Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: nikitalord
« skrivet: 29 december 2010, 15:37:46 »

Min erfarenhet av näthandel.

Bokade och betalade min pump den 23/11  och eftersom toshiba här i småland själva sa att man hade väntetid fram till vecka 49 så lades orden hos polarpumpen som lovade att pumpar skulle komma redan torsdagen vilket borde vara den 26 och sen monteras snarast möjligt förbetalda ordrar behandlades först.  Så pga av tidigast möjliga möjlighet att få pump på plats valdes självklart polarpumpen. 

Efter lite påstötningar och eftersom ingen pump ännu gått iväg mer än 2 veckor senare ändrades beställningen från en ras 13 till en ras 10 och då gick pumpen iväg samma dag och ankom här dagen efter. lite mer påstötningar och installatör skulle dyka upp redan till helgen, montörerna dök upp måndagskvällen den 13/12 stressad men gjorde sitt jobb, dock gjordes miss att slimmodelen öppnar sin vinge rätt mycket nedåt och medhjälparen missade dörren öppnades inåt , innerdelen sattes 1 cm över dagmåttet för lågt för att gå fritt för dörr samt att en täck böj glömdes monteras eller lämnas på platsen men lovats att skickas i efterhand.  men små missar kan ju alla göra.

samma dag montören skulle dyka upp ringde Toshiba och frågade om jag ville ha pump från dem nu när de hade i lager samt monteringsmöjlighet omgående jag svarade dem ärligt att eftersom de tidigare gett besked om längre vänte tid så valde jag polarpumpen men med facit i hand så hade jag nog kunnat vänta ytterligare en dag.

Pumpen jag fick saknade högra fästet till vingen vilket montören påtalade att jag skulle ta med företaget som sålt den eftersom det var en fabriksmiss. Polarpumpen kontaktades dels för fabriksmissen och sen för den pris diffen som var på den betalda pumpen enl fakturan samt den skickade och monterad enl ändrad order. 

Nu ville de behålla mellan skillnaden säljare Fredxxx menade att monteringen hade blivet onödigt dyr med 5 håltagningar och på frågan vem som var ansvarig för polarpumpen ville han inte uppge utan bröt samtalet med att bara lägga på luren.  Detta var ju lögn ang håltagningar och saltad monteringsfaktura,  jag ringde upp montören som menade på att de var två riktiga hål som räknades (ett felborrat och 2 för att förenkla dragningen samt lite extra rör bjöd han på) montören hade ingen avsikt att salta på sin monteringskostnad. När jag påpekade att man tänkt behålla prisdiffen på pumparna med hänvisning till att han skulle ha debeterat mer så sa han att det är väl sånt man får ha med i beräkningen när man handlar på nätet han sa vidare att han stod för det han sagt när han lämnat mig dvs att han bjöd på de meter rör som gått åt extra samt 2 hål i ett skåp med andra ord ingen extra debitering.

Efter lite mer ringande till polarpumpens mobilnummer (de är nog 4-5 st som kan svara så viktigt med dem att att ta namn på den man gör affär med) fick jag äntligen tag på den som haft försäljningen till mig och så klart skulle prisdiffen betalas tillbaka det hade ju han lovat redan vid order ändringen vid det försenade utskicket.   

Summa summarum:  det blev i slutändan längre väntetid innan pump var på plats (toshibas utlovade ju vecka 49)  istället för vecka 51,   
2 års garanti istället för 5 års
pris diff på några tusen men läggar man till att polarpumpen försökte blås mig på prisdiffen är skillnaden på toshibas pris försumbar.

förhandsbetalning i mitt fall några veckor tidigare istället för faktura efter utfört jobb.
Att toshiba pumpen saknade del som håller vingen på plats hade nog en toshiba montör upptäckt direkt vid uppackningen , jag har förståelse för att en montör som åkt 25 mil för montering så åker nog grejerna upp även om något litet felar.

På min toshiba slim gör vingen en hel rörelse vid avstängning samt vid påsättning går ut och öppnar med vingen helt öppen nedåt detta gör att innan man haft väck dörrfodret och kapat ner det och dörr så spelar det kvitta att högra fästet saknades som håller fast vingen från att fladdra loss, jag åker ju ändå på att köra utan vinge.    Denna öppningsrörelse bör man ha med i beräkningen när man väljer en slim polar 1 som ska sitta ovanför dörr om dörren öppnas åt samma håll som innerdelen monteras.

 

Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 22 december 2010, 23:48:02 »

Det är mycke man kan önska när det gäller köp av värmepumpar.
Tänker då på dom som nu köper en pump från nå´n av alla värme pumps försäljare och får efteråt veta att installationen blir om 2 månader.
När har man rätt att bli förbannad?
Man borde inte få sälja fler pumpar än man hinner montera upp,man ska ju inte behöva vänta så länge att den nya pumpen blivit fjolårets modell?

När jag köpte min pump(Början av februari 2010 och sedan tog kontakt med företaget som skulle montera den så sa dom,,ja vi kommer i slutet av mars början på april..jag blev så förbannad att jag höll på att gå upp i atomer..facit blev att jag fick den monterad efter 2 veckor med kraftig påtryckning.

Skall nu köpa en pump till,och jag kommer kräva att pumpen skall upp på en vecka annars blir det ingen affär.

Dogge

Du kanske ska tajma så att du köper pumpen under försommaren och inte när du behöver värmen omedelbums?

Sen kan man ju tycka att du före eller vid köp av pump kan/ska fråga hur lång leverans/installationstid det är just då.

Kan säga att ett krav på installation från vår firma i dessa tider (läs vinter och kallt) på 1 vecka är något som kunderna kan glömma dels pga jobb börda dels pga att vädret inte tillåter det, det är ju faktiskt så (som många dock verkar tro) att vi inte sitter på arslet och väntar på att nästa kund ska ringa för att kasta oss i bilen och åka dit.
jag frågade när jag skulle få den monterad och fick svaret nästa vecka..då lurar man ju kunden.
har säljaren inte tid att montera så är det ju så,men då får man väll köpa pumpen när dom har tid att göra jobbet,och tycker man då att det är för lång väntetid,ja då får man väll fundera över om man kan tänka sig det eller handla någon annanstans.=)
man ska ju inte som kund behöva ligga ute med 20,000 i flera månader utan att få sin vara,den kostnaden bör ju företagen ta.
så pengar när leverans och montage är gjort kan ju inte vara orimligt

ps:jag tror inte ni sitter på arsulet,men många tar nog sig vatten över huvet och överbokar.
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 22 december 2010, 17:47:40 »

Det är mycke man kan önska när det gäller köp av värmepumpar.
Tänker då på dom som nu köper en pump från nå´n av alla värme pumps försäljare och får efteråt veta att installationen blir om 2 månader.
När har man rätt att bli förbannad?
Man borde inte få sälja fler pumpar än man hinner montera upp,man ska ju inte behöva vänta så länge att den nya pumpen blivit fjolårets modell?

När jag köpte min pump(Början av februari 2010 och sedan tog kontakt med företaget som skulle montera den så sa dom,,ja vi kommer i slutet av mars början på april..jag blev så förbannad att jag höll på att gå upp i atomer..facit blev att jag fick den monterad efter 2 veckor med kraftig påtryckning.

Skall nu köpa en pump till,och jag kommer kräva att pumpen skall upp på en vecka annars blir det ingen affär.

Dogge

Du kanske ska tajma så att du köper pumpen under försommaren och inte när du behöver värmen omedelbums?

Sen kan man ju tycka att du före eller vid köp av pump kan/ska fråga hur lång leverans/installationstid det är just då.

Kan säga att ett krav på installation från vår firma i dessa tider (läs vinter och kallt) på 1 vecka är något som kunderna kan glömma dels pga jobb börda dels pga att vädret inte tillåter det, det är ju faktiskt så (som många dock verkar tro) att vi inte sitter på arslet och väntar på att nästa kund ska ringa för att kasta oss i bilen och åka dit.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 22 december 2010, 17:17:32 »

Det är mycke man kan önska när det gäller köp av värmepumpar.
Tänker då på dom som nu köper en pump från nå´n av alla värme pumps försäljare och får efteråt veta att installationen blir om 2 månader.
När har man rätt att bli förbannad?
Man borde inte få sälja fler pumpar än man hinner montera upp,man ska ju inte behöva vänta så länge att den nya pumpen blivit fjolårets modell?

När jag köpte min pump(Början av februari 2010 och sedan tog kontakt med företaget som skulle montera den så sa dom,,ja vi kommer i slutet av mars början på april..jag blev så förbannad att jag höll på att gå upp i atomer..facit blev att jag fick den monterad efter 2 veckor med kraftig påtryckning.

Skall nu köpa en pump till,och jag kommer kräva att pumpen skall upp på en vecka annars blir det ingen affär.

Dogge
Skrivet av: mrowkoob
« skrivet: 19 december 2010, 19:36:56 »

Har själv varit i kontakt med Polar pumpen.

Men eftersom de inte vill upplysa vem som kommer installera och när de kan så blir det ingen handel med dem.

Skrivet av: peoe
« skrivet: 10 december 2010, 12:10:59 »

Vill bara se till att meddela att mycket snart efter att inlägget postats här blev jag kontaktad av företaget ifråga som plötsligt hade en helt annan approach. Nu menade de att om jag ville ha de tusen kronorna gick det bra.

Så - av det kan man lära sig två saker:
företaget får reda på vad som händer här.
får man tag i rätt person/ eller om personen förstår att det är allvar så har de inga problem med att backa.

Jag övergår således till att rekommendera dem igen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 augusti 2010, 23:20:16 »

Jag har flexibla regler, nya medlemmar som registrerar sig och direkt kritiserar en viss leverantör har absolut inte samma friheter som en "känd" medlem.
Jag blir riktigt förbannad när jag ser att privatpersoner utpressar företag, och andra hejar på!
Precis på samma sätt som jag blir förbannad när jag ser att olika företag upprepade gånger lurar nya kunder att köpa undermåliga produkter till nära nog ordinarie priser, med lögner och överdrifter som säljredskap.

De regler jag har (om ej alltid nedskrivna) är till för att förhindra båda sorterna av övertramp.
Skrivet av: Hallands Energiutveckling
« skrivet: 07 augusti 2010, 19:40:33 »

Har företaget gjort fel?
Vet vi det?

Jag vet i vart fall vilket pris som gällt hela förra hösten, det går kolla på prisjakts pristrend. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=403155
Och det var ju huvudsakligen priset som var kritiken?
Att man inte kan få en värmepump monterad samma vecka man köper den mitt under brinnande högsäsong är väl inget att gräla över, eller?

Att som ny medlem smutskasta ett företag, och vara så arg att man hotar med att starta en hatsajt är inte en relevant reaktion på problemen även om påståendena hade varit sanna.

Normalt plockar jag bort eller redigerar denna typ av trådar, men jag har gett polarpumpen ett par dagar på sig att komentera detta om de vill.
Jag förstår att jag direkt skulle bli anklagat för att vara "köpt" av polarpumpen (p.g.a. deras annonering) om jag raderade denna typ av inlägg omgående, och därför får de till skillnad från företag som inte annonserar här stå ut med att bli lite mer utsatta, då det är viktigt för mig att bevisa mitt oberoende gentemot mina annonsörer.

Jag hyser dock ett väldigt stort förakt mot alla de som med hjälp av mer eller mindre osanna påståenden använder sig av internet för att i rent utpressningssyfte pressa mer eller mindre oskyldiga företag att "betala sig" fria från kritiken.

Vore det inte olagligt skulle jag mer än gärna i fall som detta gå ut med all info jag brukar få av de som smutskastas i liknande trådar som denna.
Inte sällan är personerna som använder internet på detta sätt kriminella, på obestånd, och har en historia av liknande tvister i snart sagt alla affärer de gjort.
Men som sagt, det är inte tillåtet att offentligöra denna typ av uppgifter när det rör privatpersoner.

Höna av fjäder!
Jag förstår givetvis ditt resonemang och jag delar din åsikt med hot o. dyl. Det hör inte hemma på ett forum eller öht.
Men skulle jag uppleva att en leverantör inte håller måttet och gör felaktigheter så kommer jag delge det. Och det har jag gjort också. Då kanske det kommer till en förändring hos leverantören till det bättre om de har ett vinstdrivande syfte i sin rörelse.
Självklart var ordvalet inte korrekt från ovanstående inlägg men jag kände igen problematiken.
MVH
//Thomas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 augusti 2010, 15:07:10 »

Har företaget gjort fel?
Vet vi det?

Jag vet i vart fall vilket pris som gällt hela förra hösten, det går kolla på prisjakts pristrend. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=403155
Och det var ju huvudsakligen priset som var kritiken?
Att man inte kan få en värmepump monterad samma vecka man köper den mitt under brinnande högsäsong är väl inget att gräla över, eller?

Att som ny medlem smutskasta ett företag, och vara så arg att man hotar med att starta en hatsajt är inte en relevant reaktion på problemen även om påståendena hade varit sanna.

Normalt plockar jag bort eller redigerar denna typ av trådar, men jag har gett polarpumpen ett par dagar på sig att komentera detta om de vill.
Jag förstår att jag direkt skulle bli anklagat för att vara "köpt" av polarpumpen (p.g.a. deras annonering) om jag raderade denna typ av inlägg omgående, och därför får de till skillnad från företag som inte annonserar här stå ut med att bli lite mer utsatta, då det är viktigt för mig att bevisa mitt oberoende gentemot mina annonsörer.

Jag hyser dock ett väldigt stort förakt mot alla de som med hjälp av mer eller mindre osanna påståenden använder sig av internet för att i rent utpressningssyfte pressa mer eller mindre oskyldiga företag att "betala sig" fria från kritiken.

Vore det inte olagligt skulle jag mer än gärna i fall som detta gå ut med all info jag brukar få av de som smutskastas i liknande trådar som denna.
Inte sällan är personerna som använder internet på detta sätt kriminella, på obestånd, och har en historia av liknande tvister i snart sagt alla affärer de gjort.
Men som sagt, det är inte tillåtet att offentligöra denna typ av uppgifter när det rör privatpersoner.
Skrivet av: Hallands Energiutveckling
« skrivet: 07 augusti 2010, 11:32:11 »

Som så många andra gånger har jag fått helt annan info från den berörda motparten än vad som påstås i det första inlägget.
Vem som har rätt och vem som har fel låter jag vara osagt, men jag vet vem jag tror mer på.

Att använda forum/internet för att smutskasta företag är ett otyg, och det borde vara olagligt, speciellt om man inte har på fötterna i sin kritik.
Det är min uppfattning - och den står jag för.

Så man skall bara acceptera om leverantören har gjort fel? Då får man inte skriva om felaktigheterna?
Jag vet också vem jag tror på.
//Thomas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 augusti 2010, 19:42:21 »

Som så många andra gånger har jag fått helt annan info från den berörda motparten än vad som påstås i det första inlägget.
Vem som har rätt och vem som har fel låter jag vara osagt, men jag vet vem jag tror mer på.

Att använda forum/internet för att smutskasta företag är ett otyg, och det borde vara olagligt, speciellt om man inte har på fötterna i sin kritik.
Det är min uppfattning - och den står jag för.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 06 augusti 2010, 12:37:16 »

Lite anti förskottsbetalning över nätet för vara eller tjänst, jag mailade med polarpumpen när jag skulle köpa Nocrian, tycker det var snorkiga, och vägrade svara på vilka som skulle installera pumpen, samt att de inte ville sälja pumpen lös, trots att kylmontör skulle göra jobbet.. så jag köpte på annat håll.

Sen om jag beställer en pump men får en annan, så måste du godkänt det? Du skulle nämnt prisskillnaden före du accepterade..men hursom dåligt gjort!
Skrivet av: peoe
« skrivet: 06 augusti 2010, 11:43:05 »

Hmm... Jag har precis köpt en Mitsubishi pump till andrahuset från dem utan problem och ska ha installation i nästa vecka av kylservice. Hoppas detta går vägen...

har du kollat om deras sidor äe indexerade på web.archive.org ?

Jag har en känsla av att det är mindre att göra just nu, så det går säkert bra..

De är inte indexerade sedan 2008...

När du har lagt en order på deras webshop så får du väl ett mail med ordebekräftelse, eller?
Jadå, att jag köpt pumpen som inte fanns...

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 augusti 2010, 10:53:21 »

När du har lagt en order på deras webshop så får du väl ett mail med ordebekräftelse, eller?
Skrivet av: mexitegel
« skrivet: 06 augusti 2010, 10:21:09 »

Hmm... Jag har precis köpt en Mitsubishi pump till andrahuset från dem utan problem och ska ha installation i nästa vecka av kylservice. Hoppas detta går vägen...

har du kollat om deras sidor äe indexerade på web.archive.org ?
Skrivet av: peoe
« skrivet: 06 augusti 2010, 01:13:12 »

Hej!

I höstas beställde jag en Panasonic HE9JKE av Polarpumpen tillsammans med installation. Jag valde dem på en rekommendation och efter att ha läst lite här.

Jag ringde dem eftersom det andra företag som jag mer eller mindre bestämt mig för att handla av hade en månads väntetid på installation. Av Polarpumpen fick jag löfte om två veckors leveranstid och pumpen skulle finnas i lager.

På Polarpumpen beställer man genom att lägga order i deras webbshop, därefter sätta in pengarna på deras konto, vilket jag gjorde samma dag. Efter ett tag ringde jag och frågade vad som hände och det visade sig då att pumpen trots allt inte fanns, men man rekommenderade mig en Toshiba 13 Polar 2 istället som dessutom var tusen kronor billigare.

Efter tiotals telefonsamtal till såväl installatören (som var Kylservice och inte Polarpumpen själva) som säljaren blev pumpen installerad - en månad senare.

Därefter har priset på Toshiba 13 Polar 2 höjts till samma pris som jag betalat och Polarpumpen hänvisar helt enkelt till att pumpen kostar det jag har betalt och att jag inte skall ha några pengar emellan.

Eftersom jag vet att pumpen var billigare, men vi förde diskussionerna på telefon kan ju jag svårligen bevisa för dem att de har sänkt priset. De har uppenbarligen inte heller någon lust att i skrift bekräfta att de sedan jag handlade sänkt priset.

Jag har försökt att hitta någon som indexerar gamla webbsidor så att jag på så vis kan visa på att det priset gällde i november förra året när jag handlade och jag hade också hoppats här att jag skrivit något om mina bryderier om vad jag skulle välja, men inte.

Så - hur bevisar man för en kinkig leverantör att de skall betala tillbaka pengarna? Blir ju förbannad. Snart skiter jag i det och investerar samma pengar i en hatsajt istället.

(Till saken hör att Kylservice ägnade från november till april åt att laga min gamla luft-luft-pump så att jag inte hade någon funktion alls under hela den superkalla perioden utan fick köra direkt-el. Dessutom fakturerade de mig 12 000kr för byte av en ventil - och jag vet att det är två olika bolag. Skälet till att det blev kylservice som gjorde jobbet var ju att de ändå skulle vara i huset och installera min nya pump. Så totalt sett har mitt äventyr med Polarpumpen kostat mig väldigt väldigt mycket pengar.)

 huvuddunk

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!