Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kaminläget på Caldo XRH40.  (läst 2858 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kabukiman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kaminläget på Caldo XRH40.
« skrivet: 08 januari 2021, 14:47:19 »
Hej alla glada!


Funderar över hur er andra upplever att ”öppen spis” läget fungerar på era pumpar...

Har sedan något år tillbaka en Caldo XRH40, där innerdelen sitter monterad strax ovanför min vedkamin.
Mycket nöjd med den överlag, men när jag eldar i kaminen tycker jag inte att den gör sitt jobb bra.
Har den inställd på ”kaminläget”, 21 grader värme, max effektläge på fläkten och ”vingarna” riktade rakt ut (då vi har en ganska öppen planlösning).

Efter ungefär en timmes eldande stänger kompressorn på utedelen av sig och temperaturen runt innerdelen är då nästan 30 grader.
Allt i sin ordning där alltså.

Men fläkthastigheten på innerdelen mer eller mindre nästan slutar att blåsa på så fort jag börjar elda.
Vilket den istället borde göra tvärt om och istället succesivt öka fläkthastigheten kan jag tycka.
Först efter ca 5-6 timmars eldande (och då jag inte kan elda så mycket längre i den) så börjar den att blåsa på ordentligt.

Det ända som hjälper är att själv ändra inställning till att bara köra fläktläget, men då känns det som att hela vitsen med kaminläget är förlorat.


Har jag missat något här eller var detta bara en bra grej att marknadsföra maskinen på?



Mvh/ Kabukiman


Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Kaminläget på Caldo XRH40.
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2021, 15:47:05 »
Det jag tycker låter märkligt är att du skrivet att det tog en timma och hela 30°C vid innerdelen med begärt 21°C för att den skulle stänga av kompressorn i ute-delen.
När jag testade att elda härom dagen, så stängde vår XRH40 av en kort stund efter att brasan tändes och kaminen började blåsa ut värme i samma rum, utan att temperaturen enligt XRH40 gick över typ 25°C (begärt 22°C). Hade den då inte i kamin-läget för att jag bara testade att elda lite.

Det jag misstänker är att er genomföring för rören genom väggen inte är helt tät och att undertrycket inne som skapades av kaminen gjorde att det sögs in kall luft därigenom som fick er XRH40 att mäta mycket lägre temperatur inne än 30°C. Det skulle även förklara varför den aldrig ökar fläkthastigheten i kamin-läget, eftersom den ökar fläkten i relation till mätt inomhustemperatur.

Om du har WiFi-adapter till den så kan du se vad den själv mäter för temperatur inne.
« Senast ändrad: 08 januari 2021, 15:51:40 av Perfa76 »

Utloggad Kabukiman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kaminläget på Caldo XRH40.
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2021, 17:40:32 »
Stort tack för tipset!!!
Låter ju ganska logiskt.

Tyvärr har jag ingen WiFi styrning på den, utan mätte bara tempen runt om med vanlig inne termometer.

Men jag testade nu att byta ut drevisoleringen som satt där och fyllde hålet med fogskum istället.

Håller tummarna nu för att detta kan hjälpa...

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kaminläget på Caldo XRH40.
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2021, 21:06:27 »
Stort tack för tipset!!!
Låter ju ganska logiskt.

Tyvärr har jag ingen WiFi styrning på den, utan mätte bara tempen runt om med vanlig inne termometer.

Men jag testade nu att byta ut drevisoleringen som satt där och fyllde hålet med fogskum istället.

Håller tummarna nu för att detta kan hjälpa...
Säkerställ att maskinen är isolerad från insidan.
Antingen har du tjuvluft eller ingen aktivering av kaminläget. ( du skall se en symbol för solen + fläkt på vänstersidan i fjärren) samt en fläktsymbol även på höger sida,

Prova även att sänka temperaturen på din fjärrkontroll till 10 C så skall din maskin stanna och din fläkt gå upp i maxfart (om kaminläget är aktiverat)

D

Utloggad Kabukiman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kaminläget på Caldo XRH40.
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2021, 09:50:35 »
Testade elda lite nu på morgonen när fogskumet torkat. Men fortfarande samma resultat tyvärr.
Men nu tog det över 2 timmar innan kompressorn slog av.
Så ni är nog inne på rätt spår.


Kaminläget verkar vara aktiverat och fungera, då den stängde av kompressorn direkt när jag sänkte tempen till 10 grader och började blåsa på ordentligt ( tack för tips Daikin_)

Jag testar skuva ner innerdelen imorgon och se om man kan täta mer där också.


Och nu slog tanken mig att frågan är om jag också måste bryta ut alla slangar och rör en bit från hålet där dom svänger ut, för kunna få fogskummet runt alla rören.
Eller håller dom tätt där ändå tro och det räcker med att bara fylla hålet som jag nu gjorde.
 


Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kaminläget på Caldo XRH40.
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2021, 16:32:26 »
Testade elda lite nu på morgonen när fogskumet torkat. Men fortfarande samma resultat tyvärr.
Men nu tog det över 2 timmar innan kompressorn slog av.
Så ni är nog inne på rätt spår.


Kaminläget verkar vara aktiverat och fungera, då den stängde av kompressorn direkt när jag sänkte tempen till 10 grader och började blåsa på ordentligt ( tack för tips Daikin_)

Jag testar skuva ner innerdelen imorgon och se om man kan täta mer där också.


Och nu slog tanken mig att frågan är om jag också måste bryta ut alla slangar och rör en bit från hålet där dom svänger ut, för kunna få fogskummet runt alla rören.
Eller håller dom tätt där ändå tro och det räcker med att bara fylla hålet som jag nu gjorde.

Följ denna text/film. Modellen är inte samma som du har men proceduren är samma.
Läs texten nedan först och kolla sedan på filmen så förstår du vad jag menar.


1. Slå  av strömmen
2. öppna frontluckan och ta ut filtren
3. lossa ellocket på höger sida (svart 1 skruv)
4. ta bort de 3 skruvarna i nederkant på maskinen så att fronten lossnar
5. lossa klipsen på ovansidan av maskinen så att de släpper från fronten.
6. dra överdelen på fronten nedåt/framåt så att den släpper från inimhusenheten
7. tryck i underkant på vänster + höger sida så att låsen i underkant släpper
8. ta bort frontskalet
9. täta genomgångshålet framifrån om det är otätt
10. återmontera i reversibel ordning

11. Alt B: ring din installatör och låt honom göra jobbet.

12. njut av kaminläget.

D
« Senast ändrad: 09 januari 2021, 16:38:00 av Daikin_ »

Utloggad Kabukiman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kaminläget på Caldo XRH40.
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2021, 19:43:06 »
Nej det här blir ju bara mer konstigt...

Fyllde fogskum från insidan idag och kännde faktiskt att det var ett litet kallras där.

Trodde allt var löst nu, då vid första eldningen gick inte fläktläget ner alls utan blåste på bra.
Vilket då borde tyda på att den inte kände av undertrycket längre.


Men tyvärr ju varmare det blev där uppe, destå mer sänkte fläktläget sig.

Har eldat nu i över 3 timmar med ca 35 grader runt om innerdelen och den bara blåser lite svagt och nu stänger inte heller utedelen av sig.


Mycket märkligt detta....

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kaminläget på Caldo XRH40.
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2021, 20:52:08 »
Kolla så fjärrkontrollen inte är i otakt med värmepumpen.
Jag har en Caldo XRH 30 som jag ofta kommer i otakt med fjärren och värmepumpen.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Kabukiman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kaminläget på Caldo XRH40.
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2021, 20:12:46 »
Det känns som att fjärren svarar bra.
Det piper och blinkar till när jag trycker och den reagerar bra på allt annat i menyerna som man ändrar.
Men tack för tips!

Efter eldning ikväll stängde kompressorn av sig efter en knapp timme, vilket jag tycker är ok.
Då jag ändå har ganska mycket sten runt kaminen som värms upp först.

Men fläkten ökar aldrig...

Dock räcker det med att sänka tempen till ca 18-19 grader, så börjar den blåsa på ordentligt.
Men det blir ju också ganska drygt om man ska hålla koll på det och ändra varje gång man ska elda.

Skumt detta, när allt annat på pumpen fungerar så klockrent.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!