Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: logg av LKE modellena  (läst 16336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
logg av LKE modellena
« skrivet: 21 januari 2011, 23:08:11 »
Hej.  Har gjort noen logger pÃ¥ min pump HE9LKE med avfrostningstid og utblÃ¥s og ute temp nÃ¥ som vi i v-värmland har hatt lite kaldt igjen.

logg 1. -11 ute 23 pÃ¥ fjärr max utblÃ¥s 39g da tog avfrosting (9.48 minut blinkande)  start av fläkt 12.38min full fläkt 5 16.30minut.

logg 2. -11 ute höjd til 27 på fjärr max utblås 44.9g da tog avfrosting (7.20 minut blinkande) start av fläkt 10.05min full fläkt 5 13.20minut.

logg 3. -10 ute 27 på fjärr max utblås 48.4g da tog avfrosting (7.20 minut blinkande) start av fläkt 9.57min full fläkt 5 13.28 minut.

Innetemp22-23 g. En ser att i  logg 1 da utblÃ¥s var 39g tog avfrostingen längre tid enn da pumpen fikk gÃ¥ hÃ¥rdare og produsere mere värme.

Vid utblås 48.4 pekade luftriktaren rakt ut.

har gjort egen tråd av emnet eftersom det er usikkerher hvordan LKE pumpar funkar.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2011, 00:34:01 »
Hej.  Har gjort noen logger pÃ¥ min pump HE9LKE med avfrostningstid og utblÃ¥s og ute temp nÃ¥ som vi i v-värmland har hatt lite kaldt igjen.

logg 1. -11 ute 23 pÃ¥ fjärr max utblÃ¥s 39g da tog avfrosting (9.48 minut blinkande)  start av fläkt 12.38min full fläkt 5 16.30minut.

logg 2. -11 ute höjd til 27 på fjärr max utblås 44.9g da tog avfrosting (7.20 minut blinkande) start av fläkt 10.05min full fläkt 5 13.20minut.

logg 3. -10 ute 27 på fjärr max utblås 48.4g da tog avfrosting (7.20 minut blinkande) start av fläkt 9.57min full fläkt 5 13.28 minut.

Innetemp22-23 g. En ser att i  logg 1 da utblÃ¥s var 39g tog avfrostingen längre tid enn da pumpen fikk gÃ¥ hÃ¥rdare og produsere mere värme.

Vid utblås 48.4 pekade luftriktaren rakt ut.

har gjort egen tråd av emnet eftersom det er usikkerher hvordan LKE pumpar funkar.

 hej
 logg1
 Ã¤r mest lik min NE12lke
 ett riktigt seendrag att börja ge värme efter en av-frostning
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2011, 00:56:10 »
hm. vi får se hva andre svarar,kan omöligt
vara bara  min pump som er bra
« Senast ändrad: 22 januari 2011, 01:11:59 av colder »
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2011, 02:46:25 »
hm. vi får se hva andre svarar,kan omöligt
vara bara  min pump som er bra

BRA COLDER!

Tänkte i samma bana msåte ju ha de som fungerera mer eller mindre bra kanske kalas bra, vad gör deras pupar så låt höra.

Jag försöker få lite ordning på min siffror, först igentligen skulle man vilja ha ett excel ark att mäta och fylla i efter så alla gör lika och enklare att fylla i och veta vad man har och inte, för att inte tala på jämföra enkelt.

Men som sagt har massor annt som jag borde gjort :)  fÃ¥r se hur det gÃ¥r om inte nÃ¥gon har en bra mall?

//DalaRomeo

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2011, 18:33:30 »
colder,

Mycket bra, din logg ser ok ut med utblås över 47 grader!
För att ringa in ev, pumpserier kan det vara till hjälp om du anger vad utedelen har för serienummer, var du har köpt pumpen!
Min kommer från Malaysia tillverkad 2010 08 .
Enligt vad jag fått uppgifter om så skall en hel avfrostningscykel inte överstiga 14 minuter, men jag har 21 minuter på min.
Vill du inte lägga ut uppgifterna här på forumet så får du gärna maila mig dom, jag tror att det kan vara till stor hjälp.

MVH/Fidusen
« Senast ändrad: 23 januari 2011, 18:36:20 av Fidusen »
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2011, 19:20:33 »
Jag kan ju medela att vid mellan i kring 0c så lyckades min göra 49 grader ett bra tag efter avfrostning, men på fläkt 3, ökade man till 5 så var den rätt fort ner i 40 och så kröp det ner till ja vet ej exax lessnade ur 30-34 grader sen är det ju avfrostning igen osv... och panasonic support sade att den skulle göra 38 vid -2 fläkt 5, men det är ju inte likvärdigt den gamla modellen och inte bättre som det sägs, mera som billigaste coolix.

Normalt har jag fått upp den i mer än 45c så har det varit i 5 min typ sen dalar det, meningen är väl att höjer man tempen på fjärren skall den göra mera värme inte backa för den orkar ej.

Skall till 20-25 grader eller något för att den gamla DKE skall backa 15 grader i utblås inte ens då backar från runt 50 till kanske 43-46 c.

Faktiskt verkar den gör mera värme när den gått sedan den 5-6 jan, vad kan det bero på hmmm? Men det är nog mest vid plusgrader ökat max värdet från45-46 till 48-49 peak värdet som inträffar i 5-10 min.

Men faktiskt Colder verkar vara den enda som har en som fungerar kanske som den skall? om det är höge fläkt  hastighet osv vid -11 27 pÃ¥ fjärren 48,4 c, skulle vilja veta vad han har vid -11 med 30 grader och gärna vid runt0 +3 och -3  sÃ¥ klart -15-20 med :)
och 5 fläkt och in termpen mätt vid insuget ovanpå innedelen.,//DalaRomeo

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2011, 06:56:14 »
Hej. Gjorde en test nÃ¥ pÃ¥ morron med -0.7 g. Pumpen stelldes pÃ¥ 27g  og den startade som den brukar,vid 39-40g gav den full fläkt og ökade opp til 49,8 sen riktade jag luftriktaren rakt ut og da ökade den som til högst,hm,nya rekordet 54.9g og den holder tempen konstant. nu like före antatt avfrosting efter nestan 45 min ligger temp pÃ¥ 51.1g.Den gikk faktisk 65 minuter denna gÃ¥ngen? utblÃ¥set hadde 49,5g ca en minut före den startet avfrostingprosessen.inneluften ökade frÃ¥n 22 til ca 24 g.Fläktläge 5 hela tiden.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2011, 08:00:09 »
Tackar colder!
Det var ju det jag ville höra att den funkar som eller bättre än de äldre dke, även pÃ¥ full blÃ¥s. Hur kan de  säga att det är bra,hos oss andra och din verkar fungera vid 0c lika väl som vid -11c . Jag har hört här om den gÃ¥r for bra vid varmare väder kan det bli problem vid kallare väder  men 48.4 är ju bra vid -11c. Det konstiga är ju om du fÃ¥tt ett super ex av dessa pumpar eller vi ett mÃ¥ndags ex, eller blev det blev fel, vid installationen, kanske med fel instruktioner eller är de nya är känsligare för är det bli rätt. Vad vet jag? NÃ¥gon borde veta fast det är nya grejer.

Massor tack men refererar jag till din mätning sÃ¥ säger de ätt de skall var ställt pÃ¥ 30 c och undrar vad in tempen är, men vem som helst kan räkna ut skillnaden om din gör sÃ¥ mycket mera vid full blÃ¥s och fläkten skall ej gÃ¥ pÃ¥ fullt innan temp givaren i fläktdelen inne känner 39c.  Enligt nya rön frÃ¥n min installatör här pÃ¥ forumet skrev dÃ¥  kan det stämma om den gör värme som din  pump. Min gjorde 44c ställd pÃ¥ 24c och -3 ute, ökade till 30c dÃ¥ backade den ner till 31c, medan din och min gamla dkevgjirde i samma förhÃ¥llanden ca 50c, att den blir avkyld och inte gÃ¥r pÃ¥ full blÃ¥s, säger ju att den ej gör tillräckligt med värme för att klara ge givaren 39c krävs ju värme som din verkar klara, vad felet är gas eller fukt eller tryck eller givare, ström har vi hört, kanske fel pÃ¥ kretskort. Men nöja sig med att det ej funkar ger värme oavsett fläkt , ute temp osv. HÃ¥ller ej /dalaromeo
« Senast ändrad: 25 januari 2011, 08:26:18 av Dalaromeo »

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2011, 09:53:14 »
Hej.Denna mätingen hadde jag luftriktaren rakt ut vid tempene over 50g og då tror jag det er lättare å få någåt högre utblås temp.Det som er viktigare er att pumpen presterade bra og stabilt under hela cykeln, inget opp og ner, men stabilt med hög temp.DEtta var bara ett test på hva pumpen kan orka,nu går den bara på 38-39g og ca halvfart og holder det skapligt varmt i hela huset.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2011, 11:39:19 »
Hej.Denna mätingen hadde jag luftriktaren rakt ut vid tempene over 50g og då tror jag det er lättare å få någåt högre utblås temp.Det som er viktigare er att pumpen presterade bra og stabilt under hela cykeln, inget opp og ner, men stabilt med hög temp.DEtta var bara ett test på hva pumpen kan orka,nu går den bara på 38-39g og ca halvfart og holder det skapligt varmt i hela huset.

Ja det är ju det jag saknar stabil värme, eller värme alls.

Tappar orken efter 10 min eller och tar lÃ¥ng tid att fÃ¥ upp nÃ¥gon värme, och när den väktarna pustar ur lite räcker det lÃ¥ngtifrÃ¥n frÃ¥n hela cykeln.  Medan den dke tappar vid -16  frÃ¥n 48c till 46 c  nedan lke nya tappar frÃ¥n alla temperaturer frÃ¥n 40-42c till ner mot 30c klent frÃ¥n start och inget bättreefter nÃ¥gon min. Oavsett fläkt hastighet.

Blir nog reklamera den? måste vara fel på något på min och någon till resten verkar fungera, jag vet bara din.


Jag skall kolla med fem och er här och mäta exalt vad som den gör,skriva ner bättre, sÃ¥ man har nÃ¥gorlunda att referera till om nÃ¥n fÃ¥r en ny men tror ju det märks pÃ¥ en gÃ¥ng  utan termometern. /dalaromeo

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: logg av LKE modellena
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2011, 12:08:34 »
Trodde du redan hade pratat med din installatör/leverantör om du var orolig för att din maskin inte presterar som den ska då du har skrivt några gånger om ditt missnöje i några trådar !

Låter som det är gasbrist på din om jag ska gissa.

Skriv ner alla värden och då helst vid olika utetemperaturer så du har lite kött på benen när du kontaktar dom.
Bäst är att skicka mail så du har det på "papper"
Telefonsamtal blir krångliggare då det kan stå ord mot ord om vad som har sagts tidigare mellan er.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2011, 19:29:31 »
Hej och go kväll.Ska rapportere litt om hur värmepumpen fungerer i dag,der har varit från -4 til +1 i dag nå -2.5.pumpen går på ca 36c i utblåset och ca 3 fläkt, inte frostad av dom senaste 5-6 timmena. Temp inne mellan 22.5 -21c :) 150kvm på två plan och HE9lke pumpen enaste värmekällan ja spör du meg så synes jag pumpen er rätt bra. Thumbsup men det er klart att jag har bytt fönster til 3glas isolerglas i hela huset och det kan vära positivt för bra värkningsgrad.ja sånn er det.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2011, 19:56:20 »
Hej och go kväll.Ska rapportere litt om hur värmepumpen fungerer i dag,der har varit från -4 til +1 i dag nå -2.5.pumpen går på ca 36c i utblåset och ca 3 fläkt, inte frostad av dom senaste 5-6 timmena. Temp inne mellan 22.5 -21c :) 150kvm på två plan och HE9lke pumpen enaste värmekällan ja spör du meg så synes jag pumpen er rätt bra. Thumbsup men det er klart att jag har bytt fönster til 3glas isolerglas i hela huset och det kan vära positivt för bra värkningsgrad.ja sånn er det.

Tyvärr kan jag ej kolla min har liknade ute temp här, men kan ju säga att de bÃ¥da frostar av var 40:e min som bäst. Den värmde faktiskt skapligt pÃ¥ fläkt 2 och nja 3  när ute tempen blev varmare än -5c


Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2011, 20:17:55 »
Hej dalaromeo,ja du må fårstå att du har noe som er feil på lke pumpen kanskje gasbrist,har min innstelld på 5 fläkt men när inte den behövar yta mere så går den på ca 3a.körde en test i går med fläkt 2 og 29 på fjärr då studsade den upp på 57,3c og stusade ner igjen så ordentlig värme gjör den.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2011, 20:31:54 »
Hej dalaromeo,ja du må fårstå att du har noe som er feil på lke pumpen kanskje gasbrist,har min innstelld på 5 fläkt men när inte den behövar yta mere så går den på ca 3a.körde en test i går med fläkt 2 og 29 på fjärr då studsade den upp på 57,3c og stusade ner igjen så ordentlig värme gjör den.


 Jo jag vet det, vill bara veta vad den skall göra om jag skall, fÃ¥ samma modell ny eller om jag skall välja en ann större he12lke eller annat märke Mitsubishi fd 35?

Enligt data skall ju denna vara perfekt, lite bättre än he9dke som innan.

 Skall höra pÃ¥ mÃ¥ndag. Tack för info om din pump colder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!