Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter  (läst 12732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« skrivet: 24 oktober 2022, 14:28:15 »
Hej alla, jag har idag fått en Gree Fairy 25 installerat. Tänkte i denna tråden dela med mig av mina första intryck och erfarenheter under en tids testande av pumpen
Det är inte så mycket info som går att hitta om dessa maskiner så tänkte det kan vara intressant för folk att läsa om.

Hittills är väl det enda jag kan säga än så länge att jag är nöjd med installationen, känns som den blev proffsigt installerad med eldragning från elcentralen på en egen säkring.
Jag har den inställd på 22 grader och det kommer mycket värme och känns som den varma luften flyttas långt trots att jag kör fläkten på 2/5 hastighet just nu.
Tycker att fläktljudet är lite tystare än på min IVT 12PR-N även på hösta hastighet, då ljudet upplevs som lite lugnare (antar för det är större innedel). Skulle inte säga supertyst, men ändå inte så högljudd att jag tror jag personligen kommer störas av ljudet. Uppföljning kommer när jag hunnit testa den mer.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2022, 15:05:04 »
Ser bra ut.
När man ser och känner på maskinerna så känner man i alla fall inte att det skulle vara sämre kvalitet, även fjärren ser ju fin och påkostad ut jämfört med vissa dyrare maskiner.

Det enda jag hakar upp mig på är att den på lägsta fläktläge har ca 5 db högre ljud än de flesta dyrare pumpar som brukar ligga på 19-20 db.
Sen skulle det vara intressant att få veta hur mycket el den förbrukar när den går på lägsta möjliga effekt.
På den gree amber jag installerade hemma för några år sedan så gick den aldrig ned under 900 W driveffekt, vilket torde innebära en lägsta möjliga uteffekt i värmeläge på ca 4 kW, långt mer än vad de lovar i produktbladet.
Jag har en svag misstanke om att liknande "problem" finns i din maskin, och att det också är därför de inte har lika låga luftflöden/bullersiffror på lägsta hastighet som lite dyrare pumpar har.
Nu har jag inte sett att du på något sätt kan övervaka elförbrukningen på din värmepump, så det får jag väl vänta på.
Lycka till.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2022, 16:04:59 »
Ser bra ut.
När man ser och känner på maskinerna så känner man i alla fall inte att det skulle vara sämre kvalitet, även fjärren ser ju fin och påkostad ut jämfört med vissa dyrare maskiner.

Det enda jag hakar upp mig på är att den på lägsta fläktläge har ca 5 db högre ljud än de flesta dyrare pumpar som brukar ligga på 19-20 db.
Sen skulle det vara intressant att få veta hur mycket el den förbrukar när den går på lägsta möjliga effekt.
På den gree amber jag installerade hemma för några år sedan så gick den aldrig ned under 900 W driveffekt, vilket torde innebära en lägsta möjliga uteffekt i värmeläge på ca 4 kW, långt mer än vad de lovar i produktbladet.
Jag har en svag misstanke om att liknande "problem" finns i din maskin, och att det också är därför de inte har lika låga luftflöden/bullersiffror på lägsta hastighet som lite dyrare pumpar har.
Nu har jag inte sett att du på något sätt kan övervaka elförbrukningen på din värmepump, så det får jag väl vänta på.
Lycka till.  tummenupp

Faktiskt så verkar det som dina misstankar inte är helt fel.

Faktiskt så har jag ett sätt att se hur mycket ström den drar. Jag har en Tibber Pulse på min elmätare så jag kan se i realtid vad hela mitt hus drar i ström.
Jag använder knappt någon el förutom värmepumpen. Och jag vet och har sett att mitt hus drar ca 100w i "standby" (typ kyl och frys och lampor), så jag kan bara ta den aktuella elanvändningen i realtid och dra bort 100 så vet jag vad värmepumpen drar ungefär.

Och, värmepumpen har aldrig lyckats gå på mindre än 510 watt i ineffekt. Om värmebehovet är mindre än det så slutar utedelen gå och fläkten i innedelen slutar gå.
Det är ju inte ritkigt lika illa som att inte kunna gå mindre än 900 watt som var din erfarenhet med Ambern, men ändå. Så lägsta värmeeffekt denna Fairy 25 kan verkar kunna ge är väl typ ca 2,3 kW (och inte 0,7 kW som det står i broschyren).
Min IVT 12PR-N-pump som jag också har i huset beter sig inte på detta sätt, även om kompressorn i utedelen stängs av helt så fortsätter fläkten gå på innedelen.
På denna Gree:n så stängs fläkten av i innedelen när fläkten i utedelen stängs av.
Personligen störs jag inte sÃ¥ mycket av att den beter sig sÃ¥här. Men, kanske pÃ¥verkar livslängden pÃ¥ den dÃ¥ kompressorn fÃ¥r fler start/stop  Sc:,h Och man kan ju undra varför den beter sig sÃ¥ när den enligt de själva har deras nya "2-stegs inverter-kompressor".

Just nu är det +10 grader ute, så just nu när jag kört med så har det då blivit lite av/på funktion på den då det är så pass varmt ute. Dvs att den gått 1h, sedan stängt av sig i 30 min, sedan startat igen t.ex.
Jag antar att om det skulle vara typ +4 eller kallare ute så hade mitt hus värmebehov varit över 2,3 kW och den hade gått hela tiden utan att stängas av emellanåt, förutom vid avfrostning.

Första COP test
Nu är det så varmt som +10 grader ute. Men försökte göra ett första test att räkna ut COP på den genom att mäta in och utblåstemp.
Jag har då gått efter formeln:
1,293 x q x dT

(Luftens densitet = 1,293
q = luftflödet på innedelen i m3 per sekund
dT = skillnaden mellan inluften och utluften på värmepumpens innedel.)

Enligt manualen så blåser fläkten i innedelen på allra högsta nivån 680 m3 per timme, det blir ca 0,188 m3 per sekund.

Så när det var +10 ute så drog den 0,52 kW i ström och då gav den en tempskillnad på 10,3 grader mellan in och utblåstemp.
Då gav den i värme ut: 1,293 * 0,188 * 10,3 = ca 2,5 kW
COP blir då uteffekt / ineffekt vilket är: 2,5 / 0,52 = ca 4,8
Alltså ett COP på 4,8 vid +10 utetemp och +21 inställd som börtemp om mina mätvärden är korrekta.
Är väl helt okej, får se vad den ger i COP när det är kallare ute.

Behöver mer tid för att utvärdera men känner mig inte missnöjd med pumpen hittills. Tycker appen fungerar bra att styra den med också.
Däremot blir det 23,6 grader i rummet pumpen sitter i och 21,8 grader i rummet bredvid, när börvärdet på pumpen är inställt på 21 grader.
Behöver mer tid att utvärdera, och sedan återstår det ju också att se hur den klarar avfrostningar när vinterkylan kommer :)
« Senast ändrad: 25 oktober 2022, 16:17:51 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2022, 20:37:01 »
Tack för en utförlig och intressant post! Jag har inte räknat ut COP på mina två pumpar (Mitsubishi solid ap25 och Qlima SC-JA2519) men kan konstatera att båda beter som din Gree dvs de slutar blåsa luft när börvärdet uppnås och luftspjällen ställer sig i läget rakt ut. Om jag vill ha dem att blåsa konstant så måste de ställas i fläktläget men då värmer de ju inte. Det blir första vintern för Qliman och det ska bli intressant att se hur en pump för 5500kr klarar kylan.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2022, 21:53:18 »
Tack för en utförlig och intressant post! Jag har inte räknat ut COP på mina två pumpar (Mitsubishi solid ap25 och Qlima SC-JA2519) men kan konstatera att båda beter som din Gree dvs de slutar blåsa luft när börvärdet uppnås och luftspjällen ställer sig i läget rakt ut. Om jag vill ha dem att blåsa konstant så måste de ställas i fläktläget men då värmer de ju inte. Det blir första vintern för Qliman och det ska bli intressant att se hur en pump för 5500kr klarar kylan.

Det är bara kul att kunna dela med mig av mina erfarenheter av den, speciellt då det finns så lite info att hitta om Gree-pumparna på nätet.
Hm, intressant att fläkten i innedelen i din Mitsubishi och Qlima slutar gå när önskad temperatur är nådd de med. Med min IVT 12PR-N så går fläkten alltid, även om fläkten i utedelen står stilla och den inte genererar någon värme, då går fläkten ändå och bara cirkulerar inneluften.
Men när fläkten på dina pumpar slutar gå i innedelen där önskat börvärde har uppnåtts, slutar även fläkten/kompressorn i utedelen gå då också? För det är så min Gree beter sig.
Gissningsvis så fortsätter kompressorn/fläkten i utedelen gå på din Mitsubishi även om innedelen slutar blåsa, men kanske är min gissning fel där :).

Nu har jag märkt en liten fundersam grej pÃ¥ min Gree. Jag ville testa I-feel läget pÃ¥ fjärren och enligt manualen ska den dÃ¥ varje 10 min skicka en signal frÃ¥n fjärren till pumpen vad temperaturen i rummet är som den ska känna av via en temp-sensor i fjärren. Men just nu stÃ¥r luftvärmepumpen pÃ¥ men bÃ¥de fläkten i utedelen och innedelen är av sÃ¥ den värmer inget, och jag har ställt in börvärdet pÃ¥ fjärren till 22 grader och där fjärren är placerad (ca 3 meter bort frÃ¥n värmepumpen), sÃ¥ har det just nu sjunkit till 20 grader men den startar ändÃ¥ inte och börjar värma! Det problemet hade jag inte förut när jag hade I-feel inaktiverat dÃ¥ den använder tempsenorn som sitter i innedelen. Om jag skulle stänga av I-feel läget nu sÃ¥ skulle den nog starta och börja värma. Det känns som den där I-feel läget inte fungerar typ, men fjärren fungerar felfritt i övrigt  Sc:,h

Uppdatering: Nu hoppade den igång, när stället där fjärren sitter var 20.3 grader, bestämde den sig för att börja värma igen. Trots att jag hade börvärdet inställd på 22 grader hm.
Verkar fungera bättre utan I-feel läget.
« Senast ändrad: 25 oktober 2022, 22:09:04 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2022, 08:49:19 »
Kan vara så att i-feel fungerar bättre när det blir kallare ute och maskinen får gå hela tiden.
Tempgivaren i innedelen sitter ju "varmt till" när värmepumpen går, och svalnar därför av rätt fort när den slutar generera värme, så temperatursvängningarna nära innedelen blir större än lite längre från.
Att använda sig av tibber som referens när du har andra förbrukare igång blir ju en skapligt grov uppskattning, bara några tiotals watt kan ju påverka COP rätt mycket.
Hur mycket COP 4.8 vid +10 grader och min uteffekt är värt vet jag inte, tror ytterst få tester görs vid de premissierna, som regel uppges väl COP vid nominell uteffekt eller max uteffekt. Du får i alla fall fram ett värde som indikerar att det är OK, och kan användas som referens inför framtida mätningar.
Värt att tänka på är också att utblåstempen troligen är högst mitt på maskinen och kallare längre ut mot sidorna av kondensorn, det känns i alla fall rimligt att det kan finnas skillnader beroende på var i utblåset du placerar tempgivaren.

Jag har jobbat mycket med temperaturmätningar, och en sak har jag lärt mig, och det är att det är extremt svårt att mäta temperatur på ett exakt sätt, för att det där skall bli rätt bör man ha en luftkanal med bafflar som ser till att luftflödet inte är laminärt.
Bäst är att kunna värma ett rum med värmepumpen samtidigt som man kyler ned det med en vattenkylare där man på ett exakt sätt kan mäta den energi som åtgår för att kyla rummet lika mycket som värmepumpen värmer detsamma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2022, 14:56:02 »
Kan vara så att i-feel fungerar bättre när det blir kallare ute och maskinen får gå hela tiden.
Tempgivaren i innedelen sitter ju "varmt till" när värmepumpen går, och svalnar därför av rätt fort när den slutar generera värme, så temperatursvängningarna nära innedelen blir större än lite längre från.
Att använda sig av tibber som referens när du har andra förbrukare igång blir ju en skapligt grov uppskattning, bara några tiotals watt kan ju påverka COP rätt mycket.
Hur mycket COP 4.8 vid +10 grader och min uteffekt är värt vet jag inte, tror ytterst få tester görs vid de premissierna, som regel uppges väl COP vid nominell uteffekt eller max uteffekt. Du får i alla fall fram ett värde som indikerar att det är OK, och kan användas som referens inför framtida mätningar.
Värt att tänka på är också att utblåstempen troligen är högst mitt på maskinen och kallare längre ut mot sidorna av kondensorn, det känns i alla fall rimligt att det kan finnas skillnader beroende på var i utblåset du placerar tempgivaren.

Jag har jobbat mycket med temperaturmätningar, och en sak har jag lärt mig, och det är att det är extremt svårt att mäta temperatur på ett exakt sätt, för att det där skall bli rätt bör man ha en luftkanal med bafflar som ser till att luftflödet inte är laminärt.
Bäst är att kunna värma ett rum med värmepumpen samtidigt som man kyler ned det med en vattenkylare där man på ett exakt sätt kan mäta den energi som åtgår för att kyla rummet lika mycket som värmepumpen värmer detsamma.

Tack för intressant info. Får ha det i åtanke. Förstår att mina mätningar blir nog inte helt pålitliga. Men om jag mäter på samma sätt kanske jag åtminstone kan se någon skillnad i COP-värdet jag får vid olika utetemperaturer.

Ska tilläggas att jag nu har kopplat in både kyl och frys med smart-plugs så jag kan i en app se deras elförbrukning i realtid eller stänga av/på deras ström från min mobil.
Så, när jag gör mätningar från och med nu så kommer jag stänga av både kyl och frys, och dra ur laddaren till min bärbara dator, vilket är i princip den enda ström jag använder i hela huset, förutom en mobil router som drar 5 watt och kanske någon enstaka LED-lampa. Igår provade jag stänga av värmepumpen och total elanvändning för hela huset var 27 watt (med kyl och frys avstängda), och efter jag stängde av min mobila router så gick det ner till 22 watt. De 22 watten var nog mina 2 värmepumpar i standby-läge.
Så, det jag vill ha sagt med detta är att jag tror jag ganska pålitligt kan använda Tibber Pulsen för att se värmepumpens driveffekt i realtid, när jag nästan inte har några andra elförbrukare igång just då jag ska mäta.

Idag provade jag att ställa in Gree:ns börvärde till 30 grader, fläkten på max (turbo), och kollade hur mycket värme den gav ut.
Till min förvåning så genererade den hela 6,5 kW i värme då, fick jag mina uträkningar till, och det blev lite som en bastu i huset hehe. Då var det +8 grader ute dock.
I borschyren till Fairy 25 stÃ¥r det att den har en nominell värmeeffekt pÃ¥ 0,7-5,2 kW, och att Fairy 35 har 0,8-6,4 kW. Var tvungen att dubbelkolla innedelens modellnamn sÃ¥ att det är verkligen Fairy 25 jag fÃ¥tt installerat, och det var det. Men den verkade ge 6,5 kW i värme när det var +8 ute och det kändes som det ocksÃ¥, sÃ¥ siffran stämmer nog. Har för mig utblÃ¥stempen som mest var uppe i 54 grader eller nÃ¥got, pÃ¥ högsta fläktinställning. Däremot just dÃ¥ sÃ¥ drog den ca 1,7 kW i ström, och det blir ju en COP pÃ¥ bara ca 3,8. Men tror COP blir väl lägre ju högre börtempsvärde man har inställt  Sc:,h

Jag har hittills bara observerat en fläkthastighet på utedelen dock. Väldigt konstigt. Så fort värmepumpen är igång så verkar fläkten i utedelen gå på ett läge bara. Inte som min IVT 12PR-N (som förövrigt är tillverkad 2018, såg jag när jag kollat serienumret), den märker man har många olika fläktnivåer på utedelen, och ibland går fläkten i utedelen så sakta så den knappt hörs alls men ändå går.
Så man kan undra hur det går ihop? Även när jag valde 30 som börvärde och den värmde som attan så lät det inte som fläkten i utedelen gick något högre alls än när jag har inställt på 20 grader. Men samtidigt märker man att det inte är en helt on/off-pump då den gav mycket mindre värme från innedelen när man väljer en lägre temp på fjärren.
Men, den har fortfarande aldrig lyckas gå med en ineffekt på lägre än ca 520 watt, utan då slår den av utedelen och innedelens fläkt.
Man kan ju undra vad den där "tvÃ¥stegsinvertern" de skriver om i broschyren gör för nytta när utedelen aldrig verkar gÃ¥ ner i varv  ::) Lite skumt ändÃ¥ tycker jag.

Jag kollade lite i servicemanualen till pumpen dock, och hitttade nÃ¥got konstigt om att den ska stänga av sig om den nÃ¥tt inställt börvärde +5 grader eller liknande? Funderar pÃ¥ om det är det som händer. Verkar ju vara lite konstigt att de valt att pumpen ska fungera pÃ¥ det sättet(?)  dontknow Har lite svÃ¥rt att förstÃ¥ vad de menar där, kanske nÃ¥gon förstÃ¥r bättre  och kan hjälpa mig tyda :)

Överlag är jag inte missnöjd än med pumpen. Jag måste säga att utedelen är väldigt vibrationsfri och inte högljudd, den verkar gå väldigt fint. Dessutom är den fysiskt större än utedelen för min IVT 12PR-N pump, det ser man tydligt.
När jag kör på fläktnivå 2 på innedelen så flyttar den hyfsat med luft men ändå går rätt tyst och behagligt, och får behagligt inneklimat tycker jag. Bara att fläkten stängs av och på ibland. Det stör mig inte så mycket, men blir ju en del on/off för kompressorn i utedelen gissar jag. Utöver det har jag inget att klaga på än, inga konstiga ljud eller så, kvalitetskänslan på fjärr, innedel och utedel känns bra. Fortsättning följer.
« Senast ändrad: 26 oktober 2022, 15:06:38 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2022, 15:58:23 »
Det där förstår jag mig inte på.
Men jag har inte läst allt heller.
Tvåstegsinverter tror jag i detta fall har en annan betydelse än vad de flesta tror.

R32 är ett lite knepigt köldmedium att ha i en anläggning som skall kunna arbeta i ett stort temperaturområde utan att det blir problem med komressorerna, så har jag förstått det.
Tillverkarna har löst utmaningen på olika sätt, och så vitt jag kan förstå har GREE löst det genom att spruta in köldmedium i ett andra steg i kompressionen på något sätt, det är inte så att kompressorn går med två olika effektsteg, eller att där finns två kompressorer som man kan luras att tro.

Det jag misstänker är att deras tvåstegs-injektion av gas kanske kräver lite högre "lägsta uteffekt" för att fungera säkert.
Skulle så vara fallet är det en ren och skär lögn de presenterar i sina produktblad, och om så skulle vara fallet så är det definitivt inget jag gillar.
Dessutom gör ju det att man tappar allt förtroende för alla data de presenterar.
I förlängningen så kan det också vara förklaringen till att deras värmepumpar på pappret är bäst i världen, men aldrig lämnats in för oberoende testning, eller blivit särskilt populära bland installatörer eller användare.

NU hävdar jag inte att de ljuger, det skulle kunna vara förtal, men jag menar bara på att de uppgifter som framkommit i detta forum styrker att i vart fall uppgifterna om "lägsta uteffekt" inte verkar stämma med vad ägarna mäter upp.

Du kan läsa mer om tvåstegsinjektionen här: https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3603&context=icec
« Senast ändrad: 26 oktober 2022, 16:47:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2022, 18:16:25 »
Tvåstegskompressor är väl bara en dålig översättning.
Med all säkerhet så används twin rotary precis som Toshiba och Panasonic med flera.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2022, 18:44:41 »
Kompressorn och fläkten på både min Qlima och Mitsubishi stannar när börvärdet uppnåtts. Har inte märkt att de jobbar på olika sätt alls faktiskt. Det som skiljer just nu under hösten är att Qliman låter lite mera.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2022, 08:00:21 »
Tvåstegskompressor är väl bara en dålig översättning.
Med all säkerhet så används twin rotary precis som Toshiba och Panasonic med flera.
Nja, jag tror att GREE har ett extra steg med insprutning av gas i "cylinder två" när det blir kallare ute och temperaturerna i kompressorn blir högre.
Man kan iofs kalla det får en stvåstegskompressorn, men båda stegen är med hela tiden, när det krävs högre tryck så tillsätter man mer gas i cylinder två för att kyla den som jag tolkat det hela.
Jag kan ha helt fel.  dontknow

Det finns bilder i länken jag bifogade tidigare.

Hur andra löst det där vet jag inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2022, 09:54:25 »
undras hur mycket elektronik som kommer att slitas och dö i förtid av alla dessa på och avslag med smartpluggs i framtiden?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2022, 09:59:04 »
Vi fÃ¥r sälja fler värmepumpar i sÃ¥ fall.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2022, 10:14:48 »
Ja det såklart, tänkte inte på det...

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2022, 20:27:08 »
undras hur mycket elektronik som kommer att slitas och dö i förtid av alla dessa på och avslag med smartpluggs i framtiden?

Nå, jag skulle aldrig använda en smartplugg till att tvångs-stänga av eller på en värmepump med känslig elektronik, mer sunt förnuft än det har jag nog.
Skillnad är det med min gamla kyl och frys i mitt hus som kom med huset, om de någon gång lägger av så byter jag de gärna mot nya och bättre, men har inte tänkt att stänga av och på de speciellt mycket med min smartplug, men intressant att se deras strömförbrukning.

Det jag misstänker är att deras tvåstegs-injektion av gas kanske kräver lite högre "lägsta uteffekt" för att fungera säkert.
Skulle så vara fallet är det en ren och skär lögn de presenterar i sina produktblad, och om så skulle vara fallet så är det definitivt inget jag gillar.
Dessutom gör ju det att man tappar allt förtroende för alla data de presenterar.
I förlängningen så kan det också vara förklaringen till att deras värmepumpar på pappret är bäst i världen, men aldrig lämnats in för oberoende testning, eller blivit särskilt populära bland installatörer eller användare.

Jag förstår vad du menar, om deras "lägsta effekt"-siffra i pappret är en lögn så är det riktigt dåligt, jag håller med dig där.
Dock kanske det inte är en lögn, bara att deras pumpar är programmerade att fungera på ett ovanligt sätt jämfört med hur de flesta andra kanske fungerar? Jag är nyfiken att undersöka detta vidare tills jag lyckas få ett svar på om deras siffror är en lögn eller inte.
Först och främst märkte jag att det inte är konsekvent mängden ström den drar innan den bestämmer sig för att stänga av. D.v.s. den kan köras på 850 watt hela tiden för att sedan plötsligt gå ner till "0" alltså då utedelen stängs av. Medan en annan gång så kan den gå på 550 watt och inte stängs av.
Om det hade varit att den lägsta ineffekt den kan drivas pÃ¥ är 520 watt, och lägre än sÃ¥ sÃ¥ stängs utedelen av, dÃ¥ är det ju konstigt att den kan gÃ¥ pÃ¥ 850 watt och sedan direkt gÃ¥ till 0 om det är möjligt för den att gÃ¥ pÃ¥ lägre ineffekt, om du fattar vad jag menar.  Sc:,h

Detta fick mig att fundera vidare på den där bilden jag postade i mitt tidigare inlägg, tagen från dens servicemanual, och hur det står att driften där fungerar, att den typ är gjord för att stängas av om den når en viss insugstemp eller så, även om det är lite svårt att förstå det de har skrivit där.
Men "tyvärr" har jag ju ett ganska litet rum/hus där den sitter, och tror det kan vara en anledning till att den går on/off så mycket(?)

SÃ¥ jag gjorde ett test.
Jag satte en termometer vid insuget längst upp ovanpå innedelen av luftvärmepumpen, och vaje gång den bestämde sig för att stängas av eller sättas på, så skrev jag ner temperatursiffran som termometern visade (insug-luftstempen), och resultatet är lite intressant:

När jag hade börvärdet inställt på 20 grader:
Värmepumpen startade vid (insugstemp i grader C):
* 23.6
* 23.7
* 23.6

Värmepumpen stoppade vid (insugstemp i grader C):
* 25.5
* 25.8
* 25.8

När jag hade börvärdet inställt på 17 grader:
Värmepumpen startade vid (insugstemp i grader C):
* 20.3
* 20.3
* 20.2

Värmepumpen stoppade vid (insugstemp i grader C):
* 22.8
* 22.7
* 22.8

Hmm, intressant.. Verkar nästan som den fungerar sÃ¥ att den startar värma när insugstempen är (inställt börtempsvärde + 3 grader), och slutar värma när insugstempen (börtempsvärde + 5 grader) har uppnÃ¥tts.  ???
Så kanske är anledningen att den startar och stoppas ofta är att mitt hus och rum är ganska små och värms upp snabbt, och därav så ökar insugstempen med 2 grader ganska snabbt.
Rickard, när du testade den där Gree Amber:n sÃ¥ skrev du att du hade ett ganska litet rum dÃ¥ ocksÃ¥, kanske var samma sak som hände där  Sc:,h

Om samma pump med samma yttertemp och inställningar hade suttit i en stor lagerhall eller ett stort enplanshus, så kanske den inte hade startat och stannat lika ofta(?) och om man under de förutsättningarna ställde ner börvädet till typ 14 grader, så kanske den skulle lyckas gå ner på lägre ineffekt (?)

Vet inte riktigt hur jag kan testa denna teorin, eller se om det är möjligt för värmepumpen att gå ner på en lägre driveffekt än. Får fundera lite på detta. Kanske om jag, när det blir kallare ute, kan prova ställa ner tempen till typ 14 grader och se om den går ner i driveffekt då. För idag när jag hade den inställd på börvärde 17 grader så var den nere och gick på 440 watt i ineffekt ett tag, och det är den lägsta ineffekt jag lyckats få den att gå med hittills.

Förövrigt så målade jag kabelkanalen till utedelen med samma färg som mitt hus, blev en förbättring utseendemässigt tycker jag :)
(btw, utedelen sitter 48 cm från backen, får hoppas det är tillräckligt för vintern och isbildning som blir vid avfrostning, ska bli intressant att se hur den klarar det, installatören sa att det absolut är tillräckligt och vi valde att sätta den på murbruket för att minska vibrationer eller ljud från utedelen in till huset, och jag hör faktiskt inget av utedelen in i huset)

Uppdatering: Har börvärdet fortsatt inställt på 20 grader på värmepumpen, och den fortsätter hela tiden att starta vid insugstemp 23.x grader och stänga av vid insugstemp 25.x grader. I rummet bredvid det rum som pumpen sitter i blir det ca 21.1 grader varmt som resultat, och i rummet där innedelen sitter i blir det någon grad varmare (med börvärdet satt till 20).
« Senast ändrad: 28 oktober 2022, 00:54:57 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!