?


 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!