Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...  (läst 8679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« skrivet: 02 juni 2012, 07:15:26 »
http://www.dn.se/nyheter/50--70--och-90-skyltar-kan-skrotas

Man borde faktiskt ta o köpa mopedbil eller elbil.  :::_)
Traktorer o eu-moppar knallar ju på i 60-70 och det har börjat bli svårt att köra om dem, så varför ha ett fordon som kan gå så mycket fortare? Billigt blir det oxo...

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2012, 22:42:15 »
Jaha och om 25 år kommer väl nåt ljushuvud på att man kan slopa nollan på skyltarna också, ännu ett steg närmare det bilfientliga samhället, fy fan! >:( :(

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2012, 05:24:52 »
Jo, kom pÃ¥ att det finns en skylt till som blir funktionslös, LGF-skylten!   >:D

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #3 skrivet: 06 juni 2012, 07:35:49 »
Är ni dumma i huvet på riktigt eller?
Fartgränserna blir istället 40-60-80 och man stripar om samma skyltar.

Så vad är det som är jobbigt dontknow
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2012, 07:48:39 »
Det har nästan hänt förut.
Skyltarna ska skrotas. Nya tillverkas - någon får betalt för nya :-)
Om något år, kommera man konstatera att det blev lite fel.
Nya skyltar ( med gamla/dagens hastigheter) måste köpas - någon får betalt för det ;-)

Och vem betalar? Idioter som vi!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2012, 08:15:50 »
Citera
Fartgränserna blir istället 40-60-80 och man stripar om samma skyltar.
Och 100! ;)
En del 90 vägar har redan blivit 100 vägar.
Så 20, 30, 40, 60, 80, 100, 110 och 120 blir i så fall de nya vägarna.
Vet däremot inte varför man vill "skrota" iden med 50, 70 och 90-skyltar, om den hastigheten är rätt på en väg så skulle man kunna behålla hastigheten.
Att det enligt trafikverket skulle kunna sparas 30 liv motiverar knappast att man helt tar bort dessa fartgränser till en orimligt hög kostnad.
Bättre att lägga pengarna på förebyggande åtgärder såsom bättre övergångsställen, cykelvägar och korsningar.
Öka beteendeövervakningen och tvinga de med asociala och farliga beteenden att förutom tunga böter gå någon form av kurs så att de förstår att det är en tidsfråga innan de skadar sig själv eller andra människor med sitt körbeteende.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #6 skrivet: 06 juni 2012, 09:24:25 »
Att det enligt trafikverket skulle kunna sparas 30 liv motiverar knappast att man helt tar bort dessa fartgränser till en orimligt hög kostnad.
Kan man med hjälp av ändrade hastighetsregler rädda 1 (ett) liv så är det väl investerade pengar.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2012, 10:46:40 »



Kan man med hjälp av ändrade hastighetsregler rädda 1 (ett) liv så är det väl investerade pengar.

Hallelujah!


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #8 skrivet: 06 juni 2012, 14:11:40 »
Kan man med hjälp av ändrade hastighetsregler rädda 1 (ett) liv så är det väl investerade pengar.

HÃ¥ller med
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #9 skrivet: 06 juni 2012, 14:15:02 »
För vår del har vi 30/50/60/80 inom fyra mils radie, en kvarglömd 90-sträcka och fem mil bort en tvåfilig 100-sträcka i några kilometer. 60/80 ser ut som på bilden.
Det är taget för en timme sen, helgdag o fullt av trafik precis som vanligt. Förbannat dÃ¥lig sikt pÃ¥ denna väg, full av faror och utsatta fotgängare som dräller längs vägkanterna... Eller hur??  coolsmiley

Det finns ingen mening med att sänka hastigheterna mer om det inte finns förankring bland allmänheten.
Normal hastighet pÃ¥ vägen pÃ¥ bilden vid "jobbtrafik" är 95 km/h. Gissa varför? Jag kan inte ens pÃ¥minna mig en olycka pÃ¥ denna väg förutom enstaka avÃ¥kningar vintertid pga att man knappt ser vägkanten. Polisen brukar ta en fikarast vid vägkanten med sin kamera vid tio-elva snÃ¥ret när det är som lugnast.  ::)

Sen är det givetvis lätt att säga att sänkta hastigheter sparar liv. Gör det? Om det är en universell lag mÃ¥ste man givetvis propagera för att ha t ex 30 km/h överallt!?  ???
Vad det gäller omdömeslöshet, så kommer man inte åt det via hastighetsbegränsningar.

Alltså, varför ha kvar en normal bil vid ytterligare sänkningar?
Till vår närmsta ort (håla) här på landet kan man inte ens (förutsatt trafikläge enligt bilden!!) komma upp i en genomsnittshastighet på 48 km/h om man håller hastighetsgränserna!

Rimligt? Inte en chans...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #10 skrivet: 06 juni 2012, 14:19:04 »
Jag är för mer eller mindre fri fart, men fler nykterhetskontroller, och att poliserna fritt kan bötfälla de som kör vårdslöst oavsett hastighet.
Att generellt sänka hastighetsgränserna gör fler till kriminella, och jag hatar lagar och regler som gör mer eller mindre alla till lagbrytare.

Håller helt med om att det skulle vara bättre att satsa pengarna på olycksförebyggande åtgärder.

På vägen i ditt exempel skulle det kunna innebära en fartgräns på 90 eller 100 km/timme, men att du bötfälls om du passerar en gångare eller ett cyklande barn i den hastigheten, eller om du kör så fort i mörker och snöfall.
« Senast ändrad: 06 juni 2012, 14:22:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #11 skrivet: 06 juni 2012, 14:28:25 »
Kan man med hjälp av ändrade hastighetsregler rädda 1 (ett) liv så är det väl investerade pengar.
Och om man sänker alla hastigheter med 50% så sparar man hur många liv som helst misstänker jag.
Är det väl investerade pengar också? För det kostar ju precis lika mycket själva proceduren att trycka upp nya skyltar.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #12 skrivet: 06 juni 2012, 15:37:58 »
Nu är inte jag en person som eftersträvar sänkt hastighet in absurdum.
När man genomför en sänkning av gällande hastighet så är det av största vikt att den upplevs som meningsfull av trafikanterna eljest så kommer den att överträdas och endast skapa irritation och livsfarliga omkörningar.

Det är naturligtvis inte realistiskt att sänka alla hastigheter med 50%.
Likväl som det inte är realistiskt att totalförbjuda all fordonstrafik.
(Minns Rapport 13 på sjuttiotalet från Trafiksäkerhetsverket.
På grund av ökande antal MC-olyckor ville man kraftigt sänka motoreffekten på alla MC så att de i princip blev ointressanta och därmed försvann från vägarna. Ett sätt att förbjuda alla MC utan att egentligen införa ett MC-förbud.)
Den krassa verkligheten är sådan att vi accepterar ett visst antal dödade och skadade i trafiken. Dock kan man med smärre justeringar av hastighetsreglerna minska antalet dödade och skadade och det är väl gott nog.

Omdömeslösa och drog/alkoholpåverkade förare kan man komma åt med fler poliser och tätare kontroller efter våra vägar.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #13 skrivet: 06 juni 2012, 16:52:27 »
Med all respekt, men det där resonemanget fungerar inte i verkligheten.
Sedan kamerornas inträde har det blivit allt färre trafikpoliser längs vägarna. Sommartid är det ett rent skämt. Att man drar in antal trafikpoliser är ett större hot mot allmänheten än hastigheten i sig.

Att fortsätta påstå att man minskar antal döda i trafiken genom att sänka hastigheterna mer, fungerar inte när man samtidigt drar in poliser. Spel för galleriet kallas det.

Från Smålandsnytt 4/6:
http://www.svtplay.se/klipp/112100/sommartrafik-utan-poliskontroller

Det blir ganska många Poliser för de kameror vi har. Som kan göra annat än bara mäta hastighet. För min del får de gärna skrota varenda kamera.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: 50, 70 o 90 skyltar ska fasas ut...
« Svar #14 skrivet: 06 juni 2012, 17:25:05 »
Sänk hastigheten till 4 km/t. Då rör vi oss lika fort som gående. Troligen blir det 0 personer som dör pga trafiken. Om vi sänker till 0 km/t blir det garanterat inga döda!
/menar pga hastigheten.

Undrar om det är verkligen så många som dör i Tyskland pga den fria farten...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!