Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: larryd
« skrivet: 29 oktober 2007, 11:29:02 »

Fortsättning följer:

Efter att ha "felanmält" direkt till generalagenten Citcop/LMG börjar det hända grejor!
Har fått ett brev från en helt (för mig) okänd värmepumpsfirma, att på fredag kommer man och byter utedel.
Skrivet av: gästen
« skrivet: 17 oktober 2007, 06:57:24 »

...tack...nu föll tioöringen ned...
Skrivet av: Guest
« skrivet: 17 oktober 2007, 06:23:38 »

Om man läser lite i andra forumdelar så kan man nog räkna ihop
vilken firma det handlar om...


BjörnK
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 oktober 2007, 23:01:10 »

Då gör jag väl inte det.
Men här är ett hypotetiskt fall:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16481.0
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 16 oktober 2007, 22:51:46 »

gästen undrade nog snarare vilken/vilka firmor som hadde lite lång leveranstid, tror inte Rickard blir så glad om det skrivs här.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 16 oktober 2007, 22:34:15 »

Pana skickar en lokal firma, det beror på var du bor vem som kommer.
Skrivet av: gästen
« skrivet: 16 oktober 2007, 22:04:37 »

...förlåt en dum...men vilken firma talas det om? Borde yppas...
Skrivet av: marnyk
« skrivet: 16 oktober 2007, 21:05:29 »

Hej Larryd!
Jag hade H16. Pumpen köpte jag troligen från samma firma som du via nätet? En lokal kylteckliker monterade. Efter felanmälan gav leverantören mig följande adress: <H16support@eu.panasonic.com> Jag mejlade, fick svar och efter några veckor kom en frirma och gjorde bytet med utedelen utan kostnad.
Du kan prova. Lycka till!
Skrivet av: sebbe
« skrivet: 16 oktober 2007, 19:29:15 »

Om garantin tryter finns det ju billiga delar att få från Kina.
http://panasonic.en.alibaba.com/
Address: Zhongcun Town, Panyu District, Guangzhou City, Guangdong Province, China
Tel: +86-20-84778123-2305/2385
Department:Export Sales Dept.
 ;) ;) ;) ;)
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 16 oktober 2007, 17:17:38 »

Mange,
 Kollade förutsättningarna för en anmälan om tvist till SVEP:

-Först måste jag tydliggöra en tvist. Dvs "nu har jag väntat i tre månader och vill ha en ersättningsleverans omgående"

-Sedan kan jag visa att leverantören har H16-felfria kompletta pumpar för omgående leverans. Det kan jag!

-Därefter kan jag göra en anmälan till SVEP. Och betala expavgiften 1500SEK.

-Sedan träffas SVEP's jurister varannan månad och ger utslag.

-Sedan måste man vänta 1 månad på utslaget!

Under denna tid har naturligtvis leverantören åtgärdat felet genom att byta utedelen och jag har fått vänta sammanlagt kanske ett halvt år.

Konstatera bara att detta inte är tillämpligt för mig, oavsett vad än lagen säger.Är egentligen tillbaka till ruta 1. Dvs helt i händerna på leverantören, därför att jag var dum nog att köpa en helhetsleverans med installation!

Oavsett om du väljer att anmäla till SVEP eller ej så tycker jag att du omgående ska begära omleverans.
Om det är så att de inte vill göra rätt för sig så tycker jag att det är skam att oseriösa företag tillåts anonsera här eller vad säger du Rikard.

Föresten, larryd, du får ett PM av mig om några min.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 oktober 2007, 17:11:03 »

Mange,
 Kollade förutsättningarna för en anmälan om tvist till SVEP:

-Först måste jag tydliggöra en tvist. Dvs "nu har jag väntat i tre månader och vill ha en ersättningsleverans omgående"

-Sedan kan jag visa att leverantören har H16-felfria kompletta pumpar för omgående leverans. Det kan jag!

-Därefter kan jag göra en anmälan till SVEP. Och betala expavgiften 1500SEK.

-Sedan träffas SVEP's jurister varannan månad och ger utslag.

-Sedan måste man vänta 1 månad på utslaget!

Under denna tid har naturligtvis leverantören åtgärdat felet genom att byta utedelen och jag har fått vänta sammanlagt kanske ett halvt år.

Konstatera bara att detta inte är tillämpligt för mig, oavsett vad än lagen säger.Är egentligen tillbaka till ruta 1. Dvs helt i händerna på leverantören, därför att jag var dum nog att köpa en helhetsleverans med installation!
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 oktober 2007, 16:10:52 »

Tack Mange,

mycket klargörande. När jag klickar på annonsen här ovanför kan jag konstatera att min leverantör har "Garanterat H16-fria värmepumpar E9DKE till salu", för omgående leverans!

Är det då för mycket begärt att han sätter upp en sådan, (dvs byte av både ute och innedel). Istället för att låta mig vänta i nästan tre månader och fortfarande inte kunna ge mig något datum för att avhjälpa felet.

Eller är det ren "brännvinsadvokatyr"?
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 16 oktober 2007, 15:29:02 »

Tack Mange.

Pumpen leverades monterad och klar 2006-06. Vad är förutsättningarna/kriterierna för omleverans? Är det några regler/prejudikat som SVEP har?

Jag antar att om jag istället hade köpt pumpen över disk hos exv Bauhaus, (vilket jag tyvärr inte gjorde) så hade det varit ett fall för ARN?

ARN befattar sig inte alls med värmepumpar. Oavsett detta så gäller ändå konsumentköplagen när du köper en pump och säljaren ska följa denna.

En annan viktig sak är att köp inte nått där säljaren försöker lägga över något ansvar på underleverantören. Du har ett avtal med säljaren, inte med hans underleverantör. Dvs hans ev leveransproblem är hans problem inte ditt och han är ålagd att följa konsumentköplagen hur som hellst.
Kan han inte få fram en ny vara så häv köpet!

(Visst hade jag en leverantör jag hade stort förtroende för och som man märker att gör sitt bästa för att hjälpa till så då skulle jag ha större tålamod, men du skriver tidigare att han prioriterar ner dig och bryter sina löften till dig)

Enligt konsumenköplagen 22 § har man rätt till "avhjälpande [dvs
reparation], omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa
felet eller häva köpet". Man har som kund rätt att fritt välja mellan
dessa fem alternativ.


Om man nöjer sig med att kräva omleverans (dvs att få ett nytt exemplar)
enligt 26 § kan säljaren INTE säga "nänä, först ska vi försöka reparera
prylen" -- såvida inte omleverandet skulle medföra en oskälig kostnad för
säljaren, vilket kanske är fallet om prylen är specialbeställd eller
-byggd, men knappast för en lagervara.

Denna lagändring att köparen har rätt att kräva omleverans och att säljaren ej kan neka till det om han inte kan påvisa en oskälig kostnad tillkom i'a juli 2002. De flesta säljare tror dock fortfarande att de har rätt att välja påföljd.

Så begär att säljaren ger dig en ny pump från hyllan.  
Säljaren kommer givetvis hävda att ge dig ett nytt skulle innebära oskälig kostnad för honom. Detta skall dock alltid ställas i relation till olägenheten för konsumenten. I detta fall så tror jag en vinter utan tillfredställande värme är en olägenhet som väger riktigt tungt. Dessutom förlorar du som konsumet pengar hela tidien pga att jag får elda på med  elradiatorer.
Jag tror att säljaren får mycket svårt att påvisa att hans kostnader skulle väga tyngre än att en konsument inte har tillfredställande värme + ökade uppvärmingskostnader.

Även om säljarens hävdar oskälig kostnad så säger lagen trots allt att säljaren ska åtgärda detta innom rimlig tid.

För att säljaren skall kunna få välja påföljd krävs att säljaren visar att den påföljd som köparen valt innebär en oskälig kostnad för säljaren. Vid bedömningen av vilken påföljd som blir aktuell skall även hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och huruvida den andra påföljden skulle kunna fullgöras utan väsentlig olägenhet för köparen. Påföljden skall anses oproportionell om den ger säljaren kostnader som är orimliga i jämförelse med den alternativa påföljden.

Att vara utan en värmepump sen aug faller knappast innom ramen för att det sker utan väsentlig olägenhet för köparen. Dvs man har all rätt att häva köpet.
Dessutom är målet med värmepumpen att spara pengar. Det gör man inte när den inte fungerar.

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Vill man vara riktigt hård försöker man även åberoppa §31:
 Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Man har ju lidit skada ekonomiskt genom att inte lvp fungerat. Jag tror säkert att man försöker vifta bort det med paragrafer i garantiavtal om att "man ej tar ansvar för ev ekonomiska förluster i väntan på garantiåtgärd osv" Men konsumentköplagen går inte att avtala bort.  Säljaren kommer givetvis hävda att det ligger utanför hans kontroll. Men att ge dig en likvärdig/ fungerande produkt borde inte tagit sen aug utan det borde ligga innom hans kontroll.

Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 oktober 2007, 15:17:10 »

Tack Harken!

Sagt och gjort. Nu har jag mailat till:

'andrea.gisle.joosen@eu.panasonic.com'

Så får vi se! huvuddunk
Skrivet av: Harken
« skrivet: 16 oktober 2007, 12:26:14 »

Om det inte är Kinnans kan du väl prova att skriva till h16 support, se annan tråd.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 oktober 2007, 12:01:09 »

Tack Mange.

Pumpen leverades monterad och klar 2006-06. Vad är förutsättningarna/kriterierna för omleverans? Är det några regler/prejudikat som SVEP har?

Jag antar att om jag istället hade köpt pumpen över disk hos exv Bauhaus, (vilket jag tyvärr inte gjorde) så hade det varit ett fall för ARN?
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 16 oktober 2007, 11:52:54 »

Tycker du ska ringa Kinnan och be dom trycka på. Visserligen har det varit
högtryck, förra hösten/vintern, på utbyten av H-16 maskiner men nu är det
'andra vågen' och jag har för mig att Kinnan skickar ut en senare modell av E9:an,
GKE-3 tror jag den heter.

När jag felanmäler ringer jag Kinnan, lämnar serienummer på befintlig utedel och får,
som så många gånger förr, höra att det tar ungefär två veckor innan jag får hem
den nya maskinen, jag meddelar kunden och oftast har kunden fått ny utedel efter
senast 3 veckor från havererandet.

Tycker du borde stå på dig, köra hårt mot din 'seriösa leverantör' det skall nämligen
inte fungera så att han kan sega ut på det hur länge som helst.


BjörnK

Gjorde som du sade och skrev ett mail till Kinnan's försäljningschef Anders Ax i går kväll. Fick ett snabbt, tydligt och vänligt svar nu på morgonen.

Dom var beredda att omgående ta fullt ansvar, hade utedelar på lager för omedelbar leverans, men... serienumret jag uppgav tillhörde inte Kinnan.

Jag har tydligen blivit pålurad en grå-importerad pump. Och det av ett "seriöst" företag vars annonser ofta finns på denna sida, och annonserat i flera år!!

Som tydligen inte kan/vill göra rätt för sina garantier längre.

Hur länge sedan var det du köpte pumpen. Om jag vore dig skulle jag begära omleverans eller att få köpet hävt då de inte klarar att åtgärda detta innom rimlig tid. Arn hanterar inte LVP. Anmäl till SVEP iställlet.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 oktober 2007, 11:03:29 »

Tycker du ska ringa Kinnan och be dom trycka på. Visserligen har det varit
högtryck, förra hösten/vintern, på utbyten av H-16 maskiner men nu är det
'andra vågen' och jag har för mig att Kinnan skickar ut en senare modell av E9:an,
GKE-3 tror jag den heter.

När jag felanmäler ringer jag Kinnan, lämnar serienummer på befintlig utedel och får,
som så många gånger förr, höra att det tar ungefär två veckor innan jag får hem
den nya maskinen, jag meddelar kunden och oftast har kunden fått ny utedel efter
senast 3 veckor från havererandet.

Tycker du borde stå på dig, köra hårt mot din 'seriösa leverantör' det skall nämligen
inte fungera så att han kan sega ut på det hur länge som helst.


BjörnK

Gjorde som du sade och skrev ett mail till Kinnan's försäljningschef Anders Ax i går kväll. Fick ett snabbt, tydligt och vänligt svar nu på morgonen.

Dom var beredda att omgående ta fullt ansvar, hade utedelar på lager för omedelbar leverans, men... serienumret jag uppgav tillhörde inte Kinnan.

Jag har tydligen blivit pålurad en grå-importerad pump. Och det av ett "seriöst" företag vars annonser ofta finns på denna sida, och annonserat i flera år!!

Som tydligen inte kan/vill göra rätt för sina garantier längre.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 15 oktober 2007, 21:31:41 »

Puuh...

Jag börjar allvarligt att tro att man skall köpa pumpen separat till lägsta pris. Gärna på ett lågprisvaruhus.?
Och att själv ordna installationen eller installatören från någon man har förtroende för.

Vem man köper grejorna av kanske inte spelar så stor roll, bara priset är lågt. Det borde vara samma produkt i alla lådor.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 15 oktober 2007, 21:21:15 »

Usch >:(

Jag köpte min E9 från en nätfirma, ganska okänd vid den tidpunkten, och en kylnisse sög av den enl. konstens alla regler.
Efter ca 1 år epostade och medd. jag att H16 dykt upp som felkod, 1 vecka senare backar det upp en lastbil och lastar av en ny utedel.
Skulle ändå ta ner den, så den som köpte den av mig fick i stort sett en ny pump.

Vad olika det kan vara. ???
Skrivet av: larryd
« skrivet: 15 oktober 2007, 21:14:10 »

Sagt och gjort!
Tack igen Björn.
Skrivet av: Guest
« skrivet: 15 oktober 2007, 21:09:50 »

Du kan nog få vilken certifierad installatör som helst att utföra bytet.
Prata med Kinnan så får du höra vilka dom rekommenderar.


BjörnK
Skrivet av: larryd
« skrivet: 15 oktober 2007, 20:38:46 »

Tycker du ska ringa Kinnan och be dom trycka på. Visserligen har det varit
högtryck, förra hösten/vintern, på utbyten av H-16 maskiner men nu är det
'andra vågen' och jag har för mig att Kinnan skickar ut en senare modell av E9:an,
GKE-3 tror jag den heter.

När jag felanmäler ringer jag Kinnan, lämnar serienummer på befintlig utedel och får,
som så många gånger förr, höra att det tar ungefär två veckor innan jag får hem
den nya maskinen, jag meddelar kunden och oftast har kunden fått ny utedel efter
senast 3 veckor från havererandet.

Tycker du borde stå på dig, köra hårt mot din 'seriösa leverantör' det skall nämligen
inte fungera så att han kan sega ut på det hur länge som helst.


BjörnK

Tack Björn,
skall prova det. Men vad händer om Kinnan levererar en ny utedel. Tror du min "seriöse" leverantör monterar den. Elle måste jag hitta en annan montör?
Skrivet av: Guest
« skrivet: 15 oktober 2007, 18:47:13 »

Tycker du ska ringa Kinnan och be dom trycka på. Visserligen har det varit
högtryck, förra hösten/vintern, på utbyten av H-16 maskiner men nu är det
'andra vågen' och jag har för mig att Kinnan skickar ut en senare modell av E9:an,
GKE-3 tror jag den heter.

När jag felanmäler ringer jag Kinnan, lämnar serienummer på befintlig utedel och får,
som så många gånger förr, höra att det tar ungefär två veckor innan jag får hem
den nya maskinen, jag meddelar kunden och oftast har kunden fått ny utedel efter
senast 3 veckor från havererandet.

Tycker du borde stå på dig, köra hårt mot din 'seriösa leverantör' det skall nämligen
inte fungera så att han kan sega ut på det hur länge som helst.


BjörnK
Skrivet av: larryd
« skrivet: 15 oktober 2007, 18:35:31 »

Tidigare har jag (och många andra) rekommenderat att köpa värmepumpen av en seriös leverantör, installerad och klar. Inte minst för trygghet vid fel Kan bara konstatera att jag levt med en villfarelse!

I början av Augusti slutade pumpen att fungera, och jag felanmälde. I mitten av September kom en montör hem och konstaterade H16 fel. Ett utbyte av utedel planerades till 12/10 pga brist på utedelar. Ingen montör dyker upp vid avtalad tidpunkt, och ringer man till företaget så anger man brist på utedelar.

Kan bara konstatera att om jag köpt pumpen av min lokala järnhandlare och installerat den med litet stöd av en bekant (som jag tänkte göra), så hade jag tjänat 4.500SEK. När värmepumpen sedan gick sönder hade jag skruvat bort utedelen och åkt till järnhandlaren och bett att få en ny. Om jag inte fått den inom tre månader hade det varit ett solklart fall för ARN.

Nu befinner jag mig i en gråzon, där den "seriöse" leverantören kan sega ut på det hela hur länge som helst. För den lyxen har jag betalat 4.500SEK

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!