Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Er min HE9DKE av riktig/nytt parti?  (läst 1169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrmattis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Er min HE9DKE av riktig/nytt parti?
« skrivet: 12 december 2007, 13:39:25 »
Hei

Jeg har nylig fått innstallert en Panasonic HE9DKE.

Utedelen er merket med 2007.03, mens innedelen er merket med 2007.02. Det står "Made in Japan" på begge delene.

Er dette en ny og "frisk" utgave, med den riktige "softwaren" etc.?

Kan også opplyse om serienummeret hvis det er nødvendig.

Mvh,
mrmattis

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Er min HE9DKE av riktig/nytt parti?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2007, 22:33:14 »
Jag förstår att du kan undra, men samtidigt så tänker du kanske lite fel.

Panasonic, mfl producerar otroliga mängder med AC-anläggningar. (inkl värmepumpar) Bara i Sverige säljs tiotusentals varje år. (40000/år sist jag hörde en siffra)

Jag kan inte tänka mig att utedel och innedel är i närheten av varandra förrän de packas, från dygnslagret, så vad som gäller är ute/innedelens typ, inte produktionsdatum. De kanske inte ens möts förrän de laddas in på lagret i Sverige.
När de sedan fraktas ut, tar man X antal utedelar och X antal innedelar. Hos vpfirman finns kanske 10 av denna version hemma. Nu lastar montören, en u och en i-del. Nu är det rena turen om allt har samma datum. Och då har jag kanske missat kvalitetskontroller osv.... där en enhet inte passerar granskningen.

Du kan vara ganska säker på att leveranser från tex kinnan är matchade, så att de hör samman. Alltså fungerar samman.

Vid fel på vissa modeller får man tex en ny utedel, som inte är den som levererades från början utan en helt ny modell. Det kan vara rätt det med.

Utedelar kan matchas med vissa innedelar, och samma innedel kan dubbleras mot en och samma utedel för andra modeller.

En djungel?

Tja, fördelen är att du får linjer där samma kretskort, kompressor, kåpor, fläktblad osv... kan köras i fler modeller. Lägre kostnad=lägre pris.

Först när det krävs kommer det nya in i bilden.

Så du kan nog sova lugnt. Fungerar allt, och montören inte reagerade, så är din värmepump det den är. EN fungerande värmepump, med full garanti, och det är allt man lovar.

Om du tittar på bruksanvisningen så står det säkert att man förbehåller sig rätten att inte helt följa textens specifikationer vid tillverkningen.

De kan ha kommit fram till att den nya mjukvaran var mindre stabil, medan förra kompressorn höll längre, då drar man en ledning mellan x och y, så fungerar det utan att du skall bry dig.
Ta en titt på ett kretskort så förstår du. Varför är det en massa bilder och hål utan komponenter? Har de blivit över? Jepp. Smartare lösningar, nya kretsar gör att man ofta hoppar över sina egna ursprungsritningar.

En annan sak är om en gammal modell säljs som ny, men hos märkeshandlaren har du tom svårt att få tag i en brochyr på en modell som är ett par år gammal.

Slutsats, om din modell säljs som nyaste modellen, årets modell, aktuell modell, så behöver du inte bry dig, när allt fungerar.
Alla uppgifter kan Kinnan hjälpa dig med. De är jättetrevliga och hjälpsamma.
Att olika datum förekommer visar att man verkligen märker sina varor. Sen kör banden kanske olika fort, om det tex säljs många anläggningar med två innedelar, och då kommer u och i inte fram till dörren samtidigt. Alltså olika datum, men samma modellnamn.

Vad du skall förvänta dig är prestationer inte samma datummärkning.

Made in --- är på samma sätt något som skiljer efter var det finns kapacitet eller var firman valt att producera sina olika modeller.

Det skulle vara fullt möjligt att producera alla innedelar i ett land och alla utedelar i ett annat.
Många Panasonic kom tex från Malaysia, och det fungerade det med.

Made in Japan är numera en kvalitetsstämpel. Du kan dock  räkna med att allt är en världsligt hopplock av rätt delar, till rätt priser och kvalitet.

Plockar du sedan ned (i tanken) din vp, så ser du att delarna kommer från olika tillverkare. Somliga inom Panasonic, där väl kretskorten är kretskort liksom alla andra kretskort, så de kanske kommer från kretskortsdivisionen, medan vissa kompressorer kommer från egna fabriker i Malaysia, osv.
Din kontakt är din leverantör, så allt detta behöver du inte bry dig om.
Du skall vara nöjd med din leverans, installationen, och funktionen.
Så njut du av värmen till en tredjedel av kostnaden. Och var stolt för att du är rädd om naturen med ditt val av värme.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Er min HE9DKE av riktig/nytt parti?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2007, 23:03:36 »
Ettersom du spør om det er en 'frisk' utgave så er du nok
klar over de ulike 'problemer' som HE-serien har hatt. Problemet
oppstod på de første maskinene i serien, men de kom vel allerede
under sensommeren 2005 og ble relativt fort omgjort av japanerne.

Med produksjonsdato 2007 er din maskin garantert den seneste
i serien av DKE maskiner ettersom den 'nye' HE9-GKE allerede
er hos installatørene rundt om. Jeg vet derimot ikke hvorvidt inne-
enheten har den nye viftemotoren med keramiske lager, men etter
alt å dømme så har den nok ganske sikkert det.

Lykke til med en meget bra varmepumpe  tomte::


BjørnK

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!