Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump  (läst 2336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maircrase

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« skrivet: 08 augusti 2019, 22:38:52 »
Hej
Var strömavbrott häromdagen och när strömmen kom tillbaka så får jag LP-larm på Värmepumpen.
När jag startar om den kommer lp-larmet direkt när displayen tänds.

I min felsökning har jag konstaterat att kb-pumpen inte går.
KB-pumpen snurrar inte eftersom den inte får någon ström. (Pumpen fungerar om jag tar ström från värmebärarpumen men lp-larmet försvinner inte trots cirkulation)
Relät som skickar ström till pumpen från reläkortet var sotigt i kontakterna och såg bränt ut. Så jag bytte det relät till ett nytt. (Reläkort Nibe styr2002, relä plats 9, Relä Omron G2R-1)
Byte av relä gjorde ingen skillnad så har mätt mig fram till att det är det relät får ingen styrström till skillnad från värmebärarpumpens och växelventilens reläer.
Dvs ingen styrström = relät slår inte till = ingen drivström till kb-pumpen = ingen cirkulation i kb-systemet.

Öppnade upp smutsfiltret men det var rent.
kb-vätskenivån är lika som den varit i alla år, kan inte lokalisera något läckage.

Hur ska jag fortsätta?
Vad är det som hindrar den frÃ¥n att skicka signal till att starta kb-pumpen?  Sc:,h






Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2019, 00:16:05 »
Kan inte något speciellt om din model men det måste finnas något ställe i menyn där man kan tvångsköra alla funktioner. Får du inte igång utgången som drar reläet därifrån är det troligt att något i elektroniken dog av strömavbrottet. Du borde också kunna testa att lura ingången som ger LP larmet för att se så den funkar. Bygla signalen eller koppla bort för att se att den reagerar.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2019, 07:39:15 »
Hej!
I min manual är det relä 10 som styr KB-pumpen. ???
Relä 9 styr elsteg nr 1.

Man kan testa relä 10 under meny 9.4.1, var dock försiktig så du inte kör igång t ex kompressorn, den stannar inte även om systemet larmar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2019, 07:51:36 »
Kolla meny 5.1, visar KB-ut fel så stoppas KB-pumpen av för låg temp på köldbäraren.
Kolla även meny 9.2.11 så den inte är aktiverad (ska vara från), detta är till en tryckvakt för köldbäraren.
Enklaste sättet att kolla KB-pumpen är att ställa 9.2.12 i "Till", detta kör KB-pumpen kontinuerligt i 10 dagar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maircrase

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2019, 12:39:45 »
Har testat lite nu på förmiddagen

Det är relä 10 som jag bytt och som styr kb-pumpen inget annat! (skrivfel av mig)

Via meny 9.4.1 och vid tvångstyrning av relä 10, dvs ändra från 0 till 1 så fungerar relät och pumpen går.
Via meny 9.2.12 aktivering av KB-pump 10 dagar  fungerar inte, dvs ingen ström till relät och pumpen startar inte!

meny 9.2.11 är inte aktiverad

Meny 5.1 innan tvångskörning via 9.4.1 stod det 24.4(-8*C) köldbärare ut/MIN
efter tvångskörning 5.0(-8*C) köldbärare ut/MIN

Övriga temperaturer via meny 5
5.11 Hetgastemp 25.2*C
5.12 Vätskeledningstemp 24.6*C
5.13 Suggas temp 25.0*C
5.14 Temp efter kondensor 23.9*C

Är det normala temperaturer med tanke att pumpen inte fungerat på två dagar?

Är utlöst lågtryckspressostat det enda som ger upphov till lp-larm?
Om jag tolkar elschemat rätt ska Lp-pressostaten vara normalt öppen. och hur jag en mäter så får jag det till att den är öppen och inte stängd som den borde vara vid lp-larm enligt min tolkning.
Har mätt alla ingÃ¥ngar pÃ¥ EBV-kortet frÃ¥n pressostater och tempgivare utan att hitta nÃ¥got som upplevs onormalt.   dontknow
Hittat tre säkringar på Reläkortet alla var hela men finns det fler på andra platser som jag inte hittat?

Om jag gjort rätt ska jag ha bifogat en bild på EBV-kortet.
Om det är en ledtråd eller inte vet jag inte, men när den inringade komponenten knäpper till under uppstart av värmepumpen så kommer LP-larmet på displayen i samma sekund.

Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta har ringt lokala installatören men den enda lösningen från deras sida var att byta KB-pumpen.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2019, 13:08:00 »
Jag kan bara komma på en grej och det är att CPU-kortet fått knas.
Om det funkar när man drar relä 10 i meny 9.4.1 så är varken relä eller cirkpump paj.
Det man kan testa är fabriksåterställning 9.2.14 (skriv upp dina inställningar innan)?

Det som är knepigt är att LP drar direkt, det verkar då som att den inte ens försöker starta grejerna?
Gissar att detta spärrar KB-pumpen på nått sätt?
Jag tolkar schemat som att den är normalt öppen, så prova att tillfälligt koppla ur den?
« Senast ändrad: 09 augusti 2019, 13:15:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maircrase

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2019, 10:48:07 »
Fortsatte att prova mig fram igår

Testade att koppla ur LP-pressostaten och ersatte den med en brytare som jag kunde öppna och stänga som jag ville. den ger LP-larm oavsett om den är öppen eller stängd.
Testade samma med HP-pressostaten och då ger den HP-larm vid aktiverad HP-pressostat så det verkar fungera som det ska.

Fabriksåterställning hjälpte inte, samma symptom.

Under uppstart misstänker jag att innan den startar upp cirkulationspumpar. Så kör kör den nån form av självdiagnos för att upptäcka fel i systemet och att den då hittar något som den tolkar som utlöst LP-pressostat (kortslutning på någon krets eller liknande) och ger då LP-larm. Har följt LP-pressostatens anslutningar på kretskortet så långt in jag kan utan att hitta något onormalt. Utan kopplingsschema för hur kretskortet är uppbyggt är det svårt.

Finns det schema för hur kretskorten är uppbyggda eller någon som vet vilka villkor i programmeringen som ger upphov till LP-larm så kan jag fortsätta leta upphovet till larmet själv.
Annars är det att börja byta komponenter och hoppas på det bästa. För i det här läget känns det mer som elektronikfel.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2019, 12:18:33 »
Var finns du i landet? Jag har en 1230 6kw om det är intressant. Dock är beredaren dålig på den.

Mvh Gordon

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #8 skrivet: 11 augusti 2019, 18:42:46 »
Var finns du i landet? Jag har en 1230 6kw om det är intressant. Dock är beredaren dålig på den.

Mvh Gordon

Har du CPU-kortet så är det ett sånt han behöver.
Jag tror inte det går att laga just det felet att den tror att LP löst ut oavsett om kontakten är bruten eller ej.
LP är kopplad direkt på CPU-kortet så det kan nog inte vara nått annat.

Om det skulle vara fel på KB-pumpen så borde det inte gå att köra den via relä-utgången.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maircrase

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2019, 13:19:59 »
Dagens uppdatering

Fick låna hem en påse med ett nytt och ett gäng gamla CPU-kort för test.

Det nya CPU-kortet med V1.20, Stod 12xx på skärmen vid uppstart och inte 1230 som på det gamla kortet.
Larmade för LP-larm ändå..
Gjorde som det stod i instruktionen starta upp, tryck knapp S1 på kortet sen plus knappen display och starta om med huvudströmbrytaren. Vad ska det vara bra för? hamnar bara på menyn för språkinställningen innan man ska starta om den.

Provade sen det nya kortet med mitt versions kort V1.03, gav LP-larm.

Ett kort som tydligen var för en NIBE 360 V2.15 startade upp värmepumpen som vanligt  Sc:,h
Kompressor och cirkulationspump drog igång och inget larm. Stängde dock av direkt när jag insåg att det var till fel pump.
Testade med v1.2 och V1.03 versionskort i 360 kortet men fick LP-larm.

Ett CPU kort blinkade bara connect och det sista knäppte bara i reläena och startade inte alls.

Är det dags att ta hit en kyltekniker som som kan koppla in sig på kylmediakretsen och kolla trycken även fast pressostaterna ger normala värden?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2019, 14:58:39 »
Kollade lite i manualen, den har ingen egen felkod för felaktig KB-pump.
Så det kan vara så att fel på KB-pumpen har samma larmkod som LP?
Jag kommer inte pÃ¥ nÃ¥tt mer än sÃ¥ tyvärr?  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #11 skrivet: 12 augusti 2019, 19:47:52 »
Som det är ritat schemat så ger tryck slutande funktion på lågtryckspressostaten. Alltså skall den normalt vara sluten. När du tidigare ersatte den med en strömbrytare, kopplade du den då direkt på plint X5B nr 3 & 4 eller på skarvdonet?
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1230 LP-larm ingen ström till KB-pump
« Svar #12 skrivet: 12 augusti 2019, 22:01:25 »
Både hp och lp skall vara slutna i normalt läge, det är när de bryter, dessa larmar. lp behöver nog ett tryck på 3-4 bar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!