Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 18 februari 2020, 11:03:40 »

Det är inte säkert att ett påkostat åskskydd i flera steg i elcentralen är var som behövs för att undanröja risken för kommande åskskador.  Grovskydd är praktiskt taget aldrig nödvändigt för en vanlig villa som har servisledning i form av jordkabel, det är något som kan behövas för t ex en telemast på ett berg eller om servisledningen är en friledning som är belägen så det är stor risk för direkt nedslag i ledningen. Det är ändå sällsynt att man kan åstadkomma ett så bra lokalt jordtag att grovskyddet har någon chans att göra rätt för sig.

Vad som däremot kan vara lönsamt att kosta på, är ordentlig potentialutjämning för huset i enlighet med moderna föreskrifter, och att se till att alla inkommande och utgående ledningar (elservis, tele, kabel-tv, vatten, avlopp, ev utgående el till uthus och trädgårdsbelysning) passerar grundmuren intill varandra, och att alla PEN-ledare, kabelskärmar, metallrör mm är väl förbundna med varandra där.
Skrivet av: Bobbbo
« skrivet: 08 februari 2020, 18:58:20 »

Eftersom det tycks vara en borstlös motor, som då drivs av en växelriktare på innedelens kretskort, så är det mest troliga i detta fall att någon halvledarkomponent i växelriktaren gick sönder i samband med åskskadan, så den gav ifrån sig okontrollerad likström till en av motorns faslindningar, som inte tålde detta utan brann och fick kortslutning.

I detta fall är alltså motorskadan en sekundär följd av åskskadan, och man kan tycka att den reparatör som bytte kretskortet borde ha felsökt det gamla kortet och konstaterat ett fel av sådant slag som skulle kunna förstöra motorn som följdskada. Och inte satt dit ett nytt kort och försökt provköra värmepumpen utan att vidta försiktighetsåtgärder för att ett motorfel inte ska kunna bränna ännu ett kort (t ex koppla in motstånd i serie med motorn provisoriskt).
För övrigt tyder det inte på någon vidare kompetens hos reparatören att byta hela kretskort istället för att felsöka och reparera på komponentnivå.

Man kan också anse att det egentligen är en konstruktionsbrist hos värmepumpen, att konstruktionen inte innehåller barriärer mot dyra följdfel (säkringar mellan växelriktare och fläktmotor hade säkert räckt). Men det är ju så dags att anmärka på sådana saker när den redan är 8-9 år gammal.

Tack för en vettig förklaring - en överspänning far igenom kretskortet, förstör en komponent så spänningen far in i motorn och förstör den så den också blir en kortslutning som sedan när den kopplas till ett nytt kort fortsätter elda upp det nya kortet.

Kan denna process ta flera dagar...? Ponera att första komponenten fått rejält med stryk 30 september... och ligger och långsamt tar slut och så far volten in till motorn... och ligger och gnager... och sen ger motorn till slut upp också... eller nåt sånt?  ::)

Kylslagets installatör fann att kretskort 1 var trasigt efter att kretskort 2 hade börjat smälta, han fann skadan efter att han eldat kort 2  ::) Det som jag vet tog stryk var en spole nere på kanten på motorkortet. Men eftersom skadan som påbörjade det hela då finns på det kastade kort 1 så kan man förstås inte veta.

Skydd i luftvärmepumpen mot detta hade varit fint - nu kanske det är vettigt att komplettera med grovskydd, mellanskydd och finskydd i elcentralen istället om pumpen blir reparerad.

Känns efter förklaringen ovan som om man ska låta detta rulla som försäkringsärende, särskilt som det ursprungligen antagligen brända bevismaterialskortet är hämtat av Kylslaget  ???. Tänkte be om att få behålla de delar som reparatören bytt ut. Man borde väl åtminstone kunna kolla på motorn och hitta brända delar? Det är ju hela innerdelen som de tänker byta.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 08 februari 2020, 12:46:42 »

Även om man tar sig in i fläktmotorn och lokaliserar problemet så lär det bli svårt att säkerhetställa vad som orsakat detta , speciellt då det redan har bytts ut vissa delar och ett ursprungsfel i tex elcentral kanske redan åtgärdats av montören om tex inte dragit nollan ordentligt vid eldragning om det nu är dom som gjort hela installationen.

Kanske var kretskortet som var ursprungsfelet !

Blanda in ännu fler parter känns lite tokigt, du får kanske ta ett snack med försäkringsbolaget om dom kan kontakta berörd part för att få tag på skaderapporten och summan, inte en aning om vad dom säger om den andra fakturan gällande felsökning.

Skrivet av: Bobbbo
« skrivet: 08 februari 2020, 12:38:38 »

Hoppsan såg inte svaren på sida 2 förrän nu.
Skrivet av: Bobbbo
« skrivet: 08 februari 2020, 12:35:06 »

Nu har det kommit en saftig faktura för installatör 2:s felsökning också, denna på 4700, varav 1500 är bara resan. Hade den berättat vad som var fel och orsaken så hade det varit försvarbart men det gör den inte.

Den säger precis det som sades till installatören då han skulle börja felsöka - trasigt kretskort och kortsluten motor. Sen är orsaken troligen åsknedslag.  >:(

Finns det ingen som kan ta sig in till motorn och verkligen kolla vad som hänt med den?

Kan ni det på TS Comfort? Såg att ni är verksamma i Sörmland och pumpen är i Nyköping. Nu är det redan två installatörer i soppan man kanske bör lugna sig - eller inte...  >:(

Väntar fortfarande på svar från Vattenfall, får man ett tydligt besked från dem att det inte är deras fel då har man på fötterna att det är nåt annat. Men de måste svara, kanske är för mycket begärt inom en generation.
Skrivet av: Bobbbo
« skrivet: 08 februari 2020, 12:31:06 »

Nu har det kommit en saftig faktura för installatör 2:s felsökning också, denna på 4700, varav 1500 är bara resan. Hade den berättat vad som var fel och orsaken så hade det varit försvarbart men det gör den inte.

Den säger precis det som sades till installatören då han skulle börja felsöka - trasigt kretskort och kortsluten motor. Sen är orsaken troligen åsknedslag.  >:(

Finns det ingen som kan ta sig in till motorn och verkligen kolla vad som hänt med den?

Kan ni det på TS Comfort? Såg att ni är verksamma i Sörmland och pumpen är i Nyköping. Nu är det redan två installatörer i soppan man kanske bör lugna sig - eller inte...  >:(

Väntar fortfarande på svar från Vattenfall, får man ett tydligt besked från dem att det inte är deras fel då har man på fötterna att det är nåt annat. Men de måste svara, kanske är för mycket begärt inom en generation.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 07 februari 2020, 12:26:16 »

Den monterades enligt första inlägget hösten 2017 så att speciellt gammal är den inte och har troligen 5års garanti.

Bara för att dokumentation finns att tillgå så är det inte givet att man får göra allt utan att riskera garantier, ger tillverkaren/distributören ok att reparera under garantitid är det en annan sak.

Jag kan nog hitta dokumentation för att göra vissa reparationer på min bil men vet ej tusan om min garanti verkligen finns kvar på den delen om något allvarligare skulle hända under garantitiden.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 07 februari 2020, 11:55:16 »

På en så här gammal värmepump kan det ju ändå inte bli frågan om garanti. Och om leverantörerna inte skulle tillåta reparation av kretskort, så är det ju märkligt att åtminstone en del av dem skickar med dokumentation för att kunna reparera på komponentnivå (schema, stycklista, komponentplaceringsritning mm för korten) i sina servicemanualer.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 06 februari 2020, 16:47:53 »

För att garantin ska gälla tror jag inte någon av leverantörerna av luft/luft tillåter att man reparerar kretskort.
Kan nog beroende på kostnaden på hela kretskortet kanske inte vara värt det heller då eventuella Tim och reskostnader kanske överstiger vad ett nytt kort kostar .

Den här värmepumpen verkar ha gått 2 dygn efter åskoväder för att sen stanna, verkar som reparatören sagt att utedelens kort också är defekt så det är lite märkligt
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 06 februari 2020, 15:46:10 »

Eftersom det tycks vara en borstlös motor, som då drivs av en växelriktare på innedelens kretskort, så är det mest troliga i detta fall att någon halvledarkomponent i växelriktaren gick sönder i samband med åskskadan, så den gav ifrån sig okontrollerad likström till en av motorns faslindningar, som inte tålde detta utan brann och fick kortslutning.

I detta fall är alltså motorskadan en sekundär följd av åskskadan, och man kan tycka att den reparatör som bytte kretskortet borde ha felsökt det gamla kortet och konstaterat ett fel av sådant slag som skulle kunna förstöra motorn som följdskada. Och inte satt dit ett nytt kort och försökt provköra värmepumpen utan att vidta försiktighetsåtgärder för att ett motorfel inte ska kunna bränna ännu ett kort (t ex koppla in motstånd i serie med motorn provisoriskt).
För övrigt tyder det inte på någon vidare kompetens hos reparatören att byta hela kretskort istället för att felsöka och reparera på komponentnivå.

Man kan också anse att det egentligen är en konstruktionsbrist hos värmepumpen, att konstruktionen inte innehåller barriärer mot dyra följdfel (säkringar mellan växelriktare och fläktmotor hade säkert räckt). Men det är ju så dags att anmärka på sådana saker när den redan är 8-9 år gammal.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 05 februari 2020, 22:56:25 »

DAX att kalla in kommunens konsumentrådgivning innan man går vidare till ARN
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 februari 2020, 14:14:48 »

Om det var/är fel på utedelens kretskort har jag inte en aning om .
Dioden på utedelens kretskort ger normalt ett blinkmönster för felkod.
Skrivet av: Bobbbo
« skrivet: 05 februari 2020, 12:56:23 »

Felrapport ska vara på väg från installatör 2, den skulle säga åsknedslag så den borde man kunna skicka till försäkringsbolaget.

Men som sagt, det är surt om det är ett garantiärende egentligen - vilket är det jag vill veta säkert om det är eller inte är.

Kompressorn vet jag inte om den är hel, har minne någonstans av att installatör 1 sa att den var okej - om den är det så är det ju ännu ett bevis för att det inte är en strömspik.

Inget har hänt i elcentralen sen dess - pumpen går på en helt enskild porslinssäkring dessutom.

Behöver det verkligen ha varit fel på utedelens kretskort egentligen...
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 februari 2020, 12:38:39 »

Är det kollat så det inte är något som hänt i elcentralen eller arbetsbrytare angående matningen till inne eller utedel.

Är lite skumt med skador på inne och utedel men inte på något annat som är anslutet .
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 februari 2020, 12:18:51 »

Pumpmodellen är en beprövad rackare och har haft väldigt få fel genom åren den funnits och den kom vid 2011/2012 om jag minns rätt så det är inte där skon klämmer i detta fallet skulle jag tro  ;)

Kan du bara få en reparatörsrapport och pris på reparation så verkar försäkringsbolaget ta skadan men du har väl någon form av självrisk , surt att ta det den vägen om det är garanti men du verkar hamna i kläm så det kanske är det ”enklaste”

Skum skada och är det ”strömspik” så finns risken för att tex kompressor har tagit skada vilken dom inte mätt upp om jag förstod det hela rätt och kanske då tillkommer !!

Vem som har bevisbörda i ditt fall har jag tyvär inte en aning om.
Skrivet av: Bobbbo
« skrivet: 05 februari 2020, 09:59:39 »

Återförsäljarens installatör har varit här 2 gånger och misslyckats att reparera den, så deras försök borde vara förbrukade.

Pumpen installerades 2017-10-30, den var under 2 år då den gick sönder och garantin var på 5 år.

Häva köpet och låta det gå tillbaka via reklamation går också bra för min del, bort med hela rasket och gör om och gör rätt - helst med andra bolag bakom, kanske även en pumpmodell som har längre bäst före-datum än denna.

Konsumentverket har en sida om garantier:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/frivilligt-att-lamna-garanti/

"Garantin gäller inte om konsumenten varit oaktsam

Citera
Garantin gäller inte alltid. Vid nedanstående punkter kan inte konsumenten kräva att garantin ska gälla:

- en olyckshändelse efter det att konsumenten har fått varan
- vid vanvård
- onormal användning
- att konsumenten inte följt skötsel- och serviceanvisningar

Det är du [återförsäljaren/installatören] som måste bevisa att något av ovanstående faktiskt har inträffat.
Så ska man tro dem så borde bevisbördan ligga hos återförsäljaren?

Men återförsäljaren hävdar att de har rätt - så bevisbördan är tillbaka på köparen?

Tålamodet försvann för månader sedan.  >:(
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 februari 2020, 01:10:27 »

I ”vanliga” vall med garantijobb så har återförsäljaren rätt att göra 2 försök att reparera innan kunden kan åberopa att köpet ska hävas med återbetalning/byta aggregat, men är långtifrån säker på vad som gäller och om ålder på aggregatet spelar in????
Ditt dilemma är att det inte är glasklart om det är ett garantijobb eller ett försäkringsärende via din hem/villaförsäkring.

Frågan är vem bevisbördan ligger på?
Återförsäljaren som ska bevisa att det är tack vare åskoväder och/eller elleverantören om det varit en strömspik eller om du ska bevisa att det inte varit det!

Finns säkert någon här på forumet som har full koll.

Personligen hade jag inte haft ditt tålamod  ::)
Skrivet av: Bobbbo
« skrivet: 05 februari 2020, 00:39:05 »

En verklig soppa är det.

Omdömena verkar inte vara att lita på, skulle inte anlita varken återförsäljaren E-klok eller installatören Kylslaget efter dessa erfarenheter med dem. Installatören (1) är i alla fall ärliga med sitt namn medan återförsäljaren tycks ha ersatt j:et och mellanslaget med ett bindestreck...

Det enda som gått sönder utöver luftvärmepumpen är AC-adaptern till en router, men den gick sönder i mitten av september - långt före luftvärmepumpens haveri.

Före och under första besöket lyste ingenting på innerdelen. Installatören har haft mage att skicka en faktura på för första besöket, då skruvade han upp utedel och innerdel.

På denna faktura står det vad installatören kom fram till under första besöket - något omformaterat och omskrivet står det:

- Spänning fram till utedel (UD) och innedel (ID) finns.
- LED-lampan på utedelens (ID) kretskort lyser inte.
- 0 volt DC mellan F2 och F3 då 4-ledarkabeln är borttagen.
- Tyder på trasigt utekort, de två innekorten kan också vara skadade, eller så har säkringar gått. Vi bör beställa utekort och de 2 innerkorten.

Denna faktura är bestriden eftersom det fortfarande råder ovisshet om vad som egentligen är orsaken till felet och vad som är fel på pumpen. Kylslaget är på hugget med att sända fakturor har jag läst mig till via omdömen. Även summan stämmer med det omdömet, ca 2500:- för en oavslutad felsökning.

Vid besök 2 då utedelens kort byttes fick installatören fortfarande inget liv i apparaten - LED:en kan ha lyst på utedelen efter bytet men inget hände när installatören tryckte på fjärrkontrollen.

Någonstans i vevan med kortbrännan så vet jag att LED-lampan på innerdelen lyste och eventuellt rörde maskinen även spjällen fram - tror den klarade av att fälla ut och in dem.

För att komma fram till motorproblemet körde installatören med trial and error, han kopplade in kabel efter kabel tills han fann vad det var som satte igång smältningen. Därmed hade han både kommit fram till felkällan och orsakat behov av en andra kortbeställning.

Försäkringsbolaget är förstående och har erfarenhet av att sådana här återförsäljare är svåra att få hjälp av via garantin. Men de vill ha två saker för att kunna ta detta som försäkringsärende, en riktig felrapport och en riktig prisuppgift.

Detta är uppgifter som återförsäljare och installatör 1 inte har kunnat ordna fram. Installatören har via återförsäljaren skickat hypotesen att felet troligen beror på en strömspik i elnätet och skickat en lista på vad som behöver bytas: alla 3 kretskorten och motorn i både innerdel och utedel. Varför man ska byta utedelens motor och utedelens kretskort en andra gång framgår inte.

Installatör 2 förväntades kunna ordna bättre uppgifter till försäkringsbolaget. Denna sa på plats att felet kommer beskrivas som åsknedslag och kom fram till att byte av motor med mera kostade 9500:- med jobb kontra att byta hela innerdelen för 8800:-.

Men om det inte är en överspänning så borde verkligen återförsäljaren stå för detta efter denna långa historia.

Är det en överspänning orsakad av elverket och inte åsknedslag borde elbolaget betala, fast det blir +/- 0 eftersom man ändå får stå för självrisken läste jag i nån artikel.

För stunden verkar jag behöva ett utlåtande från elbolaget för att utröna om huset fått överspänning eller ej då pumpen gick sönder eftersom varken installatör 1 eller 2 varit villiga att demontera ner luftvärmepumpen till motornivå.

Hur jobbigt är det att få en lista på överspänningar från elbolag? Skickade en förfrågan med anläggningsnummer och kundnummer och så vidare, men anar att det inte räcker...

Eller finns det någon annan väg ut ur detta där återförsäljaren inte undkommer sitt eventuella garantiansvar?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 04 februari 2020, 23:01:12 »

Vilken soppa !!

Att postorderföretag står med på Mitsubishis hemsida för återförsäljare tycker jag spontant är fel då man inte alla gånger vet vem som installerar och att den kombon verkligen fungerar.

Dom där omdömena som många gladeligen visar får man nog ta med en stor nypa salt, dels så köper man den tjänsten att visa dom så man kan förmodligen ta bort ”ofördelaktiga” , lätt att man ber vänner, bekanta anställda ge toppbetyg.
Men kanske är 100% säkra omdömen ??

Om det nu var en skada från ett åskoväder så borde den inte fungerat 2 dygn och fler ”elektroniksaker” borde fått sig en smäll, åtmindstånde hos mig så sticker routern bland det första och vattenkokaren brukar ge upp.

Nu är det svårt att veta hur turerna gått men det borde ha blinkat lampor på innerdelen och dioden på utedelen blinkade eventuellt så man kan få ut felkoder.
Är man osäker på vad dom betyder ringer montören Mitsubishi supporten.

Om nu fläktmotorn är boven i grunden så borde felkoden blinka för detta.
Om man ringt Mitsubishi supporten och beskriver händelseförloppet i första skedet så lär dom ha skickat delar på garanti just med anledning av att den fungerade 2 dagar efter åskoväder och snudd på omöjligt för dom att bevisa något annat.
Nu kanske en del återförsäljare köper in värmepumparna utan garantier från Mitsubishi för att få bättre pris och då blir det självklart billigare att hänvisa till åskoväder eller annan händelse.

Sällsynt med restnoterade delar till FH serien men visst kan det ha varit så.
Mitsubishi supporten lägger in beställningen medan man ringer dit så borde vara liten risk för förväxling men visst kan det också hänt.

Vad säger ditt eget försäkringsbolag om soppan du hamnat i ?
Skrivet av: Bobbbo
« skrivet: 04 februari 2020, 22:09:56 »

Felet man trodde skulle vara löst på någon vecka är nu uppe inne i sin 5:e månad, tiden går fort när kunder plågas. Man har fått lära att garanti är ingenting man ska ta för givet, det är något man måste kämpa och slåss för.

Återförsäljaren är E-klok / Albion Nordic. Installatören är Kylslaget - de valdes av återförsäljaren. Återförsäljaren är märkligt nog listad på Mitsubishis hemsida och har märkligt nog massvis av goda omdömen, detsamma kan man inte säga om installatören.

Pumpen gick sönder 2019-10-02. Sen tog det installatören fram till 2019-10-15 för att bestämma att alla kretskort skulle köpas hem för fortsatt felsökning.

2019-10-28 innan något beställts skyllde återförsäljaren på blixtnedslag för att det nämnts för installatören att åskan hade gått 2019-09-30.

Efter påtryckningar ändrade sig återförsäljaren 2019-10-30 och sa att leverantören (Mitsubishi tror jag) förväxlat ärendena. Korten beställdes men de var restnoterade.

2019-12-04 kom installatören på ett andra besök, det var då ett kretskort eldades när innerdelens motor anslöts till det. Installatören skulle beställa ny motor till innerdelen och ett nytt kretskort till motorn.

2019-12-20 svarade återförsäljaren att de återigen stoppat allt och återigen skyllde de på åsknedslag.

Vid det laget kändes både återförsäljare och installatör extremt opålitliga och efter en del brevväxling kallades en installatör från ett annat bolag in som referens.

2020-02-03 kom den nya installatören, men denna tog sig inte heller in till innerdelens motor för att kolla på vad sätt den var trasig. Efter att ha mätt på några punkter kom installatören fram till att felet nog berodde på överspänning och motorn var felkällan.

Den nya installatören sa att man kan begära ut listor på överspänningar från el-leverantören, men det sades vara något omständligt. Där och då var man trött, men nu verkar det vara nästa steg.

Fastigheten har inga tunga apparater inkopplade - inga trefasmotorer eller annat - en varmvattenberedare och en matspis är väl det tyngsta som finns. Andra apparater i huset har inte tagit någon noterad skada.

Får man en lista på alla överslag bör man väl kunna se om det är överspänning eller ej?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 04 februari 2020, 09:39:15 »

Dom gånger vi varit och felsökt efter åskoväder så har grejerna pajat vid det tillfället och inte 2 dagar senare så det låter lite lustigt om nu inte elleverantören haft något strul och dom gjort något på nätet i efterhand, då borde fler elektroniksaker i fastigheten tagit skada den dagen.

Har elleverantören orsakat problemet så bör dom ta skadan.

Ser att detta var i september så du verkar ha långa ledtider om den fortfarande är defekt!
Är det en auktoriserad återförsäljare i din närhet eller är det någon postorderfirma som har hand om ärendet ?
Mitsubishi Electric Sverige brukar vara riktigt bra att ha att göra med vid skador och sällan tjafs om det är garanti .
Skrivet av: Bobbbo
« skrivet: 04 februari 2020, 09:26:38 »

Den värmde huset som enda värmekälla i 2 dagar och lampan på den lyste normalt innan den slutade fungera, det var personer närvarande så det är säkert.

Den nya reparatören vill byta hela innerdelen vilket ska vara billigare än att bara byta innerdelens fläktmotor och kortet till denna så att byta allt på en gång är ni överens om.

Utedelen har kollats av båda installatörerna och anses vara ok elektriskt - det fanns ström med nya utekortet, huruvida kompressorn är kollad vet jag inte men tror inte det.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 03 februari 2020, 23:45:07 »

Gick den i 2 dagar efter åskvädret eller upptäckte ni efter 2 dagar att den inte fungerade då den kanske varit avslagen ?

Har det varit nedslag så kort ute och inne har stuckit och då kanske även fläktmotorn så kan nog teoretiskt den defekta fläktmotorn få det nya kortet att sticka.

Risken är dock att även kompressorn har stuckit och/eller givare samt spolen till fyrvägaren beroende på vad som egentligen hänt.

Skulle tro att det blir billigare att byta både inne och utedel än att byta kort, fläktmotor och eventuellt kompressor, nu kanske det kollades innan att kompressor var ok.
Skrivet av: Bobbbo
« skrivet: 03 februari 2020, 22:56:47 »

Installatören skrev en kortfattad hypotes om överspänning som återförsäljaren valde att tro.

Att de måste bevisa tycker jag också. Men det tyckte inte dom. Därför tillkallades en annan installatör som dessvärre inte grävde sig djupare in än den första.

Visst det går på hemförsäkringen men pumpen hade 5 års garanti ändå, surt om det visar sig vara garantifel trots allt. Därför min fråga för att kunna släppa detta...

Installatör två trodde inte heller det var åskan utan en annan överspänning på elnätet.

Av bilderna att tyda sitter det en del små elektronikkomponenter ganska tätt packade i motorn, mer än jag anade, ser ut som om det skulle kunna bildas en kortslutning där om det vill sig illa.

Kanske ska släppa detta då och acceptera läget.

Tack för bra svar tummenupp
Skrivet av: RaveG
« skrivet: 03 februari 2020, 21:31:33 »

Dom måste väl bevisa att felet beror på överspänning?
Det verkar jätte-konstigt om du inte har garanti och felet kom ju långt efter åskan!

Motorn är en borstlös motor där rotorn har magneter och spolarna sitter runt om. Sen är det elektronik i motorn som styr vilken spole som ska dra.
Så det kan väl inte vara första gången elektroniken inne i motorn gått sönder och i ditt fall orsakar den kortslutning?

Så här ser en motor ut i bitar
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42767.0
Skrivet av: Bobbbo
« skrivet: 03 februari 2020, 21:00:37 »

Har en fråga.

En Mitsubishi Electric MSZ-FH25VE / MUZ-FH25VEHZ installerades i en villa i slutet av oktober 2017 och den funkade felfritt. Sista september 2019 åskade det och två dagar senare var pumpen stendöd.

Installatören bytte kretskorten, när kortet i innedelen till motorn byttes brann en liten spole på det nya kortet upp - samma spole hade brunnit på det gamla kortet också - det verkade som om motorn orsakade kortslutning.

Orsaken enligt installatören var överspänning på elnätet - åsknedslag eller något annat som fått motorn att kortsluta.

Det lät märkligt att en elmotor kan börja kortsluta av en överspänning, så en installatör från en annan firma tillkallades och samma slutsats drogs.

Elmotorn har aldrig demonterats eller undersökts djupare.

En spontan tanke är att motorn kan ha ett mekaniskt fel - en spärrning som gör att den kortsluter.

Kan elmotorer (i luftvärmepumpar) verkligen förvandlas till kortslutningar av överspänningar på elnätet?

Eller är det bortförklaringar för att slippa ta garantiansvar och slippa meka?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!