Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes  (läst 13325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad cyklonmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #30 skrivet: 31 augusti 2010, 16:15:14 »
Vill korrigera ett sakfel i denna tråd.
EVP500 kör INTE enligt principen fast kondensering. Den har semi-fast, alltså ett mellanting mellan fast och flytande kondensering.
Den blir i sin princip mera fast om man enbart har ett golvärmesystem p.g.a av dess låga temperaturnivå.
EVP500 är därför bättre i 55/45 system.

/C

Utloggad cyklonmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #31 skrivet: 31 augusti 2010, 16:38:42 »
Nu när jag ändå håller på såg jag ett sakfel till i denna tråd.
Splitten får inte och kan inte ha längre rör än 12m enkel väg. Står klart och tydligt i beskrivningen.

/C

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #32 skrivet: 31 augusti 2010, 22:23:55 »
Nu när jag ändå håller på såg jag ett sakfel till i denna tråd.
Splitten får inte och kan inte ha längre rör än 12m enkel väg. Står klart och tydligt i beskrivningen.

/C

Jag hade en Nibe-kille på besök idag och i Nibes papper för splitten han lämnade efter sig står det: "Observera att den (utedelen, min anmärkning) kan placeras längre bort än 12 m, men i så fall krävs årlig inspektion av köldmediemängden".

Undrar vem som har rätt, Nibe eller Nibe? :)

//H

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #33 skrivet: 31 augusti 2010, 22:31:45 »
Man kan nog ha längre rör, även om det inte är bra. Dock måste man fylla på mer köldmedia, och hamnar man över 3kg så måste pumpen besiktas och täthetskontrolleras årligen av en certifierad kyltekniker.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #34 skrivet: 31 augusti 2010, 22:58:32 »
Vill korrigera ett sakfel i denna tråd.
EVP500 kör INTE enligt principen fast kondensering. Den har semi-fast, alltså ett mellanting mellan fast och flytande kondensering.
Den blir i sin princip mera fast om man enbart har ett golvärmesystem p.g.a av dess låga temperaturnivå.
EVP500 är därför bättre i 55/45 system.

/C
När man tittar på ritningarna ser den ut att vara tämligen fast, åtminstone om man inte är
beredd att producera varmvatten från VB-bör temp till 53 grader med elspets. Jag antar att
"ECO - NORM - COMF" ratten bestämmer graden av "fast kondensering". Man får välja om man vill ha allt varmvatten producerat av VP och får därmed fast kondensering, eller endast del av varmvattnet producerat av VP (skillnaden mellan VB-bör och inställd VV temp produceras av Elspets) - i princip flytande kondensering, eller eventuellt enkompromiss mellan dessa extremer.
Har jag fattat rätt?

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad cyklonmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #35 skrivet: 02 september 2010, 13:51:47 »
Nu när jag ändå håller på såg jag ett sakfel till i denna tråd.
Splitten får inte och kan inte ha längre rör än 12m enkel väg. Står klart och tydligt i beskrivningen.

/C

Jag hade en Nibe-kille på besök idag och i Nibes papper för splitten han lämnade efter sig står det: "Observera att den (utedelen, min anmärkning) kan placeras längre bort än 12 m, men i så fall krävs årlig inspektion av köldmediemängden".

Undrar vem som har rätt, Nibe eller Nibe? :)

//H



Vilka papper syftar du på? Installatörens egenhändigt skrivna instruktioner eller "papper" som levereras med produkten, alla dokument finns på nätet. Kan du peka ut den skrivningen på sida xx stycke etc, jag har aldrig sett den skrivningen som du påstår.

/C

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #36 skrivet: 02 september 2010, 14:07:05 »
Nu när jag ändå håller på såg jag ett sakfel till i denna tråd.
Splitten får inte och kan inte ha längre rör än 12m enkel väg. Står klart och tydligt i beskrivningen.

/C

Jag hade en Nibe-kille på besök idag och i Nibes papper för splitten han lämnade efter sig står det: "Observera att den (utedelen, min anmärkning) kan placeras längre bort än 12 m, men i så fall krävs årlig inspektion av köldmediemängden".

Undrar vem som har rätt, Nibe eller Nibe? :)

//H



Vilka papper syftar du på? Installatörens egenhändigt skrivna instruktioner eller "papper" som levereras med produkten, alla dokument finns på nätet. Kan du peka ut den skrivningen på sida xx stycke etc, jag har aldrig sett den skrivningen som du påstår.

/C

Se bifogat dokument
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cyklonmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #37 skrivet: 02 september 2010, 14:12:16 »
Vill korrigera ett sakfel i denna tråd.
EVP500 kör INTE enligt principen fast kondensering. Den har semi-fast, alltså ett mellanting mellan fast och flytande kondensering.
Den blir i sin princip mera fast om man enbart har ett golvärmesystem p.g.a av dess låga temperaturnivå.
EVP500 är därför bättre i 55/45 system.

/C
När man tittar på ritningarna ser den ut att vara tämligen fast, åtminstone om man inte är
beredd att producera varmvatten från VB-bör temp till 53 grader med elspets. Jag antar att
"ECO - NORM - COMF" ratten bestämmer graden av "fast kondensering". Man får välja om man vill ha allt varmvatten producerat av VP och får därmed fast kondensering, eller endast del av varmvattnet producerat av VP (skillnaden mellan VB-bör och inställd VV temp produceras av Elspets) - i princip flytande kondensering, eller eventuellt enkompromiss mellan dessa extremer.
Har jag fattat rätt?

MVH/Jonas

"Eco-Norm-Comf" ratten bestämmer varmvattentemp vilket i sig ger olika förbrukningar så klart, men är inte huvudfuktionen bakom semi-flytande kondenseringen.
Själva styrningen av denna produkt är väldigt komplex, vilket man kanske inte får som första intryck. Att här förklara hela styrprincipen: 1. Kan jag inte kunskapsmässigt 2. Kräver massa diagram och förklarande text.
I korthet bygger hela principen på att uteluftsvärmepumpen har olika deltaT vid olika utetemperaturer och man utnyttjar skillnader i start och stopp beroende på skillnaderna i fram och returledning från värmepumpen plus skiktning i tanken. Man skall inte heller glömma att en flytande kondensering med en 1-stegare INTE är flytande i praktiken, framförallt när man har små systemvolymer och kör med luft/vatten.

Utloggad cyklonmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #38 skrivet: 02 september 2010, 14:14:32 »
Nu när jag ändå håller på såg jag ett sakfel till i denna tråd.
Splitten får inte och kan inte ha längre rör än 12m enkel väg. Står klart och tydligt i beskrivningen.

/C

Jag hade en Nibe-kille på besök idag och i Nibes papper för splitten han lämnade efter sig står det: "Observera att den (utedelen, min anmärkning) kan placeras längre bort än 12 m, men i så fall krävs årlig inspektion av köldmediemängden".

Undrar vem som har rätt, Nibe eller Nibe? :)

//H



Vilka papper syftar du på? Installatörens egenhändigt skrivna instruktioner eller "papper" som levereras med produkten, alla dokument finns på nätet. Kan du peka ut den skrivningen på sida xx stycke etc, jag har aldrig sett den skrivningen som du påstår.

/C

Se bifogat dokument


Var i detta dokument framgår det att du kan fylla på extra eller ha längre rör än 12m?

/C

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #39 skrivet: 02 september 2010, 14:28:50 »
Nu när jag ändå håller på såg jag ett sakfel till i denna tråd.
Splitten får inte och kan inte ha längre rör än 12m enkel väg. Står klart och tydligt i beskrivningen.

/C

Jag hade en Nibe-kille på besök idag och i Nibes papper för splitten han lämnade efter sig står det: "Observera att den (utedelen, min anmärkning) kan placeras längre bort än 12 m, men i så fall krävs årlig inspektion av köldmediemängden".

Undrar vem som har rätt, Nibe eller Nibe? :)

//H



Vilka papper syftar du på? Installatörens egenhändigt skrivna instruktioner eller "papper" som levereras med produkten, alla dokument finns på nätet. Kan du peka ut den skrivningen på sida xx stycke etc, jag har aldrig sett den skrivningen som du påstår.

/C

Det jag fick är en fysisk version av följande broschyr http://www.nibeonline.com/pdf/639114-8.pdf. I nedre vänstra hörnet av sid 20, under rubriken "Flexibel placering", står det "Observera att den (utedelen, min anmärkning) kan placeras längre bort än 12 m, men i så fall krävs årlig inspektion av köldmediemängden". Den texten finns dock inte i PDF-versionen på NIBEs hemsida. Jag antar att PDF-versionen är nyare, men ska dubbelkolla datumet i min pappersbroschyr när jag kommer hem.

//H

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #40 skrivet: 02 september 2010, 15:19:12 »

"Eco-Norm-Comf" ratten bestämmer varmvattentemp vilket i sig ger olika förbrukningar så klart, men är inte huvudfuktionen bakom semi-flytande kondenseringen.
Själva styrningen av denna produkt är väldigt komplex, vilket man kanske inte får som första intryck. Att här förklara hela styrprincipen: 1. Kan jag inte kunskapsmässigt 2. Kräver massa diagram och förklarande text.
I korthet bygger hela principen på att uteluftsvärmepumpen har olika deltaT vid olika utetemperaturer och man utnyttjar skillnader i start och stopp beroende på skillnaderna i fram och returledning från värmepumpen plus skiktning i tanken. Man skall inte heller glömma att en flytande kondensering med en 1-stegare INTE är flytande i praktiken, framförallt när man har små systemvolymer och kör med luft/vatten.

Men det framgår klart av ritningarna att varmvttentemperaturen aldrig
kan bli högre än framledning från VP utan att elspets används. Om du
inte håller med mig om detta uttalande får du nog förklara hur detta skulle
kunna gå till.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #41 skrivet: 02 september 2010, 21:00:43 »
Min tolkning av EVP 500 är som följer:
Varmvattentemperaturratten bestämmer vilken temperatur som förådskärlets
topp skall ha, om värmepumpen inte levererar denna temperatur går med tiden
elspets in (med topp avses den tredjedel av förådsberedaren som ligger ovanför
uttaget till VP-retur).

"Eco-Norm-Comf" bestämmer vilken temperatur som VP skall arbeta mot, dvs. vid
ECO arbetar pumpen mot önskad VB temp, med Comf arbetar pumpen mot önskad
varmvattentemperatur. Återigen toppas förådsberedaren övre tredjedel av el upp till
önskad VV temp då "Eco-Norm-Comf" inte är inställd på Komf, pga skiktningen begränsas
den volym som värms upp av el till den övre tredjedelen, men mängden- och flödet
av VV med rätt temperatur blir begränsat (troligen är det därför detta läge inte benäms som komfort).

Jag var inne på att köra 2025-10 med EVP500 men blev avrådd av Nibe - även de hävdade
att denna körde fast kondensering och rekommenderade VVM300 istället. Jag förstår
bara inte varför man man inte kan köra en 2025-14 mot VVM300 (med volymförstorare)?
För mig blev det istället en Split.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenhet av en NIBE 2025-14 eftersökes
« Svar #42 skrivet: 02 september 2010, 21:06:09 »
Det jag fick är en fysisk version av följande broschyr http://www.nibeonline.com/pdf/639114-8.pdf. I nedre vänstra hörnet av sid 20, under rubriken "Flexibel placering", står det "Observera att den (utedelen, min anmärkning) kan placeras längre bort än 12 m, men i så fall krävs årlig inspektion av köldmediemängden". Den texten finns dock inte i PDF-versionen på NIBEs hemsida. Jag antar att PDF-versionen är nyare, men ska dubbelkolla datumet i min pappersbroschyr när jag kommer hem.

Pappersbroschyren är från 2009 så NIBE har ändrat sig, åtminstone i den officiella externa informationen.

//H

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!