Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar F370 Sälen  (läst 1188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik L

  • Gäst
Erik L
Inställningar F370 Sälen
« skrivet: 02 februari 2022, 12:12:28 »
Hej!

Jag har köpt en stuga i Sälen och med en F370 som jag nu försöker optimera med de få inställningarna som går att göra. Det är golvvärme i hela huset och det är på ca 120 kvm.

Eftersom att vi inte är där hela tiden sitter jag och tittar på Uplink och statistiken från Nibe.
Jag har läst på lite om inställningarna och hur man ska göra med termostaterna. Jag läser att många har termostaterna på FULLT och sedan reglerar värmen med värmepumpen, är det något ni skulle rekommendera? Det är väl ingen idé att ha värmepumpen på 25 grader och sedan strypa det med rumstermometern? Och sedan kanske då justera ner i de sovrum som man vill ha kyligare?

Är det något annat som jag bör tänka på?

Uppskattar alla tips och hjälp!

/Erik




Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar F370 Sälen
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2022, 12:20:26 »
Hej! Inte särskilt optimalt värmesystem för ett fritidshus där man bara är ibland. Man kan sänka innetemperaturen ett par grader och spara ca 10% av uppvärmningsenergin men vid 16° eller kallare stänger F370 av återvinningen/kompressorn. Med värmepump bör alla eller nästan alla termostater stå på max och innetemperaturen regleras genom värmekurvan i värmepumpen. Det ger bäst verkningsgrad för värmepumpen som inte behöver jobba med högre temperaturer än nödvändigt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Erik L

  • Gäst
Erik L
SV: Inställningar F370 Sälen
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2022, 12:23:32 »
Hej! Inte särskilt optimalt värmesystem för ett fritidshus där man bara är ibland. Man kan sänka innetemperaturen ett par grader och spara ca 10% av uppvärmningsenergin men vid 16° eller kallare stänger F370 av återvinningen/kompressorn. Med värmepump bör alla eller nästan alla termostater stå på max och innetemperaturen regleras genom värmekurvan i värmepumpen. Det ger bäst verkningsgrad för värmepumpen som inte behöver jobba med högre temperaturer än nödvändigt.

Tack, yes har förstått det.
Tack uppskattar verkligen svaret!

Erik L

  • Gäst
Erik L
SV: Inställningar F370 Sälen
« Svar #3 skrivet: 09 april 2022, 21:39:44 »
Skriver igen på denna tråd,

Sitter här via UpLink och ser både spikar i avluft, förångaren och kompressorgivaren.
Kan någon förklara för mig varför det sker så ofta? Och vad är det som sker? Tittar jag tillbaka längre i historiken är det lika återkommande. Är det avfrostning så ofta?



Nu är jag inte på plats vid pumpen så ska dammsuga filtret ordentligt nästa vecka. Inställningen är på 18 grader, vattnet på normal då jag upplever att framledningstempen har hållt sig stabilare när jag inte att jag sänkt till ekonomi. Tänker jag fel där?

Hur skulle ni sköta en trögrörligt system med golvvärme i hela fritidshuset som ligger på platta? Jag antar att värmekurvan är allt men övriga tips uppskattats. Nu har vi inte varit på plats och det går ca 75 kwh per dag i snitt under den senaste veckan. Router med larm och delad kyl/frys står på men det bör vara en liten del av de 75kwh.


Tack på förhand
/Erik

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar F370 Sälen
« Svar #4 skrivet: 09 april 2022, 22:20:19 »
Ser ju som dagarna är milda och lyser solen genom fönstren blir det så varmt inne att kompressorn stängs av under flera timmar på dagen. Avfrostning ska inte behövas med normenligt ventilationsflöde för 120 kvm. Tror man måste titta i högre upplösning där det är "spikar" för att kunna se vad som händer. Grafiken kan luras. 75 kWh/dag nu är ganska mycket för ett fritidshus på 120 kvm som står tomt. Vad är årsförbrukningen? Med varmvatten ekonomi kan den hålla tanken lite svalare och kanske spara lite grann el.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Erik L

  • Gäst
Erik L
SV: Inställningar F370 Sälen
« Svar #5 skrivet: 09 april 2022, 23:06:16 »
Ser ju som dagarna är milda och lyser solen genom fönstren blir det så varmt inne att kompressorn stängs av under flera timmar på dagen. Avfrostning ska inte behövas med normenligt ventilationsflöde för 120 kvm. Tror man måste titta i högre upplösning där det är "spikar" för att kunna se vad som händer. Grafiken kan luras. 75 kWh/dag nu är ganska mycket för ett fritidshus på 120 kvm som står tomt. Vad är årsförbrukningen? Med varmvatten ekonomi kan den hålla tanken lite svalare och kanske spara lite grann el.

Tack för svar! Ja vardagsrummet som är väldigt stort, ca 50-60 kvm ligger med stora fönster partier så det har du nog helt rätt i.
Vad är det du behöver se i högre upplösning för att avgöra vad det är för spikar? Jag ser även lika spikar i data när jag exporterar den och får data för varje per ändrad värde till excel. Frånluften sammanfaller dock fint med de perioderna vi slagit på bastun.

Vad är anledningen till att avluft och förångaren ökar så? Bör de inte ligga runt noll?



Tittar jag tillbaka under året ser jag att det började klart stabilare, jag förvärvade och fick tillräde i slutet av januari och jag kan inget annat tycka det är ironiskt att den började svaja just då. Jag har inte ändrat något förutom värme inomhus när vi varit där och vattnet ibland till ekonomi. Termostaterna är vidöppna.

Jag har testat SPA-funktionen senaste tre veckorna men den kopplingen kan jag inte göra.
Det är svårt att säga årsförbrukningen men enligt elfakturorna ska det ha varit runt 20000 kwh föregående år.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar F370 Sälen
« Svar #6 skrivet: 10 april 2022, 08:20:56 »
Med högre upplösning menar jag att man måste titta på max ett dygn i taget för att kunna se vad som händer. Kanske bara några timmar krävs för att kunna se. Loggar man på USB kan man se minut för minut. Ser annars inget fel. Kompressorn stannar när solen börjar lysa in genom fönstren och värmer. Då stiger givetvis förångnings- och avluftstempstemperaturerna upp till rumstemperaturen. Sätter man på bastun är det helt logiskt att frånluftstemperaturen osv stiger.

En rimlig elförbrukning borde ligga på i runda slängar 10.000 kWh/år tycker jag när jag räknande på det. Men ni har den kanske uthyrd så det bor folk där en mycket stor del av vintern och våren? Då blir det en annan sak. Sälens Högfjällshotell har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -28,7° så det är kallt klimat, men det låter som ett relativt nytt hus och då ska det vara mycket välisolerat om det byggts på rätt sätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Inställningar F370 Sälen
« Svar #7 skrivet: 10 april 2022, 17:46:42 »
Samtidigt, kör man 18 grader är det inte mycket pumpen lyckas plocka ut för återvinning så då går ju elpatronerna oftare. Och en F370 är ju ingen supervärmekälla. Samtidigt vill man inte köra varmare om ingen är där. Det här är kanske ett typfall där LLVP passar bättre (åtminstone när ingen är där)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar F370 Sälen
« Svar #8 skrivet: 10 april 2022, 22:19:11 »
skulle ställa husvärmen på 18 grader och varmvatten på ekonomi när jag inte är i huset
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!