Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: logg av LKE modellena  (läst 16373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad direktorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #45 skrivet: 20 februari 2011, 14:10:11 »
Tycker att även denna tråd börjar spåra ur, hylla mor din istället för alla dessa kvinnor

Direktorn

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: logg av LKE modellena
« Svar #46 skrivet: 20 februari 2011, 14:31:31 »
När jag skrev att man inte kan räkna med att värmepumpen klarar huset vid -26 grader ute så spelar det ingen roll vilket märke det är !
Redan vid -15 då många maskiner lämnar runt 3kw så räcker inte det till dom flesta fastigheter utan stödvärme.
Har du inte handlat några element som backup så bör du handla några stycken om det ska vara -15 och kallare relativt ofta.

Bättre om du lägger din energi Fidusen på att jaga din levernatör eller deras montör så dom får kolla på din anläggning.
Men som sagt så kommer dessa ca 3,4kw vid -15 inte klara att värma en hel fastighet så stödvärme behövs och blir det kallare så blir det än värre .
« Senast ändrad: 20 februari 2011, 15:31:45 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #47 skrivet: 20 februari 2011, 15:05:53 »
TS Comfort AB / direktorn

Ibland kan det vara kul när trådar spårar ur, blir för mycket teknik snack annars :)

Jag skall ta min leverantör i morgon, mÃ¥ndag med  knUp fiR: >:D a:gl
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: logg av LKE modellena
« Svar #48 skrivet: 20 februari 2011, 15:43:53 »
Och andra sidan klarade den gamla pumpen detta utan att tappa mer än max 4c inne länge.öst bort, vilket inte gör nÃ¥got bara att elda näe man kommer hem.  Men nu kan man ju inte pÃ¥ till jobbet knappt, tvÃ¥ dagar och det kan vara 10c inne.  Sen fÃ¥r ni tjata om stödvärme element, hur mycket ni vill den är sämre än de äldre, och bär experten säger det är bra mätt pÃ¥ fullt sÃ¥ varavar den ju ner innedel och blÃ¥ser just dpa ut 40-43c har fenomen aldrig gjort förut, och inte efter när jag testade heller, den orkar inte mässan värme sÃ¥ det räcker till vid -12-13c ute pÃ¥ full fläkt, sÃ¥ klart börjar den fÃ¥ minus nÃ¥gonstans där. Den äldre har samma fenomemen och gör ca 40c men  det är när det är -26c ute, märkligt nog fiser den nya ut 33-35c  dÃ¥.  När skall de fatta att de mÃ¥ste värma när  det är kallt för det är +7c. Sköter det sig ju nästan själv solen värmer. 

SÃ¥ klart mÃ¥ste man ha 25c inne dÃ¥ eldar man. Eller stödvärmer pÃ¥ annat sätt. Men brukade aldrig krypa under 17c längst  bort med den gamla, och inte under 20-21 där den satt, nu 16-17c där den sitter 5m bort   dit värmen blÃ¥ser.  I sÃ¥ fall kind MÃ¥berg ju värma med el radiatorer, ser sÃ¥ ut pÃ¥ el förbrukningen med nästan, kollar efter saker som är pÃ¥ som inte är det. Klart man blir sur vänta tills det det händer att det fixar sig , fÃ¥r ju inte nÃ¥gon nytta av skiten, vilket redan är kört besparing i Ã¥r.  Och alla säger olika och experter säger bra dÃ¥ stämmer ju inte data och med andra pumpar. SÃ¥ vad gör  man  skulle man läst databladet  att den skulle göra det  den gör, sÃ¥ skulle jag ju skrattat och tagit en annan eller större eller mest troligt en fd35 frÃ¥n Mitsubishi. Byta gas säger de och Se om det blir bättre, men de kallas bra, sÃ¥ det lär  ju inte bli  nÃ¥gon wow effekt. Kanske rent av gjort vattenburet om inget banalt fanns, men när dke har funderat där och sparat mellan 9000-11000kwh/Ã¥r  sÃ¥ bort det ju inte skada att sätta den dke i sutterängdelen, och den nya effektivare döende dke sätt. Optimalt nä tydligen skulle MSN satsat en cool till./dalaromeo



Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: logg av LKE modellena
« Svar #49 skrivet: 25 mars 2011, 23:11:53 »
Hej. instelld temp 24 ºC  temp nede 23.5 temp oppe 21.3  ute -6 ºC pumpen gÃ¥r pÃ¥ ca halv kapasitet Thumbsup klart kulden har ikke riktig satt seg men pumpen er bra.

Mvh.colder.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!