Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥ngtider Diplomat 6  (läst 1486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
GÃ¥ngtider Diplomat 6
« skrivet: 29 november 2004, 20:38:18 »
Nu är jag dÃ¥ligt insatt, men har aldrig tänkt pÃ¥ vilka gÃ¥ngtider som är aktuella och som är ok, för en värmepump. Jag har ingen loggningsutrustning men tycker att pumpen gÃ¥r för jämnan nu. Räknade ut ett snitt pÃ¥ 22timmar/dygn mellan den 18 och 29 november. Har varit minus nästan hela tiden, mellan 5 - 15 grader. En annan sak som jag tycker ter sig märkligt är att inte pumpen stannar när den uppnÃ¥tt sitt börvärde.  Ibland gÃ¥r den fast ärvärdet pÃ¥ framledningen är större än börvärdet.

Pumpen är fortfarande inställd som installatörerna lämmnade den, tänkte att den skulle få vara det också eftersom de skulle komma och sätta en ventil upp till expantionskärlet från pannan. Nu har jag inget tryck i systemet vid värmepumpens expantionskärl.

Känns tryggt att Ni finns därute!!!
Thermia Diplomat 6, 100 meter djupt hål
Alt. Vedeldning i förugn mot accumulator tank.
100 kvadrat boyta,fördelat på två våningar i gammalt trähus 4 mil NV Borlänge

admin

  • Gäst
admin
Re:GÃ¥ngtider Diplomat 6
« Svar #1 skrivet: 29 november 2004, 21:08:29 »
Citera
En annan sak som jag tycker ter sig märkligt är att inte pumpen stannar när den uppnÃ¥tt sitt börvärde.  Ibland gÃ¥r den fast ärvärdet pÃ¥ framledningen är större än börvärdet.

Thermia reglerar med gradminuter, i korthet fungerar det så att den ser till att den genomsnittliga framledningstemperaturen skall vara den som inikeras i börvärdesfönstret, Det innebär att tempen vid kompressorstopp kommer att sjunka under börvärdet, och vid kompressordrift kommer att vara högre än börvärdet.
Snittet skall dock bli det önskade, enda gången börvärdet och ärvärdet är precis samma är när värmepumpens uteffekt är precis så stor som husets behov är just då - detta förutsatt att värmepumpen går kontinuerligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!