Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min nya Daikin kommer om en vecka  (läst 5268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
Min nya Daikin kommer om en vecka
« skrivet: 07 mars 2019, 20:46:07 »
Fick avisering från leverantören att de kommer och byter min gamla IVT mot en ny Daikin bergvärmepump om en vecka.
Det ingår i offerten att de tar bort min gamla pump, tömmer den på kylmedium och kör bort den.
Men nu har min granne, som installerade sin IVT C7 samtidigt som jag satte in min IVT C5, sagt att han gärna tar över den gamla pumpen för att ha i reserv om hans egen IVT rasar ihop.
Får man göra på det viset, dvs överlåta sin gamla pump till en annan privatperson utan att tömma den på köldmedium? Någon som vet?
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2019, 21:08:28 »
Varför skulle man inte få det den är ju din och vem som helst får köpa en vp i Sverige.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2019, 09:27:58 »
Låt dem göra sitt jobb men istället för att lasta den och ta den med sig kan de lasta den och lämna den på grannens tomt.
Eller bara dra ut den på gården och låta grannen hämta den.
En bergvärmepump behöver inte tömmas på kylmedium, däremot kanske de lovat byta ut brine och ersätta det med ny brinevätska?
Enda skälet att firman inte accepterar det är om de själva använder gamla värmepumpar som reservdelar, då kan de ha räknat med ett värde i din gamla värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2019, 16:29:32 »
En bergvärmepump behöver inte tömmas på kylmedium
Nån gång måste den väl ändå tömmas på kylmedium, frågan är väl i så fall bara när och var.

När jag skrotade min första bergvärmepump (2007 tror jag) sÃ¥ ville kommunens Ã¥tervinningscentral inte ta den.  Istället ställde en snäll forum-deltagare upp och tog emot skrotet och tömde den (fast den innehöll visst inte speciellt mycket kylmedia längre).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2019, 12:53:25 »
Det anlände två tekniker kl 0715. Fem timmar senare var installationen klar. Och då fick de ändå vara sysslolösa en stund medan de väntade på att den nya pumpen skulle komma. Bra jobbat!
Gamla pumpen står i mitt garage, grannen har lovat komma och hämta den snarast.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2019, 15:44:20 »
Min nya Daikin ville inte värma vare sig vv eller huset. Efter tre timmars drift låg båda temperaturerna långt under börvärdet. Och deltaT på köldbäraren var noll eller negativ vilket tyder på att kompressorn inte går.
Enda ändringen från standard var att jag bad installatören att ställa in -4 på gränsvärdet för utgående köldbärare. Så jag ändrade till -8 och då gick pumpen igång.
Tycks vara en rejäl överkänslighet i programvaran för detta värde. Nu får vi se om/när börvärdena uppnås.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2019, 16:33:12 »
Det tog mindre än en timme att nå börvärdena. Även deltaT för kollektorn blev normalt (inte så märkligt) med -0,9 in och -2,9 ut. Detta vid utomhustemp 6,5 grader.
Enligt manualen ska pumpen börja dra ner effekten då utgående temp är 4,5 grader från inställd frysgräns. Men det som händer är att den stoppar nästan helt! Man skulle förvänta sig att maxeffekten dras ner till säg 5 kW 4,5 grader från inställd frysgräns, 4 kW 3,5 grader från, 3kW 2,5 grader från, 2 kW (eller lägsta effekt som kanske är 2,5 kW) 1,5 grader från och sedan helstopp kanske 0,5 grader från gränsen. Det vore logiskt men så funkar det alltså inte.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2019, 16:57:30 »
Den borde inte dra ned något alls p.g.a. frysgränsen om du har -2.9 på utgående KB med -8 grader inställt (2.9 + 4.5 = 7.4)
Kanske är det så att den drar ned INNAN den når -8 grader, och stannar helt om det blir -8 grader.
Mer troligt är det så att värmepumpen nått önskad temperatur på framledningen och att effekten dras ned p.g.a. detta.
Eller står det i någon display att den begränsas av KB-temp?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2019, 17:10:54 »
Tack Rickard! Och det stämmer, med -8 som gräns inställt var det inga problem att köra pumpen för fullt ända till -2,9 ut och då nåddes börvärdena snabbt. Men jag försummade att nämna att jag först testade med -6 som gräns, det gick lika dåligt som med -4. Och då var ändå temp på brine ut över 2 grader plus initialt i båda fallen. Kompressorn snurrade lite lojt ibland men genererade bara 1 kW under en hel timme.
Det verkar funka så att man kan köra för fullt ända till 4,5 grader från gränsen, men sedan är det tvärstopp. Borde enligt mig vara en gradvis avtrappning när man närmar sig gränsen.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2019, 19:40:48 »
Håller med om att det är en konstig programmering. Om det blir tvärstopp 4,5 grader över inställd temperatur har man ju i princip en verklig inställd temperatur som är 4,5 grader högre än den skenbara inställda.

Jag har svårt att förstå att det ska behövas ett så stort temperaturintervall för neddragning av effekten. För en pump som går hela tiden är det ändras köldbärartemperaturerna sakta. Det borde inte vara något problem att börja bromsa effekten en halv grad innan inställd temperatur och då ska inte pumpen stanna. Den ska då gå i den takt som gör att inställd temperatur inte underskrids.

Vilken är den lägsta temperatur som går att ställa in?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2019, 21:45:24 »
Roland, vi verkar tolka data på samma sätt. Skyddet för borrhålet kan ställas in från -2 till -14 i tvågradersintervall.
Fungerar ju bra med -8 inställt, men i praktiken alltså -3,5 om man extrapolerar. Prövningen kommer väl mot slutet av året när vi kan få ordentliga minustemperaturer även här i Floda.
Med min gamla IVT lyckades jag ställa in en kurva (vill minnas den kallades 2,4) så temperaturen inomhus var konstant 21,5 grader oavsett utetemperatur. Ja, med undantag för de dagar som det var varmare än 21,5 utomhus, då kunde det givetvis bli lika varmt inomhus.
Hoppas få till en lika bra kurva med Daikin, har just höjt brytpunkterna i kurvan jag använder med två grader. Ser ut att vara ett steg i rätt riktning.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #11 skrivet: 15 mars 2019, 18:36:02 »
Beställde 5x5 l bioetanol från en firma i Gävle, lyckligtvis kom leveransen fram dagen före värmepumpen skulle installeras. Teknikerna använde 10 l för att blanda in i kollektorvätskan som sedan pumpades runt. När de var klara hällde de tillbaka 10 l i dunkarna, den blandningen borde alltså motsvara vad som finns i kollektorn.
I dag investerade jag 350 kr i en refraktometer och använde den för att försöka fastställa vätskans fryspunkt. Den indikerade c:a 14 minusgrader, mycket betryggande! Absolut inga problem med att ha -8 som avstängningstemperatur alltså.
Enda problemet är då att -8 tolkas fel av programvaran som verkar stänga av pumpen helt när kollektorns temperatur sjunker till 4,5 grader från stoppvärdet, i mitt fall alltså -3,5 grader.
Har dock ännu inte sett så låga temperaturer för KB ut, lägst hittills är -2,9 grader.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2019, 21:34:26 »
Beställde 5x5 l bioetanol från en firma i Gävle, lyckligtvis kom leveransen fram dagen före värmepumpen skulle installeras. Teknikerna använde 10 l för att blanda in i kollektorvätskan som sedan pumpades runt. När de var klara hällde de tillbaka 10 l i dunkarna, den blandningen borde alltså motsvara vad som finns i kollektorn.
I dag investerade jag 350 kr i en refraktometer och använde den för att försöka fastställa vätskans fryspunkt. Den indikerade c:a 14 minusgrader, mycket betryggande! Absolut inga problem med att ha -8 som avstängningstemperatur alltså.
Enda problemet är då att -8 tolkas fel av programvaran som verkar stänga av pumpen helt när kollektorns temperatur sjunker till 4,5 grader från stoppvärdet, i mitt fall alltså -3,5 grader.
Har dock ännu inte sett så låga temperaturer för KB ut, lägst hittills är -2,9 grader.
God kväll.

Det finns ingen feltolkning i programvaran.
Våra mätningar visar på att det finns områden inne i växlaren som är ca. 4 C kallare än temperaturen på köldbäraren, därav denna diskrepans.

Ställ ner temperaturen till -10 och prova.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2019, 10:12:06 »
Våra mätningar visar på att det finns områden inne i växlaren som är ca. 4 C kallare än temperaturen på köldbäraren, därav denna diskrepans.

Syftet med möjligheten att kunna ställa in en lägsta temperatur på köldbäraren är att man inte vill att borrhålet ska frysa igen helt och ställa till med problem i form av hopklämda slangar. Det är då inte intressant vad som händer lokalt i förångaren utan det är temperaturen på utgående köldbärare som är den intressanta parametern. Ska man vara riktigt noga är nog risken för genomfruset borrhål en funktion av temperaturen på både in- och utgående köldbärare men väljer man att reglera efter KBut är man på säkra sidan.

PÃ¥ min pump är köldmediet efter expansionsventilen ungefär 4 grader kallare än utgÃ¥ende köldbärare. Köldmediet bör ha samma temperatur alldeles vid inloppet till förÃ¥ngaren. Undrar därför om inte formuleringen "omrÃ¥den inne i växlaren som är ca. 4 C kallare än temperaturen pÃ¥ köldbäraren" syftar pÃ¥ köldmediets temperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2019, 15:42:25 »
Fast men vill ju inte att förångaren skall frysa ihop heller. Det hände mig efter en KB-läcka när installatören skulle pumpa runt och kompressorn plötsligt startade när några ventiler stod i fel läge. Det tog ca ett dygn innan den hade tinat igen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!