Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: logg av LKE modellena  (läst 16387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2011, 21:21:16 »
Hej. Ja det må du ta efter behov fd er jo större 2.5 kw men vet den gir 56,5c konstant ved -15,testet på röros i norge,innehaveren er gjest på dette forum nå.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2011, 23:44:50 »
Hej. Ja det må du ta efter behov fd er jo större 2.5 kw men vet den gir 56,5c konstant ved -15,testet på röros i norge,innehaveren er gjest på dette forum nå.


Skall kolla om jag hittar denne Guest för att se, jaha den ger 56,5c vid -15c ute? är ute delen tyst?

Den skall ju ge det nominella värdet 4kw ner till -15  men är väl inte sÃ¥ mycket större 0,8kw i nominell, Kapacitet värme kW nom. (min-max) 4,0 (1,5-6,6)fast skulle göra värme vid kalla temperaturer som panasonic sÃ¥ vad vet man :) 

Blir nog samma fast fungerade, valde ju bland alla och den verkade passa bäst/DR

Utloggad SanyoDK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2011, 11:11:13 »
Hej.
Min HE9LKE kör auto fläkt och 21 grader.

Idag -1 ute, i fönstret 6m från vp mättas 20,6
Körde kort test med 30 på fjärr och fläkt 2. Utblås 49

Avfostning 8 minuter men har inte frostad av dom senaste veckorna.

Utloggad Falkas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2011, 11:14:59 »
Hej.
Min HE9LKE kör auto fläkt och 21 grader.

Idag -1 ute, i fönstret 6m från vp mättas 20,6
Körde kort test med 30 på fjärr och fläkt 2. Utblås 49

Avfostning 8 minuter men har inte frostad av dom senaste veckorna.


Har de varit så varmt i DK sista veckorna?

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2011, 11:32:32 »
SanyoDK

Hej René,

Den 12 januari skrev du följande:'
Min erfarenhet hittills med HE9LKE är att den avfroster mycket oftara och der kommer mera kall luft i modsätning till Sanyoen. Jeg har tittat på utedelen når det har pågåt och der är inte mycket is tvärtom mindre end på Sanyoen.
Kanske det går att ändra när och hur ofta avfrostningen skal köras.

Och nu 14 dagar senare så skriver du att den inte frostat av alls de senaste veckorna!

Menar du att avfrostningen la av direkt efter du skrev ditt första inlägg??

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad SanyoDK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2011, 19:22:53 »
Hej Falkas.
Ja sommar är på väg (mellan +2 och -4 grader och ingen snö) :)

Hej Fidusen.

Ja mit inlägg var 12 jan, altså 17-18 dagar sedan.
Jag har inte påståt at den avfrostade den 12. jan.(kanske det var ett par dagar sedan) bara att min HE9LKE avfrostade mer än min Sanyoen på samma villkor. Om det var en gang i timmen eller en gång i veckan har jag inte postulerat som jag minns det
Jag gav uttryck för min erfaring med HE9LKE efter några månader och med Sanyo som jag har haft gennom några år.

Om det nu är 10, 12, 14 eller 18 dagar sedan jag har set min HE9LKE avfrosta var inte ändamål med föra inlägget, bara hur den kör dessa dagar.

Om vp har avfrostat på natten vet jeg inget av men den kör inte avfrostning som i december och början av januari, där den ibland höll på en gång i timmen.

Många tycks har problem med LKE, min funkar och det ville jag förmedla.

Det är inte min Pana pump som har blivit bättre utan vädret.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #21 skrivet: 04 februari 2011, 22:55:42 »
Hej og go kväll igjen ;) Ja tenkte bidra här pÃ¥ forumet rapportera litt om elförbrukningen pÃ¥ min HE9LKE pump og värmevärkningen,den har hittils i februari  taget mellam 10-11 kw dygn med utetemp pÃ¥ mellan +2 og -2 og dÃ¥ värmer den  150kvm som ensam värmekälla.Avfrostningerna er helt behovstyrda om en inte kjörar pumpen hÃ¥rdt(inget behov här) sÃ¥ har en nestan inga avfrostingar,kjörar en den hÃ¥rdt sÃ¥ blir det ca45 minuter mellan avfrostingerna.Er rätt sÃ¥ nöyd med pumpen og tycker den stÃ¥r för stor elbesparing här hos oss,huset brukte totalt 31000kv nÃ¥r vi kjöpte det og er nÃ¥ nede pÃ¥ ca 13000kw allt innräknad  *roflmao*
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #22 skrivet: 04 februari 2011, 23:23:02 »
« Senast ändrad: 29 maj 2017, 15:53:23 av Rickard »
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #23 skrivet: 11 februari 2011, 21:41:51 »
Hej.og Thumbsup .Denna vecka har HE9LKE tagit lite mere el,blivet lite kaldare här i v.värmland ligger nu på 15 kw dygn(räknade lite fel forrige hälg ,låg då på 12,25kv dygn og inte 10-11, sorry) i februar men er godt og varmt varje morron när jag stiger upp.Noen egentlig logg har jag inte tagit då pumpen mest går på halvfart og inte behöver gi mer.Nu i nesta vecka skal det bli riktig kaldt här så kommer sekert ett tilfelle då og gjöra en logg med ute inne og utblås temp.Trevlig hälg alla. Thumbsup
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #24 skrivet: 12 februari 2011, 21:03:24 »
Hej. Har i kväll taget tempen på pumpen i utetemp mella -16-18 ºC og har da målt utblåset til mellan44.4 til 45.1 ºC som högst med fläkt 5 Testet nå og får å se fläkt 2 og da gikk den opp på 51 ºC så den produserer värme vid -18 ºC-om detta er bra eller dårlige siffer får gjärna expertena utala seg om. testen startade med ca 20.5 ºC i inne luften.nå har jag fyret opp kaminen så det er varmt og bra tilsamman greier pumpen og kaminen huset rätt lätt vid -18 ºC-god kväll. Thumbsup
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: logg av LKE modellena
« Svar #25 skrivet: 12 februari 2011, 21:09:22 »
colder,

Mycket bra, din logg ser ok ut med utblås över 47 grader!
För att ringa in ev, pumpserier kan det vara till hjälp om du anger vad utedelen har för serienummer, var du har köpt pumpen!
Min kommer från Malaysia tillverkad 2010 08 .
Enligt vad jag fått uppgifter om så skall en hel avfrostningscykel inte överstiga 14 minuter, men jag har 21 minuter på min.
Vill du inte lägga ut uppgifterna här på forumet så får du gärna maila mig dom, jag tror att det kan vara till stor hjälp.

MVH/Fidusen

har inte du kölmediebrist så ska jag sluta sälja o reparera luft/luft....

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #26 skrivet: 13 februari 2011, 01:46:13 »
Hej. Har i kväll taget tempen på pumpen i utetemp mella -16-18 ºC og har da målt utblåset til mellan44.4 til 45.1 ºC som högst med fläkt 5 Testet nå og får å se fläkt 2 og da gikk den opp på 51 ºC så den produserer värme vid -18 ºC-om detta er bra eller dårlige siffer får gjärna expertena utala seg om. testen startade med ca 20.5 ºC i inne luften.nå har jag fyret opp kaminen så det er varmt og bra tilsamman greier pumpen og kaminen huset rätt lätt vid -18 ºC-god kväll. Thumbsup

Just nu verkar in luft 23-24c och ut  44,7c pÃ¥ fläkt 2 verkar vara vad den klarar i -12c
 ute, skulle jag dra pÃ¥ fläkt 5 blir det nog mellan 27-35c, gjorde 41c pÃ¥ fläkt 3 innan.
//DalaRomeo

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #27 skrivet: 15 februari 2011, 11:38:37 »
Nisse-Gurra
[/quote]

har inte du kölmediebrist så ska jag sluta sälja o reparera luft/luft....
[/quote]

En tekniker är pÃ¥ väg, efter det sÃ¥ kommer jag att ge en fullständig redogörelse av vad som framkommit och hur allt löst sig  *vinkar*

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #28 skrivet: 15 februari 2011, 16:01:20 »
Nisse-Gurra

har inte du kölmediebrist så ska jag sluta sälja o reparera luft/luft....
[/quote]

En tekniker är pÃ¥ väg, efter det sÃ¥ kommer jag att ge en fullständig redogörelse av vad som framkommit och hur allt löst sig  *vinkar*

MVH/Fidusen

[/quote]

Det blir väl svÃ¥rt dÃ¥ du skulle byta pump/fabrikat  Sc:,h
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #29 skrivet: 15 februari 2011, 18:38:10 »
V70tdi,

Polarpumpen har lovat att byta ut pumpen efter felsökning till en FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER. Jag betalar då mellanskillnaden!

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!