Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!  (läst 7253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« skrivet: 19 december 2009, 06:52:49 »
Nu börjar jag sura ihop lite på min Nocria 18 som installerades i mars nu 2009. Kommer upp i vadagsrummet och det är svinkallt. Igår natt (natten mellan torsdagen och fredagen) vaknade jag till av ett jäkla pysande i ett par sekunder från utedelen (-10ºC ute för tillfället), ganska högt ljud var det. Vet inte om pumpen kan låta så vid avfrostning, men jag har aldrig varit med om det tidigare iaf. Och sedan dess så tycker jag att kompressorn går på fullvarv (har jag heller inte varit med om) konstant och att värmen blir sämre och sämre... Jag har kanske -10ºC ute och pumpen är satt på att hålla 22ºC, inne i min stora sal har jag kanske med lite tur 15ºC nu. När man ställer sig under innedelen så är det lite ljummet, inte skön värme som det har varit tidigare. De här pumparna ska ju vara anpassade för nordiskt klimat och enligt reklamen iaf ge värme ner till -20ºC.

Har tidigare gjort inlägg här på forumet med en fråga om min pump avfrostade för ofta, kanske är det något fel på skiten?! Tog ju en lite kraftigare pump just för att slippa det här och för att den skulle orka värma min stora sal.

Mvh/

Kimme

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #1 skrivet: 19 december 2009, 09:01:28 »
Hej!

Kolla inställningarna på pumpen igen för säkerhets skull.
Annars låter det som att du skall kontakta installatören/firman som sålde den
till dig. Det är ju Stormonstret vi talar om, den skall klara betydligt hårdare temp.

Mvh,
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #2 skrivet: 19 december 2009, 19:46:16 »
Monster och monster.. Vanlig värmepump,

Låter som att det är likadant som på min, kompressorn går full gas, redan vid nån minusgrad, och vid -10, så orkar den inte! Blåser ljumen luft, du har större pump, men hursom skall de orka värma -10.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #3 skrivet: 19 december 2009, 20:38:31 »
Hej,jag har en likadan pump och den har hitintills levererat fin värme även vid -24 grader. Igår när jag kom hem var det -16 och det var lika varmt som det brukar vara(kör den nu i Eco läge)men idag kan jag inte svara på hur varmt det är för jag är icke hemma.
Det ska ju självklart komma värme ur pumpen vid -10 så det är nog till att ringa installatören och fråga om han kan komma och kolla upp vad som felar ;)
// Rolle
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad Ricky_se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne-Kristianstad
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #4 skrivet: 19 december 2009, 21:02:43 »
Det måste vara fel på din pump... Har själv en Nocria 14 som ger MYCKET värme just nu vid -10. Kör med börvärde 22* och autofläkt + ej "eco mode". Värmer min nedervåning på 103 kvadrat utan problem. Drar just nu omkring 1200 Watt = under 50% effekt (max vid 3KW). Pumpen kan "pysa och porla" i utedelen vid avfrostning vid många minusgrader.

R.
LB-hus 1976 170 kvadrat centralstyrd direkt el + braskamin. 17K KWH. Fujitsu Nocria - 9,1KW.
Timmerhus 1909 156 kvadrat direkt el. 20K KWH.

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #5 skrivet: 20 december 2009, 04:55:14 »
Nej det måste inte vara fel på pumpen. Om rummet där pumpen står är mycket stort (du beskriver ju det som sal) så får man kanske höja börvärdet (temperaturinställningen) lite mer. kolla också att inte eco-läget är på vid låga utetemperaturer.

Pumpen kan annars hamna i en ond cirkel där inte rumsvärmen räcker riktigt till avfrostningen (då ju pumpen vänder processen och tar värme från rummet och skickar ut på utedelen för avfrostningen).Hamnar man i detta så blir avfrostningarna altmer längre och tätare och då pumpen ej värmer under avfrostning blir det allt kallare inne och pumpen får ändå svårare att hålla värmen osv.

För att bryta cirkeln behöver man höja rumstemperaturen,och om det gått långt,dvs om det går under 10-15 grader inne så behövs stödvärme för att komma tillbaka till normaldrift igen.Man slösar ju bort energi på ineffektiva avfrostningar i onödan om det blir kallt inne.

Om innetemperatuern sjunker så sjunker ju också utblåstemperaturen så att luften då känns ljummare är inte så konstigt.

Har s jälv en Nocria 18 och har råkat ut för detta fenomen, ger man pumpen rätt förutsättningar fungerar den bra men första gången man råkar ut för detta så undrar man vad som är felet då man ju köpte det så kallade "monstret" just för att den ska stå pall.
Du kan trösta dig med att en för liten pump nog fungerat ännu sämre där.

Det kan faktiskt löna sig bättre med högre temp på vintern så den orkar avfrosta ordentligt.

Naturligtvis kan det ju vara fel på den men kolla om detta hjälper först.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #6 skrivet: 20 december 2009, 12:25:16 »
Hej Airborne!  Mkt bra inlägg av dig här tycker jag inkl en riktigt seriös analys och förklaring till detta ev problem med pumpen. Thumbsup HÃ¥ller helt med dig här om att detta mkt väl kan vara en trolig orsak till Kimmes bekymmer med sin pump. Kommer pumpen in i en ond cirkel pga undermÃ¥liga avfrostningar som bottnar i otillräcklig värme frÃ¥n insidan av huset sÃ¥ lär läget bara försämras allt eftersom för pumpens bÃ¥de avfrostningar och värmeavgivning. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #7 skrivet: 20 december 2009, 16:34:21 »
Nog tror jag den orkar avfrosta! Eller har han 10gr inne? Orkar pumpen krama ur värme i luft som är -25 så tror jag den orkar avfrosta och ta värme ur inneluften som är 18-20gr.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #8 skrivet: 20 december 2009, 16:42:52 »
Apan:  för det första är Nocria 18 betydligt mer "monsterlik" än de flesta andra pumparna.....det är definitivt ingen vanlig VP !
För det andra är avfostningsprogrameringen anpassad för att optimeras vid normal innetemp....det handlar inte om att kunna hämta energi !!
Om inte en Nocria 18 ger ordentligt med värme...är något fel.
ring Installatören/en kyltekniker!
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #9 skrivet: 20 december 2009, 16:49:06 »
Klart den skall hämta energi för att avfrosta! Men han sa inte om det var problemet heller!

Det är en värmepump, inget under!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #10 skrivet: 20 december 2009, 17:38:59 »
Om inte en Nocria 18 ger ordentligt med värme...är något fel.
ring Installatören/en kyltekniker!

Det kan ju helt enkelt vara ett måndagsexemplar, alt. måndagsinstallation, och det kan ju hända även de bästa.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #11 skrivet: 20 december 2009, 20:53:40 »
Tack för alla synpunkter och tips!

Hade installatören här igår, då hade vi en inomhustemperatur på 17 ºC. Han sa då att alla värden (det ha mätte gällande temp, ström,styrka och tryck) var bra men att den kanske behövde lite mer gas, men det gick inte fylla för att vi hade för kallt inne för att ac skulle ge kyla. Va tydligen tvungen att ha den satt på kylning så att pumpen jobbade när man skulle fylla på lite mer gas. Så idag kom han tillbaka och då hade jag dragit upp värmen med mina elradiatorer ytterligare samt att han hade haft gastuben inne över natten. Lite gas fick han i, han sa att det hade kunnat trycka ut lite vid en av kopplingarna. Han mätte även upp trycket samtidigt och det var jättebra. Han fick inte i mycket gas, men konstigt nog så gjorde det en jävla skillnad. Nu är det -17 ºC ute och det ger bra värme. Gasmängden var tydligen extra viktigt ju kallare det är ute, saknades det bara så lite så märktes det tydligt. Nu är aggregatet satt på 22ºC och värmer gott igen. Skönt som fasen.

Ska dra igång arbetet med min KMP Mysinge (pelletskamin) med Draglåda imorgon, bör vara bra komplement kyliga dagar som den här.

MvH/

Kimme

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #12 skrivet: 20 december 2009, 21:09:15 »
Aha, skönt att höra, ska ringa Bosch imorrn..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Kimme77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #13 skrivet: 21 december 2009, 09:12:52 »
En annan sak installatören nämnde när han var hos mig var att pumpen kan hamna i en ond cirkel om man har för högt börvärde inställt, speciellt i en sal med så hög luftvolym som jag har hemma. Det fanns tydligen olika givare i innedelen och när det var riktigt kallt ute så kan maskinen sänka fläkthastigheten om den märker att den inte orkar hålla t.ex 23 ºC för att inte kyla ner ytterliggare. Då bromsar den ner fläkthastigheten vilket resulterar i att jag som har riktigt hög takhöjd hamnar i en ond cirkel och temperaturen sjunker. Men efter att Bosse fyllt på lite gas så pallade maskinen gå upp i högsta fläktläge när den värmde. Så jag tror att om man märker att maskinen inte orkar värma och att den ändå inte drar på full fläkthastighet (det där med givarna) så tror jag att man tjänar på att sänka någon grad på börvärdet istället. Kan ju vara det som gör skillnad när det är riktigt kallt ute.

Men till 99% är det (enlig installatören) smidigast att ha pumpen på HEAT, börvärdet på 22 ºC och fläkthastighet på AUTO. Det brukar vara optimalt.

mvh/

Kimme

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Obefintlig värme vid -10ºC med Nocria Arctic 18!!!
« Svar #14 skrivet: 21 december 2009, 09:43:11 »
En annan sak installatören nämnde när han var hos mig var att pumpen kan hamna i en ond cirkel om man har för högt börvärde inställt, speciellt i en sal med så hög luftvolym som jag har hemma. Det fanns tydligen olika givare i innedelen och när det var riktigt kallt ute så kan maskinen sänka fläkthastigheten om den märker att den inte orkar hålla t.ex 23 ºC för att inte kyla ner ytterliggare. Då bromsar den ner fläkthastigheten vilket resulterar i att jag som har riktigt hög takhöjd hamnar i en ond cirkel och temperaturen sjunker. Men efter att Bosse fyllt på lite gas så pallade maskinen gå upp i högsta fläktläge när den värmde. Så jag tror att om man märker att maskinen inte orkar värma och att den ändå inte drar på full fläkthastighet (det där med givarna) så tror jag att man tjänar på att sänka någon grad på börvärdet istället. Kan ju vara det som gör skillnad när det är riktigt kallt ute.

Men till 99% är det (enlig installatören) smidigast att ha pumpen på HEAT, börvärdet på 22 ºC och fläkthastighet på AUTO. Det brukar vara optimalt.

mvh/

Kimme

Jag fattar inte resonemanget. Den kan väl aldrig kyla luften i HEAT-läge? Om den producerar noll värme så blir väl resulatet att den bara cirkulerar inneluften? Och hur skulle takhöjden spela in i detta resonemang? Och det där med givarna fattar jag inte heller? Om det nu finns flera innegivare så sitter de ju i a f ganska nära varandra och vad har det med luftvolymen och utetempen att göra?

Jag dissar inte din installatör, men det skulle vara intressant att höra teorin bakom resonemanget eftersom jag har själv hög takhöjd och stor luftvolym där min Nocira 14 sitter.

Hade han föresten något resonemang kring varför det är optimalt med fläkt auto istället för hösta manuella fläktnivå?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!