Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Active Green  (läst 8981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Active Green
« skrivet: 06 november 2017, 19:06:19 »
https://www.activegreen.se/

Någon som kan förklara hur man kan accelerera partiklar med en viss mängd tillförd energi och sen få tillbaks 8 gånger så mycket energi när man bromsar upp dom igen?
Eller är det ytterligare en italiensk energikatalysator?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Active Green
« Svar #1 skrivet: 07 november 2017, 07:37:54 »
http://www.energi-miljo.se/energi-miljo/het-forskning-far-kyla-till-max

Hittade denna artikel, ser ut som att man fÃ¥r ut energi av det men verkningsgraden är inte verifierad.  Sc:,h
Någonstans ifrån måste energin komma enligt energiprincipen, man får väl ställa en fråga direkt till Active Green?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Active Green
« Svar #2 skrivet: 07 november 2017, 08:30:27 »
Den artikeln handlar väl om att anläggningen i sig förbrukar en massa energi som blir till värme som måste kylas bort? Inget konstigt vad jag kan se.

"På den stora ringens innergård kommer det att finnas fem ställverk som matar den stora lagringsringen, i vilken elektronerna cirkulerar med nästintill ljusets hastighet. Den värme som då alstras kyls bort med de tre olika kylsystemen. "
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Active Green
« Svar #3 skrivet: 07 november 2017, 09:24:01 »
Jag ställde frågan till dem när de pratade loggrar med mig...
Fick inget svar annat än att läsa på hemsidan.
Förhoppningsvis skall de verifiera COP med hjälp någon Logger.

Men jag håller med purjo_, verkar som en ny evighetsmaskin.
Kollar man på bolaget så har de dock plöjt in ett antal miljoner i projektet, det vore konstigt om det skulle vara en bluff.

Den som lever får väl se.
Funkar det sÃ¥ kan jag gÃ¥ in med 1 miljon  i nyemissionen, om det blir nÃ¥gon.
Men dÃ¥ skall jag ha bevis innan.  :)
« Senast ändrad: 07 november 2017, 11:42:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Active Green
« Svar #4 skrivet: 07 november 2017, 10:30:00 »
Skickade ett mail där jag bad dom förklara hur deras utrusning hanterar energiprincipen.
Jag undrade helt enkelt varifrån den övriga energin kommer ifrån, som man inte ska behöva betala för, enligt deras hemsida.
Får se om jag får nått svar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Active Green
« Svar #5 skrivet: 07 november 2017, 10:41:56 »
Det finns förvånansvärt lite info om detta bolag på nätet, men nån vinst gör de inte direkt.
https://www.allabolag.se/5567881882/active-green-sweden-ab

Jag kollade VD:n Jan-Ove Bertil Karlsson, som har ett till bolag:
https://www.allabolag.se/5590605654/eventon-consulting-ab

Där går det lite bättre för han.
Men det står inget om denna teknik i övrigt, så nått skumt är det.
Man borde ha sett nÃ¥tt mer om detta, om det är sÃ¥ revolutionerande?  Sc:,h

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Active Green
« Svar #6 skrivet: 06 december 2017, 11:54:12 »
Skickade ett mail där jag bad dom förklara hur deras utrusning hanterar energiprincipen.
Jag undrade helt enkelt varifrån den övriga energin kommer ifrån, som man inte ska behöva betala för, enligt deras hemsida.
Får se om jag får nått svar?

Fick du något svar? Jag mailade också och frågade om vart man kunde köpa deras produkter och fick detta till svar efter ett par timmar:

Citera
Till alla våra kunder och alla ni som visat intresse för våra produkter
 
Active Green Sweden AB har tyvärr ej möjlighet att leverera produkter enligt den tidplan som vi tidigare aviserat. VÃ¥rt tillverkande systerföretag har haft och har problem med uppstart av serieproduktion av produkterna. Det finns flera orsaker till de problem vi nu stÃ¥r inför men den huvudsakliga orsaken är ett antal förseningar när det gäller komponenter till produktionslinjen. 
VÃ¥r samlade bedömning är att dessa problem kommer att vara Ã¥tgärdade under november mÃ¥nad 2017 och att produktion i en begränsad omfattning kan starta under december mÃ¥nad 2017. NÃ¥gon definitiv leveranstidplan för produkter till de nordiska länderna Sverige, Norge och Finland har vi ännu ej erhÃ¥llit. Vi kommer att Ã¥terkomma sÃ¥ snart denna är fastställd. 
Vi hoppas att ni har förstÃ¥else för de problem som beskrivits ovan. Vi ber samtidigt om ursäkt för eventuella problem som en leveransförsening orsakar er som kund.   
 
Samtidigt sker det förändringar inom Active Green Sweden. Ägarna Active Green Sweden bedömer att bolagets finansiella styrka behöver stärkas för att klara den expansion av verksamheten som förväntas ske under 2018-2021. Diskussioner pågår med en extern part men är ännu ej slutförda. Vår absoluta ambition är att skall vara slutförda under december månad 2017. Denna förändring kommer att stärka bolagets förmåga att ge en bra service till alla våra kunder nu och i framtiden.
Förändringar medför alltid att man tappar lite tempo i verksamheten. Vi hoppas att ni som kunder och alla ni som visat intresse för våra produkter har överinseende med den situation som nu råder.





Med Vänliga Hälsningar/With Kind Regards

XXXXX XXXXXX
Marknads- & försäljningschef / Marketing Director


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Active Green
« Svar #7 skrivet: 06 december 2017, 12:20:05 »
Jag har inte fått svar på dom tekniska frågorna än.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Active Green
« Svar #8 skrivet: 06 december 2017, 22:03:33 »
Nej, inga svar pÃ¥ mitt mail.  ::)

Citera
Hej!
Hittade eran sida på nätet och allt ser mycket intressant ut.
Men då jag är ingenjör och har bra koll på energiprincipen så är frågan förstås, varifrån kommer den där energin som man inte betalar för i eran teknik?
Direktel omvandlar ström till värme 1:1, värmepump hämtar övrig energi från uteluft eller berg/jord/sjö, men eran hemsida förklarar inte varifrån den extra energin kommer?

Med Vänlig Hälsning
Carl N
« Senast ändrad: 06 december 2017, 22:05:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Active Green
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2018, 08:10:38 »
Kommit lite mer info på hemsidan nu, dock inget som förklarar tekniken....
https://www.activegreen.se/vara-produkter/pegasus-teknisk-information/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Active Green
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2018, 08:56:40 »
http://www.energi-miljo.se/energi-miljo/het-forskning-far-kyla-till-max

Hittade denna artikel, ser ut som att man fÃ¥r ut energi av det men verkningsgraden är inte verifierad.  Sc:,h
Någonstans ifrån måste energin komma enligt energiprincipen, man får väl ställa en fråga direkt till Active Green?
Här handlar det om något annat. Man har kapacitet att tillföra 20 MW till anläggningen och det mesta av den tillförda elenergin blir nog förluster. Att man utnyttjar den förlustvärmen för uppvärmning är inget konstigt.

Activegreens apparater verkar däremot rätt märkliga, tycker inte det är en seriös presentation pÃ¥ hemsidan. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Active Green
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2018, 10:00:41 »
Men tänk om det är sant, att de har 8.0 i COP i princip utan rörliga delar och utan att ta värmen någonstans ifrån...
Värmepumpens död i annalkande?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Active Green
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2018, 10:57:57 »
Vill någon kommentera detta ?
https://www.activegreen.se/vara-produkter/certifiering-och-godkannande-av-vara-produkter/

Det är ju inga problem att förfalska dessa märkningar så länge ingen synar bluffen verkar det som...

Jag hittar då inte någon av deras grejer här...
http://www.eurovent-certification.com/en/Certified_products/Access_by_trade_name.php?rub=04&srub=03&ssrub=&lg=en

Hade det inte varit en bluff så skulle det funnits en stor artikel i Ny Teknik om detta...
« Senast ändrad: 18 januari 2018, 11:01:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Active Green
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2018, 11:43:49 »
En teori: Det står att värmemediet är vatten men att det är luft som värms. Skulle det kunna vara så att det handlar om en fläktkonvektor där man har definierat COP som avgiven effekt från vattnet/fläkteffekt. Det är alltså ingen värmepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!