Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installera CTC utegivare själv ?  (läst 4494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera CTC utegivare själv ?
« skrivet: 14 november 2020, 14:29:52 »
Hej. Jag är ny medlem och jag har en fråga till er som kan hjälpa ett elpucko . Jag har köpt en CTC excellent 2 som är tillverkad 2012 enligt säljaren. Den har artikelnummer: 57969300/4. Rörmokaren har fixat med vattnet och elektrikern har anslutit el. Det här gjordes i somras. Nu när det börjar bli lite kallt så startade jag pannan men elementen blev inte varma ens efter ett dygn. Jag har försökt få tag på elektriker för att montera/installera en utegivare som inte var med när jag köpte den, men alla har tydligen fullt upp med jobb så jag fryser. :-X Nu äntligen till min fråga: Kan/får man montera en utegivare själv och i så fall hur gör man ? Man måste visst ha en sådan för att automatiken på shunten ska fungera. Jag undrar också om maxtermostatet, hur märker man om den har löst ut, blir panelen "svart" då ? Ja det var väl allt för den här gången. Hoppas någon orkar läsa hela inlägget !

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2020, 14:40:11 »
GÃ¥r utmärkt att montera den själv, ska dÃ¥ sitta pÃ¥ nord eller nordvästsida om huset, kabel , en enkel telefonkabel EKKX  4X0,5 duger bra. inkopplingsplint lär det finnas ( svagström där )  stäng av VP när du kopplar in.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2020, 15:59:30 »
https://jsenergi.com/ctc-reservdelar/ctc-reservdelar-per-pump/ctc-excellent-ii/utegivare-med-kapa-15-m.html

Bifogar manualen, där står det var den installeras.
Sid 9, plats 27-28 på kortet.

« Senast ändrad: 14 november 2020, 16:01:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #3 skrivet: 14 november 2020, 22:19:26 »
https://jsenergi.com/ctc-reservdelar/ctc-reservdelar-per-pump/ctc-excellent-ii/utegivare-med-kapa-15-m.html

Bifogar manualen, där står det var den installeras.
Sid 9, plats 27-28 på kortet.

Tack för snabbt svar !  DÃ¥ kanske jag klarar av det själv, om jag har fler frÃ¥gor sÃ¥ Ã¥terkommer jag säkert. Trevlig helg.

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #4 skrivet: 14 november 2020, 22:21:24 »
https://jsenergi.com/ctc-reservdelar/ctc-reservdelar-per-pump/ctc-excellent-ii/utegivare-med-kapa-15-m.html

Bifogar manualen, där står det var den installeras.
Sid 9, plats 27-28 på kortet.

Tack sÃ¥ mycket !  Trevliga människor pÃ¥ det här forumet. Ha en trevlig helg.

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #5 skrivet: 14 november 2020, 22:27:17 »
Som ni nog har uppfattat redan så är jag inte bara pucko på el, jag är lika kunnig på att skriva och svara på detta forum. Jag tackar givetvis alla för hjälpen !
Det var bara en sak till, den om Maxtermostatet. Blir displayen svart om termostatet har löst ut ? Bara så att jag vet när/om det händer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2020, 13:46:00 »
Det var bara en sak till, den om Maxtermostatet. Blir displayen svart om termostatet har löst ut ? Bara så att jag vet när/om det händer.

Nej!
Kollar man manualen sid 12 så ser man att maxtermostaten bryter spänningen till elpatronerna via ett relä när den löser.
Spänningen till styrkortet (transformatorn mellan 21-26 på sid 13) får dock sin spänning via strömbrytaren 1-1a, detta påverkas inte av maxtermostaten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #7 skrivet: 15 november 2020, 18:22:20 »
Ok, precis vad jag trodde ocksÃ¥  ;) Nu väntar jag in utegivaren och sÃ¥ provar jag.

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #8 skrivet: 22 november 2020, 21:03:57 »
Det är jag igen. Jag har nu installerat utegivaren och haft pannan pÃ¥slagen i drygt 4 timmar utan att det blir varmt i elementen. Därför mÃ¥ste jag be om er hjälp igen. SÃ¥ här ser siffrorna pÃ¥ displayen uppifrÃ¥n och ner ut efter 4 timmar. 12 (temperatur). 6,0 kW. 45 (kurva). 0 (kurva). 60 (maxtemp). 25 (mintemp).  Cirkulationspumpen fungerar och stÃ¥r pÃ¥ max varv, elementen är luftade. Manometern stÃ¥r pÃ¥ max tryck hela tiden, har passerat 2,5 bar sÃ¥ den är kanske sönder ? Varmvatten är inte inkopplat/anslutet, kanske det mÃ¥ste vara det för att värmen till elementen ska fungera ? Vi är bara tvÃ¥ personer i hushÃ¥llet och vi använder en elektrisk varmvattenberedare pÃ¥ 60 liter som räcker för oss. Vi har den dessutom kopplad till en timer sÃ¥ att vi kan spara lite el. Shuntventilen är fullt öppen, kanske den ska stÃ¥ pÃ¥ 0 för att shuntautomatiken ska fungera ? En sak till som jag mÃ¥ste fÃ¥ klart för mig, jag har fÃ¥tt svar pÃ¥ det tidigare men jag vill vara helt säker pÃ¥ funktionen. Det gäller maxtermostatet. När man trycker in den röda knappen sÃ¥ hörs ett "klick" och sedan hoppar knappen ut igen. Ska knappen stanna kvar i botten eller ska den hoppa ut igen ? Hoppas pÃ¥ er hjälp ännu en gÃ¥ng.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #9 skrivet: 22 november 2020, 21:36:40 »
Har du tryck in den röda ordentligt , kan vara hård. tryck med en mejsel hårt , ibland får nästan hänga på knappen för få den att stanna kvar. Att det blir ett klick är rätt men ska stanna kvar i läge in.

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #10 skrivet: 23 november 2020, 12:03:48 »
Har du tryck in den röda ordentligt , kan vara hård. tryck med en mejsel hårt , ibland får nästan hänga på knappen för få den att stanna kvar. Att det blir ett klick är rätt men ska stanna kvar i läge in.
Nej, jag har bara tryckt in den och hört klicket. Nu gick jag ner till pannan och använde min lilla spetstång,och knappen har stannat i bottenläge ! Jag hoppas att det ska fungera nu, om 4-5 timmar så vet jag och då återkommer jag med resultatet.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #11 skrivet: 23 november 2020, 15:38:02 »
Lyssna lite lätt med örat mot pannan, det brukar höras som ett litet brus när vattnet kokar mot patronslingorna, kan kollas om ljudet ändrar sig med att ställa ner termostaten till låg temp

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #12 skrivet: 23 november 2020, 16:27:56 »
Lyssna lite lätt med örat mot pannan, det brukar höras som ett litet brus när vattnet kokar mot patronslingorna, kan kollas om ljudet ändrar sig med att ställa ner termostaten till låg temp
  Tyvärr sÃ¥ fÃ¥r jag fortfarande ingen värme. Siffrorna jag skrev i det tidigare inlägget är desamma nu ocksÃ¥. Jag har tagit bort alla plÃ¥tar pÃ¥ framsidan, och det brusar i den stora tunnan överst i pannan. Maxtermostatet har inte löst ut. Kan det bero pÃ¥ att jag fuskade lite med utegivaren ? Jag placerade termometeränden i ventilationsröret i källaren sÃ¥ den hamnade utanför huset, jag tänkte att det borde fungera för en test om det blir nÃ¥gon värme i pannan, a:gl

Utloggad EL Pucko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #13 skrivet: 23 november 2020, 20:04:32 »
Nu är värmen uppe på 14 grader, så jag låter pannan jobba under natten och hoppas på varma element i morgon bitti !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera CTC utegivare själv ?
« Svar #14 skrivet: 24 november 2020, 09:55:42 »
Vad har du för inställningar?
Panntemp?
Kurva?
Max framledning?

Vad visar den för effekt i kW?

Du kan kolla strömbegränsning mode + pil ner samtidigt, först visas uppmätt ström, sen maxvärde.
Kolla även max effekt med mode + pil upp samtidigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!